השריטה המשפחתית ליין: סיפור היקב החדש של משפחת ארקין בישוב רתמים

$(function(){setImageBanner('d6460a87-3ee6-46db-82d3-a57a70b6fa3b','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33920,'Image','');})

 אחד מהיתרונות המבורכים בלהתגורר במדבר הוא שבמהלך היום מזג האוויר חם, אבל מרגע שהשמש מתחילה לשקוע, מזג האוויר הופך להיות נעים לחלוטין. הנעימות מתגברת על החום, הבריזה הקלילה מורגשת במיידי ומעלה את מפלס מצב הרוח שלכם כלפי מעלה. תוסיפו לזה יין לבן איכותי ביקב החדש 'netzer' מול נוף מדברי, ואתם אנשים מאושרים.

 אביחי

את כל זה תקבלו קרוב לבית, בישוב הקהילתי דתי 'רתמים', שבו פתח לאחרונה יקב חדש בשם 'netzer', שאותו מנהל  אביחי ארקין יחד עם משפחתו הברוכה, מגדלים ומטפחים כרם ענבים של 50 דונם בהשקעה אינסופית, בלילות בוצרים את הענבים ומייצרים מהם יין משובח, שאותו תוכלו לשתות למול טבע מדברי מהפנט, שעושה חשק פחות לחזור לפקקים השגרתיים בעיר.

אביחי ארקין (39) נשוי לתמר ויחד הם מגדלים בנחת את שבעת ילדיהם בישוב "רתמים" בנגב, חצי שעה דרומית לבאר שבע, לאהבת אדמה וחקלאות. לישוב הם הגיעו בשנת 2010 במטרה להתעסק בחקלאות, אחרי ששנים עבד אבא אביחי בעסק המשפחתי של 'מטע חוחובה', שממנו יצרו מוצרי קוסמטיקה במשך שנים רבות. "זה היה גידול כלכלי באותן שנים ומהר מאוד התחיל לאבד מערכו" משתף אביחי "גם בגלל הקורונה וגם בגלל בעיות אחרות, היה יותר היצע מביקוש ולכן העסק נסגר."

מה הייתם מיצרים?

"היינו מכינים מגרעיני החוחובה שמן איכותי לתעשיית הקוסמטיקה. 90 אחוז מהשמן הישראלי מיוצא לחו"ל לתעשיות הכי איכותיות. במקביל, עם הזמן, שתלנו כרם מזן 'רוסאן' ודאגנו לכל הקשור בנטיעת עצים, אחזקה ועיבוד השטח".

תמיד היית תושב הדרום?

"לא, במקור אני ממזכרת בתיה והסבא של הסבא היה ממקימי המושבה שגידלה לאורך 135 שנה כרמים, ואנחנו המשכנו את המסורת הזו, בגלל זה קראנו ליקב שלנו בשם 'netzer', שהפירוש שלו זה כמו גבעול שיוצא מהגזע, נותן המשכיות".

למה בחרת להמשיך בתחום?

"שריטה של המשפחה שעוברת מדור לדור".

צילום היקב: מירקוב קטרין

אביחי החל לעבוד יחד עם המשפחה בשטח האדמה שמעולם לא עובד לפני בישוב רתמים ("אולי בתקופת הנבטים עבדו שם בחקלאות"), והיו הראשונים להתחיל לעבוד בה ואיתה. "זה היה שטח בתולי שלא עובד מעולם" משתף אביחי בנועם "יש לנו 30 דונם נטוע ואנחנו בימים אלה מגדילים בעוד 20 דונם. היה צריך להכשיר וליישר את האדמה, לחרוש הרבה ומדובר בעבודה רבה. אחרי זה שתלנו את הרוסאן ולאחריו הגדלנו שרדונה, שיווקנו את הענבים ליקבים שבהם מכינים יין, תחילה יצרנו חוזה  ארוך שנים עם יקב 'ארזה',  ובשנים האחרונות שיווקנו הרבה ליקבי בוטיק".

איך התגובות מהיין שלכם?

"מה שמדווחים זה  שיוצא יין טוב, תוצאות טובות מהיין שלנו, מהייחודיות של הזנים ושל האזור. גם הקור של הלילה, ההפרש בין הטמפרטורות היום ללילה, עושה טוב לענבים לבנים, אין יובש ומחלות. אנחנו גם לא מרססים, לא מתוך אידיאולוגיה, רק כי אין מחלות בכרם".


מי עובד איתך?

"הרבה עזרה מהמשפחה, בלעדי אשתי תמר זה לא היה קורה, גם בתמיכה בפועל היא מעורבת בהכל. הלילה אנחנו בוצרים ענבים והבן הגדול שלי בן ה-16 ארגן חברים שיבואו ויחד איתם בוצרים ענבים. גם אשתי היא חלק מזה למרות עיסוקה כמורה לחקלאות בחווה החקלאית".

מה סדר יום שלך?

"בנוסף ליקב אני גם שכיר בתחום החקלאות ועובד בחברה שמתעסקת בגידול ושיווק תפוחי אדמה, אבל כל בוקר עובר בכרם לפני העבודה או לאחריה, מגיע בימי שישי באופן קבוע ובשבת נח, כי אנחנו שומרי שבת".

יקב netzer. צילום: מירקוב קטרין

מה מיוחד ביין שלך?

 "היין עם טעמים מיוחדים, ריח טוב, קליל, כיף לשתייה, רוסאן ושרדונה הם המומחיות שלנו עם 12 אחוז אלכוהול. יש לנו בכרם סוכה גדולה עם שתי קומות, כך ש שמי שרוצה לשבת בה ולצפות במדבר תוך כדי שתיית יין – מוזמן. אחלה של מקום. עכשיו התחלנו לעבוד על בניית אתר ועשינו צילומים לכרם".

מה עם נשנושים לצד היין?

"כרגע לא. אנחנו חושבים על שיתוף פעולה עם מחלבה שממוקמת לידנו. הכל בתכנון".

מה הציפייה הלאה מבחינתכם?

"לייצר עוד יינות. שנה הבאה התכנית לייצר שלושה סוגים של יינות, להפוך את המקום לתיירותי כדי שיבואו לשתות יין אצלנו. אנחנו גם מגדילים עכשיו את הכרם ועובדים על סוגים חדשים של ענבים שיכולים להתאים לדרום".

גל החום הפוקד את ימינו לאחרונה משפיע על היבוא?

"כן משפיע, צריך הרבה להשקות".

משפחת ארקין. צילום: מירקוב קטרין

משפחת ארקין. צילום: מירקוב קטרין

משפחת ארקין. צילום: מירקוב קטרין

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('2d1211c7-47b2-4da8-aa37-003a4f6b73bd','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33922,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה