אוכלים ומבקרים: סוד ההצלחה של קהילת הקולינריה הגדולה בבאר שבע

$(function(){setImageBanner('05352a6a-c449-462e-a862-027d6a800a0a','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

קבוצת הפייסבוק 'אוכלים בבאר שבע והסביבה' מונה מעל ל-12,000 חברים שממליצים, משתפים ומבקרים את סצינת הקולינריה בבאר שבע על בסיס יומיומי. שמענו ממנהלי הקבוצה על תחילת הדרך, הגבול בין ביקורת לשיימינג וכוח ההשפעה של הקבוצה על תרבות האוכל בעיר

"אני הגעתי לבאר שבע לפני כמה שנים בתור סטודנטית, כבר אז ראיתי שהעיר בתנופה בכל מיני תחומים כמו תרבות, חינוך וספורט אבל התחושה הייתה שתחום הקולינריה לא מספיק מפותח", מסבירה נוי טמרקין, מנהלת קבוצת הפייסבוק 'אוכלים בבאר שבע והסביבה', "אני צרכנית אוכל, מבקרת במסעדות וקונה מצרכים וחומרי גלם על בסיס קבוע, אז הרגשתי שיש פער, שלכל קהל בעיר יש את המסעדות שלו, אם זה לסטודנטים, משפחות צעירות או דתיים... הרגשתי שחסרה פה קהילה אחת שתחשוף ותחבר את הקהלים בעיר למגוון שיש לה להציע מבחינה קולינרית".

ביקורות על מסעדות, המלצות למשלוחים, עזרה במציאת חומרי גלם ושיתוף הבישולים הביתיים הם דבר שבשגרה בקבוצת הפייסבוק 'אוכלים בבאר שבע והסביבה'. אם עדיין לא הכרתם את הקבוצה, מדובר בקהילה שמונה מעל ל-12,000 חברים שממליצים, משתפים ומבקרים את סצינת הקולינריה בבאר שבע על בסיס יומיומי. רק משיטוט אקראי בפיד הקבוצה אי אפשר שלא לרוץ למקרר או להרים את הטלפון ולחפש מה להזמין. אז ניסינו להבין מהו סוד ההצלחה של הקבוצה שהפכה תוך פחות משנתיים לקהילת האוכל הדרומית המובילה באזור.

קבוצת הפייסבוק 'אוכלים בבאר שבע והסביבה'

הקבוצה נוצרה לפני כמעט שנתיים, ביולי 2018, בעקבות פתיחתן של קבוצות דומות ברחבי הארץ ורצון לפתח את סצינת האוכל גם כאן בבאר שבע. "בהתחלה כמעט לא היו אנשים בקבוצה, שלחתי לחברים שלי בפרטי שיגיבו על הביקורות שהעלתי וניסיתי לעודד את הפעילים בקבוצה לכתוב ולשתף גם בעצמם", מסבירה נוי, "את הרעיון המקורי לפתיחת הקבוצה קיבלתי מחברה שעודדה אותי לשחזר את מה שהיא עשתה בחיפה. בהתחלה היא תמכה עם טיפים ודחיפות מוטיבציה, כי כשאתה כותב לקבוצה ריקה, יש תחושה של בזבוז זמן שזו בעצם הסיבה שרוב הקבוצות שנפתחות גם נסגרות... אבל תוך פחות משבועיים היא יצאה מהתמונה לגמרי על רקע חילוקי דעות מקצועיים. היא הייתה בעד גיוס גרילה והגדלה של הקבוצה כמה שיותר מהר ואני הרגשתי שעבור הקהל הבאר שבעי נכון יותר לגדול בצורה אורגנית, לאט לאט מפה לאוזן, וזה הוכיח את עצמו".

כך, לאט לאט אנשים החלו לשמוע מפה לאוזן על הקבוצה, להצטרף ולשתף בדעתם על הקולינריה בעיר ובסביבה. כיום את הקבוצה מנהלים נוי טמרקין ואחיאב לנקרי, יחד עם נטלי שמואלוף שמסייעת בתפעול, כשבעבר לקחה חלק בניהול גילי דאי. "עם הזמן הבנו שיש לקבוצה הזו כוח, שני הצדדים מרוויחים, גם הצרכנים שרוצים להשמיע את דעתם וגם בעלי המסעדות שרוצים לקבל את הפידבק ולהגיב", אומרת נוי.

אולי אלה התמונות מעוררות התיאבון, התיאורים המפורטים של המנות שאנחנו חייבים לנסות או התגובות שמחזקות את כותבי הביקורת, משהו בקבוצה הזו עובד. ובגדול. אם תשאלו את מנהלי הקבוצה מה לדעתם סוד ההצלחה שלה, דעתם ברורה: "הקבוצה הצליחה במקומות שקבוצות אחרות נפלו. הדגש שלנו על הדדיות, יצירת קהילה שמורכבת גם מהצרכנים וגם מבעלי העסקים. אני מאמינה בפידבקים וביקורות בונות, חשוב ששני הצדדים יהיו נוכחים כך שאם מקבלים ביקורת אפשר להגיב". גם אחיאב הצטרף לדבריה של נוי: "בקבוצה אפשר לראות שיתוף פעולה בין הקהילה לבין בתי העסק, לא תמיד רואים את זה בקבוצות אחרות. נוצרה תרבות של שיח בין הצד שנותן את השירות לצד שמקבל את השירות, ואפילו בין בתי עסק שמפרגנים אחד לשני".

צילום אילוסטרציה Shutterstock

בקבוצה יש מספר כללים שמסייעים לחברים בה להבין כיצד לפרסם ביקורת נכונה, כשעל כל פוסט שכזה דואגים המנהלים לעבור כדי למנוע שיימינג או פגיעה בבית עסק. כך למשל ניתן להעביר ביקורת בקבוצה רק ממקור ראשון, כלומר מפרסם הביקורת הוא זה שביקר וחווה את החוויה. כמו כן, הביקורת חייבת לכלול דיווח מקיף שכוללת את טיב המזון והטעם, האווירה במקום, איכות השירות, צורת הגשה, מה המחיר והאם הייתה תמורה לכסף. בקבוצה גם מדגישים שאסור לבעל עסק להמליץ על עצמו או על מישהו ממשפחתו, אלא בפוסט שבועי ייעודי שנוצר לשם כך.

יש פעמים שהביקורות בקבוצה עלולות לחצות את גבול השיימינג. מתי מבחינתכם כמנהלים עולה הצורך להתערב?

אחיאב: "זה משהו שהתקדם לאורך הזמן. לא ידענו בהתחלה איך להתמודד עם זה כי מצד אחד היה חשוב לתת במה לכולם ולאפשר את זכות הדיבור אך לא תמיד הדעה הזו חיובית. מצד שני חשוב לנו לשמור על הפרנסה של בית העסק ולדאוג שהכל יהיה בטוב טעם. לא פעם העבודה שלנו כמנהלי הקבוצה זה לדעת לשמור על האיזון, תמיד כשיש ביקורת לא חיובית אנחנו מבקשים מחברי הקהילה לפנות לבית העסק ולקבל מהם תגובה. לכן אנחנו עוברים על כל פוסט לפני שהוא מתפרסם".

נוי: "זה מורכב, היו לנו בעבר איומים של תביעות, בתי עסק שמצד אחד מאיימים לתבוע כשעולה ביקורת שלילית עליהם והצרכנים שמצד שני רוצים שייתנו להם להתבטא. אבל אנחנו לא מאפשרים שיימינג, חשוב לנו ליצור שיח, לתת לשני הצדדים לשמוע ולהשמיע ולעשות את זה עם אנרגיות חיוביות. אפשר לכתוב ביקורת אבל עדיין לשמור על כבוד ולבוא בטוב. זה מצריך מאיתנו המון נוכחות ועבודה בשטח כמנהלים".

מנהלי הקבוצה נוי טמרקין ואחיאב לנקרי. צילום פרטי

האמנתם שסצינת הקולינריה כל כך חזקה בעיר? שלקבוצה יש כוח השפעה על תרבות האוכל בעיר?

אחיאב: "ידענו שיש את הרעב הזה מצד הלקוחות ושאנשים אוהבים אוכל אבל אתה לא חושב שתגיע למספרים כאלה ולקהילה כזו גדולה. לקבוצה יש באמת השפעה בעיר. אם מישהו הזמין חצ'פורי או סושי ממקום קטן ופחות מוכר ונהנה מהחוויה שקיבל ומהשירות, הוא יפרסם על זה בקבוצה ואותו בית עסק יכול פתאום לחוות עומס וליהנות מלקוחות מבוקר עד לילה. כיף לראות את זה, אם הביקורת מפורטת ומכל הלב אי אפשר לרמות, הביקורת עושה את שלה וזה משפיע גם על בעלי עסקים. גם ההשפעה מביקורת חיובית וגם מביקורת בונה, בתי העסק מתייחסים ברצינות לשיח בקהילה וזה משפיע על תרבות האוכל בעיר".

נוי: "הרבה פעמים הקבוצה נתנה את הדחיפה לעסקים קטנים ומקומות חדשים שאולי לא הכירו לפני ויצרה להם מומנטום שסייע לעסק. הקבוצה מאפשרת חשיפה של קהלים שונים לקולינריה בעיר וזה עובד. אם מקום חדש נפתח בעיר, אנחנו מסייעים בעזרת הקבוצה בחשיפה ראשונית ואנשים באמת מגיעים ומפרגנים. יצרנו באמצעות הקבוצה סוג של כדור שלג חיובי בבאר שבע, כיף להיות חלק מזה".

 

לינק לדף הפייסבוק 'אוכלים בבאר שבע והסביבה'

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('540a760a-e687-454b-a5e6-982156fd9e64','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה