ירוק בנגב: כיצד צפויה בניה מאופסת אנרגיה לחולל מהפכה בשוק הנדל"ן?

$(function(){setImageBanner('a2a7622b-eee1-43fd-b325-179e8856e59b','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33754,'Image','');})

בקרוב צפויה חברת הסטארט אפ הישראלית, זירו אנרג'י הום(Zero Energy home), שפיתחה מודל למבנה היודע לאפס את חשבון החשמל, לבנות ביישוב מדרשת בן גוריון הסמוך לשדה בוקר, בניין מאופס אנרגיה שיהיה המבנה הראשון מסוגו בישראל המיועד למגורים. מהי מהפכת הזירו אנרג'י בתחום הבניה, כיצד היא תורמת לאיכות הסביבה, ועל אילו שינויים בתחום המקרקעין היא מבשרת?

מהי בניה מאופסת אנרגיה?

בניה מאופסת אנרגיה או בלועזית: Zero Energy Building הינה ענף אדריכלי של תכנון מבנים המייצרים את האנרגיה שהם צורכים בכוחות עצמם. אחד המאפיינים הבולטים של בניה מאופסת אנרגיה, הינו מיטוב צריכת האנרגיה במבנה, על ידי תכנון סביבתי חכם ושימוש במנגנונים טכנולוגיים חדשניים ומתקדמים, שבכוחם לצמצם את כמות האנרגיה הדרושה לשימור האקלים במבנה המאוכלס. זאת באמצעות הפקת אנרגיה מתחדשת ובלתי מתכלה.

מה מייחד מבנים מאופסי אנרגיה?

בניינים מאופסי אנרגיה הם מבנים שצריכת האנרגיה השנתית הכוללת בהם, הינה זהה לכמות האנרגיה המיוצרת בבניין על בסיס מקורות אנרגיה מתחדשים. בהקשר זה, מן הראוי לציין כי השימוש באנרגיה מתחדשת במבנים מאופסי אנרגיה, לא רק תורמת לשיפור הפונקציונליות של המבנה עצמו וחיסכון בהוצאות החשמל של משק הבית, אלא מסייעת במקביל גם להפחתת טביעת הרגל האקולוגית של המבנה והפגיעה במשאבי הטבע, האופיינית לבניה מסורתית.

כיצד מגמת הזירו אנרג'י בתחום הבניה תורמת לאיכות הסביבה?

צריכת האנרגיה במדינת ישראל עולה בקצב מדאיג ובהתמדה, בעשורים האחרונים.
בין שנות השבעים של המאה הקודמת לבין העשור הראשון של המאה הנוכחית, עלתה צריכת החשמל הכוללת במדינת ישראל מממוצע שנתי של 5 קילו וואט לשעה (kWh) לכ - 50 מיליארד קילו וואט לשעה. מדובר בגידול של פי 10 בצריכת האנרגיה המצטברת בארץ! 

בין אם מדובר בעליה בצריכת האנרגיה שמקורה בעלייה בתוחלת החיים, גידול באוכלוסיית ישראל, או בשינוי שמקורו במשבר האקלים וההתחממות הגלובלית - המחייב שימוש גובר והולך באנרגיה לשם שימור האיזון התרמי במבנים מאוכלסים, הרי שמדובר, באופן אבסולוטי, בנתון מדאיג ביותר שאינו צפוי להשתפר ללא היערכות מתאימה. 

החדשות המעודדות הן, כי בעזרת התכנית הלאומית להתייעלות אנרגטית בישראל, ניתן יהיה לייעל את צריכת האנרגיה במשק הישראלי באופן ניכר, ולהפחית את אפקט החממה הנלווה לתחזוקה ושימור של מבנים. זאת באמצעות הטמעה של בנייה מאופסת אנרגיה בתור סטנדרט להקמת בנייני מגורים. 

צילום: shutterstock אילוסטרציה

האם קיים הבדל בין בניה ירוקה לבין בניה מאופסת אנרגיה?

בניה ירוקה או בשמה הנוסף: "בנייה בת קיימא" - היא שם כולל למגמה של הקטנת טביעת הרגל האקולוגית של פרויקטי בניה על הסביבה. בניה ירוקה נשענת על עקרונות של תכנון, בניה ותפעול מבנים ממקום של דגש על שימוש בחומרי גלם ידידותיים לסביבה, חיסכון אנרגטי וצמצום צריכת המים במבנה. כאשר מדברים על בנייה מאופסת אנרגיה, לעומת זאת, הכוונה הינה לפתרון תפעולי ספציפי, הממוקד ביצירת אנרגיה מתחדשת שתהא זהה לצריכת האנרגיה של הפרויקט.

בניה מאופסת אנרגיה - בשאר העולם זה כבר קורה

אף שתחום הבנייה מאופסת האנרגיה עדיין נמצא בחיתוליו במדינת ישראל, ניכר כי במדינות שונות ברחבי העולם, השינוי התפיסתי כבר הוטמע. לראיה: כמות בנייני הזירו אנרג'י ברחבי העולם רק הולכת וגדלה משנה לשנה, כאשר מאמצים ניכרים מושקעים מצד ממשלות רבות בקידום פרויקטי בניה מאופסי אנרגיה. 

בעקבות הסכם פריז, שנחתם על ידי מדינות רבות בעולם (לרבות ישראל) במסגרת ועדת האקלים של האו"ם, במטרה לבלום את תופעת ההתחממות הגלובלית - ממשלות רבות החברות באיחוד האירופי כבר הצטרפו למהפכת הבניה הירוקה, והגדירו יעדי בניה לפרויקטים מסובסדים ו / או מבוססי מימון בתנאים אטרקטיביים, של בנייני מגורים מאופסי אנרגיה.

גם ממשלת יפן סומנה כתומכת נלהבת במגמת ההתייעלות האנרגטית, כאשר הגדירה כי עד תום העשור הבא (קרי, עד לשנת 2030), יהיו כל פרויקטי הבניה ביפן מאופסי אנרגיה. מהלך דומה מבוצע גם בארצות הברית, שם הוקמו קרנות המציעות מענקי סיוע לפרוייקטי בניה מאופסי אנרגיה שיצאו אל הפועל במהלך השנים הקרובות.

מה צופן העתיד לתחום הבניה מאופסת האנרגיה בישראל?

אף כי בישראל נדרשת עדיין עבודת רגולציה ויצירת תשתית של מודעות צרכנית לחשיבותם של פרויקטי זירו אנרג'י, בהחלט נראה כי הטמעה של מדיניות לקידום בניה מאופסת אנרגיה במדינת ישראל, היא רק עניין של זמן. ככל שתיושם המלצתו של משרד האנרגיה להטמיע תכנית שכזו בהקדם, תשמש בניית הזירו אנרג'י כמנוע צמיחה למשק הישראלי בכללותו: הן עבור הקבלנים, שיוכלו להנות מתמריצים לבניית פרויקטים מאופסי אנרגיה ומהזדמנות לאכלוס אזורים חדשים בארץ, והן עבור האזרח הישראלי - שיהנה מחיסכון משמעותי בהוצאות החשמל השוטפות בביתו.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('b72f7057-395d-4181-b1ec-921c568b7fb2','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33757,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה