סוגי עקירות שיניים וההבדלים ביניהן

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('dd40cad7-c192-44cb-bb07-ac5c97b9a6f0','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,39323,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('dd40cad7-c192-44cb-bb07-ac5c97b9a6f0','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,39323,'Image','');},7]]);})

אחד ההליכים הנפוצים ביותר אצל רופא השיניים הוא עקירה. עקירת שיניים כיום מתבצעת בהצלחה גדולה מאוד תודות לחומרי הרדמה איכותיים וטכנולוגיות מתקדמות. בעוד בעבר, עקירת שן הייתה מושא לפחד הרי שכיום כל סוגי עקירות השיניים מתבצעות עם מינימום תופעות לוואי ואי נוחות מינימלית בהחלט. אילו סוגי עקירות קיימים? מה ההבדל בין עקירה רגילה לכירורגית? מה עושים לאחר עקירת שן? לתשובות לכל השאלות הנ"ל המשיכו לקרוא.

עקירת שן

מתי עוקרים שן?

הסיבות לעקירת שן מגוונות אך כולן מסתכמות בכך שעוקרים שן שלא ניתן להצילה וגורמת לכאבים ותופעות לא נעימות אחרות - שן שבורה שלא ניתן לתקנה, שן שסובלת מעששת חמורה שלא ניתן לשקם בעזרת סתימה או כתר ועוד. כמו כן, נהוג לעקור שיני בינה כלואות (פירוט בהמשך). עקירה של שן מתבצעת במרפאת השיניים, ברוב המקרים בליווי אלחוש מקומי בלבד או בשילוב גז צחוק. עקירות מורכבות מאוד ניתן לעשות גם בהרדמה כללית אך כאן מדובר ביוצאי דופן. עקירה "רגילה" מתבצעת כדבר שבשגרה על ידי רופאי שיניים כלליים. כאשר העקירה מורכבת יותר נדרשת עקירה כירורגית המתבצעת על ידי כירורג דנטלי.

 

עקירת שן חלב

שיני החלב שלנו צומחים עד גיל שנתיים ומתחלפות בשיניים קבועות. שיני החלב חלשות יותר מהשיניים הקבועות ושורשיהן דקים ועדינים זאת על מנת לאפשר להן "ליפול" באופן טבעי ולפנות מקום לשיניים הקבועות. ניתן לעזור לשן מתנדנדת על ידי משיכה עדינה. רופא שיניים יכול לבצע את ההליך בקלות רבה וללא כל כאב ואי נוחות לילד. במקרים נדירים בהם שיני החלב לא מתחלפות יהיה צורך לעוקרן. מדובר בסט מסוים מאוד של נסיבות שאינו נפוץ.

 

עקירת שן קבועה

מתוך כל סוגי עקירות השיניים מדובר בסוג הנפוץ ביותר. עקירת שן קבועה תעשה על ידי רופא השיניים בהרדמה מקומית. לרוב, ההליך נמשך בין חצי שעה לשעה כולל הרדמת האזור. מרבית השיניים יצאו ממקומן על ידי משיכה הגונה בעזרת צבת. הרופא יניח את הצבת על כותרת השן (החלק העליון שלה) וימשוך אותה החוצה. אין צורך בהכנות מיוחדות לקראת עקירה רגילה. יש לשמור על היגיינה דנטלית סטנדרטית כולל שימוש בחוט דנטלי בבוקר העקירה. מומלץ לאכול ארוחה דשנה כשעתיים לפני ולהקפיד לשתות הרבה מים. לאחר העקירה יש למלא את הוראות הרופא במדויק ולהימנע מצריכת מוצרי טבק, אלכוהול ואכילת מזונות קשים.

 

עקירה כירורגית

שן שדורשת הוצאה בנסיבות מורכבות ייתכן ויש לעוקרה בעקירה כירורגית. נהוג לערב כירורג דנטלי בעקירת שן במקרים הבאים:

  • שן שלא ניתן לאחוז בה – כותרת השן, החלק העליון שלה, עשוי להיהרס ממגוון סיבות למשל עששת חמורה. במקרה בו למעשה לא ניתן לאחוז בשן בעזרת צבת יש לעשות עקירה מורכבת יותר.
  • שורשי השן מקשים על עקירתם – עקירת שן כוללת גם עקירת שורשי השן המחברים בין השיניים לעצם הלסת. במקרה בו השורש עקום, שבור או בעייתי מסיבות אחרות רופא השיניים הרגיל לא יוכל לעקור את והשורש יחד בקלות ונדרשת התערבות כירורגית.
  • עקירת שן בינה כלואה

 

מכיוון שעקירה כירורגית היא הליך מורכב יותר מעקירה רגילה יש לה מספר תופעות לוואי שכדאי לשים לב אליהן. ייתכן דימום מקומי קל באזור העקירה, נפיחות ותחושת כאב או אי נוחות. ניתן להקל על ידי משככי כאבים ללא מרשם רופא וקומפרסים קרים על הלחי בצד בו נעשתה העקירה. בכל מצב בו הדימום אינו פוסק או שהנכם סובלים מכאב מתמשך לאחר מספר ימים יש לפנות אל רופא השיניים לקבלת הוראות נוספות.

 

עקירת שן בינה

שלא כמו השיניים הקבועות האחרות, ארבעת שיני הבינה בוקעות בגיל מאוחר יותר. מכיוון שהן שיניים "נוספות" לא תמיד נותר להן די מקום בלסת והן נוטות לבקוע במנח עקום, לבקוע חלקית או להישאר כלואות ולא לבקוע כלל. שן בינה במצבים אלו עשויה לגרום ללא מעט צרות – ללחוץ על השיניים הסמוכות לה, לסבול מזיהומים ועששת שקשה לטפל בהם (בגלל המיקום של השן) ולגרום ללא מעט כאב. למרות שבאופן עקרוני ניתן לטפל בשיני בינה כמו בשיניים האחרות, ייתכן ורופא השיניים ימליץ דווקא לעקור שן בינה בעייתית. בשל מיקומן והנטייה שלהן לא לבקוע כראוי העקירה תעשה על ידי כירורג. לאחר עקירה של שן בינה יש לפעול על פי אותן הוראות כמו לאחר עקירה רגילה.

 

עקירת שיניים כהכנה לטיפולים אורתודונטיים

יישור שיניים לא פעם דורש עקירת שן אחת או יותר כדי לפנות מקום ליצירת שורת שיניים ישרה ובריאה. במקרים רבים מדובר בשיניים עודפות או שיניים שצמחו במנח עקום ולא ניתן לישר אותן כראוי בעזרת גשר. לא מדובר בפעולה סטנדרטית ולא כל מי שזקוק ליישור שיניים יאלץ לעבור עקירה אחת או יותר. אורתודנט מומחה בהחלט יעשה כל שביכולתו כדי להימנע מעקירת שן כהכנה ליישור שיניים.

 

מה עושים לאחר עקירת שן?

למרות שעקרונית בהחלט ניתן להמשיך לחיות ללא שן אחת או יותר הרי שעקירת שן עשויה להשפיע על השיניים האחרות. עצמות הלסת שלנו הן רקמה חיה וכך גם שורשי השיניים ובסיסן. ללא פעולת הלעיסה הגורמת ללחץ על עצם הלסת, היא נוטה להחלש ולהיספג על ידי הגוף. ללא לחץ השיניים אחת לצד השניה הן נוטות לזוז. תזוזה זו אמנם לא מורגשת מיד אך לאחר תקופה מסוימת ייתכנו שינויים במערכת השיניים. לאחר כל סוגי עקירות השיניים מומלץ מאוד לשקול החלפת השן על ידי שתל. שתלים דנטליים יכולים להחליף שן בודדת או שורת שיניים שלמה, תלוי בצרכי המטופל. שן ששוקמה בעזרת שתל תחליף את מקומה ותפקודה של השן הטבעית למשך שנים רבות. ישנן עדויות על שתלים שנחים בצורה נוחה ומתפקדים למעלה מ-20 שנה.

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('2fce3806-7743-483c-a94b-4f2cdb5b7add','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,39325,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה