יאיר לפיד בראיון לבאר שבע נט על התוכניות לפיתוח הנגב

$(function(){setImageBanner('cdefc6f0-37f6-49b0-b975-032e816f3660','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,33920,'Image','');})

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, בראיון מיוחד לבאר שבע נט, מדבר על הפשיעה המשתוללת בנגב, האלימות נגד נשים, היציאה ממשבר הקורונה והתאוששות העסקים והתרבות, קידום הנושאים הסביבתיים והפרויקטים שהובטחו לנגב, אך כבר זמן ממושך נותרו תקועים  

כבר בפתחו של הראיון יו"ר יש עתיד - יאיר לפיד, מבקש לפנות לתושבי הנגב ולהבהיר את הדברים עליהם הוא וחברי מפלגתו שמים דגש "ממש השבוע הצהרנו שנקים את שדה התעופה המשלים לנתב"ג כאן בנבטים ואנחנו מבינים מה זה יעשה לנגב. תושבי הצפון רוצים שזה יהיה בנגב, תושבי הדרום רוצים את זה כאן, מי שגורר את ההחלטה זאת הממשלה".

עוד מוסיף: "היעדר המשילות בנגב והתעלמות מוחלטת של הממשלה מפתרון ההתיישבות הבדואית. אני בניגוד לאחרים, מבין את המשמעות של ההתעלמות הזו, כמו כל דבר שמתעלמים ממנו – בסופו של דבר הוא יתעלם ממך ויהיה גדול על מידותיך. יש לנו אנשי נגב מצוינים בנבחרת, אחד מהם הוא מאיר כהן ואנחנו נדאג להשיב את המשילות של הממשלה לנגב ולהסדיר את ההתיישבות הבדואית. ודבר נוסף, ברור למדי, הנגב מהווה שישים אחוזים משטחה של ישראל ועדיין מאכלס רק 2% מהאזרחים. אנחנו נשנה את זה ונעביר את כובד המשקל לנגב וזה אומר תעשיות הייטק ותוכניות פיתוח שלא היו עד כה".

אם פתחנו בהתמקדות בנגב, הנושא הבוער ביותר כיום לתושבים הוא נושא הפשיעה הגוברת, פריצות לבתים, אלימות, גניבות, פריצה לבתי עסק וחנויות בבאר שבע וסביבתה. איך לדעתך אפשר לפתור בעיה כזאת? 

"מה שאנחנו רואים כיום הוא היעדר משילות בצורה פושעת, יש חלקים בנגב שרמת הפשעים שנעשית שם מזכירה סדרות פשע מהמקומות המסוכנים בעולם. זה יתחיל שם ויגיע על לפתחה של באר שבע. הממשלה הזו מנותקת, היא לא רואה את המציאות הזו, היא מתעוררת לפני בחירות וחוזרת לעסוק בעצמה רגע אחרי. אנחנו נחזיר את המשילות לנגב, לטובת אזרחי כל הנגב, יהודים ובדואים כאחד". 

סוגייה נוספת שמעסיקה מדינה שלמה בימים אלו היא האלימות כלפי נשים, אלימות שצריך לטפל בה מהשורש ולגבש תוכנית לטיפול. מה אפשר לעשות אחרת שעוד לא נעשה? 

"ממשלה שפויה מחויבת ליישם את התכנית הממשלתית שנקבעה כבר לפני יותר משנה. אי אפשר להגיע למעון לנשים מוכות ביום אחד בשנה, להצטלם ולשכוח מזה. קארין אלהרר, יואב סגלוביץ', מירב בן ארי, אלה רק חלק מהאנשים שלנו שנלחמים נגד האלימות הנוראית הזו. אנחנו ניישם את החלטת הממשלה ולא נקבור אותה כפי שקורה כעת". 

במעבר חד מהסוגיות הבוערות, יש פרויקטים חשובים שפשוט לא מתקדמים איתם. למשל השלמת מעבר צה"ל דרומה, תוכניות על גבי תוכניות וכל פעם נראה שזה מתרחק. איך אתה מתכוון לקדם את זה?

"ככה זה שעסוקים בסיסמאות. מדובר באחת ההחמצות ההיסטוריות של המדינה עבור הנגב. הממשלה לא הצליחה לממש את הפוטנציאל של מגה פרויקט זה והתוצאה היא שיש בסיסים ואין אנשי קבע. אפשר עדיין לתקן, צריך לדעת לייצר חבילות מעבר נוחות וטובות לאנשי הקבע ולמשפחותיהם. זה התנאי ההכרחי לתרגם את המעבר להצלחה התיישבותית, מה שנעשה עד כה נכשל". 

פרויקט נוסף שנותר תקוע הוא הקמת בית חולים נוסף בבאר שבע, כרגע יש כאן רק את סורוקה שעובד תחת עומסים כבדים מאוד ומשרת כמחצית מהמדינה. האם תקדם את בניית בית חולים החדש למרות שבעבר התנגדת?

"בית החולים סורוקה שייך לכללית ובשל כך הוא מתוקצב על ידה. ממשלה שפויה לא יכולה להתעלם מהעובדה שמעבר לשייכות בית החולים לקופה כזו או אחרת הוא היחיד בכל הנגב והוא נותן השירות הרפואי אולי הגדול בארץ. אנחנו נעשה שני דברים, אחד נתקצב את סורוקה מעבר לתקציב הכללית. שנית, אנחנו ניישם את מה שהתחלנו ב-2014, נקים בית חולים שני בנגב. שבע שנים חלפו וכלום לא קרה, בית החולים השני היה צריך כבר לעמוד ולטפל בחולים, זה לא קרה". 

יאיר לפיד | צילום באדיבת יש עתיד

אם בתחילה דיברנו על התיישבות בנגב, אז נושא שמעסיק את הצעירים באזור הוא מגורים, היכולת לקנות היום דירה הופכת לא פשוטה, האם יש לך תוכנית פעולה לנושא הדיור עבור צעירים בתחילת דרכם? 

"יש לנו תוכנית מסודרת למאבק ביוקר המחיה, זה לא רק נושא הדיור. הממשלה הזו מסיימת עם חוב עצום וגרעון של למעלה ממאה וחמישים מיליארד שקלים, ללא תוכנית אמתית וללא אופק. הקורונה חשפה את ההתנהלות הכושלת של הממשלה הזו, מדינת אי שסופרת למעלה מחמשת אלפים מתים, שנה עיכוב בסגירת נתב"ג, אכיפה בררנית והתקפלות בהחלטות מצילות חיים רק בשל שיקולים פוליטיים. בעלי העסקים גם כאן בבאר שבע קורסים. זה לא היה צריך להיות כך, הממשלה הזו דחתה את הצעת החוק שלי ושל מאיר כהן שביקשה לחוקק דמי אבטלה לעצמאיים – הרי הם המעסיק הגדול במשק, אם הם קורסים אין מדינה. כל אלה הם חלק מכשלון ניהולי ורק ממשלה לא שפויה יכולה להגדיר את המצב הרע בו אנו נמצאים כהצלחה כבירה".

ובכל זאת, בעבר דובר על הגדלת היצע הדיוק להשכרה בנגב – היכן זה עומד מבחינתך בתקופה הקרובה?

"לא רק דיור להשכרה אלה בר השגה. מחירי הקרקעות בנגב צריכים להיות אפסיים, מה שיוזיל באופן משמעותי את מחירי הדירות. אנחנו רוצים שבני המקום שגדלים כאן לא יירשמו בסטטיסטיקה השנתית העגומה של הגירה שלילית, אלה יישארו כאן ויפתחו את חבל הארץ החשוב והגדול שיש כיום למדינת ישראל. נייצר מקורות תעסוקה מתקדמים וירוקים, הרבה היי טק ודיור מוזל, זה המתכון הראשוני לבלימת ההגירה השלילית בתוך הישובים. יש כאן ראשי רשויות טובים, ניסן בערד למשל, רוביק דנילוביץ' בוודאי, הם יודעים את העבודה, אנחנו נגדיל עבורם את ארגז הכלים". 

אתה מדבר על תעוסקה ירוקה ובעבר הצהרת שנושא איכות הסביבה יהיה חלק חשוב למפלגה שלך. כיצד אתה מתכוון לקדם את הנושא? 

"בניגוד למפלגות אחרות אנחנו היחידים שמציגים מצע מסודר, שטר התחייבות ותוכניות אמתיות לציבור. פרק איכות הסביבה תופס משקל כבד במצע ואנחנו מתכוונים להוביל את ישראל למקום אחר לגמרי, ממשלה בראשותנו, תביא את ישראל לטופ העולמי בתחום איכות הסביבה. אנחנו נביא את ישראל ל-100% אנרגיות מתחדשות עד 2050, נהיה חלק מהמאמץ העולמי להורדת פליטת גזי החממה ובעיקר נרכז את הכל ממשרד ראש הממשלה כדי שזה יעבוד מסונכרן כמו שצריך. נושא משבר האקלים הוא גם הזדמנות אדירה של ישראל בכלכלה ובעיקר כלכלה טכנולוגית. אנחנו יכולים להוביל וצריכים להוביל את העולם וזה יקפיץ כל הכלכלה שלנו קדימה במקומות עבודה איכותיים". 

ברשימה שלך יש את הבאר שבעית יסמין סקס פרידמן, שמקדמת את נושא בעלי חיים, האם זה נושא שקרוב גם אליך, יש תוכנית מסודרת עבור הנושא הזה?

"בהחלט. זה קשור בתחום איכות הסביבה. דווקא בעניין זה, יש לנו את אחת הלוחמות המצטיינות שאפשר לקבל והיא מכאן מבאר שבע, יסמין סקס פרידמן נכנסה למקום ריאלי ברשימה בדיוק בשביל משימה זו". 

יאיר לפיד | צילום באדיבת יש עתיד

חלק מהציבור כבר מאס בפוליטיקאים, לא מאמין ואומר באופן גלוי שלא ילך לבחור. מה לדעתך יחזיר את האמון של הציבור בממשלה? 

"אני מבין את הציבור. הפוליטיקה היא הבעיה הכי גדולה של מדינת ישראל, הממשלה הזו עשתה נזק עצום לאמון הציבור, החל מפוליטיקאים שעשו הפוך ממה שהבטיחו לבוחרים ועד ניהול כושל של מגפת הקורונה. יחד עם זאת, הישראלים הם עם אופטימי ומוכן לשינויים ואני חש את זה בכל מקום אליו אני מגיע. אנחנו אומרים לציבור את האמת, יש לנו דרך, אנחנו מכבדים את מילתנו למי שהתחייב עבורנו בקלפי. אני מודאג מהאפשרות שלא יצאו להצביע, בסוף הציבור צריך לבחור בין ממשלה של יש עתיד או ממשלה עם בן גביר וליצמן. כל אחד ישאל עצמו, נדמה לי שזו סיבה טובה לצאת להצביע".

איך אתה מתכוון לאושש את עולם התרבות שסגור תקופה ארוכה שהביא אמנים ואנשי במה ללא פרנסה ופחד קיומי מבחינת פיצויים ותקציבים?

"גם בימים אלה היה ניתן לקיים תרבות, הרעיון הוא לחשוב מחוץ לקופסא, לעודד יזמות בתחום ולהגדיל את הפיצוי למאות אלפי נותני השירות ועובדי הבמות שנותרו מחוסרי כל. אנחנו כמובן נפתח את עולם התרבות במתווה שנאשר מול משרד הבריאות ונזרים תקציבים שיחזירו את האומנים ואנשי התרבות לעשות את מה שהם יודעים הכי טוב".

לסיום, מה אביך היה אומר על דרכך בפוליטיקה ואיזו עצה הכי טובה היה נותן לך?

"אמא שלי אמרה לי לא מזמן שאבא שלי היה תמיד מעדיף לעשות, אל תהסס, תפעל. עצם העשייה תוביל אותך למקומות טובים יותר מחוסר העשייה. אני חושב שהוא היה גאה ביש עתיד שהפכה להיות מפלגת מרכז חזקה ויציבה שחוגגת כבר תשע שנים עם נבחרת מצוינת ובעיקר עם דרך ועקרונות". 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('da6851f1-00f7-43b5-bf4d-8bb15c24ce76','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,33922,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה