המסעדנים בבאר שבע נגד וולט

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('cdd8d638-0c98-4aaa-a91a-09ef0555be71','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,39323,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('cdd8d638-0c98-4aaa-a91a-09ef0555be71','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,39323,'Image','');},7]]);})

חברת וולט המפעילה שירות מקוון להזמנת מזון הגיעה לבאר שבע, אך המסעדנים בעיר החליטו שהם לא משתפים איתה פעולה. למה אתם שואלים? אילן זגדון מוביל מחאת המסעדנים בישראל מסביר "מדובר בעמלות גבוהות מאוד ומי שמפסיד בסוף זה הלקוח והמסעדן" וולט בתגובה: "בלי המסעדות אין וולט. אנחנו רוצים להביא בשורה לעיר מי שרוצה מוזמן"

השבוע חברת וולט המפעילה שירות מקוון להזמנת מזון הודיעה כי נכנסה לפעילות בבאר שבע, אך יש מי שלא אהבו את כניסתה וטוענים כי מדובר במונופול שלא מאפשר תחרות הוגנת ומהווה גזר דין מוות בפני העסקים. אילן זגדון ממובילי מחאת המסעדנים בישראל וכן הבעלים של מסעדת 'סבא ג'בטו' מסביר מדוע כניסת וולט לעיר בעייתית. תחילה הוא מבהיר "אני כבר פניתי באמצעות עו"ד יוסי האזרחי ודנה ברונשטיין לרשות התחרות במשרד הכלכלה בדרישה להגדיר את אפליקציית המשלוחים וולט בתור מונופול, צריך להגביל את העמלות שהיא גובה עבור השירותים שלה. החברות האלה שולטות בנו ואנחנו בתגובה לא יכולים לעשות דבר. חשוב להבין, זאת התקשרות בהסדרים שמגבילים באופן משמעותי את התחרות בשוק ופוגעים בציבור בסוף". 

זגדון מסביר: "בארה"ב הגבילו אותם בעמלות, למה שכאן זה לא יקרה? הם בסוף מגיעים אליך לעסק במצב שבו אין לך הרבה ברירות. הם אוספים מידע על העסק שלך, מידע על הלקוחות שלך ואתה נשאר בסוף בלי כלום, כי אין לך אחר כך את כל המידע הזה כדי להמשיך ולפעול על בסיסו, הם לא משאירים אצלך את כל הנתונים החשובים האלה, אם החלטת להיפרד מוולט איבדת הכל".

דבריו של אילן מגיעים על רקע שנה לא קלה בכלל עבור המסעדנים, שנת הקורונה אשר פגעה באופן ישיר וקשה בענף ואף הובילה לא מעט מסעדנים לוותר על החלום הגדול ולסגור את המסעדות שלהם. מי ששרד נאלץ לעבור למשלוחים, כאשר במהלך הסגרים שהיו לא התאפשר לקיים את שירות הטייק אווי. כעת, עם כניסת וולט לעיר המסעדנים מבהירים כי מדובר בעוד קושי שמגיע בשנה שגם ככה לא הייתה פשוטה עבורם.

המסעדנים טוענים כי "וולט מנסה להיכנס לבאר שבע בכוחניות, כשלא הצליחו לחבר את מסעדות ב״ש לאפליקציה ולאחר שדחו את תאריך ההשקה פעמיים, וולט השכירו מטבח רפאים (מטבחים ללא מסעדה שמתחרים במסעדות) בבאר שבע והביאו לשם מסעדות שעובדות איתם במרכז. מטבחי רפאים זו התוכנית הסופית של וולט, לאחר שישתלטו על המידע של המסעדות, על הקשר של המסעדות עם הלקוחות ויאספו את נתוני הצריכה של הלקוחות בכל מקום, יפתחו מטבחי רפאים בשיתוף עם שפים-סלבריטאים ויגרמו לסגירת חלק גדול מהמסעדות שכבר לא יצטרכו". 

אילן זיגדון | צילום פרטי

כמו כן, אילן זגדון מבהיר את הבעיה המרכזית המשפיעה הן על המסעדות והן על הלקוחות – העמלות הגבוהות והנזקים שהם יגרמו ללקוחות "הם גובים סכום שהוא לא ריאלי, 31.6% ללא דמי משלוח אשר מביא את הנתח של וולט לעיתים למעל 60%, מדובר בסכומים שהם לא הגיוניים. עלות של העסקת שליח הרבה יותר זולה, זה יכול להגיע ל-18% במקסימום. יש כאן משהו שחשוב שגם הצרכנים יבינו, אם אני צריך לעמוד בכזאת עמלה גבוהה, זה אומר שאני צריך לייקר את המנה ואז מה עשינו בזה? מי מפסיד בסוף? הלקוח! אנחנו לא רוצים לעלות את רמת המחירים, אנחנו רוצים לשמור על רמת מחירים סבירה והגיונית. בנוסף חשוב שהלקוחות יבינו שדמי המשלוח שהם משלמים הולכים לוולט, לא למסעדה, כך שהם עושים רווח כפול".

כאמור, זגדון פנה באמצעות עו"ד יוסי האזרחי ודנה ברונשטיין לרשות התחרות במשרד הכלכלה, אליהם שלח את החוזה שהוצע לו לטענתו ובו הוא מסביר כי מדובר בשותפות לכל דבר ועניין. וולט גובים 27% מהמחיר כולל מע"מ, מה שמוביל את המסעדות בסוף לשלם 31.6%. פרטים נוספים שחושף החוזה ומהווים בעיה בעיניי המסעדנים נוגעים לעצם קיום המסעדה באפליקציה ולנראות של המסעדה באפליקציה, זאת כאשר את התמונות של המנות חייבים המסעדנים לספק ואם הם רוצים וולט יכולה לעשות זאת בתמורה לאלף שקלים, במקרה זה פתוחה בפני המסעדות האופציה לצלם בעצמם, אך וולט יצטרכו לאשר את התמונות. החוזה כאמור חושף עוד פרטים המוצגים על ידי זגדון כבעייתיים להמשך תקין של ניהול העסק, בעיות שבסופו של יום יובילו לעליית מחירים ופגיעה ישירה בלקוחות.

בעיה נוספת שעשויה להיות הרסנית עבור המסעדות הינה הוצאות בגין פיצוי שתהיה המסעדה חייבת לשלם, כאשר לפי החוזה שמציג זגדון, השותף קרי המסעדה מסמיך את וולט לפצות משתמשים בשם המסעדה בגין תביעות כלשהן בסכום של עד 100 ₪ לכל רכישה ולכל נקודת מכירה של השותף. וולט רשאים לנקות מהתשלומים למסעדה 20 ₪ לכיסוי עלויות משלוח נוספות, אם יהיה צורך לשלוח מוצר חדש בשל טעות של המסעדה ו-10 ₪ אם איסוף האוכל מהמסעדה התעכב ב-10 דקות מהערכה המקורית של השותף ובנוסף תוספת של 1 ₪ לכל דקה מעל לעיכוב של 10 דקות. 

שדרת האוכל בעיר העתיקה באר שבע | צילום: באר שבע נט

"מבינים את הטעות רק אחרי שמסיימים התקשרות"

זגדון מוסיף להסביר על חלקים בחוזה אשר מהווים בעיה חמורה עבור בעלי העסקים ביום שבו יחליטו להפסיק לעבוד עם וולט "המסעדנים נופלים לידיים של וולט, מצטרפים בלי לחשוב ומבינים שהם עשו טעות רק כשהם מנסים לצאת מוולט. כי אז אתה לא בשדה הווירטואלי, כל מה שעשית עם וולט נשאר שלהם, אתה לא יכול לקחת איתך שום דבר ולהקים מערך כזה ביום זה לא אפשרי. אז יום אחד הלקוח לא רואה אותך יותר, אתה כבר לא קיים, כי הוא לא הזמין מהמסעדה שלך, הוא מזמין מוולט. רק אז אתה מבין את הטעות הענקית שעשית" מסביר זגדון ומוסיף: "החשוב מכל! וולט שולטת על הקשר עם הלקוח. הלקוח הוא של וולט ולא של המסעדה, האוצר היקר ביותר – הלקוחות, הם של וולט".

עוד בעיה שמציף זגדון היא התחרות הלא הגיונית בתוך האפליקציה של וולט: "צריך להבין שהחשיפה של לקוחות המסעדה בוולט היא גם למתחרים של המסעדה. תדמיינו מצב שלקוח שעומד אצלך בתור למסעדה, השכן שלך עומד ומחלק לו פליירים של מסעדה צמודה. ואתה עם מחסום פה לא יכול להתנגד". 

עוד מוסיפים המסעדנים, וולט מנסה להכנס לבאר שבע בכוחניות כשלא הצליחו לחבר את מסעדות באר שבע לאפליקציה ולאחר שדחו את תאריך ההשקה פעמיים, וולט השכירו מטבח רפאים בבאר שבע והביאו לשם מסעדות שעובדות איתם במרכז. מטבחי רפאים זו התוכנית הסופית של וולט לאחר שישתלטו על הדאטה של המסעדות, על הקשר של המסעדות עם הלקוחות ויאספו את נתוני הצריכה של הלקוחות בכל מקום, יפתחו מטבחי רפאים בשיתוף עם שפים סלבריטאים ויגרמו לסגירת חלק גדול מהמסעדות שכבר לא יצטרכו".

לבסוף למסעדנים יש מסר אחד ברור לתושבי באר שבע: "שימוש באפליקציית וולט כמו ענקי טכנולוגיה אחרים, תגרום לעליית מחירים, תפגע בתרבות הפנאי והבילוי ותוציא את הכסף מהשוק המקומי מחוץ למדינה. המסעדנים יהפכו לכורי הפחם המודרניים, כמו שאנחנו בוחרים להשתמש בשקית מתכלה ולא בשקיות ניילון מזהמות, כך חשוב לבחור נכון איפה להוציא את הכסף ולשמור על הקהילה שלנו המסעדנים מצידם מתחייבים להשתפר ולהשתכלל ובקרוב יוצאים עם אפליקציה מתקדמת  שמרכזת את כל מסעדות באר שבע". 

צילום: shutterstock אילוסטרציה

דניאל רוזן מנהלת התקשורת של וולט הגיבה לטענות:

"התחלנו את הפעילות לפני שנתיים וחצי בתל אביב ולאט לאט הרחבנו את אזורי הפעילות שלנו, הרחבת השירות מתבססת על בקשת עסקים ולקוחות. המטרה של השירות שלנו היא לעזור למסעדנים שאין להם מערך משלוחים כי זאת אופרציה מאוד מסובכת, אנחנו באים ופותרים את המסעדה מהקמת מערך כזה ובעצם זאת מספקים למסעדות עוד הכנסה, אם המסעדה גם ככה פועלת היא זו שמחליטה מתי לפתוח את האפליקציה ולאפשר ללקוחות להזמין ומתי לא. חשוב לנו להדגיש וולט לא נועד לימי קורונה, בדיוק כפי שמסעדה לא נועדה להתקיים על בסיס משלוחים בלבד.

לעניין העברת האחריות למסעדות במקרים של פיצוי ללקוח, חשוב לי להבהיר אצלנו יש צ'אט של שירות לקוחות שם אפשר לקבל שני סוגים של פיצוי: 1. אם חסרה מנה או מישהו ביקש משהו והביאו מנה לא כפי שביקש, אז אנחנו מבקשים מהלקוח לשלוח תמונה ואנחנו באותו רגע עולים מול המסעדה ויחד מחליטים על פיצוי, אנחנו לא קובעים וגם במקרים כאלה חשוב להבהיר אנחנו מוסיפים פיצוי מאיתנו. 2. הפיצוי האחר הוא פיצוי מאיתנו בלבד, אם יש תקלות במשלוח עצמו אם השליח איחר או נתן את ההזמנה במקום הלא נכון, כל הפיצויים שיגיעו במקרה כזה הוא אך ורק מאיתנו ועל חשבוננו.

בנוגע למחיר שאנחנו גובים מהמסעדנים הוא מחיר הוגן וזהה למתחרים, אבל גם כאן חשוב לציין שזה עד 27% ללא מע"מ כלומר יש מסעדות שמשלמות פחות, זה תלוי בממוצע ההזמנות, כך שזה לא 27% אלא עד 27%. כל זה כמובן מתייחס אך ורק למצב שבו מתבצעות הזמנות, כי אם לא מתבצעות הזמנות אז אנחנו לא גובים כסף, חשוב להבין שזה נטו פר הזמנה. עכשיו לתקופת הקורונה כי כפי שאמרנו שאף אחד לא נועד לתקופה הזאת, לכן וולט הורידה את המחיר, אנחנו התחייבנו ועדיין מתחייבים לגבות 22% עד ליום שבו יחליטו לפתוח את המסעדות לישיבה. בנוסף, חשוב לי לספר שגם נתנו מענקים לעסקים שעובדים איתנו כדי שיצליחו לעבור את התקופה הזאת וזה שירות שהוא הרבה יותר גדול ממשלוחים בלבד, אנחנו נותנים כאן ערך עצום.

עוד משהו שחשוב לי לגעת בו, אנחנו פתחנו הזמנה מ-50 שקלים, כאשר המתחרים מאפשרים להזמין רק מ-100 שקלים וזה גורם סתם לבזבז ולחשוב מה עוד אפשר להוסיף להזמנה ולפעמים אולי אפילו לא להזמין בכלל. ועוד דבר, בזמן ביצוע ההזמנה הלקוח משלם על משלוח, כך שהמסעדה לא מתעסקת עם זה, אלא וולט אחראים על תשלום למי שמבצע את המשלוח. 

לגבי המידע שטוענים שנאסף, לאורך כל ההתקשרות איתנו לכל מסעדה יש לוח נתונים שחשוף בפניהם כל הזמן את שמות הלקוחות, איזה מנות הלקוחות הזמינו, מה הדירוג שנתנו, האם אהבו לא אהבו, מלבד הכתובות מהם הזמינו רוב המידע חשוף בני המסעדות כל זמן הפעילות מולנו.

לבסוף אני רק רוצה לציין, המתחרים שלנו כבר פועלים בעיר, אנחנו פשוט מציעים אלטרנטיבה, אנחנו לא מכריחים אף אחד לעבוד איתנו, לא מסעדות, לא ללקוחות ולא שליחים. אנחנו לא דורשים בלעדיות, אין לנו בעיה שיעבדו גם איתנו וגם עם המתחרים, העניין שלנו זה להציע אלטרנטיבה לבאר שבעים. בסוף יש לנו בערים אחרות 1,500 עסקים אחרים ואני רוצה להאמין ש-1,500 מסעדות לא לא מבינות מה הן עושות. אפשר להתחיל לעבוד איתנו ולהפסיק, אין קנסות אין תשלום שצריך לשלם כדי להפסיק לעבוד, שום דבר. בסוף, בלי המסעדות אין וולט, לכן המודל הזה יכול לעבוד רק כשהמסעדנים מרוצים, השליחים מרוצים והלקוחות מרוצים". 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('20b5dc9e-f449-45e0-bd8f-0dfc901589a9','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,39325,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה