"כשאנחנו מאמינות- אנחנו יכולות"

$(function(){setImageBanner('acec84db-c76c-46d8-898b-0c79e459d6ac','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33920,'Image','');})

יום האישה הבינלאומי מביא אותנו לנגב, לספר את סיפורן של נשים מן המגזר הבדואי שהקימו עסק עצמאי לחלוטין ומצליחות כנגד כל הסיכויים. בראיון ל'באר שבע נט' הן שיתפו בסיפורן האישי ומעורר ההשראה על חייהן ועל היותן נשים עצמאיות שמאמינות בעצמן ובכוח הנשי

לכבוד יום האישה 2021 שחל היום, 8 במרץ, שמענו ב'באר שבע נט' ממספר נשים מהמגזר הבדואי שמנהלות עסק עצמאי ומוכיחות שהכל אפשרי. הן מנפצות את "תקרת הזכוכית" והדעות הקדומות, פועלות למרות הקשיים וההתנגדויות שיכולות לצוץ בחברה בה הן חיות ונכנסות לתוך עולם העסקים מתוך אמונה בעצמן וביכולותיהן.

 

חוסנייה ברי

לחוסנייה יש בית הארחה ברהט. "הבית של חוסניה" מספק חוויה של הארחה ביתית מקומית, וחוסנייה דואגת לאוכל ומעבירה הרצאות בנושאים שונים. חלקן על נשים במגזר וחלקן על סיפורה האישי.

"כשהייתי צעירה לא חשבתי שאעבוד בכלל", אמרה חוסנייה, אבל אחרי שילדה תאומים ואחת מהתינוקות לא שרדה את הלידה, חייה קיבלו תפנית: "התחלתי פתאום לראות דברים אחרת, רציתי לצאת מהקופסא ולעשות משהו שאני אוהבת". לכן הלכה לקורס מטפלות, ועבדה בזה מספר שנים עד שהחליטה לפתוח את בית ההארחה. על התהליך שעברה ממטפלת למארחת אמרה: "הגעתי למעוף בשביל קורס יזמות עסקית, והם דחפו אותי למקומות שלא חשבתי שאגיע אליהם. דרכם הכרתי את דרום אדום, והם אלו שדחפו אותי לצאת מהבית ולעבור גם לשוק ל'לילות רמדאן'".

אז מה הוביל אותך לפתוח את העסק של בית הארחה?

"רציתי לעבוד ולפרנס בכבוד את המשפחה, אחרי שהשתתפתי בלילות רמדאן ואירחתי קבוצה גדולה הם שכנעו אותי שאני יכולה לעשות את זה. זה היה פעם ראשונה שאני, אישה בדואית, מכינה ומגישה אוכל ולוקחת על זה כסף... אחרי אותו זמן אחת מהנשים שאלה אותי אם תוכל להתארח אצלי ואז באותו רגע הבנתי שזה מה שאני צריכה לעשות, להיות חלק גם מקירוב לבבות. אז הלכתי למעוף והתחלתי ללמוד איך להקים עסק מוכר ואיך להתנהל עם הבנק וכל מה שצריך לפתיחת עסק. אז עם העצות שקיבלתי הקמתי בית הארחה, פתחתי עמוד פייסבוק והתחלתי לפרסם על עצמי. הרגשתי שאני צריכה לרכוש עוד ועוד כלים, עוד ידע, אז אני הולכת להרצאות וקורסים".

ואיך עברה תקופת הקורונה?

"האמונה שלי חוסנייה היא לא לעמוד ליד דלת סגורה הרבה זמן כי זה הפרנסה שלי, אז בתקופת הקורונה לא ויתרתי ורכשתי כלים, ניצלתי את הזמן ללמוד וגם לעשות הרצאות גם בזום. הייתי צריכה להתאים את עצמי בגלל שאין תיירות בתקופה הזו. תמיד צריך להתאים את עצמינו כדי להישאר רלוונטיות".

מה תרצי לאחל לכל הנשים ליום האישה?

"שיצליחו כולן, לא להישאר בבית ולבכות על המצב הכלכלי, כי אם יש לנו רצון וזה יוצא מבפנים נגיע ליעד שלנו, לא לחכות. לא להיכנע לקשיים שבדרך, לא לבכות על הגורל- אלא קומי ותעשי משהו בנדון. חשוב שתהיה לך מטרה, ותאמיני בעצמך. אבל הכי חשוב- לא להיכנע ולא לפחד ממה שיגידו. אני מאחלת שנעבור את התקופה הו והמשבר הזה בשלום בבריאות ונצא לדרך בלי פחד, מאחלת שלכל הנשים תהיה פרנסה טובה, שישמרו על המשפחות שלהן, בלי עידוד ותמיכה של הבעל והילדים הנשים לא יצליחו אז אני גם מודה לבעלי והילדים שלי שעוזרים לי כל הזמן".

קרדיט הבית של חוסנייה 

נג'אח שורבגי

נג'אח נולדה בכפר לא מוכר בנגב, ולאחר מכן עברה לרהט. כיום היא בת 50, אמא לארבעה ילדים ובעלת עסק לעוגיות ומאפים "תמר והל". היות והיא לא למדה בבית הספר בילדותה, ההשתלבות בשוק העבודה היוותה אתגר עבורה: "כשפתחו ברהט בית ספר להשלמת השכלה, נרשמתי כי הבנתי שאני חייבת את זה. עשיתי בגרות חלקית ולאחר מכן עברתי קורס סייעות".

אז מה הוביל אותך לפתוח עסק עצמאי?

"עבדתי כעוזרת גננת ופתחתי מועדונית בבית, סוג של צהרון, עברו תחתי ילדים שהיום הם לומדים את המקצועות הכי נחשבים בשוק- רופאים, עורכי דין וכדומה. אני גאה מאוד שהיה לי חלק בתהליך שלהם. במשך תקופה החלטתי לשבת בבית ולא לעבוד. עד שהכרתי מישהי ממעוף שרצתה שאמכור עוגיות בשוק שוקראן, זה היה לפני חמש שנים. מכרתי הכל בשעה הראשונה, אחרי שבוע הבאתי עוד עוגיות וגם מכרתי הכל ואז הבנתי שאני יכולה לחזור לעבוד ולפתוח עסק משלי. אז הגעתי למעוף, למדתי שם קורסים כדי לדעת איך לשווק את עצמי ולנהל את העסק. במעוף נתנו לי דחיפה ענקית לעסק, בעקבות העצות שלהם עברתי תהליך די מדהים".

את רואה שיפור במעמד האישה במגזר הבדואי?

"כן המצב השתפר מאוד, באופן כללי אני רואה שיפור במעמד האישה גם במגזר וגם בכללי, אך עדיין הדרך ארוכה. אצלי לא הייתה התנגדות, אני גם עובדת מהבית שלי. מבחינתי אם יש רצון, אפשר לעשות הכל. אני באמת מתכוונת לזה. אם אין רצון- שום דבר לא ישנה והכל יישאר כמו שהוא".

מה תרצי לאחל לקוראות ליום האישה?

"לכל אישה שרוצה לעשות משהו עם עצמה בכל תחום היא יכולה! אם יש רצון אין שום דבר קשה, כל אישה יכולה לעשות הכל. אני מאחלת לכל הנשים שכל אחת תעשה רק מה שהיא רוצה בחיים".

נג'אח שורבגי צילום פרטי 

ג'מלאת אבו מוסת

ג'מלאת בת 40 מהעיר רהט, אמא לשמונה ילדים, מחזיקה בעסק בתחום התיירות בשילוב עם סדנאות קוסמטיקה. בבית ההארחה שלה היא יכולה לארח עד למאה אנשים ומכינה להם אוכל אותנטי מיוחד, כשהיא גם מעבירה סדנאות לקוסמטיקה.

מה הוביל אותך לפתוח עסק? היו חששות?

"אחרי שנולד לי ילד עם צרכים מיוחדים והתחתנתי בגיל מוקדם, בעלי עשה תאונת דרכים ועבר לעבוד בחצי משרה והמצב הכלכלי בבית היה פחות טוב. אבל אני לא הרמתי ידיים, האמנתי ביכולות שלי שאני יכולה לקדם את החיים שלי. אמרתי לעצמי שתמיד יש פעם ראשונה, הבנתי שאני צריכה לקיים את הבית שלי ולעשות הכי טוב למען הילדים והמשפחה שלי. הסביבה בהתחלה לא שמחה לשמוע שזה מה שאני רוצה לעשות, אבל אני האמנתי בעצמי וחשבתי על מה שטוב בשבילי. בעלי והמשפחה כולם תמכו, ובעיקר קיבלתי כוחות מהבן שלי שיש לו צרכים מיוחדים, אני מסתכלת עליו ועל מה שעברתי איתו ומבינה שאפשר לעשות הכל. זה עניין של רצון ואמונה. אני מאוד נהנית בעסק שלי, זה מביא אושר. אנשים שבאים אלי הביתה מקבלים חוויה מיוחדת מאוד".

"אני לא ידעתי על ניהול עסק שום דבר, עד שהגעתי למעוף, מעוף הפכו אותי למה שאני היום, קיבלתי הכוונה וייעוץ שלא הייתי מקבלת מאף מקום אחר", ענתה ג'מלאת כשנשאלה כיצד הביאה את עצמה לפתוח את העסק, "למעשה בגלל שהם ידעו שאני אמא לילד עם צרכים מיוחדים, הם הגיעו אלי עד הבית, אני מעריכה את זה מאוד. עכשיו בזמן הקורונה כמובן שאין יותר מידי עבודה, אני רק מחכה שזה יעבור כבר, כדי שאנשים יוכלו לחזור להתארח אצלי".

את מרגישה שבחברה הבדואית עדיין לא פתוחים לרעיון של נשים בעלות עסק? עדיין רואים את האישה כזו שמנהלת את הבית ודואגת לילדים?

"יש חלק שרוצים שנשים יישארו בבית וידאגו לילדים ויש חלק שאומר שמספיק משפחה קטנה ואותם לגדל ולחנך כמו שצריך. אני הבאתי שמונה ילדים ולא עבדתי בהתחלה, אלא טיפלתי בילדים אבל כשהילדים התחילו לגדול הם רצו ללמוד, גם אני רוצה שהם יהיו מחונכים. וידעתי שלי יש את היכולות שלי ואני מאמינה בעצמי, אמרתי קדימה ג'מלאת זה לא יהיה קל ופשוט, יהיו קשיים בדרך, אבל לא אכפת לי מאף אחד, ככה אמרתי לעצמי. אז בהתחלה היו תגובות פחות טובות, היו התנגדויות וקשיים, חלק מהמשפחה לא קיבלה אבל בעלי תמיד תומך וגם הילדים תמכו ועזרו".

מה תרצי לאחל לכל הנשים ליום האישה?

"אגיד להן תהיו נשים חזקות! העולם קיים ועומד על הרגליים בזכות נשים חזקות וחכמות, יש לנו את היכולות. אנחנו עמוד השדרה של המשפחה ולא רק בבית אלא בכל מקום. אם יש רצון ואמונה- ההצלחה תגיע, והכי חשוב לא להישבר למרות הקשיים".

קרדיט הבית של חוסנייה 

ג'לילה אלקרינאווי היא מנהלת ליווי עיסקי ויזמות של נשים במגזר הבדואי בארגון מעוף. נוסף לכך היא בוגרת תואר ראשון במשפטים בספיר, ובוגרת תואר בספרות עברית מאוניברסיטת בן גוריון בנגב. ג'לילה מאז ומתמיד השקיעה בקידום מעמד האישה במגזר הבדואי כאשר היא מספרת שעבדה בעמותות וארגונים לקידום מעמד האישה ולאחר מכן ניהלה מחלקה בארגון שתי"ל. "תמיד האמנתי בהעצמת הנשים הבדואיות, תמיכה בהן ושילבון בחברה".

כאשר הגיעה לעבוד במעוף היא ישר הגיעה לשטח כדי להכיר את הנשים ולסייע להן: "עד שהגעתי נשים בכלל לא היו מגיעות מעוף, וכיום יותר ויותר פונות אלינו, זה לא היה קל ונדרשתי הרבה פעמים להתאים את עצמי לסיטואציה. כלומר- הלכתי עד לנשים הביתה ונתתי להן את השירות שם".

ג'לילה סיפרה כי לפני שנה וחצי השיקו מרכז לעסקים ברהט בפארק עידן הנגב. המרכז למעשה מספק שירות לעסקים בתחילת דרכם, כאשר בעלי עסקים מקבלים אופציה לשכור משרד במחיר מסובסד על מנת לסייע בחבלי הלידה של עסק מתחיל. "כיום אנחנו בתפוסה מלאה במרכז עסקים, זה משמח אותי מאוד", הוסיפה ג'לילה, "אנחנו חייבות לנצל את התקופה הזאת כדי לתכנן את עצמינו לשלב שאחרי הקורונה. כלומד, אם חשבת אי פעם על שינוי בקריירה, זה הזמן לחשוב כיצד את יכולה לעשות אותו. נשים יכולות לפרוץ את תקרת הזכוכית, זה קורה כבר עכשיו וזה ימשיך לקרות אם נמשיך להאמין בעצמינו ולא להיכנע לתכתיבי הסביבה".

 ג'לילה אלקרינאווי קרדיט אלינה מישייב

למענקים והטבות לעסקים קטנים ובינוניים ניתן לפנות למעוף סניף רהט, רחוב הקיימות 5, אזור תעשייה עידן הנגב, רהט. טלפון:   076-8844944 או במייל: [email protected]

בית העסק 'תמר והל' של נג'אח שורבגי

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('a7a6c8a4-993c-4279-ba8f-936995851ebf','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33922,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה