ה"שריף" מדבר: פיני בדש בריאיון בחירות

$(function(){setImageBanner('7cf4528f-c2af-451b-9a39-b1ff59d20937','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,33920,'Image','');})

בעוד פחות מ-3 שבועות בלבד יערכו הבחירות לרשויות המקומיות, ובעומר דו קרב בין שני מתמודדים – פיני בדש וסימה כחלון. הפעם נפגשנו עם ראש המועצה המכהן פיני בדש לריאיון בחירות. בדש מבהיר "אהיה ראש המועצה הבא". וגם: מדוע בדש חושב כי "צריך לפרק את מנהל מקרקעי ישראל?", וכיצד לדעתו ניתן לטפל בפשיעה ובבעיית ההתיישבות הבלתי חוקית בנגב "אין ענישה, אין הרתעה!"

28 שנה מכהן פיני בדש כראש מועצת עומר. בשנות ה-90, נאלץ פיני לקבל החלטה גורלית ולבחור בין תפקידו בכנסת לבין תפקידו כראש מועצת עומר. הוא החליט לבחור בעומר ובתושביה, ביישוב שלדבריו, הוא גם מפעל חיים.

פיני בדש, 28 שנה כראש מועצה, ומתרגש כל בוקר כאילו זה יומו הראשון בעבודה. צילום: שרון טל, יח"צ

"הגעתי לעומר כשהיה יישוב קטן, כ-3,500 תושבים, עם כניסה אחת בעייתית, נתיב לכל כיוון, פקקים בבוקר ובדואים על הגדרות, ללא מקורות הכנסה. במאמץ רב, פיניתי בהסכמה, וגם בכוח, את ההתיישבות הבדואית הבלתי חוקית על הגדרות של עומר ליישובי קבע, בעיקר שבט טראבין. מאז הרחבתי את עומר בעוד 1,000 משפחות, ופתחתי שתי כניסות נוספות לעומר. אז לפני 20 שנה, היו פקקים מטורפים. כשהייתי חבר כנסת ב-95', חתמתי הסכם גג, 70% לתשתיות ו-30% לפיתוח ישיר. גייסתי 40 מיליון שקלים לצורך 4 נתיבים מצומת שוקת לעומר, ובניתי מחלף ליישוב. זה לא בא בכוחות עצמו.

"לעומר הייתה רק כניסה אחת, גייסתי 40 מיליון שקלים ובניתי מחלף, זה לא בא בכוחות עצמו". צילום: שרון טל

בדש המשיך ואמר "השקענו מאוד, גם בחינוך. מערכת החינוך שלנו בעבר הייתה מגיל 4 ועד כיתה ח' בלבד, היום זה מגיל 9 חודשים בגני מועצה מסובסדים, ועד גיל 18. בנינו בתקופה הזו גם בית ספר תיכון בעומר, אחד היפים והטובים ובארץ. 37% מהתקציב שלנו מושקע בחינוך, מקום שני בארץ.

גם בתרבות ובפנאי עומר מובילה. בנינו אמפי, ובית תרבות גדול המשמש כקולנוע לב, יש לנו פי עשרה יותר מגרשי ספורט ופי עשרה שטחי גינון מאשר הממוצע הארצי. עומר בין 24 הרשויות האיתנות בארץ, זוכת פרס ניהול כספי 20 שנה ברציפות. בעומר היינו הראשונים בארץ שבנינו פארק תעשייה עצמאי, הביקוש גדול, אנחנו בבנייה של 40,000 מ"ר. גם בנינו מכון לטיהור מים מושבים להשקייה, כל עומר מושקית במים מושבים.

אנחנו כמועצה עושים פרויקטים של בנה ביתך, ואנחנו גם החברה המפתחת, בלי חברה כלכלית, עושים את הפיתוח ברמה הכי גבוהה, לא חוסכים על התושבים. עומר זה מפעל החיים שלי".

"כל עומר מושקית במים מושבים". צילום: שרון טל

"שרפו לי מכוניות, שרפו לי את המטוס, אבל לא נרתעתי"

כחלק מהיותו ראש מועצת עומר, הוביל בדש מאבק ארוך שנים בהתיישבות הבלתי חוקית בנגב, על כך זכה לכינויו ה"שריף": "שבט טראבין היה על הגדר, זרקו עליי רימון, שרפו לי מכוניות, שרפו לי את המטוס, אבל לא נרתעתי ולא וויתרתי. הצלחתי להעביר אותם ליישובי קבע, ואני עוסק גם כעת בפינוי של 4 שבטים נוספים ליישובי קבע".

מדוע לא פותרים את בעיית ההתיישבות הבלתי חוקית בנגב?

"הממשלה צריכה להיות נחושה, לא להתרגש. כשמקבלים החלטה לפנות, אז מפנים, כמו בגוש קטיף. צריך להקים בית משפט לקרקעות, שילכו לבית משפט, אבל אם לא יזכו, לפנות גם בכוח. נוצר מצב שעל כביש 25 דרומית לבאר שבע אין כמעט התיישבות יהודית עד דימונה, לכן הכנתי עם גלנט את התוכנית להקים 5 יישובים חדשים בנגב".

"השופטים מפחדים, אין ענישה, אין הרתעה!"

אנו נחשפים בנגב ללא מעט אירועים שמוגדרים "הדרום הפרוע" – מדוע לדעתך המצב נמשך כפי שהוא?

"אני לא בא בטענות רק למשטרה. יש זילות בענישה בבתי המשפט, איך זה הגיוני שבדואי שנתפס גונב רכב בפעם ה-40 מקבל מעצר אוהל בגלל 'מצבו האישי'? לא יושב יום אחד בבית סוהר. ואם שופט נותן לו מאסר אז נוזפים בשופט על שהחמיר איתו. איך קורה דבר כזה?! אין ענישה, אין הרתעה!".

למרות דבריו הקשים, בדש מבהיר כי הוא לא נגד האוכלוסייה הבדואית "אני הכי עוזר לבדואים בנגב. במלגות, בחינוך, בפיתוח פרויקטים, משתף פעולה עם היישובים סביבי. עזרתי לפתוח דואר בתל שבע (אמנם שרפו ושדדו אותו, אבל חזר לעבוד), להביא לתל שבע כספומט (נגנב אחרי 3 ימים, אבל מצאו אותו), בקרוב עתידים להיפתח סניף בנק וגם נקודת משטרה. זה חלק מהעניין".

הדרום הפרוע "אין ענישה, אין הרתעה!". צילום ארכיון באר שבע נט

"מנהל מקרקעי ישראל זו מכת מדינה"

עומר הכפילה את גודלה ותושביה לאורך השנים. בהיותה יישוב פופולרי, גם מחירי הקרקעות עלו מאוד "היום רק שטח לבנות בית בעומר עולה יותר מ-2 מיליון שקלים" אומר בדש ומפנה כעסו אל מנהל מקרקעי ישראל "מנסים להכריח אותך לשווק קרקעות, אבל בעומר אני זה שמחליט מתי לשווק קרקעות ולא המנהל.

מנהל מקרקעי ישראל זו מכת מדינה, צריך לפרק את המנהל ולעשות כמו בגרמניה, שהמדינה מעבירה את הקרקעות לרשות המקומית. שני מפעלים שהיו צריכים להיבנות בעומר בסוף הגיעו לקרואטיה, 22,000 מ"ר לא קמו בגלל שהמנהל סירב לחתום. 800 מקומות עבודה, לא חבל?".

בעומר אני זה שמחליט מתי לשווק קרקעות, מנהל מקרקעי ישראל הוא מכת מדינה". צילום: מטה "עומר בתנופה"

יום הבחירות מתקרב, אחרי 28 שנה, היו לבטים אם להתמודד פעם נוספת?

בדש מודה "התלבטתי, אמרו לי בסביבתי הקרובה אולי הגיע הזמן לעשות לביתי,  גם קיבלתי הצעות לקידום פרויקטים בשכר בלתי יתואר, אבל עומר זה מפעל החיים שלי וכאן אני רוצה להיות. אני כל יום עובד עד 3 בבוקר, וקם אחרי כמה שעות בהתרגשות כאילו זה היום הראשון שלי בעבודה".

יש חששות לקראת הבחירות?

בדש שולל על הסף "אני אהיה ראש המועצה הבא. אי אפשר לערער על היושרה, על הקשרים ועל הניסיון שלי, אין תחליף לניסיון. למדתי מניסיון העבר ואני צופה אל העתיד".

בהנחה ואתה זוכה בקדנציה נוספת, תוכניות ל-5 שנים הקרובות?

"אנחנו מתכוונים לבנות מגרש גולף, יש לנו יזמים שרוצים לבנות מלון וגולף בהשקעה של 100 מיליון דולר. משקיעים בפארק התעשייה, עוד 40,000 מ"ר של חברות, נקים מרכז מסחרי חדש, נחזק את מערכת החינוך, נרחיב את היישוב בעוד כ-500 מגרשים של 600 מ"ר, ונחצה את רף 10,000 התושבים, כך שלא יעלו על הדעת לאחד אותנו עם באר שבע. יש לנו עומר נהדרת עם תושבים נהדרים, אמשיך לעבוד כדי שעומר תהיה יישוב מוביל בישראל".

מי ינצח בקרב על ראשות עומר? פיני בדש או סימה כחלון? צילום: שרון טל, יח"צ

לריאיון עם המתמודדת סימה כחלון 

הכירו את הנבחרות של המועמדים בעומר

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('de14c3a8-3bf3-4dac-aff9-1ba254fec09f','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,33922,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה