מפרגנים לעצמאיים ביום העצמאות: הכירו את מסעדת שאקטי

$(function(){setImageBanner('fca10bc8-5977-427a-aa19-5ad62aa19ae4','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33920,'Image','');})

ברוח יום העצמאות הכירו את העצמאיים הבאר שבעים תוצרת כחול לבן! הפעם נכיר לכם את ליאל אברמס, הבעלים של מסעדת 'שאקטי' – המסעדה הטבעונית היחידה בבירת הנגב

אין כמו לחגוג תוצרת ישראלית כחול לבן, והפעם ביום העצמאות נפרגן לעצמאיים הבאר שבעים ונכיר לכם את העסקים הייחודיים של בירת הנגב. עצמאית כזו היא ליאל אברמס שהקימה בשנת 2019 את המסעדה הטבעונית הראשונה והיחידה בבאר שבע- 'שאקטי'.  

ספרי קצת על שאקטי והרעיון מאחורי המסעדה- מה הוביל אותך לפתוח אותה?

"הגעתי לבאר שבע לפני שמונה שנים ללימודים ומאז נשארתי כאן ופתחתי את העסק שלי. תמיד אהבתי לבשל וכשעברתי לטבעונות גיליתי עולם שלם של מצרכים וחומרי גלם שאפשר לעבוד איתם. הרבה אנשים חושבים שקשה בטבעונות אבל אני חושבת שזה דווקא כיף ויש הרבה עם מה לשחק במטבח, זה באמת פתח לי עולם נוסף של אוכל. בהתחלה העברתי סדנאות בישול קטנות לחברים ומכרים, למשל איך להכין ארוחת בוקר טבעונית, לחמים וכדומה. פתאום ראיתי שיש תגובות טובות וגם ביקוש, אז לפני חמש שנים התחלתי ממש לבשל אוכל טבעוני כעסק".

אז באמת זיהית ביקוש לאוכל טבעוני בבאר שבע?

"לגמרי. פשוט לא היה אוכל טבעוני במסעדות, אולי חוץ מכמה מנות במקומות ספציפיים... פעם במסעדות כשהציעו אוכל טבעוני זה היה בעיקר אוכל 'בלי'- בלי גבינה, בלי בשר, בלי ביצים... לא ידעו איך להתמודד עם טבעונים, זה לא היה בתודעה. עכשיו שפע המוצרים שאפשר להשיג גם בסופרים וגם במסעדות הוא גדול הרבה יותר. כשאני פתחתי את המסעדה הייתי צריכה לקנות תחליפי בשר ומוצרי סויה רק בחנויות טבע או במקומות מיוחדים, היום יש שפע מטורף. לא היה אוכל טבעוני מגוון, אוכל ביתי ובאמת שהיה לזה ביקוש כאן בבאר שבע. בהתחלה אז בישלתי מהבית ולאט לאט גדלתי, עשיתי ליווי עסקי ופתחתי את 'שאקטי'".

ליאל אברמס ממסעדת 'שאקטי', צילום פרטי 

אז למי שעדיין לא ביקר או לא מכיר, 'שאקטי' היא המסעדה הטבעונית הראשונה והיחידה בבאר שבע שנותנת פתרון למי שנמנע ממוצרים מהחי, שומרי כשרות שמחפשים אלטרנטיבות, ארוחות חמות מידי יום ומאפים שנעשים במקום. מסעדת שאקטי שברחוב רבי עקיבא מגישה אוכל טעים ומגוון, בקונספט ייחודי של תפריט שמתחלף בכל יום ובסגנונות בישול שונים. שאקטי סופגת השראות מהמטבח ההודי, האסייתי, הצפון אפריקאי, וגם האיטלקי. במסעדה תמצאו מנות הודיות מפורסמות כמו המלאי כופתה והסמוסה, מנות איטלקיות כמו לזניה וקלצונה, ארוחות ישראליות כמו חריימה ומפרום ונשנושים כמו שניצלונים וקורנדוג – והכל טבעוני.

"שאקטי היא אלה הינדית שמסמלת את הכוח הנשי שמניע את העולם. שמעתי את השם בהודו והתחברתי, בהתחלה גם היינו צוות של נשים ורציתי לתת כבוד לכוח הנשי. השם הזה גם מסמל את היצירתיות, הדינאמיות והחופש וככה אני גם רואה את האוכל שאני מכינה, אני מבשלת מתוך מקום של יצירתיות", משתפת ליאל.

מלאי כופתא ב'שאקטי'. צילום: שיר פריימן

הקונספט של המסעדה הוא תפריט יומי מתחלף- למה בחרת בזה?

"בגלל שיש מגוון עצום של טעמים וסגנונות ואני אוהבת להיות יצירתית ולשחק עם המנות והטעמים ההחלטה הייתה ליצור תפריט מתחלף, לצד המנות הקבועות והאהובות אליהם אנשים תמיד חוזרים. אז יש למשל מנות קבועות כמו חריימה וקוסקוס או לזניה, אבל למשל פעם בשבועיים אני מכינה קובה סלק או חורשט סבזי מהמטבח הפרסי, יש ספיישלים כמו למשל אכול כפי יכולתך ותפריטים מיוחדים לחגים".

ולמה בחרת לפתוח את המסעדה דווקא בשכונה ד' בעיר- יש חשיבות מבחינתך למיקום?

"הרבה פעמים שאנשים מגיעים במיוחד מהמרכז למסעדה הם שואלים אותי למה היא דווקא כאן בשכונה ד'. אז קודם כל גרתי כאן בתור סטודנטית ותמיד הרגשתי שחסר לי מסעדה באיזור, מקום שכיף לשבת בו... היה חסר מקום שכונתי מזמין והיה לי ברור שהמסעדה שלי תהיה כאן. גם מבחינת מיקום זה מצד אחד יחסית בכניסה לעיר, קרוב לסורוקה והאוניברסיטה אבל גם מצד שני רחוק מהכל. יש לנו את הפינה החמימה שלנו ברחוב רבי עקיבא וזה מקום מצוין לעצור בו, לאכול ולשתות משהו וליהנות מהאווירה".

ליאל אברמס ממסעדת 'שאקטי', צילום פרטי 

לצד ההצלחה של העסק והייחודיות שלו בעיר, כל עצמאי חווה לא פעם קשיים או אתגרים איתם הוא צריף להתמודד ביום יום. "ככה זה היה עם הקורונה, עברנו שנתיים לא פשוטות בכלל. מבחינתי לא היה מצב שאני סוגרת את דלת המסעדה רק כי יש סגרים. אז עבדנו בצמצום, אני גם בישלתי, גם עשיתי משלוחים והכל, פיתחנו את מערך המשלוחים שלנו ובסוף הצלחנו להתפתח מזה", סיפרה ליאל, "הקורונה כמובן עדיין משפיעה, כעסק שנפתח בסוך 2019 אפשר להגיד שנפלנו בין הכיסאות, לא קיבלנו כמעט מענקים וגם לא בניתי על העזרה הזו. אבל יש תמיכה מהמשפחה והסובבים שלנו עד שנצליח לעבור את זה".

אז איך זה עבורך להיות עצמאית בבאר שבע?

"התחום הזה הוא לא פשוט, נכנסים למסעדנות עם ג'וק בראש בשביל הסיפוק להאכיל ולארח אנשים, זו הסיבה שאני בעסק הזה. בתור עצמאית בבאר שבע אני כן מרגישה שיש קשר קהילתי שזה עוזר, עסקים עוזרים לעסקים. יש וואטסאפ ואם למישהו חסר משהו יש תמיכה... זו לא היכרות אישית אבל יש מעגל של עזרה וזה גם חשוב בעיני".

אילו אתגרים את חווה כבעלת עסק עצמאית?

"אתגר חשוב מבחינתי זה לשאוף תמיד לשיפור ולשמור על מחירים נוחים. האתגר הכלכלי הוא גדול, כי אנחנו רואים את עליית המחירים של כלל המוצרים, עם זה חומרי גלם, כלים חד פעמיים... לי הכי חשוב שהאוכל יהיה מוקפד וטרי כמו תמיד ולכן יש עליית מחירים בלתי נמנעת. בסוף אנחנו חייבים לקחת את זה בחשבון אבל גם לחשוב על הלקוחות שלנו שיהיה מרוצים מהכל ולא רק מהאוכל. אתגר נוסף בעיני זה לשווק את עצמנו לכלל האנשים, לא רק לטבעונים. שאנשים יבינו שיש ב'שאקטי' אוכל טעים נקודה, שזה לא רק לטבעונים. אנשים הרבה פעמים נכנסים למסעדה, מתלהבים מהמקום מהריחות ואז מסתכלים בתפריט ונבהלים לרגע. אוכל טבעוני הוא אוכל טעים שפשוט לא מכיל מוצרים מהחי".

ברוח יום העצמאות- מה תרצי לאחל לכל העצמאיים הבאר שבעים ובכלל לקוראים?

"לעצמאיים ולכל הבאר שבעים אני מאחלת שתמיד יהיה לנו את החופש לבחור ולעשות מה שהכי יעצים אותנו, חג עצמאות שמח!".

מפרום ב'שאקטי'. צילום: שיר פריימן

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('ea5cafec-21c2-4cbd-9f16-4e8e066ec908','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33922,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה