מנהל שהוא גם קואוצ'ר- הכירו את ארנון קולומבוס מנכ"ל אינגב

$(function(){setImageBanner('5e1aaaf5-174b-4d14-84a9-abaa3ee3cc78','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33920,'Image','');})

יש אנשים שכבר בגן הגננת העידה עליהם שהם מפוצצים בכריזמה, יש גם כאלה שגילו את זה על עצמם בגיל מאוחר... יש אנשים שבחרו בזה מרצון, ויש כאלה שהמקצוע לגמרי בחר בהם- יצאנו לבדוק מה משותף (ואם בכלל יש משותף) לאנשים שחיידק הניהול בוער בהם, ובחרו לעסוק במקצוע הנחשק כמנהלים במסגרות שונות ומגוונות בעיר. בסדרת הכתבות הבאה נפגוש מנהלים מהנגב לשיחה מרתקת על המקצוע מנקודת המבט שלהם, והפעם- ארנון קולומבוס, מנכ"ל אינגב

צילום: ניק סמירנוב

7 שנים אחורה, בכיתה בלי מזגן בבה"ד 1, מצאתי את עצמי (למרות החום הכבד) מקשיבה לשיעור מרתק שמלווה אותי עד היום: "מודל 5 מקורות הכוח להנעת פקודים". לפי המודל, סמכות, מקצועיות, חברתיות, הזדהות וערכיות אלו מקורות הכוח להוביל אנשים- אבני היסוד של המנהיגות והניהול. היום, מנקודת מבט אזרחית, יצאתי לסדרת ראיונות עם מנהלים באר שבעים כדי להבין אחת ולתמיד- האם המודל הזה מתבטא גם בחיים שמחוץ לצבא? האם כל אחד יכול לנהל עם הכלים הנכונים? והאם יש מן המשותף לכל המנהלים הבאר שבעים?

הכירו את ארנון קולומבוס, (55) מקיבוץ חצרים, נשוי+3, בעל ניסיון ניהולי ארוך שנים, הכולל שורת תפקידים בצבא כמפקד לוחם בסיירת מטכ"ל. מאז שחרורו המשיך לנהל אנשים בחברות ומסגרות שונות ויש לו מלא תובנות מעניינות לשתף.

מה זה אומר להיות מנכ"ל אינגב?

את התפקיד הזה אני רואה כמשימת חיי. התפקיד חיבר לי את העולם הערכי עם עולם ההגשמה העסקית. אינגב, ,יוזמה של הרשות לחדשנות שיצאה ב-2019, מרכז העשייה של החדשנות בנגב, ממנפת את כל העשייה הרבה והמבורכת שכבר ישנה באזור. המטרה היא להביא סטארטאפים לנגב ולשנות את המציאות שבה חברות כאלו לא יכולות להתקיים בדרום.

היום פחות מ-3% מהסטארטאפים וההייטק נמצאים בדרום. אנחנו באינגב שואפים לשנות את השיווי משקל הזה. הבעיה היא שסטארטאפים לא צומחים בדרום ומוצאים את עצמם מהר במרכז, אנחנו אוספים את כל האנשים המוכשרים של הדרום, לוקחים את כל האנשים האלה ומעמידים אותם לרשות המיזמים. עובד איתי צוות הנהלה מאוד מאוד מוכשר. המיזם מקבל כל מה שהוא צריך כדי להתפתח- ממש כמו ילד קטן שנכנס לחנות צעצועים, ומקבל כל מה שהוא יכול לחלום עליו.

מה שאנחנו מנסים לעשות, זה להביא את כל הערכים האלה כדי לחבר פה את ה"אקו סיסטם", לחבר את הגורמים ולנפץ גבולות, ודרך שורת ההתנהלות הזאת ושיתופי הפעולה- להצליח איפה שלא הצליחו עשרות שנים.

תמיד שאפת לנהל אנשים?

הייתי אומר שזה תמיד היה באופי שלי, הייתי מאוד מודע לזה בגיל צעיר ובגלל זה הלכתי לפיקוד וקצונה בצבא ונשארתי שם הרבה זמן. כשהלכתי ללימודים אז היה ברור לי שאני הולך ללמוד לימודי הנדסה תעשיה וניהול, כי אני רוצה לנהל וזה גם מה שאני נהנה ממנו. בניהול יש אלמנטים של חשיבה לוגית, עסקית וניהולית, ויש גם אלמנטים של קואוצ'ינג.

בעיני ניהול זה קואוצ'ינג. כשאתה מנהל, מעבר ליעדים, תוכניות עבודה ומשימות, אתה גם עושה קואוצ'ינג לסביבה שלך, אתה מעצב אותה ודואג שהיא תפעל לטובת היעדים שאתה רוצה להשיג בצורה הטובה ביותר. יש כל מיני סוגי מנהלים, ואם אתה חושב שלהיות קשוח ותובעני  משרת אותך- מנהל כזה בדרך כלל ככה תיראה סביבת העבודה שלו. אם אתה מאמין יותר בפתיחות, בשיח חופשי ובאווירה חיובית, אתה מביא איתך לתפקיד את מי שאתה ומה שאתה מאמין בו. אבל יש הרבה אלמנטים רכים בניהול וזה מאפיין את כל מי שניגש לתחום של ניהול.

יש משהו שאני כבר המון שנים אומר כמנטרה, "Its time for good guys to manage". תמיד היה מין רושם כזה שצריך להיות קצת רע כדי להיות מנהל, ראו את זה על נשים שהגיעו למשרות ניהול, שהחברה הכתיבה להן שהן צריכות להיות "ביצ'יות" בהגדרה. זה ממש לא נכון כבר מזמן, אני חושב שצריך לחזור על המנטרה הזאת כל הזמן, כי בניהול יש הרבה אלמנטים. בגלל זה אני חושב שנשים יכולות להיות מנהלות טובות יותר מבחורים. לנשים יש את היכולת לעסוק בתחומים לוגים לא פחות טוב, ככה הטבע חנן אותנו- באותו שכל, ועם זאת, בנשים יש יכולת להכיל את הסביבה בצורה טובה יותר מגברים.

כייף לשמוע דברים כאלה, אפשר לומר שאתה פמיניסט?

יש לי הוכחה כזאת בבית, אשתי היקרה עושה כל מה שהיא מחליטה לעשות והיא עושה הכל מעולה. כל פעם היא עושה משהו אחר, תמיד זה היה קשור בלנהל ולהוביל משהו, תמיד בנועם וחן. כשמדברים על יכולות ניהול נשיות יש לי את הדוגמא הכי טובה בבית.

מי שמכיר אותך מילדות יגיד שזו הפתעה שהגעת לעמדה זו?

לא חושב. התפקיד הזה מחבר את העשייה העסקית לטובת הנגב, יחד עם העשייה החברתית לטובת הנגב. זה שהנגב הוא טבוע בעורקיי זה ברור, אבל היכולת לחבר פה יזמות עסקית עם יזמות חברתית ולהרחיב מעגלים של צעירים שיישארו פה ושתהיה להם מוטיבציה להישאר פה, זה בדיוק מה שמעניין אותי ומדבר אלי.

איך מגשימים את החזון הזה?

בשביל שזה יקרה צריך כלכלה חזקה- בלי כלכלה חזקה לא נוכל להשאיר את האוכלוסייה החזקה. אמנם יש פה שקט יחסי ואיכות חיים, הרבה דברים טובים, אבל צריך כלכלה חזקה בשביל 2 דברים: קודם כל להשאיר הצעירים המוכשרים כאן, ולאחר מכן להוריד את רמת המתח בין העמים והשבטים פה. ככל שהפערים יגדלו והכלכלה תהיה יותר קשה, העוני, האבטלה, הפשע והאלימות ימשיכו לחגוג ברחובות. משילות, משטרה ובתי משפט זה נחמד- אבל זה לא הפתרון, זה הכרחי ומדינה מתוקנת חייבת את זה, אבל הפתרון יגיע דרך הכלכלה. מה שיניע את הכלכלה זה הקטר הטכנולוגי, זו מגמה שקורית במדינה, בגלל זה נרשמתי למשימה הזאת.

מה לדעתך יגידו אנשים שיגידו אנשים שעובדים תחת ניהולך?

באופן כללי הייתי משתדל לברוח מהשאלה ולא לענות, אבל אני אגיד לך דבר פשוט- שמעת את הגישה שלי על איך צריך לנהל, אני מאוד מאמין בזה. בסוף זה צריך לבוא מבפנים, משהו שצריך להיות טבוע באופי. אני חושב שכולם מבינים שצריך לנהל ככה, אני חושב ורוצה להאמין שאני מנהל ככה, ואני עושה את כל המאמצים לנהל ככה. אני מאוד נהנה לקרוא ברכות של עובדים שכתבו לי כשעזבתי את התפקיד הקודם שלי בכיל. יותר מזה אני לא צריך.

איך משלבים תפקיד כזה עם החיים האישיים?

זה הרבה יותר מאתגר בגילאים צעירים, אני מוכרח להגיד שעכשיו הרבה יותר קל להגשים כשהילדים יצאו מהבית והאילוצים הם פחות קשים. אבל בגילאים הצעירים זה היה מאוד מאתגר. אני רואה את האתגרים האלו אצל החברה הצעירים שעובדים אצלנו, ומאמין שצריך להתחשב בהם ולא לתת להם לרגע תחושה של אי נעימות. אתה לא יכול לגרום לבן אדם להרגיש לא בנוח עם זה שהבן או הבת שלו חולים. השילוב הוא מאוד תובעני, במשך 11 שנים נסעתי כל בוקר מחצרים לתל אביב, עוד לפני שהיה כביש 6 ולפני הרכבת, זה מאוד מאתגר בפני עצמו, ועם שלושה ילדים קטנים זה מאתגר בריבוע. אבל צריך לדבר על זה בבית, שום דבר לא בא בקלות אף פעם וצריך לעשות איזון בחיים. זה מופנה בעיקר לצעירים שבינינו שרוצים לכבוש את העולם, המשפחה זה מה שבאמת חשוב, ולשמור על חברים זה חשוב, זה קשה, אין לזה פתרון קסם- חוץ מלהיעזר במנטורים ואנשים שעשו את זה בעבר.

לדעתך כל אחד יכול לנהל?

ממש לא. התשובה היא לא כי יש פה מספר אלמנטים של ניהול, ולא חייבים להיות טובים בכל האלמנטים, אבל כל אחד מביא את הצדדים שלו. יש משהו אחד ברצון ובזיקה הבסיסית לניהול, לא כולם מתאימים ולא כולם רוצים את זה. צריך קודם כל לדעת לתכלל, להביא לידי ביטוי כל מיני דברים עם מורכבות.

דבר שני, כל מנהל צריך היגיון בתחום שהוא עוסק בו, ולהכיר טוב יותר את התחום שאתה עוסק בו, במיוחד אם אתה מנהל מקצועי. צריך לדעת להשתמש באנשים מוכשרים ממך, בדרך כלל הרבה אנשים שאתה מנהל הם מוכשרים ממך וצריך לדעת למנף את זה.

הדבר השלישי זה היכולת להביא לידי ביטוי את הדברים הרכים, לעשות אנרגיה ברמה הבין אישית בתוך צוותים וחיבורים, וזה או שיש לך את זה או שאין לך את זה, אבל זה גם מגיע עם הניסיון.

מה לדעתך מקור הכוח שלך כמנהל?

מה שנקרא אמפתיה. הבנת הסיטואציה.

טיפ או שניים לאדם שבתחילת הדרך שמתחיל את דרכו הניהולית, מה היית אומר לו?

צריך להיצמד ל-4 מפתחות ולא לוותר על אף אחד מהם:

כל הזמן לצמוח, גם ברמה האישית וגם בלוודא שמי שמסביבך צומח.

לקפוץ למים ולא לפחד, להעז.

להיות אכפתי ולדאוג לסביבה שלך

רוח תחרות- להיות חדור מטרה, לא לוותר על זה אף פעם, ולשאוף כל הזמן הכי גבוה.

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('73f2a285-511f-4de8-b5ff-4fb5de85e1c5','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33922,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה