השפעות משבר האקלים על הכלכלה ושוק ההון: אילו שינויים צפוי שנראה?

$(function(){setImageBanner('670f37d0-ad04-4300-9d20-24d1db03acda','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,39323,'Image','');})

כדור הארץ מתחמם, אבל השינוי הקיצוני אינו מתרחש רק במזג האוויר. תעשיות שלמות עוברות שינוי ושוק ההון צועד לכיוון פתרונות ירוקים. כך משתנה ניהול ההשקעות לאור משבר האקלים

נדמה שהשנתיים האחרונות היוו נקודת מפנה בכל הנוגע לניסיונות של מדינות, חברות וגופים שונים להתמודד עם משבר האקלים המתהווה. הפחתת פליטות גזי החממה, כדי לעצור את התחממות האטמוספירה של כדור הארץ, ניצבת כיום בראש סדר העדיפויות של הארגונים החשובים בעולם.

וכמו תמיד, גם הכלכלה מושפעת מהמשבר, אך היא ממלאת תפקיד גם כגורם משפיע. תעשיות שלמות מפנות את מרצן למציאת פתרונות ירוקים למשבר ובמקביל, גם שוקי ההון שסוחרים במניות ובאיגרות החוב של אותן החברות – רואים שינויים משמעותיים שנועדו להתאים ניהול השקעות לעידן של חשיבה אקלימית מקיימת.

Shutterstock

משבר האקלים

בשנים האחרונות התחזק הקונצנזוס המדעי והציבורי לפיו אנחנו נמצאים בליבו של תהליך התחממות גלובלי. שיעור הפחמן באטמוספירה הוא כפול כיום ביחס לכל נקודה בהיסטוריה האנושית והטמפרטורה הממוצעת בעולם עלתה בלפחות מעלה אחת ב-40 השנים האחרונות, עלייה משמעותית שלא נרשמה כמוה בעבר. אירועי מזג אוויר קיצוני בעולם הופכים לדבר שבשגרה.

בין אם האנושות והחברה המודרנית המתועשת הן הגורם המרכזי למצב ובין אם הן משחקות תפקיד משני בלבד – ברור לכל שיש לעשות משהו בעניין. באופן טבעי, לא מדובר בעניין שנשאר במעגלי איכות הסביבה בלבד, וההשפעות על הכלכלה העולמית לאור השינוי הקיצוני, הן משמעותיות. שוק ההון, כשיקוף של השינויים שחלים בתעשיות בעקבות משבר האקלים, מתמקד יותר ויותר במימון חברות שמחפשות מענה ופתרונות למצב.

השפעות על הכלכלה ועל התעשייה

רגולציה – מדינות ברחבי העולם וגם ארגונים בינלאומיים דוגמת האו"ם, מפתחים מדיניות שמטרתה הפחתת פליטת גזי החממה והפחתת זיהום. כך, למשל, ממשל ביידן הציג תכנית שאפתנית המכוונת לאפס פליטות פחמן בארה"ב עד 2050 בתקציב של כ-2 טריליון דולר ואילו פאנל המדענים של האו״ם (ipcc), קבע כי כדי להגביל את עליית הטמפרטורה, יש לחתוך את פליטות גזי החממה בכ־45% עד סוף העשור. מדינות רבות אוכפות חוקים רגולטוריים לגבי רמת הגזים הרעילים שחברות מורשות לפלוט לאוויר או לים, וסטנדרטים נוקשים מוחלים על מפעלים, מערכי שינוע ויצרני אנרגיה. גם בישראל הוגדר יעד של ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות בהיקף של 30% עד שנת 2030.

חדשנות – מהצד השני של המטבע, המשבר דוחף חברות פרטיות וגופים לאומיים לחפש ולהמציא פתרונות מקומיים וגלובליים למשבר. אלפי חברות וסטארט-אפים עוסקים בצד הפתרון של המשבר ומתמקדים בתחומים הבאים: אנרגיית שמש, אנרגיית רוח, אגירת אנרגיה, סוללות ליתיום-יון, רכב חשמלי, מחזור, חקלאות בת-קיימא, הנדסת אקלים ועוד.

אילוצי סחר – מצבי מזג אוויר קיצוני – שיטפונות, סופות ומפולות בוץ ושלגים – יכולים לגרום לשיבושים קשים בשרשראות האספקה בעולם. גם עלויות של קירור, חימום, שינוע בקור, דלק ועוד הוכיחו כי הם מסוגלים לעלות תוך טווח קצר במאות אחוזים, מה שמשפיע על סביבת הסחר העולמית.

כיצד משפיע משבר האקלים על שוק ההון וניהול ההשקעות

שוק ההון מושפע בשלוש דרכים מהמשבר: הימנעות מהשקעות מזהמות; גידול בהשקעות ירוקות; והצבת סטנדרטים סביבתיים וחברתיים.

הימנעות – יותר ויותר שחקנים בשוק ההון מראים נטייה להימנע מהשקעות שכוללות חברות מזהמות. קרנות השקעה רבות מתבססות באופן בלעדי על ניירות ערך של חברות שאינן פולטות גזי חממה מזהמים ורשות שוק ההון בישראל אף החלה ביוזמה של מסלולי פנסיה ירוקים שנמנעים מחברות מזהמות (תוכנית שנמצאת על המדף כרגע).

גידול בהשקעות ירוקות – מן הצד השני, אנו עדים לעלייה משמעותית בהעדפת חברות שפעילותן מתמקדת בפתרונות ירוקים. מדד S&P 500 ESG Index שמאגד את החברות העומדות בסטנדרטים של קיימות בוול-סטריט רשם עלייה של 172% ב-12 החודשים שהחלו באוקטובר 2021, והמגמה נמשכת. מנהלי השקעות בבתי ההשקעות (גם בישראל) מציעים בניית תיק ירוק עבור לקוחותיהם.

אחריות סביבתית – בעולם העסקים ושוק ההון פותח בשנים האחרונות סטנדרט אחיד למדידת האחריות הסביבתית והחברתית של החברות. זהו סטנדרט ESG, קיצור לסביבה (Environment), חברה (Social) וממשל תאגידי (Governance). זהו למעשה סרגל שלפיו ניתן למדוד חברות בכל הנוגע לזיהום, השפעה על החברה והתנהלות עסקית. על פי מחקר של בלומברג, שווי הנכסים העולמי שעמדו בסטנדרט בשנת 2020 עלה על 35 טריליון דולר עם צפי לעבור את ה-50 טריליון עד 2025. ובשנת 2021 השקעות בקרנות סל שעומדות בתקן ESG היוו 10% מכלל תעשיית קרנות הסל העולמית.

ניהול השקעות בעולם מתחמם

ההתחממות הגלובלית כבר כאן, ומעבר לשינוי בטמפרטורות ובמזג האוויר – היא מביאה עמה גם שינוי חברתי, כלכלי ופיננסי. לקוחות ומשקיעים מעוניינים "לנקות" את הפורטפוליו שלהם מחברות שפוגעות בסביבה ומנהלי השקעות צריכים ללמוד סט כלים חדש לברירת הנכסים. כך נולד לו תחום חדש בניהול ההשקעות, גם בישראל וגם בעולם.

*אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה ואין באמור משום תחליף לשיווק השקעות אישי המתחשב בצרכי הלקוח.

 Shutterstock

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה