מבירת ישראל לבירת הנגב: היזם של "הבר-בוס" בריאיון מיוחד

$(function(){setImageBanner('e3476108-6079-4d38-a86c-1522ce4579d0','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33920,'Image','');})

הוא בן 29, פעיל ויזם חברתי, נשוי לסטודנטית לרפואה, הוא חלק משלישית אחים והביא איתו מיזם מעניין במיוחד... הכירו את שמעיה בנדר!
בשבועות האחרונים נכנס לתפקיד כמוביל הרשת: באר שבע, לצידה של נועה שמש הוותיקה בתפקיד. בריאיון מיוחד חושף שמעיה בפני מערכת באר שבע נט את המיזם "בר-בוס"- בר קהילתי נייד בתוך אוטובוס שיוקם בקרוב בבאר שבע.

צילום: פרטי

"הקשר שלי עם באר שבע כמו רבים מהצעירים פה התחיל כסטודנט" מספר שמעיה בריאיון למערכת באר שבע נט. שמעיה, במקור מירושלים, כמו סטודנטית רבים שהגיעו מכל רחבי הארץ, התאהב בבאר שבע ובחר להמשיך לגור בה גם ביום שאחרי. "אני מאוד אוהב את חיי הקהילה בעיר וזו אחת הסיבות שבחרתי ללמוד כאן, אשתי תגיד שבחרתי ללמוד פה בגללה אבל זה נתון למחלוקת".

מה הוביל אותך לעשייה של הרשת?

"אחרי הצבא והטיול הגדול, חזרתי לגור בירושלים. התחברתי לפעילים מקומיים בשכונת ארמון הנציב, מתוך מחשבה שחסר בשכונה מקום שצעירים יוכלו לצאת אליו. ירושלים היא עיר ענקית עם מרכז בילוי אחד- מאוד מרוחק משכונת ארמון הנציב. מי שרוצה לצאת לכוס קפה או בירה בערב בשיא הקלילות, אין שום דבר שנותן מענה כזה גם בשכונה וגם בשכונות הסובבות שנמצאות במרחק הליכה סביר.

החלטנו להקים מיזם בשם "בארמון", בר חברתי קהילתי באוטובוס, יחד עם עוד שני אנשים הובלתי אותו, גייסנו פעילים, הקהילה צמחה וגדלה. זה התחיל בדוכן פלאפל, עם השנים גדלנו התחלנו לארגן אירועים תרבותיים גדולים כמו צפייה משותפת במונדיאל או בבחירות, לאט לאט הבנו שיש לזה ביקוש. ככה הקמנו בר קהילתי חברתי בתוך אוטובוס, שהיום הוא משגשג מאוד בירושלים. לאירוע הפתיחה הגיעו כ-500 אנשים שפשוט באו ונהנו. בכנות? הופתענו, חשבנו שאפילו 150 אנשים יהיו בשבילנו הצלחה מסחררת. תוך שלוש וחצי שעות התור לא נגמר, אני לא מגזים.

עם הרעיון הזה הגעתי לרשת, להקים מקום כזה בבאר שבע. חשוב להגיד שתמיד שמעתי על הרשת, לא לגמרי הבנתי מה זה, זה היה רחוק פיזית (באותה תקופה גרתי בשכונה ד'), וזה היה גם רחוק "פסיכולוגית", לא ידעתי איך מצטרפים ומה זאת החיה המוזרה הזו שנקראת הרשת. החלטתי שזו אחלה פלטפורמה, ופניתי לנועה המובילה של הרשת. התחלנו לקדם את התהליך מול העירייה, הבנו איפה אנחנו רוצים להקים את המיזם, והבנו שחשוב שזה יהיה במקום מאוד מרכזי בבאר שבע".

ספר על תהליך ההקמה של המיזם, איפה זה עומד כרגע?

"עכשיו אנחנו בשלב האישורים מול העירייה, הם משתפים פעולה ומאמינים בחשיבות והאפשרויות למינוף הקהילתי במרחב. עסקים עם מיזמים חברתיים זה משהו שנותן ציוויון אחר לעיר, בתור אחד שמגיע מירושלים, עיר שיש בה הרבה עסקים חברתיים, זה שם דבר בירושלים. ה"בארמון" הצטרף לטרנד הזה, ובעיני זה טרנד מאוד חיובי, שנותן לקהילה להיות סביב וחלק ממשהו.

כאחד שמאוד אהב את הרעיון, רציתי לעשות אחות קטנה ל"בארמון" כאן בבאר שבע, לייצר רשת והבנה שיש פה שיח אחר סביב הבילוי הלילי. כמובן שיש עוד שלל מטרות למיזם, העצמת קהילה, בילוי לילי, מתן אלטרנטיבה למשהו אחר, מקום שהוא נוח לכל כיס, וכמובן שכל ההכנסות שלו יגיעו חזרה לקהילה, אם זה בתחזוק הפאב ואם בפעילויות הווי ובידור לקהל הרחב. השם של הבר מתוכנן להיות ה"בר בוס"- אבל אם לאנשים יש רעיונות אחרים הם מוזמנים להציע.

ככה הגעתי לרשת".

בתור אחד שבא מבחוץ, ספר על נקודת המבט שלך על באר שבע כתושב חדש

"כשהגעתי לבאר שבע באתי עם "עיניים סטודנטיאליות", שמעתי על ההווי והתרבות, על המסיבות, על כל מה שכל צעיר וצעירה בגילאי ה-20 המוקדמים מחפשים. אלו הדברים שמשכו אותי לעיר. דבר נוסף שראיתי זה היה הקהילתיות, דבר זה בא לידי ביטוי במיוחד אחרי שהתחתנתי בסוף השנה הראשונה ללימודים, כזוג נשוי פחות נסענו לבקר את ההורים, התחלנו ליצור מעגלים חברתיים ולהרגיש את הקהילתיות.

אני מאוד אוהב את המפגשים הספונטניים שנוצרו עם אנשים מהקהילה הסטודנטיאלית, לאט לאט התבהר האספקט הקהילתי ובנינו את המשפחה סביב החברים שלנו. החברים מהקהילה הופכים למשפחה, כשאתה נשוי ובונה את הבית שלך אתה פחות נוטה לנסוע להורים כל שבת". 

מה לדעתך צריך לשפר כאן בשכונה באזור העשייה שלכם? סה"כ נראה שהמצב מעולה

"אני חושב שחיזוק הקהילתיות זה דבר שתמיד נדרש, הקורונה הבליטה את זה. לפני הקורונה המילה "קהילה" הייתה נחלתם של העובדים הקהילתיים והפעילים החברתיים, היום זו "באז וורד" גם בעולם ההייטק. הקורונה עשתה שינוי אדיר בכל עולם הקהילתיות, יצרה שינוי גם של פלטפורמות, אני חושב שהרשת: באר שבע העיפה את זה קדימה וממנפת קהילה מסוג אחר, קהילה מדור Y, זו לא הקהילה הפונקציונלית שאנחנו מכירים, וזה גם היופי. יש לנו את אוכלוסיית המיקוד שלנו- צעירים אחרי תואר, משפחות צעירות וסטודנטים. אבל אנחנו מקבלים את כולם, אנחנו יכולים לראות שלאט לאט התושבים המקומיים מכל הגילאים מתחברים לעשייה".

אתה רואה את עצמך מזדקן כאן בבאר שבע?

"שאלה טובה, אני לא יודע. כמו שאמרתי אנחנו מדור ה-Y, דור שקשה לו לקבל את ההחלטה איפה הוא יהיה, אבל בכנות? כאדם נשוי לסטודנטית לרפואה, ההתמחות שלה היא זו שככל הנראה תוביל אותנו. באר שבע טובה לנו, היא עיר שצעירים יכולים לחיות בה בנוח, אנחנו מאוד אוהבים את העיר. אני אף פעם לא סוגר דלת. לבאר שבע יש המון דברים טובים, ההווי הצעיר הקהילתי הזה זה משהו מהמם ואני חושב שצריך לפתח אותו במודלים שונים, לפתח אותו בעוד מקומות בעיר ולחבר אותו גם עם שאר התושבים".

מה תאחל לרשת: באר שבע לכבוד כניסתך לתפקיד?

"אני מאחל לנו שנצליח לשגשג ולקדם את הפעילות שלנו, שעוד אנשים ירוויחו, ירתמו ויתרמו לתהליכים שאנחנו עושים. חשוב לי להוסיף גם על הטוב המשותף, גם בשכונה וגם במיזמים, אנחנו רוצים לתת את הטוב המשותף ולמצוא אותו. המיקום של הבר בוס יהיה במקום שישפיע על הטוב המשותף, יחבר בין קהל הצעירים לקהל מבוגר יותר שלאו דווקא מכיר את הסצנה שיש פה. אני מאחל שנפעל למען הטוב המשותף, בין אם זה במרחב הפיזי המיידי ובין אם במרחב הפסיכולוגי, ככה נוכל לחבר ולהתרשת בעוד מקומות ולהשפיע".

הרשת: באר שבע היא התארגנות צעירים עירונית הפועלת לביסוס באר שבע כאלטרנטיבה מובילה לצעירים בישראל, באמצעות רשת של יוזמות מקומיות ואירועים המבססים חיי הקהילה בעיר ובפרט בשכונה ב'. היא משמשת כפלטפורמה ליצירת חיבורים אנושיים וקבלת כלים מעשיים, אשר הופכים רעיונות משותפים - למיזמים חיים ונושמים. הרשת פועלת תחת עמותת ארץעיר הפועלת לקידום קהילתיות עירונית בכל רחבי הארץ

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('6f26f379-02d4-4267-a3cc-68a8f05f209a','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33922,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה