חובות בעלי תפקיד בחברה בתכנון מס

$(function(){setImageBanner('760ab849-f8d2-49dc-bcef-2a4bcf91b679','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,39323,'Image','');})

תכנון מס הוא פעולה שתפקידה להפחית את נטל המס המוטל על הנישום מכוח אותה פעולה. תכנון מס לגיטימי הוא הקביעה, כי אותה פעולה כלכלית מפחיתת נטל המס היא פעולה תקינה ולגיטימית, גם אם תיבחן על ידי רשות המסים או בית המשפט.

freepik

מומלץ וחשוב להיוועץ קודם לביצוע הפעולה ותכנון המס בתאגיד ב- עורך דין מיסים אשר יבחן את החשיפה המשפטית המלאה בפעולה המבוקשת בתאגיד ויגדיר את החשיפה לנושאי המשרה בתאגיד ולתאגיד עצמו.

חובות בעלי תפקידים בתאגיד בתכנון מס

חובת נאמנות וחובת זהירות - לאורגנים של החברה, לבעלי התפקידים בחברה, קיימת חובת נאמנות וחובת זהירות בפועלן בענייני החברה. חובת הנאמנות קבועה במפורש בחוק החברות, והמחוקק בחר להתייחס לחובות אלה במפורש. חובת הנאמנות אוסרת בחוק החברות, לדוגמה, על נושאי המשרה בחברה לבצע כל פעולה בניגוד עניינים. חובת הזהירות מחייבת את נושאי המשרה לפעול בתום לב ובאחריות לטובת החברה. חובות אלו קבועות בדין ולא ניתן לפטור מהן נושא משרה, אך ניתן בתנאים מסוימים לבטח נושא משרה בתאגיד לכל פעולה שלא נעשתה מתוך מניעים שאינם כשרים, בביצועה - ניהול החברה תוך שימוש בחשבוניות פיקטיביות או רישום כוזב של עסקאות, אי גילוי פרטים מהותיים, ועוד חובות אשר הופרו יהוו תשתית ראייתי לקבוע כי הופרה חובת הזהירות של נושא המשרה.

מטרת העל הקיימת כמעט בכל תאגיד עסקי היא הצורך להשיא את רווחי החברה ולפעול בהתאם למטרתה. נושא המשרה מחויב לשקול את כל השיקולים המסחריים והכלכליים של הפעולה מפחיתת המס, לרבות סיכונים משפטיים וחשבונאיים, סיכונים שמשפיעים על עתיד החברה ועלולים לגרום לה לקשיים כלכליים. חובה על נושא משרה בתאגיד לפעול, בין אם במישרין ובין אם בעקיפין תוך פניה למומחה מס – עורך דין מיסים או רואה חשבון לצורך קבלת חוות דעת משפטית מוסמכת בתחום דיני המס, על מנת להבין את מלוא ההשלכות הכלכליות החלות על התאגיד בטרם בוצעה אותה פעולה עסקית, רק כך יוכל לגדר את אחריותו ולהקטין את הסיכון לנזק בתאגיד, מאותה פעולה.

הימנעות ממס כעבירה פלילית

הימנעות ממס היא עבירה פלילית. חוק העונשין, חוק החברות וכן שורה של חוקים קובעים בצורה מפורשת, כי לכל אדם או תאגיד במדינת ישראל החובה שלא לקחת חלק בפעולה פלילית, חובה אשר הפרתה יכולה להביא להעמדה לדין פלילי ועונשי מאסר מאחורי סורג ובריח. גם אם עבירת המס או עבירה אחרת בוצעה על מנת להשיא את רווחי התאגיד, גם אם נושא המשרה לא הפיק מכך כל רווח אישי, חלה על נושא המשרה אחריות פלילית אישית בגין ביצוע אותה פעולה, בנוסף לאחריות הפלילית החלה על התאגיד עצמו. יסודות נפשיים שנקבעו בדין כגון פזיזות או עצימת עיניים יש בהם די כדי לקבוע כי קיימת אחריות פלילית לנושא המשרה והוא עלול להיות מוזמן לחקירה פלילית, שימוע פלילי ואף שיוגש כנגדו כתב אישום פלילי בעבירות מס ועבירות אחרות שכן, חוק החברות מחייב את נושא המשרה בתאגיד להיות בעל המיומנות הנדרשת לשם מילוי תפקידו ולא ניתן לטעון אחרת אם לקח על עצמו את התפקיד - נושא משרה לא יוכל לטעון לאי הבנת הדין מקום שהיה בידו לפנות לדוגמה לייעוץ של עו״ד מיסים בטרם ביצוע הפעולה הפלילית או לרדת לעומקה של הסוגיה המשפטית ולא בדיעבד, קודם לפעולה המבוקשת, תוך ניסיון להקטין את הסיכון הפלילי למינימום האפשרי.

האמור במסמך זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי אישי, וכל המסתמך עליו עושה זאת על אחריותו בלבד.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('6bce6d38-fdb6-4466-a04d-76f15e46b08e','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,39325,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה