ד"ר עמוס בוחניק מסביר - סוגי הלבנות השיניים

$(function(){setImageBanner('b6b4b2f0-c96b-4eb5-aa34-20cac0d0b9e2','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,39323,'Image','');})

אחד הדברים הבולטים ביותר כאשר פוגשים אדם אחר, הוא מראה השיניים. הביטוי חיוך של מיליון דולר, מתייחס גם הן למבנה השיניים והן לצבעם.
מהסיבה הזו אנו יכולים לראות את המרוץ לקראת שיפור מראה השיניים וניסיון להפוך אותן ללבנות יותר וכן את פיתוח הטכניקות המגוונות כדי להשיג מטרות אלו.

freepik

האם צבע השיניים הטבעי לבן?

מאות רבות של גווני לבן יש ואין כמעט אדם שצבע שיניו זהה לזולתו. לרוב האנשים בשיניים מעורב צבע נוסף, אף אם הן נראות לנו לבנות לחלוטין.

השן מורכבת משכבה חיצונית המכונה אמייל, והינו חומר די שקוף.  החלק הפנימי יותר של השן הנקרא דינטין, והוא בגוון צהבהב. ככל שחולפות השנים והאדם מתבגר, החלק החיצוני נשחק ואז נגלה  יותר  הצבע הפנימי הטבעי.

לכן, בטרם טיפול הלבנת שיניים, יבדוק הרופא המטפל עם סרגל צבעים מיוחד, את הצבע הקרוב ביותר לצבע הטבעי המקורי של המטופל, על מנת להביא את המצב לאחר הטיפול לצבע המיטבי.

מה גורם לשיניים להתכהות או לשנות את צבען ?

אנשים רבים סובלים ממעין כתמים חומים או שחורים על השיניים, ויש שהשיניים שלהם  סתם מתכהות – תופעה זו גורמת להם לרוב לבושה, פגיעה בביטחון העצמי  עד כדי חשש לחייך.

ההתכהות והכתמים נובעים ממספר גורמים כגון: .. שתיית קפה, משקאות ממותקים או עם צבעי מאכל,  אכילת מזונות חומציים ועישון סיגריות, גורמים לפעמים לצביעת השיניים בצבע צהבהב או חום. כך גם צחצוח לא מספק, או היעדר טיפולים משמרים, עשויים לגרום לסדקים בשכבת הציפוי של השן, אליהם חודר לכלוך הגורם למראה כתמים.

מלבד סיבות אלו, יש גם מחלות שונות הגורמות לכתמים על השיניים, חלקן נובעות כבר מלידה בעקבות תרופות מסוימות שהאם נטלה בעת ההיריון. למקרים כאלה, יידרשו לעתים מלבד הלבנה השיניים, גם נטילת תרופות לריפויין.

דבר נוסף הגורם להתכהות שן בודדת, היא טיפול שורש. בעת ביצוע טיפול שורש, ממתים את העצב של השן, מה שגורם לה להיות חסרת חיות ולאט לאט להתכהות.

איך מלבינים שיניים באופן מקצועי?

יש מגוון שיטות הלבנה בעולם רפואת השיניים. בשיטה אחת מייצרים מעין סד שקוף סביב השיניים, ממלאים בו חומר מלבין, ומרכיבים אותו מעל השיניים לכמה שעותבדרך כלל צריך לחזור על הפעולה הזו מספר פעמים.

שיטה נוספת הבאה לשימוש בעיקר מצבים מורכבים נקראת הלבנה פנימית. היא מתבצעת על ידי הרופא במרפאה, שם הוא נאלץ לחדור לשכבת הדינטין ולהבהיר אותה.

השיטה הפופולרית והמוצלחת ביותר כיום, היא הלבנת השיניים בלייזר. השיטה הזו מתבצעת אף היא במרפאה, כאשר רופא השיניים מורח חומר מרוכז מעל השן ובאמצעות מנורת לייזר, מחמם את שכבת האמייל, כך שהחומר חודר אליה ומנקה ומבהיר אותה.

האם חימום אמייל השן יכול לגרום נזק ?

הלבנת שיניים בלייזר - האם זה בטוח?  ישנן טענות כי שיטה הלבנת שיניים בלייזר עלולה לגרום לנזקים לשכבת האמייל, מאחר ובתהליך החימום החומר מתרחב ומתכווץ ועלול להיפגע. לפי חלק מהטענות, לאחר תהליך ההלבנה, נוצרות רגישויות בשיניים שלא היו לפני כן.

אולם אין הוכחה לטענות אלו ולא ידוע על רגישויות או השלכות של החום על השיניים לטווח הארוך. הוכחה נוספת לכך היא העובדה כי מרבית בני האדם אינם נמנעים ממאכל או משתה מזונות ומשקאות חמים ודבר זה אינו  מהווה נזק לשיניים.

נקודה נוספת הקשורה להלבנת השיניים בלייזר, שיטה זו איננה מבהירה את הסתימות והתיקונים שנעשו בשיניים במהלך השנים, יש לעשותם מחדש לאחר ההלבנה, בצבע שנוצר בעקבותיה.

שיטה נוספת להלבנת השיניים וליצירת החיוך המושלם, הינה שיטת ציפוי חרסינה לשיניים – בשיטה זו מדביקים לצמיתות שכבה דקיקה מאוד של חרסינה לבנה מעל שכבת האמייל, על מנת להסתיר את הכתמים הקיימים ואת צבע הדינטין.

בדרך כלל משתמשים בשיטה זו, שהינה יקרה,  רק במקרים כרוניים עם כתמים לא יפים, שאינם ניתנים לפתרון באמצעים האחרים.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('0e9ca73c-f71d-4ec6-a9ba-094108e480f1','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,39325,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה