"מדובר בתופעה רחבה, רבים עובדים בתחום ללא רישיון"

$(function(){setImageBanner('0bbd5f82-9479-4131-8316-bd2c98252ebd','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,39323,'Image','');})

עם ריבוי הבנייה בנגב ובכלל התפתחה לה תופעה מטרידה מאוד של קבלנות לא רשומה -  קבלנים שמתחזים לקבלנים, לוקחים עבודות בנייה, מסכנים את עובדיהם מעסיקים עובדים לא חוקיים, שלרוב לא עברו הכשרות ע"פ חוק כגון מנהלי עבודה ומסכנים את הציבור. לכן, הוחלט על מבצע אכיפה מיוחד

ארגון קבלני הנגב שפועל למען פיתוח ענף הבנייה בדרום קיים בשנה האחרונה כינוס חירום בנושא התופעה שהולכת ומתפשטת בבאר שבע והסביבה. מסיור שנשערך בתחילת החודש על ידי ארגון קבלני הנגב נמצא כי העובדים עובדים ללא רצועות וללא קסדות. לא בכדי אנו עדים לתאונות לעתים שכיחות.

בנוסף והחמור הם מסכנים את הציבור: הקבלנים הללו כיוון שלא רשומים כחוק לא מבצעים את הפרויקטים כנדרש מבחינת בטיחותית: גידור הבית (המיזם) שנבנה - ילדים ותושבים חשופים לפציעות חמורות. כמו כן, לרוב אותם קבלנים מבצעים עבירות מס חמורות ופועלים בדרכים לא כשרות כדי להוזיל מחירים. 

כיום בענף הבנייה ובעיקר הבנייה הפרטית, ליזמים (הדיירים), מבקשי העבודה אין מודעות כלל לכך שהם לוחצים יד לעבריינות. כשם שאף אדם עם הגיון בריא לא יפנה לטיפול אצל עו"ד ללא רישיון או רופא הפועל ללא רישיון, כך צריך לעשות גם לגבי קבלנים. 

מבצע אכיפה | צילום: לירז בנג'ו

מה היקף התופעה בדרום הארץ?

לפי הערכה של רשם הקבלנים, אילן אליהו, בשוק הבנייה הפרטית כ-40 אחוז מהקבלנים אינם רשומים בארגון הקבלנים- שזו עבירה  על החוק: "קבלן המבצע את העבודות בפועל, גם אם הוא קבלן משנה, חייב להיות קבלן רשום עפ”י החוק" ( ע"פ חוק רישום הקבלנים).

לדברי רשם הקבלנים, מדובר בתופעה גדולה וכיום יש יותר מבצעי עבודה ללא רישיון מאשר מבצעי עבודה כחוק. לפי הערכות, רק בתחום השיפוצים- יש 20,000 קבלנים לא רשומים. זה המון, יש למעלה מ-30  ענפים וענפי משנה (חשמל , אינסטלציה וכדו').

בעקבות כך, ארגון קבלני הנגב הרים את הכפפה והחליט להילחם בתופעה ולייצר אכיפה לצד העלאת המודעות. אולם בארגון מציינים כי צריך שעוד ארגונים יתייחסו לעניין כמו רשויות מקומיות, מזמיני עבודה מוסדיים ועוד.

מה ההבדל בין קבלן רשום לקבלן לא רשום?

קבלן חייב להיות רשום בפנקס הקבלנים. מי שרשום בפנקס הקבלנים זה מי שהוכיח אישורים, או תאגיד שהוכיח אישורים של מנהליו, או של מועסקים שלו. כלומר מי שמקבל רישיון הוא בעל כישורים, יש לו ניסיון ובסיס הנדסי לעסוק בתחום. מי שלא רשום, ראשית הוא עובר על החוק, הוא מבצע עבודת הנדסה בנאית ללא רישיון.  מבחינתנו אין לו כישורים או בסיס הנדסי ובסיס מקצועי לבצע את העבודה. 

ומה הנזקים האפשריים כתוצאה מעבודה עם אדם לא מוסמך? 

לדברי צביקה ליבנה, מנכ"ל ארגון הקבלנים בנגב: "לצערי התופעה של קבלנים לא רשומים בבנייה צמודת קרקע היא רבה יותר מאשר קבלנים רשומים על פי חוק. זו תופעה שהולכת וגדלה ובעיקר מדאיגה. יזם, קרי אזרח המעסיק קבלן לא רשום בפרויקט בנייה פרטי מסתכן בכמה וכמה היבטים: ראשית, אותו קבלן יכול לקבל צו הרחקת עבודה, ואז היזם ששכר אותו יפסיד הרבה כסף בשל הפסקת עבודה וגם בגלל שהוא יצטרך לשכור קבלן חדש שזה, כמובן, כרוך בעלויות רבות. שנית, אחרי סיום הפרויקט אם המרפסת תיפול למישהו על הראש בגלל, שהקבלן הלא מורשה העסיק מנהל עבודה לא מוסמך או שהוא השתמש בחומרים פגומים מבחינת הברזל או הבטון- ישאלו את יזם הפרויקט, מי בנה? ולמעשה אותו אזרח או יזם יהיה שותף בעקיפין למעשה עבריינות".

לכן אומר צביקה ליבנה: "אני קורא לציבור לבדוק היטב מי הקבלן העובד מולו, איזה סוג של רישיון יש ברשותו, והאם הוא עובד על פי חוק. אנחנו מזמינים את כל התושבים באשר הם להתקשר לארגון הקבלנים, למסור לנו את שם הקבלן ואנחנו נבדוק האם הוא קבלן רשום או לא ואיזה סוג רישיון יש לו כדי שלא תהיו שותפים למעשה העבריינות". 

אלי אביסרור

אלי אביסרור, יו"ר ארגון הקבלנים בנגב ומ"מ נשיא התאחדות בוני הארץ התייחס גם הוא לתופעה ואמר:

"אנחנו בארגון הקבלנים לא ניתן יד לתופעה בה קבלנים לא רשומים פוגעים בענף הבניה. מבחינתנו, ננקוט בכל האמצעים כדי להילחם  באותם עשבים שוטים אשר גורמים נזק בל ישוער לא רק לענף הבנייה  אלא גם לקבלנים הרשומים העובדים כחוק.

התפקיד של ארגון הקבלנים והבונים בנגב הוא להגן על אותם קבלנים הרשומים כחוק, המשלמים מיסים כדין, מכשירים עובדים ומנהלי עבודה כמתבקש על פי כללי הבטיחות, ושומרים על חוקי ענף הבנייה. לא ייתכן שאותם קבלנים העובדים על פי חוק יספגו נזקים כספיים כבדים בגלל  קבלנים מתחזים אשר גוזלים את פרנסת חבריהם. התופעה של קבלנות לא רשומה מכשירה את השרץ למעשה עבריינות בכל הקשור למיסים, כללי בטיחות של העובדים ובאתרי הבנייה,  ומי שמשתף עימם פעולה למעשה שותף לעבריינות.

אנו בארגון הקבלנים בנגב פועלים בכל האמצעים לצמצום התופעה בכל הכלים הניתנים לרשותו. בשנה האחרונה, הקמנו פורום "שולחן עגול" הכולל רשויות מקומיות, משרדי ממשלה וגורמים נוספים בהם רשות המיסים, משרד הבינוי והשיכון, רשם הקבלנים, עיריית באר שבע לרבות אגף ההנדסה וגורמי אכיפה וענישה נוספים. מהלך זה נעשה כדי למצות את רוב אמצעי האכיפה כנגד הקבלנים הלא רשומים ובכך לצמצם את התופעה ככל האפשר.

בארגון הקבלנים מזה זמן רב נלחמים בתופעה של קבלנים לא רשומים. לאחרונה החליטו להחריף את המהלכים והיוזמות כנגד אותם קבלנים אשר יוצרים נזק ישיר לקבלנים הרשומים והמורשים, אי לכך גייסו את רשם הקבלנים וצוות הפקחים ברשותו, רשות המסים, וגופים נוספים לרבות רשויות מקומיות". 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('33cf502a-30f9-4037-966f-a64d8270f194','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,39325,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה