פז ארבלי ברוך, מנהלת בית ספר מבאר שבע שתרמה כילה למרוואן מכפר 'אבו סנאן': "לא משנה היה לי למי, אלא חשוב היה להציל חיים"

$(function(){setImageBanner('eb3dccb5-81d0-4f32-94c3-66031ba932cc','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33920,'Image','');})

פז ארבלי ברוך (49), מהישוב להבים, מנהלת בית הספר היסודי "יצחק נבון" בבאר שבע, הפכה לכוכבת היום כשנודע שבשבוע שעבר היא תרמה כליה בבית חולים "סורוקה" לרופא ערבי תושב הצפון, שאותו לא הכירה לפני, ובכך אפשרה שרשרת של השתלות צולבות שהצילו שני אנשים נוספים: אשת הרופא תרמה את הכליה שלה לחולה אחרת, ובנה של זו תרם כליה לחולה ב"סורוקה".

פז ברוך ארבל. צילום: פרטי

להציל חיים: בימים אלה שבהם פז ארבלי ברוך מחלימה מהניתוח לאחר שלושה ימים מורכבים, לדבריה, ומתחילה להסתגל לחיים עם כילה אחת, היא מבינה יותר שכל כאב בגופה אינו מתקרב להרגשה הנפלאה של הנתינה והצלת חיים של אדם אחר. וממש לא אכפת לה שהיא תרמה לרופא ממוצא ערבי, כי הוא קודם כל אדם ורופא בחסד שעוזר בעצמו לחולים אחרים.

מהרגע שבו החלטת לתרום כליה התהליך עצמו מאוד ארוך

"בהחלט. זאת שנה שלמה של בדיקות והערכות עם הרבה תהליכים רפואיים, עד שמגיע הרגע הזה שבאמת אתה מגיע לאירוע עצמו של תרומה הכליה. כשיצאתי לדרך הבנתי שיש אופציה שהמדינה מאפשרת לי לבחור מתוך כלל אפשרויות אם יש מישהו מסוים שאתה רוצה לתרום לו את הכליה. יש הרבה אנשים שמגיעים מתוך מקום שבו תורמים למישהו מהמשפחה שלהם, או שבוחרים לתרום לגיל מסוים או מין מסוים, ואני מבחינתי בגלל שלסוג הדם שלי מסוג "O" יש המתנה מאוד גדולה לקבל את האיברים - ציינתי שלא אכפת לי למי זה יגיע, רק למי שזקוק לזה. גם כששאלו אם ארצה להיות בקשר עם אותו אדם שלו אני אתרום, ואמרתי שלי לא משנה לי, כי הכי חשוב להציל חיים, רק שיגיע למי שיציל את חייו. יום לאחר שהסתיים הניתוח גיליתי שמרוואן ערבי נוצרי ורק חמישה ימים אחרי הניתוח הוא יצר איתי קשר. הייתה הפתעה מאוד משמעותית."

זה שינה לך את ההרגשה שהבנתי שתרמת לרופא ערבי?

"ממש לא, אני תרמתי לבן אדם בשם מרוואן שהוא רופא ויש לו ארבעה ילדים רופאים, בן אדם מקסים שבעבודה שלו עושה המון למען הזולת, וזה מה שחשוב. שיפרתי את חייו".

היו כאלה ששאלו אותך למה לא תרמת לאדם יהודי?

"ממש לא, הניתוח עצמו נעשה בתקופת צום תשעה באב ואלו ימים מורכבים הדורשים אחדות ואהבת חינם בעם. אני אשת חינוך אז הכי חשוב לי לחבר ולקרב את חלקי הארץ שלנו. אני ממש שמחה שזה מרוואן ודרכו נוצר מעגל שלם של תורמים. כתוצאה מהתרומה שלי נוצר חיבור בין מרוואן שהוא ערבי נוצרי, אני יהודייה חילונית ואישה דרוזית, שזה מראה את כל הפנים היפות של מדינת ישראל כשאף אחד מהם לא הכיר האחד את השני לפני. מדהים".

המחשבה לתרום כליה קיננה בך שנים רבות או החלטת בנקודת זמן האחרונה?

"קודם כל אני מחזיקה בכרטיס 'אדי' כבר המון שנים ותמיד הייתה לי ברורה העובדה שבמידה ויקרה לי חלילה משהו, האיברים שלי ייתרמו. לפני תקופה נכנס לי ג'וק שאני רוצה לתרום כליה. הייתי חשופה לתוכנית טלוויזיה ולאט התחלתי לקרוא וללמוד את הנושא ונוכחתי שעד שאתה לא רואה את כל האנשים מחוברים ימים שלמים למכשיר דיאליזה במחלקה, אתה לא מבין את מהות הקושי המורכב להיות חולה כליה"

היו לך פחדים וספקות ברגע האחרון?

"שום פחדים לא היו והייתי מאוד נרגשת לקראת המעשה. ברגע שהייתה שיחת וידאו עם מרוואן, הבנתי את מהות המעשה שלי וזה היה מרגש וזה נתן לי תחושה של סיפוק מאוד גדולה. חייבת לפרגן לצוות הרפואי המדהים של בית חולים סורוקה. ליאת נשר, האחות מתאמת ההשתלות, ד"ר עבד אבו דנים המנתח וכלל צוות המחלקה הכירורגית שליוו אותי לאורך כל התהליך ובזכותם אני בריאה והכל עבר בשלום".

צילום: פרטי

אם תהיתם לגביי התנגדות מצד בעלה של פז או מילדיה, כדי שתדעו שאף אחד לא עצר אותה מלתרום את הכליה או ביקש ממנה שתחשוב על זה יותר מפעם אחת. הם כן שאלו שאלות מתוך מקום של דאגה, אבל כולם כאחד היו מאחוריה ולצידה בבית החולים "אנחנו משפחה של הרבה נתינה וזה תואם את הערכים שלנו.

איזה סיכונים בזמן ניתוח?

"לפני הניתוח קיבלתי פירוט על כך שבכל ניתוח יש סיכון ואני צריכה לדעת את זה לפני התהליך, אבל זה לא עצר אותי. בכל ועידה או בדיקה כזו או אחרת, חוזרים עוד פעם ועוד פעם שיש איקס אחוזים שלא מתעוררים מהרדמה. איקס אחוזים שהכליה נדחית, איקס אחוזים שתהיה חולה בעצמך - זה כל הזמן נמצא שם ואני בחרתי לא להקשיב לקולות האלה ולא להתעסק בזה. הייתה לי מטרה ברורה שאליה אני רוצה להגיע נחושה ובלי רעשי רקע מסביב. שמחה שהצליח".

חושבת על התגובות שתקבלי שתחזרי לבת הספר?

"אני מאוד מתרגשת מהפרגון המדהים שקיבלתי מקהילת ההורים של בית ספר ומצוות המורים וזה לא מובן מאליו. יש לי בית ספר מיוחד במינו, צוות חינוכי שהוא עילוי עם הורים וקהילה מאוד עטופה ומחבקת ואנחנו עובדים קשה על ערך הנתינה בתוך בית ספר, על עשייה למען הקהילה ומאוד התרגשתי מהתגובות של ההורים. זה נותן לך כוח לחזור ב1.9."

המשפט 'כל אדם המציל נפש אחרת בישראל כאילו הציל עולם שלם' תפור למידותייך

"זה לא רק להציל חיים של אותו אדם מושתל הכליה, אלא להציל קהילה שלמה מסביבו. הילדים, הנכדים והקרובים וכל הקרובים למרוואן, זכו לקבלו בחזרה וכך נוצרו מעגלים שלמים שבאמת חוזרים לנשום ולחיות כמו שצריך."

 אם אחד הילדים יגיד לך בעתיד שהוא גם רוצה לתרום כליה – תסכימי?

"באהבה, התהליך שנעשה הוא בראש ובראשונה להיות נר לרגלי הילדים שלי. זה קודם כל מעשה חינוכי."

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('0b4197de-d113-4655-8d8d-bc069ce26793','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33922,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה