בניגוד לעמדת אנשי המקצוע והרשויות המקומיות - בממשלה מתכוונים להקים עיר חדשה בנגב

$(function(){setImageBanner('62891714-98a1-4b63-ae5c-a0ceaf7579b9','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33754,'Image','');})

חרף ההתנגדות של אנשי המקצוע והרשויות המקומיות שזעמו על ההחלטה - הממשלה פועלת לקדם הקמה של עיר חדשה בין רהט ללהבים, בשטח המועצה האזורית בני שמעון. ההצעה להקים את העיר שתיקרא 'תלה' קודמה על ידי הממשלה הקודמת ובפרט השרים זאב אלקין ואיילת שקד. אך עוד ב-2018 כשניסו לקדם מתווה דומה, הדרגים המקצועיים, שבהם הוועדה לתכנון ארצי שמקדמת כעת את העיר החדשה, דחו את ההחלטה על הסף>>>

שתי תוכניות צפויות להגיע בקרוב לדיון במועצה הארצית לתכנון ובנייה - הקמה של עיר חדשה מצפון ללהבים והקמת יישוב קהילתי בסמוך לרביבים. אך כאשר ההצעה הזאת עלתה בשנה שעברה, היא גררה התנגדות חריפה של האוצר, המועצה וגורמים מקצועיים שונים, כעת גם הרשויות המקומיות הצטרפו להתנגדות. לפי רמ"י (רשות מקרקעי ישראל), שמקדמים את הקמת העיר 'תלה' - המטרה היא פיתוח הפריפריה ומשיכת אוכלוסיות חזקות לנגב, בדגש על אנשי הקבע שאמורים להגיע לנגב כחלק מהמעבר המתוכנן של צה"ל לבסיסים בדרום.

העיר 'תלה' מתוכננת להיבנות כ-13 ק"מ צפונית לעיר באר שבע וכ-3.5 בלבד צפונית ליישוב להבים. לעומת היישובים הקטנים והכפריים שמהווים את רוב ישובי האזור, 'תלה' מתוכננת כעיר בינונית שתשתרע על שטח עצום של כ-10 אלף דונם ושתכלול 15,000 יחידות דיור. בתזכיר הרשמי של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, בעיר שמתוכננת כעיר מעורבת (אוכלוסייה דתית וחילונית) יגורו כ-50,000 אלף תושבים. אם זה ייקרה העיר תלה תהפוך לעיר השישית בגודלה בדרום כולו, מתחת ליישובים כמו רהט אשקלון ובאר שבע, אך מעל דימונה, נתיבות ואופקים.

השטח שעליו מתכננים לבנות את 'תלה' (בכחול).

ב-2018 כאשר נדחתה הצעה דומה על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה, הם מסרו: "הוועדה סבורה כי הקמת יישובים כפריים חדשים בסמוך ליישובים עירוניים, המציעים מלאי תכנוני נרחב של יחידות דיור המקודמות על ידי המדינה, עלולה לפגוע בהשגת יעדי הממשלה ובחיזוק הערים. המועצה סבורה כי ככל שנדרשת תוספת יחידות דיור במרחב זה, על אף המלאי הנרחב הקיים, קיימת עדיפות לעיבוי יישובים קיימים על פני יישובים חדשים".

טל אל-על, סגן ראש עיריית באר שבע ויו"ר ועדת תכנון ובנייה בעיר, בנוסף להיותו מתכנן ערים במקצועו הביע חשש עמוק לגבי התוכנית להקמת העיר תלה. לטענתו, הקמה של יישוב חדש תעמיק את הקשיים הקיימים של בירת הנגב, זאת מכיוון שהיישוב החדש עלול למשוך השקעות, אוכלוסיות חזקות ותעסוקה מבירת הנגב. למעשה, לפי התוכנית שהוצגה אזור התעשייה של תלה אמור להיות גדול פי 3 מפארק ההייטק של באר שבע. ההתנגדות של עיריית באר שבע קשורה גם לחשש מביטול בפועל של הבטחות הממשלה הנכנסת ל"חיזוק מטרופולין באר שבע". מטל אל-על נמסר: "עמדתנו היא נגד, כיוון שהיישוב החדש יחליש את באר-שבע וערים קיימות נוספות. עמדתנו היא שצריך לחזק את היישובים הקיימים ולא להחלישם."

במועצה הארצית לתכנון ובנייה הסכימו עם החשש שהקמת העיר תלה עלולה לגרום למעבר של אוכלוסיות חזקות מבאר שבע, אך הוסיפו ללא נימוק כי היא גם עלולה לחזק בעקיפים את בירת הנגב. כך כתבו בתזכיר הרשמי: "העיר באר שבע סובלת ממאזן הגירה שלילי, בעוד יישובי הלווין מתחזקים. הקמת עיר חדשה מצפון לבאר שבע עלולה לגרום למעבר של משפרי דיור אל העיר החדשה, אך מיקומה בצפון המטרופולין עשוי לחזק את האזור ובכך לסייע לחיזוק באר שבע עצמה". 

אי ההסכמות על הקמת 'תלה' גם מעלות חשש בנוגע לניסיון של משרד הפנים לחזק את הועדה הארצית לתכנון ובנייה שתומכת בהקמת 'תלה', על חשבון הועדות המקומיות המקבילות, זאת כחלק מחוק ההסדרים הקרוב. על רקע התנגדות הרשויות המקומיות לתוכנית זו, ועדות התכנון המקומיות בפורום 15 הערים העצמאיות, שכולל בתוכו גם את באר שבע, הושבתו אתמול (א') כמחאה.

אזור הקמת תלה. מהתוכנית הרשמית של הועדה הארצית לתכנון ובנייה.

מהחברה להגנת הטבע שגם בחרו להתנגד לתוכנית, נמסר: "אין במהלך של הקמת יישובים חדשים שום היגיון - לא תכנוני, לא סביבתי, לא אקולוגי, לא כלכלי ולא חברתי. מכל הבחינות הללו יש עדיפות ברורה וחד־משמעית להרחבה ועיבוי של יישובים קיימים על פני הקמת יישובים חדשים חיזוק הנגב הוא מטרה חשובה וראויה ואנחנו תומכים בה, אך יש לעשות זאת על ידי הפניית תקציבים ומשאבים לחיזוק היישובים הקיימים, ולא למחזר שוב ושוב תוכניות להקמת עוד ועוד יישובים חדשים".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('a0e6d2c9-b666-46df-81ca-caea8f8e163e','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33757,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה