רכב חשמלי בישראל- לא מה שחשבתם

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('f6892128-aae7-4f3f-b52b-dd2533e4a0fa','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,39323,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('f6892128-aae7-4f3f-b52b-dd2533e4a0fa','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,39323,'Image','');},7]]);})

הוא לא מזהם, נוח וזול יותר לתפעול ובהחלט לא מה שחשבתם עליו עד עכשיו. רכב חשמלי בישראל זה כבר לא חלום רחוק אלא בהישג יד. כמו בכל העולם, גם אצלנו הבינו שהעתיד התחבורתי הוא חשמלי ואף החלו לפעול בעניין כדי לא להיות אחרונים במרוץ. איך, איפה ומה בדיוק קורה בנושא בישראל? הנה המדריך למתחילים

 Unsplash

כולנו עדים לשינויי האקלים בכל העולם כבר כמה עשורים ובייחוד בשנים האחרונות. מחום קיצוני ושריפות ענק, דרך קור מקפיא, סופות, שיטפונות ונזק עצום במדינות רבות כל שנה. כל זה לא נחת עלינו סתם, אלא נובע בעיקר משינויים באטמוספירה של כדור הארץ בשל זיהום אוויר שנמשך זמן רב.

למזלנו, הרבה מדינות וגופים התעוררו בזמן והחליטו לעשות מעשה לפני שיהיה מאוחר. החל מחקיקה נגד שימוש במזהמים, דרך עידוד השימוש באנרגיות ירוקות יותר ועד תמריצים כספיים שונים. אחד מהענפים שעשו שינוי הוא ענף הרכב. כן, אחד המזהמים הגדולים ביותר השתנה לא מעט וכבר ניתן לומר בוודאות שלא כל רכב המיוצר כיום, נע על ידי דלק.

השינוי הגדול בענף הוא המעבר לרכב המונע על ידי חשמל ושאינו פולט זיהום כלל. כל יצרניות הרכב הגדולות בעולם מייצרות היום יותר ויותר רכבים חשמליים ומצהירות שבשנים הבאות, החלק החשמלי יהפוך לעיקרי בענף. אלה מזמן כבר לא תוכניות על הנייר, אלא מעשים בשטח.

הרכבים החשמליים מונעים על ידי סוללה שנמצאת ברכב ודורשת טעינה אחת לכמה זמן, ממש כמו הטלפון הסלולרי שלנו. על מנת לטעון את הרכב, יש צורך בתשתיות ייחודיות. לשם כך, יצרניות הרכב וחברות אנרגיה דואגות לייצר גם עמדות טעינה חשמליות לרכבים. כמו תחנות הדלק שאנחנו מכירים, כך ישנן עמדות טעינה חשמליות עם שקעים שאליהם מחברים את הרכב באמצעות כבל.

מנתוני המכירות של רכבים חשמליים בארצות הברית, אירופה ואסיה, רואים שהמכירות שם עולות בכל שנה. מה הסיבה? לא רק היתרונות הסביבתיים, אלא גם התשתיות. מתברר שבכל מקום שבו יש יותר עמדות טעינה חשמליות שפרושות ברחבי הערים ובדרכים, כך יש יותר מכירות של רכבים חשמליים.  

ומה קורה בישראל? אז כן, יש בארץ לא מעט דגמים של רכבים חשמליים המוצעים למכירה ויש גם תשתיות טעינה חשמליות שמספרן הולך וגדל ברחבי הארץ. מסתבר שמשרד התחבורה ומשרד האנרגיה פועלים מזה זמן להקמת תשתיות ולעידוד רכבים חשמליים במטרה להפחית את הזיהום. היעד שנקבע הוא שנת 2030 שבה הרכבים ייסעו באמצעות גז או חשמל. בנוסף, מחקר תחבורתי שפרסם המשרד הראה שעל מנת ליצור שינוי אמיתי, מספיק שיהיו בארץ כשלושה אחוזים מקוני הרכב שירכשו רכב חשמלי כדי להגיע למאסה קריטית שתיצור שוק מקומי לרכבים הללו.

אז תשתית יש, רצון לקדם תחבורה ירוקה יש, נשאר לראות אילו רכבים חשמליים זמינים לקנייה בישראל. מבדיקה בשטח, אפשר לראות מגוון של רכבים שמתאימים לכל מטרה: מרכב קטן ועד רכבי שטח ויוקרה. נתחיל מהקטן יותר. לדוגמא, רכב מדגם רנו זואי. זהו רכב חשמלי שיש לו טווח נסיעה מרשים של שלוש מאות ושישה קילומטרים לטעינה אחת. הרנו זואי הפך לרכב הפופולרי ביותר באירופה בחודשים האחרונים והמחיר שלו בארץ מתחיל ממאה ושלושים אלף שקלים.

לפני שנמשיך, ראוי לציין שלעיתים המחיר הראשוני של הרכבים החשמליים הוא מעט גבוה מהממוצע, אך התחזוקה השוטפת היא זולה יותר מרכב המונע על ידי דלק מאחר שברכב חשמלי יש פחות רכיבים מכניים, כך שלטווח הארוך, מדובר ברכישה כדאית. בנוסף, בעוד שהמס על רכבים רגילים בישראל עומד על למעלה משמונים אחוזים, המס על רכבים חשמליים עומד על עשרה אחוזים בלבד.

נמשיך לרכב בקטגוריה המשפחתית. כאן יש את ניסאן ליף, רכב פופולרי מאוד ברחבי העולם שנהנה מטכנולוגיה מתקדמת, מערכות בטיחות גבוהות וטווח נסיעה של מאתיים ושבעים קילומטרים לטעינה אחת. מחיר הרכב בארץ עומד על מאה ושישים אלף שקלים.

בקטגוריית רכבי SUV חשמליים, ניתן למצוא בארץ את אאודי e-tron. לדגם הזה יש שני מנועים חשמליים עוצמתיים וסוללה בהספק גבוה שמאפשרת לרכב טווח נסיעה של למעלה מארבע מאות קילומטרים לטעינה אחת. המחיר של הרכב נע בין ארבע מאות עשרים ושבעה אלף שקלים לחמש מאות ועשרים אלף שקלים.

באותה קטגוריה, אפשר למצוא גם את פיג'ו מדגם e-2008, רכב חשמלי בהספק של מאה שלושים ושישה כ"ס, מהירות מקסימלית של מאה וחמישים קמ"ש, מאובזר במערכות בטיחות מגוונות, בעל יכולת טעינה מהירה, יש לו טווח נסיעה של שלוש מאות ועשרים קילומטרים לטעינה ומחירו בארץ הוא מאה שישים וחמישה אלף שקלים.

רכב נוסף בקטגוריה דומה שהגיע לארץ הוא ה- GE 3 שהוא ג'יפ קטן של חברת GAC הסינית, בעל טווח נסיעה של למעלה משלוש מאות קילומטרים לטעינה, הספק של מאה שבעים ושבעה כ"ס, יש בו אביזרי נוחות ובטיחות מגוונים ומחירו כאן הוא מאה שלושים ותשעה אלף שקלים.

חוץ מאלה, ישנם דגמים נוספים ואף חברת טסלה הודיעה שהיא מתכוונת להגיע לישראל. עדיין לא ידוע בדיוק מתי, אך בשל נגיף הקורונה, ישנם עיכובים בהקמה של המערך הלוגיסטי ובגיוס העובדים. לפני שטסלה תתחיל למכור רכבים חשמליים בארץ, צפוי שהיא תקים רשת של עמדות טעינה מהירות ברחבי הארץ, כך שהרוכשים הפוטנציאלים יקבלו חווית נהיגה כוללת כמו בכל העולם. 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('3ae9c7cd-fb23-4ed8-b4b2-c0b157889d54','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,39325,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה