אילנה דוד מבאר שבע, נכנסת להיסטוריה - הקפטנית הראשונה באליפות עולם בשחמט: "פעם התייחסו אלי כעוף מוזר, היום כבר התרגלו אלי"

$(function(){setImageBanner('27742158-bdcd-4a2f-b809-7aca00a3f3fa','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

אילנה דוד, אלופת ישראל לשעבר בשחמט ומנהלת מועדון באר-שבע, תהפוך בשבוע הבא לאישה היחידה בעולם שתוליך נבחרת באליפות העולם בשחמט: "לפעמים צריך לקחת החלטות קרות, בצורת המחשבה שלי אני יותר 'גברית'".

צילום: באדיבות מועדון באר שבע

אליפות העולם בשחמט - התחרות הכי נוצצת שיש לענף להציע, תיפתח בשבוע הבא בירושלים, וכבר עכשיו ישראל יכולה להתהדר בהיסטוריה פרטית. הנבחרת הישראלית תהיה הראשונה בעולם - וכמובן גם היחידה באליפות - בה מי שתשמש כקפטנית נבחרת הגברים היא אישה. קבלו את אילנה דוד (61) מבאר שבע, שמונתה כבר לפני שלוש שנים לתפקיד, אבל תוליך לראשונה בין ה25 20-11 את הנבחרת בכחול-לבן באליפות הביתית.

דוד היא שם מוכר בעולם השחמט הישראלי, בעלת דרגת אמן בינ"ל, אלופת ישראל לנשים לשנת 1980 ולשעבר חברת נבחרת ישראל לנשים. היא משמשת גם כמנהלת מועדון השחמט באר שבע, אלופת ומחזיקת גביע המדינה ובעבר אף שימש כקפטנית נבחרת הנשים של ישראל. באליפות העולם שתיערך בארץ היא תשמש כקפטנית נבחרת הגברים - תפקיד בו היא אמונה על הצד המקצועי והאדמיניסטרטיבי. דוד בחרה את הסגל הישראלי לאליפות וזו שמשבצת מדי סיבוב את רשימת השחקנים בכל לוח ולוח בתחרות. "זה בהחלט מחמיא לי", מספרת דוד "עבורי זה כבוד גדול שבעצם קיבלתי את המינוי הזה ובחרו בי. ברוך השם, בשלוש השנים שלי בתפקיד הצלחנו מאוד בכל התחרויות".

ואיך קיבלו אותה בהתחלה השחקנים עצמם, אתם שואלים? "בשנה הראשונה ראיתי שמסתכלים עלי קצת מוזר. אולי אפילו שאלו בלב: 'מה אני עושה שם?'", הודתה דוד. "כשהראיתי להם מה אני עושה והסברתי להם מה אעשה בשבילם - הם הבינו. אני מכירה את השחקנים שנים על גבי שנים. קפטן של קבוצה צריך לפעמים לקחת לפעמים החלטות גורליות. אני אישה, אבל מודעת גם לחולשות שלנו. הרגש אצלנו הוא יותר מוביל, ולפעמים צריך לקחת החלטות קרות. אני צחקתי על עצמי, נולדתי כנראה במין הלא נכון. בצורת המחשבה שלי אני יותר 'גברית'".

צילום: אלינה גולובנצ'י

דוד, בעלת תואר שני במוזיקה מהאוניברסיטה העברית, הייתה בצעירותה גם פסנתרנית מקצוענית ובהמשך אף ניהלה מספר קונסרבטוריונים. רק שהשחמט, כמו שהבנתם לבד, בראש מעייניה. "גם בעולם התרגלו אלי ולתפקיד שלי", הוסיפה דוד. "באולימפיאדה הראשונה שלי כקפטנית נבחרת הנשים ב-2016, אחד מצלמי הצמרת צילם אותי עם התכשיטים על הידיים ופרסם עם חידה: מי זו? בהתחלה הסתכלו עלי כאל עוף מוזר. עכשיו כולם יודעים מי אני ומקבלים את זה כמובן מאליו".

רק לאחרונה הוליכה כקפטנית מועדון באר-שבע את הקבוצה למקום החמישי בגביע אירופה למועדונים ולא פחות מארבעה שחקנים בסגל - מקסים רודשטיין, תמיר נבטאי, יבגני פוסטני ואורי קובו - חברים גם כן במועדון הבאר-שבעי. "המטרה העיקרית שלנו באליפות זה לנסות קודם להעפיל לשלב הבא מהבית המוקדם. אני בן אדם מאוד מציאותי. על הנייר, כל הנבחרות, אולי מלבד אחת, בהרכבים יותר חזקים מאיתנו. אבל זה ספורט. כמו בכדורגל - אם מכבי חיפה מנצחת את יובנטוס, אז אנחנו יכולים לנצח כל אחד באליפות העולם", הסבירה דוד.

אגב, מלבד ישראל, המארחת, יגיעו ארצה גם אוזבקיסטן, אזרבייג'ן, הודו, סין, ספרד, צרפת, אוקראינה, הולנד, פולין, דרום אפריקה וארה"ב. למעשה לאליפות יתקבצו מדינות מארבע יבשות שונות: אסיה, אירופה, אמריקה ואפריקה. ישראל יכולה להתהדר כבר עכשיו בהיסטוריה פרטית, כאשר מעולם אותה מדינה לא זכתה לארח שתי אליפויות עולם שונות בשחמט. ישראל תהיה הראשונה לעשות זאת, אחרי שכבר אירחה בהצלחה את אליפות העולם לנכים.

צילום: אלינה גולובנצ'י

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('3ad8d9cb-e6ac-4986-b52d-061cdabc708c','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה