שפרה פרץ, נגנית העוד מבאר שבע: ''לא מפחדת לשיר פיוטים אנדלוסיים שרק גברים נהגו לשיר אותם בארץ''

$(function(){setImageBanner('001d44b8-c74b-48fa-a6ca-fa9b983b965a','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,33920,'Image','');})

שפרה פרץ מבאר שבע היא זמרת - יוצרת ונגנית עוּד, שנחשבת למוזיקאית פורצת דרך בזכות התעוזה לשיר פיוטים אנדלוסיים שרק גברים נהגו לשיר אותם בארץ, ובזכות נגינתה על העוד הנחשב לכלי גברי.
בקרוב היא מוציאה אלבום שלישי ומספרת בראיון ראשון על השיר "שיגע בנו כבודו", יצירה משותפת עם המשורר והסופר פרץ-דרור בנאי, שהעיבוד שלו משולב במנגינה המוכרת של פריד אל-אטרש, וכולו פרי שיתוף פעולה עם המוזיקאי אלי זולטא, ויכלול שירים מקוריים לצד שירים מהמקורות.
בראיון ראשון, מספרת שפרה בגלוי על הימים שבהם ליוותה את הזמר אדם בתחרות קדם אירווזיון לשנת 1991, על ההכרות עם אמנים גדולים בתקופת השירות בלהקה צבאית כמו עוזי פוקס, ירדנה ארזי ושימי תבורי, ולמה היא נגד תוכניות ריאליטי.

צילום: רמי זרנגר

שפרה פרץ היא בוגרת בית הספר למוזיקה "רימון" והאקדמיה למוזיקה, ובעלת שני תארים אקדמיים במוזיקה. היא שרה מגיל שלוש, וגדלה בבית מסורתי שבו נוגנה רוב הזמן מוזיקה אנדלוסית. "אבי יוסף פרץ ז"ל היה חזן ופייטן בשבתות ובחגים" נזכרת בילדותה "אמי מספרת שהיינו נוסעים כל שנה מבאר שבע להר מירון, נסיעה ארוכה מאוד שבמהלכה לא הפסקתי לשיר. אבי ניסה ללמד את אחיי לפייט, אך זה לא צלח. כולנו היינו מלווים את אבא לבית הכנסת ביום הכיפורים ובראש השנה ולא אשכח לעולם איך כולם שם נדהמו מעוצמת קולו. זה לא חיידק הפייטנות אלא חיבור לשורשים. הפיוטים שמרו על הזהות היהודית של עם ישראל בגולה".

בצבא היא התקבלה ללהקת המפח"ש יחד עם הזמרות רונית שחר, שירלי יובל וטל גורדון, ושם היא הבינה שמה שגרם לה להיות מקצועית כמוזיקאית וכזמרת  היה השירות בלהקה הצבאית - שם קיבלה את כל הכלים המקצועיים. כשהשתחררה מהמדים, הכלים שרכשה לעצמה סייעו לה בעבודה עם אמנים ועל הבמה בכלל. "במשך השירות הצבאי הייתי גרה תקופה בבית הצנחן ברמת גן, כחיילת בלהקה צבאית" שיתפה "ואיתי בחדר הייתה הזמרת חיה סמיר. היינו אוכלות טונה וקרקרים, ישנות עד ארבע אחרי הצהריים ויוצאות כל יום למופע במקום אחר בארץ – פעם בצפון ופעם בדרום. לפני כל הופעה הייתי צריכה לארגן את פנסי התאורה יחד עם רן יגיל, הבן של גדי יגיל, אבל הוא תמיד היה מאחר. כבר אז היה לרן יגיל חיבור מעולה לעולם הספרות והשירה".

את מוזיקאית פורצת דרך בזכות התעוזה לשיר פיוטים אנדלוסיים שרק גברים נהגו לשיר אותם בארץ

"בשנת 2003, כשהוצאתי את אלבומי הראשון 'מיזאן' עם הפיוט האנדלוסי 'צביה', לא היה אז מקובל שאשה תשיר פיוט בישראל. רק גברים שרו אז פיוט וגם בתזמורת האנדלוסית השתלבו אך ורק גברים. כשהגעתי לפגישה עם התזמורת האנדלוסית באותה שנה נאמר לי שישמחו לשתף איתי פעולה, אבל אשיר לילדים ולא לקהל המעורב כי רק גברים שרים פיוטים. כעסתי מאוד וויתרתי על שיתוף הפעולה. חזרתי הביתה, נברתי בהקלטות של אבי ומצאתי את הפיוט האנדלוסי 'צביה'. שמעתי מקהלת גברים בהקלטה, ללא אף אישה.  למדתי את הפיוט הזה וגם אבי סייע לי. הקלטתי אותו ולימים התברר לי שלא הייתה אף אישה לפניי שהקליטה פיוט אנדלוסי בארץ, וכנראה שכך נפרץ הסכר". 

מתי התחלת לנגן בעוד ולמה, ממי קיבלת את ההשראה?

"אני מנגנת מזה מספר שנים על עוּד, הנחשב לכלי נגינה גברי שאינו מקובל בעולמן של נשים, וגם אתו שברתי מוסכמות חברתית. התאהבתי בעוּד כשבן זוגי היה מתאמן בחדר בלי הפסקה וביקשתי לנסות. בשלב מאוחר יותר למדתי שיעורי נגינה אצל נאסים דקואר באקדמיה למוסיקה. הוא לימד אותי את רזי הכלי, ומאז אני מלחינה אתו והוא חלק בלתי נפרד ממני. ההשראה שלי מגיעה מהעולם הערבי"

צילום: פרטי

למה זה נחשב גברי ואיך את מתקבלת כנגנית (אישה) בכלי הנוכחי?

"הנגן הראשון שניגן בעוּד ברח מבגדד לספרד והוא נחשב עד היום לפורץ הדרך, וכך למעשה המקור של הנגינה הוא גברי. כשלמדתי אצל ניסים דקואר לנגן על עוּד, הוא אמר לי לאכול פחות, כי לכלי נגינה זה יש בטן רחבה והוא לא נוח לנשים וגם צריך עבורו ידיים חזקות. כך הכל מתחבר עם האפשרויות הגבריות. בעולם נשים ניגנו בעוּד באנסמבלים ובהרכבים מוזיקליים אבל לא כסולניות. עם הזמן, נשים מוזיקאיות השתלבו יותר בהרכבים מוזיקליים, אבל זה היה נדיר מאוד. אין הרבה מוזיקאיות שמנגנות על העוּד בארץ. אום כולתום ניגנה על עוּד, אבל עד כמה שידוע לי היא לא עשתה זאת במופעים שלה".

ליווית בעברך זמרים כמו: עוזי פוקס, ירדנה ארזי ושימי תבורי  - ספרי לי על ההכרות איתם

"כשהשתחררתי מהלהקה הצבאית קיבלתי הצעה ללוות את עוזי פוקס במופעים שלו. מאוד נהניתי לעבוד עם ירדנה ארזי, גיליתי שמעבר למקצועיותה היא אדם מאוד אנושי. עבדתי איתה בתקופה שבה היא איבדה את הוריה ובאותו שבוע היו לנו מופעים, אז גיליתי את האדם שבה ומצאנו נקודות חיבור משותפות".

בשנת 1991, לבטח חלק מכם יזהו אם אתם בשנתון הנכון, היא ליוותה בקדם אירוויזיון את הזמר אדם "הוא קיבל אמפולה עם מים מאדם רוחני ובערב התחרות אדם היה קורא לנו מדי כמה שעות כדי לקבל טיפה ללשון עבור הצלחה בתחרות" נזכרת בחוויה "בסופו של דבר, הגענו למקום השני בתחרות שבה זכו אורנה ומשה דץ במקום הראשון עם השיר 'כאן'." 

ספרי גם על ההכרות עם שימי תבורי?

"הוא חיית במה וכשהוא היה שר בהופעות הקול שלו היה בוקע מתוך הרמקולים. הוא איש מאוד מצחיק ונהניתי מאוד להופיע אתו בתיאטרון אולימפיה בפריז. באותה הופעה נדהמתי לגלות שהמעריצות זורקות לבמה תחתונים וחזיות וגם גורמטים מזהב, אבל הוא לא הרים מהבמה שום דבר".

צילום: רמי זרנגר

את הסופר פרץ-דרור בנאי היא הכירה דרך הפייסבוק מלפני עשר שנים, עקבה אחריו ואחרי השירים שלו וכך נוצרה ידידות אמת ומחברת. הסינגל החדש "שיגע בנו כבודו" יופיע באלבומה השלישי שעליו היא עובדת ויכלול שירים מקוריים לצד שירים מן המקורות, והוא פרי שיתוף פעולה שלי עם המוזיקאי אלי זולטא. "זו יצירה משותפת עם המשורר והסופר פרץ-דרור בנאי והעיבוד משולב במנגינה המוכרת "ADI EL RABIE" ("זהו האביב") של המלחין ונגן העוד פריד אל-אטרש" סיפרה "חיבור שכולו מזרח מערב ועולם. הכתיבה שלו מזכירה לי את ביאליק.  לגבי פריד אל אטרש, אני כל הזמן נעה בין מזרח למערב ומשהו במנגינה של פריד הרגיש לי שהכמיהה הזאת שייגע בנו כבודו יחד עם המנגינה של פריד משרתת את הביטוי ביצירה וזו ההשראה שלי".

בשנת 2003 היא הוציאה את אלבום הבכורה שלי 'מיזאן' שעסק בחיבור השורשי-מרוקאי, אלבום שנחשב לפורץ דרך בשירה הנשית הפיוטית ובכל הנוגע לשילוב השפה הערבית מרוקאית ביצירה מקורית. האלבום 'מיזאן' נתמך על ידי מלגה לעידוד היצירה על ידי עיריית באר שבע ורוביק דנילוביץ', ראש העיר, אז גם מחזיק תיק הצעירים במועצת העיר באר שבע. "הכרתי את רוביק בתחרות יוצרים מבאר שבע, שבה שרתי את שירי 'בבית של סבא'" שיתפה "בעקבות כך קיבלתי תמיכה כספית שעזרה לי מאוד להוציא את האלבום הזה. בשנת 2021 הוצאתי את אלבומי השני "נשימת עולם" בהשראת התפילה והפיוט, המשלב הקלטות ישנות של אבי הפייטן. שיר מאלבום זה, "בוקר של סליחות", היה להיט השבוע בכאן גימל בתוכנית הפופולרית של טוני פיין ועופר נחשון".

האלבום החדש כולל שירים מקוריים לצד שירים מהמקורות?  

"המטרה שלי באלבום החדש שלי היא לגעת באנשים דרך המוזיקה, לגרום להם להתחבר לזהות היהודית ולחזור לשורשים שלהם. האלבום החדש ייחודי בעיקר בשל החיבור המעולה שלי עם המפיק המוזיקלי אלי זולטא, מנהיג להקת האלמנה השחורה. הוא מבין אותי מוזיקלית, וגם החיבור עם המשורר והסופר פרץ-דרור בנאי הוא הפתעה מרגשת מאוד. להבדיל מאלבומים קודמים שבהם היה לי מפיק מוזיקלי אחר, כאן יש לי חיבור עם אלי זולטא".  

את מתכוונת לצאת במסע הופעות?

"אני לוקחת חלק יחד עם שתי הפייטניות שיר יפרח ויהלה לחמיש במופע פיוט נשי ארצי בשם: 'נשות חיל במרוקו' יחד עם קהילות שרות ונגני התזמורת האנדלוסית".

מה עם תוכנית ריאליטי?

"אני נגד תכניות ריאליטי. פנו אליי כמה פעמים וביקשו שאשתתף ב'הכוכב הבא' אבל תמיד סירבתי. תוכנית כזו ותוכניות אחרות מקדמת כוכבים בן רגע וזו לגמרי לא דרכי. לא קיצרתי דרכים והלכתי בדרך הארוכה שהיא אמנם קשה יותר, אבל הכי מדויקת בעיניי. בתוכנית הרדיו שלי בשם 'נשימת עולם', המשודרת בתחנת רדיו קסם, אני נותנת במה ליוצרים שעוברים דרך משמעותית במוזיקה. השיקול שלי הוא לא אם הם מפורסמים או יצאו מתוכניות ריאליטי, אלא מה שחשוב לי זה שהם אומנים יוצרים ומוזיקאים שעוברים דרך".

צילום: פרטי

לדף הלינקטון של השיר "שיגע בנו כבודו" שפרה פרץ & פרץ-דרור בנאי:
https://www.linktone.co.il/linktone/100006191

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('a4272d77-8399-43e1-9d16-aa831dd4e11c','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,33922,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה