אונסק"ו הכריזה על הקוסקוס כעל מורשת עולמית

$(function(){setImageBanner('a8947536-ae46-4b56-899a-cd5840890e88','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

המאכל המנחם, המחמם והטעים הקוסקוס הוכרז על ידי אונסק"ו - ארגון החינוך, המדע והתרבות של האומות המאוחדות, כעל מורשת עולמית. ואז נפתח וויכוח עתיק של מי הקוסקוס של המרוקאים או של התוניסאים?

ארגון אונסק"ו הוסיף את הקוסקוס שאנחנו כל כך אוהבים לרשימת המאכלים בעלי מורשת עולמית, זאת לאחר שהמדינות הצפון אפריקאיות (מרוקו, תוניסיה, אלג'יריה ומאוריטניה) הגישו לפני כשנה בקשה בנושא. 

הקוסקוס שהתווסף לרשימה הוא מאכל מסורתי שנוהגים להכין בני המדינות הצפון אפריקאיות ויש לו מגוון רחב של דרכי הכנה, גרגירים עבים או דקים, הגשה עם תופסות עליו או הגשת הקוסקוס לבד והתוספות לבד, יש גרסה בשרית, וגרסה פרווה - טבעונית עם ירקות בלבד, מה שבטוח שבכל גרסה שיכינו אותו, הוא בעיקר מנחם ומאחד את כולם.

נראה שגם את המדינות שהגישו יחד את הבקשה הוא איחד סביבו, כאשר בבקשה שהוגשה ציינו כי הקוסקוס נמצא בכל אירוע חברתי מאירועים משמחים ועד סעודות ברגעים קשים, עוד נכתב כי "הקוסקוס הוא מאכל יומיומי בשל תדירות השימוש בו ומיוחד בגלל התפקיד המאחד שהוא ממלא באירועים קהילתיים עם מנות משותפות". 

לאופן הכנת הקוסקוס יש כל כך הרבה דרכים, אז החלטנו לבדוק עם שתי תושבות הדרום איך הן מכינות את הקוסקוס שלהן ומי באמת אחראי על המצאת המאכל הזה. 

צילום: shutterstock אילוסטרציה

ליזט (68), תוניסאית (נולדה בתוניס) מסבירה לבאר שבע נט למה הקוסקוס הוא של התוניסאים? "מאז שאני ילדה קטנה היה אצלנו תמיד בבית קוסקוס גם ביום שלישי וגם ביום שישי, כשדיברתי עם חברים ממוצא מרוקאי הבנתי שאצלם זה היה בעיקר באירועים מיוחדים ובשבועות כשהם אכלו קוסקוס עם חלב. אצלנו אוכלים את זה פעמיים בשבוע לארוחת צהריים אז ברור שזה מאכל תוניסאי מהבית".

איך נהוג להגיש אצלכם קוסקוס? "את הקוסקוס נגיש בצלחת עמוקה ותמיד יהיו כמה אופציות לשים מעל, יש את הקוסקוס המוכר עם מרק ירקות ועוף ובשר, יש קוסקוס שמגישים עם תבשיל שעועית או במייה וקוסקוס שמגישים עם בקיילה - שעועית שמבושלת עם עלי מנגולד. ואז כל אחד החליט מה הוא מעדיף לאכול, על הקוסקוס שמים את התבשיל או המרק וזה בדרך כלל מוגש ליד עם קציצות תוניסאיות שעשויות מעוף והמון ירקות. הן יכולות להיות מטוגנות או מבושלות ברוטב. ליד הקוסקוס על השולחן יהיה תמיד סלט מרמומה של עגבניות, סלט תרשי של דלעת מעוכה עם אריסה ולימון וסלט משייר של גזר, לפת וסלרי עם מלח ולימון". 

צילום: shutterstock אילוסטרציה

שלומית אסרף דנינו (40) סיפרה לבאר שבע נט על מסורת הכנת הקוקוס כשהיא מסבירה שהמרוקאים אוכלים קוסקוס כל יום שלישי וכמובן גם באירועים משמחים, כהרגל של שנים רבות. "את הקוסקוס שלי אני מכינה באהבה רבה, כל יום שלישי קבוע כולם באים לאכול, חברות עם הילדים משפחה כולם". ולמה לדעתך הקוסקוס הוא של המרוקאים? "הקוסקוס תמיד מוגש בשפע, עם המון רוטב וירקות ובשר וידוע שהמרוקאים אוהבים שפע ואירוח, אז אין ספק שהקוסקוס הוא מאכל שמאפיין את המרוקאים. אני אישית מוסיפה ליד הקוסקוס עם הרוטב והירקות גם עוף ותפוח אדמה שאני מכינה בתנור". 

בנוסף, שלומית אסרף דנינו מפרגנת במתכון לקוסקוס שלה:

הכנת הסולת: קילו סולת בקערה, כף מלח, כף אבקת מרק בטעם עוף וחצי כוס שמן 1/3 ליטר מים (כוס גדולה) מערבבים הכל ושמים לבישול של חצי שעה. אחרי חצי שעה: שופכים את הסולת ומוסיפים עוד 1/3 ליטר מים מערבבים ועוד חצי שעה בישול, שוב שופכים לקערה ומערבבים עם עוד 1/3 ליטר מים. 

להכנת המרק: שמים בסיר מעט שמן, פרוסת בצל, חתיכת עוף בשביל הטעם כרפס כמה עלים וגבעולים, גזרים, תפו"א, קישוא, דלורית ובטטה חתוכות, חופן חומוס מושרה. מוסיפים תבלינים: פפריקה, מלח פלפל, כמון מעט, 2 כפות רסק עגבניות ומים שמכסים הכל. ותהנו בתאבון! 

לנו אין באמת מושג מי הראשון שהכין את הקוסקס ואפשר לדון בזה שעות, אבל מה שבטוח שהקוסקוס הוא בהחלט אחד המאכלים הטעימים ואנחנו מודים למי שהמציא אותו עד היום. לסיכום נכתב בהכרזה: "קוסקוס הוא הרבה יותר ממנה, הוא רגעים, זכרונות, מסורת, מחווה המועברת מדור לדור" עוד נכתב כי אומנם קשה להחליט לאיזה עדה שייך הקוסקוס ואיך הכי נכון להכין ולהגיש, אבל יש דבר אחד שכולם יסכימו עליו - "הקוסקוס הכי טוב הוא הקוסקוס של אמא". 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('b0da9d61-0053-4103-bef8-88923fc665de','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה