בעלי עסקים בעמק שרה מתריעים: "תוך 10 שנים תיאבד תחום עבודת המלאכה"

$(function(){setImageBanner('b6a66dde-89ef-47c3-b84f-c94d1536dce8','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,39323,'Image','');})

בעלי עסקים בעמק שרה מתריעים כי הם מתקשים למצוא עובדים במקצועות המלאכה, כך שהענף מובל עם הזמן, לקריסה "עובדים לא רוצים כבר להיות רתכים וחרטים, כולם רוצים להיות מהנדסים". שולחן עגול – בעלי עסקים מדברים על הכל.

בישראל פועלים כיום למעלה מחצי מיליון עסקים קטנים ובינוניים, המהווים כ-95% מהעסקים במדינה. העסקים הקטנים והבינוניים אחראים ל-53% מהתוצר העסקי ולמעשה, הם התורמים העיקריים לתוספת משרות במשק הישראלי. הם גם עומדים בפני קשיים רבים, ביניהם עלויות הקמה, תחזוק, בירוקרטיה סבוכה מול הרשויות וגיוס עובדים מקצועיים.

בעלי העסקים הקטנים והבינוניים אחראים ליצירת מקומות העבודה עבור רוב האוכלוסייה, אך בעוד שבתחומים מסוימים כמו קמעונאות ומכירות יש הצפה, בתחומי המלאכה ועבודות הכפיים, קיימת מצוקה חריפה של עובדים, ובעוד מספר שנים הענף עלול לקרוס, כך מזהירים בעלי עסקים באזור התעשייה עמק שרה בבאר שבע.

אזור התעשייה עמק שרה. צילום: בן שיף

במפגש 'שולחן עגול' שערכנו לאחרונה עם בעלי עסקים בעיר, התריעו בעלי עסקים בעמק שרה כי הם מתמודדים משנה לשנה עם מצוקה קשה יותר של עובדים. מאיר אלימלך, בעל בית מלאכה באזור התעשייה עמק שרה. "עובדים לא רוצים להיות רתכים וחרטים, כולם רוצים להיות מנהלים ומהנדסים".

עוד מסביר אלימלך כי קליטת עובד חדש דורשת הכשרה ועלויות רבות "אני נותן לעובד ביגוד, ציוד בטיחות, מעביר אותו הכשרה של חצי שנה, ואחרי שהכשרתי אותו הוא עוזב למקום אחר. אני גם משלם לו יפה, הרבה מעל המינימום עם כל התנאים המלאים, כולל מתנות לחג, פנסיה, כל מה שצריך".

עוד התריע אלימלך על תחלופת העובדים הגבוהה, שלא מאפשרת לעסק לשרוד "עובד מתחיל ואחרי שבוע עוזב, אחרי שהשקעת בו, הכרת אותו, וככה זה חוזר על עצמו. כל שבועיים מתחלפים עובדים. איך אפשר לעבוד ככה?".

בעל עסק נוסף בבאר שבע מתריע על התופעה "אתה מכשיר עובד חצי שנה, שנה, ואז בעל עסק אחר מציע לו 30% יותר, והעובד עוזב". בעבר מתאר בעל העסק, המצב לא היה כך "אנשים רק היו מחפשים לעבוד, להתפרנס, היום כלום, אף אחד לא רוצה לעבוד". אומר בעל העסק. "רואה חשבון מסיים תואר וסיכוי נמוך שיקבלו אותו לסטאז', וגם אם יתקבל ויסיים, ירוויח 5,000 שקלים. למה לא להיות טכנולוג ולהרוויח 20,000 שקלים?"

"עובדים לא רוצים להיות רתכים וחרטים. כולם רוצים להיות מנהלים ומהנדסים". צילום: בן שיף

הסיבה למצוקה לטענת בעלי העסקים, נטועה בהיעדר בתי ספר מקצועיים בתחומי המלאכה "פעם היו לומדים מקצוע – חשמלאי, רתך, פחח, מלמדים איך לבנות בלוקים. כבר אין לך בתי ספר מקצועיים. אנשים לא רוצים לבוא לעבוד, ואלו שכן באים ועוזבים. מה עדיף, לעבוד בחנות ולקבל מינימום? או לעבוד במקצוע ולהרוויח משכורת יפה שאפשר להתפרנס איתה?".

"שוקל לעזוב לאופקים, יותר זול להקים שם עסק"

יצחק בוקובזה, בעל עסק סיטונאי למשקאות שמחזיק מחסן באזור התעשייה 'עמק שרה', מתריע על המצוקה שבתחזוקת עסק "היום קשה להחזיק עסק, קשה למצוא עובדים, למצוא אפילו מחסנאי זו בעיה. גם אם אין לך עובדים אתה צריך לשלם כל חודש עשרות אלפי שקלים, ארנונה, דוחות, אתה לא שורד. שוקל לעזוב לאופקים, יותר זול להקים שם עסק".

בוקובזה לא לבד בדעותיו, בגיליונות 1 ו-2 של '08' הבאנו את עדויותיהם של בעלי עסקים נוספים בעמק שרה, ביניהם היה משה, בעל עסק בעמק שרה שנאלץ לשלם עשרות אלפי שקלים תשלומי ארנונה לשנה, כמו מרבית בעלי העסקים באזור התעשייה, אך לטענתו לא מקבל את הפיתוח הנדרש בעסק "אין מדרכות, אין תמרורים, אין שילוט לעסקים, אבל את הארנונה אנחנו צריכים לשלם".

עמק שרה, העבודות נמשכות. צילום: בן שיף

אדווה, המועסקת בעמק שרה הגיבה אז ואמרה כי עבודות התשתית באזור התעשייה פשוט לא נגמרות, עוד מימי הקיץ. הבורות הרבים אף גורמים לעובדים לעשות עיקוף מסביב לעמק שרה רק כדי להגיע למקום העבודה.

בעיריית באר שבע מסרו בתגובה כי הם מבצעים עבודות פיתוח בעמק שרה בהיקף של כ-30 מיליון ₪, ומדובר באי נוחות זמנית. העבודות, אז ציינו בעיריה, עתידות להסתיים במהלך יוני 2018. העבודות נמשכות בימים אלו ואנו ממשיכים לעקוב, כי מן הראוי שמקום העבודה של בעלי העסקים בעמק שרה, שרובם קטנים-בינוניים, לא יראה כפי שהגדירה אחת העובדות במקום - "כמו אזור מלחמה".

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('4d1f1d1e-2d94-4729-ab9a-85979f9e1295','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,39325,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה