חרדה ו OCD – מה הקשר ביניהן וכיצד זה משפיע על הטיפול?

$(function(){setImageBanner('1fa4f03a-d13a-4842-9c29-a526c5723eed','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,39323,'Image','');})

חרדה כבר מזמן מוגדרת כאחת המגיפות החמורות ביותר של המאה העשרים ואחת, וכך גם הפרעות שונות אשר הפכו נפוצות מאוד בעשורים האחרונים בישראל ובעולם המערבי כולו, דוגמת OCD (Obsessive compulsive disorder) – הפרעה טורדנית כפייתית. במקרים רבים, שני מצבים אלו מופיעים יחד ומשפיעים אחד על השני

depositphotos

הקשר שבין חרדה לבין הפרעה טורדנית כפייתית ברור ומובהק עבור אינספור אנשים הסובלים מבעיות אלו, אשר כאמור פעמים רבות מופיעות יחד או אחת בעקבות השנייה. מה מהותו של קשר זה וכיצד זה רלבנטי לטיפול מוצלח?

 

על הקשר בין חרדה ל OCD והופעתם המשותפת אצל מטופלים רבים

אנשים רבים אשר סובלים מהפרעה טורדנית כפייתית חווים במקביל גם בעיות נוספות ומתמודדים עם מצבים כמו דיכאון, התמכרויות וכמובן – חרדה. קיימים סוגים רבים ושונים של חרדה, חלקם נפוצים יותר בקרב אנשים הסובלים מ OCD. למשל - חרדה חברתית.

חרדה מסוג זה או אחר עלולה להתפתח גם בעקבות מצב של OCD, המתאפיין פעמים רבות במחשבות טורדניות אשר חוזרות ומופיעות שוב ושוב ואינן נותנות מנוחה. ברור כיצד מצב זה, כאשר נמשך לאורך זמן, עשוי להכניס את אותו אדם למצב של מתח נפשי מוגבר ובסופו של דבר גם חרדה. אז גם המצב מחזק ומנציח את עצמו, כאשר החרדה מחזקת ו"מעודדת" את המחשבות הטורדניות כפייתיות, אלו מעצימות חזרה את החרדה וחוזר חלילה.

חרדה היא מצב נפשי נפוץ כל כך כיום, מפני שקל מאוד לעורר אותה בעקבות מאפיינים נפוצים שונים של חיי היומיום בעידן המודרני. ברור כי אדם הסובל כבר מהפרעה טורדנית כפייתית חשוף עוד יותר לפיתוח בעיות של חרדה, מה שמסביר את ההופעה המשותפת של שני מצבים אלו בקרב מטופלות ומטופלים רבים.

 

שילוב בו חייבים להתחשב גם במסגרת התאמת טיפול

כמובן שהעובדה כי מטופל/ת מסוימים סובלים מ OCD וגם ממצבים מסוימים של חרדה היא רלבנטית ביותר להתאמה נכונה של טיפול אפקטיבי. קיימים טיפולים שונים למצבים שונים של חרדה ולהפרעות נוספות דוגמת OCD, ובמקרה בו מופיעים שני המצבים האלו יחד יש להתחשב בכך ולהתאים טיפול הולם.

לכן מתאימים למטופלים רבים הסובלים מחרדה ומ OCD גם יחד טיפולים אשר הוכחו כאפקטיביים עבור שני סוגי הבעיות. דוגמה טובה לכך היא טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), במסגרתו עובדים על שינוי דפוסי חשיבה בעייתיים ומזיקים שונים. ההכרה בדפוסי מחשבה "בעייתיים" היא רלבנטית כמובן גם עבור מי שסובל מחרדה וגם עבור בעיות של OCD, המתאפיינות כאמור במחשבות טורדניות חוזרות ונשנות. טיפול ישיר בנושא דפוסי החשיבה יכול, אם כן, לספק מענה הולם ואפקטיבי עבור הסובלים משני המצבים הללו גם יחד.

כמו כן, במקרים רבים ניתן גם טיפול תרופתי, וגם אותו חשוב מאוד להתאים למצב בו סובל המטופל לא רק מחרדה כללית או ספציפית, אלא גם מהפרעה טורדנית כפייתית. את זה יש לעשות כמובן מול אנשי המקצוע מתחום בריאות הנפש בהם נעזרים.

 

היכנסו למידע נוסף על חרדה באתר בטיפולנט המציע מגוון מאמרים מקצועיים בתחום בריאות הנפש.

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה