מה למדו חוקרים בבן גוריון מעונת האליפות השלישית של באר שבע?

$(function(){setImageBanner('7aca8fee-b100-4e2c-8c77-706e0ed9e8d8','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33036,'Image','');})

נתוני מנהלת הליגות בכדורגל הישראלי לעונת 2017-2018, עונת האליפות השלישית של האדומים - אפשרו לחוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב לנתח מידע ולהסיק מסקנות על אופן ההתנהלות של חברים לקבוצה. אז מה המשמעות לקבוצה כאשר שחקן רץ יותר על המגרש? מאמץ שמדרבן את יתר חברי הקבוצה. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת היוקרתי מתחום הניהול- Management Science

צילום: אינסטגרם

עונת 2017/2018 בליגת העל הייתה העונה ה-19 של ליגת העל בכדורגל הישראלי ובתום העונה זכתה באליפות הפועל באר שבע בפעם השלישית ברציפות והחמישית בתולדותיה. עם פרסום סיכומי המשחקים מטעם מנהלת הליגות לכדורגל, החליטו החוקרים פרופ' דני כהן-זדה, ד"ר נעמי גרשוני והסטודנט לתואר שני, איתי דייג מהמחלקה לכלכלה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב לנצל את משאב הנתונים הקיים בכדי לנתח התנהלות של יחיד בקבוצה.

"נתוני ספורט עובדים היטב גם בכלכלה", הסבירה ד"ר גרשוני. " הנתונים שהתקבלו בעונה הספציפית הזו של 2017-2018 היו מפורטים מאוד. קיבלנו תיעוד על תפקוד של כל שחקן במגרש מדי חמש דקות וזה אפשר לנו לנתח באופן רציף כמעט את הבחירות והתוצאות של כל שחקן באמצעות מדדים כמו מרחק הריצה שלו במהלך המשחק, מספר הספרינטים ולאילו ביצועים הגיע".

כיצד מאמצים של חברים לקבוצה משפיעים אחד על השני? זו השאלה אותה רצו לבחון החוקרים באמצעות נתוני ליגת הכדורגל. כדורגל מקצועי מספק מדדים ישירים בתדירות גבוהה למאמץ של שחקנים ומאפשר להעריך את ההשפעות של חבריהם למאמץ במשימת צוות שיתופית הדורשת מיומנויות גבוהה. בהשאלה לעולם העבודה- כאשר עובד מסוים מתאמץ יותר האם גם חבריו יתאמצו יותר או להיפך? כיצד עובדים קובעים את רמת המאמץ שלהם וכיצד ניתן להניע אותם להגביר את המאמץ? אלו שאלות יסוד בכלכלת עבודה.

מהנתונים עולה שישנה השפעה חיובית משמעותית של חברים לקבוצה. המאמץ זולג בצוות ושינוי במאמץ של החברים לצוות משפיע באופן מהותי על המאמץ של השחקן ובכך על הביצועים. באותה המידה נשאלת השאלה האם שינוי במאמץ של שחקן בודד בקבוצה יכול להניע שינוי במאמצים של כל חבריו? גם כאן, המאמץ מדבק. ניתן לראות זאת ע"י חילופין במהלך משחק. כאשר שחקן נכנס 'רענן' למשחק ומתאמץ, גם חבריו שהיו על המגרש עד כה ישקיעו ויתאמצו, על אף שהספיקו להתעייף. זהו שינוי שכל השחקנים מגיבים אליו בחיוב ולכן ממריץ את הקבוצה כולה. הסיבה לכך נעוצה הן בלחץ חברתי- לא נעים להתעצל כאשר אחרים מתאמצים, והן  בפרודוקטיביות - התרומה של יחידת מאמץ שלי לתפוקה גדלה ככל שהמאמץ של החברים עולה.

הפרודוקטיביות היא התוצאה החשובה ביותר עבור חברה. על כן, החוקרים הציעו מספר פעולות על בסיס המחקר שמנהלים יוכלו ליישם בכדי להגיע לביצועים טובים יותר בקרב עובדיהם: כך למשל - מתן תמריצים עבור מאמץ ולא רק עבור תפוקה. כאשר עובד מתאמץ יותר זהו מכפיל כוח המעצים את תפוקת הקבוצה. בנוסף, יש להביא בחשבון את ההשפעה של לחץ חברתי. מכאן שיש לבנות מערכת יחסים טובה בתוך הצוות, לשמר גיבוש בין העובדים וליצור מצב בו כולם נרתמים למען מטרה משותפת.

"התייחסות ישירה למאמץ של עובדים תספק מימד נוסף באמצעותו מנהלים יכולים להגדיל את הפרודוקטיביות של הצוות. באופן ספציפי, אם מאמץ של עובד אחד משפיע באופן חיובי על המאמץ של חברו לצוות, עידוד של מאמץ על ידי מנהלים עשוי להוביל לעלייה משמעותית בפריון", ציין פרופ כהן-זדה.

תוצאות המחקר מצביעות על כך שלא רק המאמצים הקבוצתיים משפיעים באופן מהותי על המאמצים האישיים אלא גם ששינוי במאמץ של שחקן אחד בלבד יכול להשפיע באופן מהותי על המאמץ של הקבוצה כולה. מכאן שמומלץ למנהלים לקבוע תגמול לעובדים לא רק על בסיס תרומתם הישירה לתפוקה אלא גם על פי המאמץ שהשקיעו. זה עשוי להיות אפילו יותר יעיל בסביבות שבהן המאמץ קשור מאוד לביצועים אך מדדי הביצוע נצפים לעתים רחוקות, קשים לכימות, או כאשר מדדי ביצוע אישיים אינם רלוונטיים עבור חלקים גדולים מהצוות. זהו המצב בכדורגל, כאשר גולים או נצחון הם אירועים יחסית נדירים במהלך המשחק, אך התיאור הזה מתאים גם לקבוצות עובדים אחרות כמו צוותי מחקר ופיתוח או צוותים משפטיים. התוצאות מצביעות על כך שחיבורים חברתיים ומחויבויות אחד לשני עשויים להגדיל את ההשפעות חיוביות של שותפים למאמץ ועל כן פעולות לעידוד א אינטראקציה חברתית בין עמיתים לעבודה ולגיבוש רוח צוות עשויות להיות מועילות לתפוקת הארגון.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('0cb81f39-bcc6-4439-85ae-adb024eee3d2','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33038,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה