הנס שריגש את כל ישראל: שיחה עם אבי סעידיאן

$(function(){setImageBanner('d5e7ca4e-362e-4f7b-b9b9-8cd527b3122a','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33920,'Image','');})

"הפרופסור בעצמו אומר שלפי ספרי הרפואה לא קיים דבר כזה ואחי לא נמצא פה": יממה בלבד לפני יום הזיכרון האחרון, מדינת ישראל הוכתה בתדהמה כאשר לוחם גולני ונכה צה"ל איציק סעידיאן החליט להצית את עצמו כפעולת מחאה נגד הטיפול הלקוי בנכי צה"ל. הרגע הנורא ההוא נחקק בעוצמה, והותיר את כל המדינה המומה וכואבת. לפני חודש קרה נס- איציק הפתיע את משפחתו, את הרופאים, ואת כל עם ישראל, והתעורר לאחר תקופה ארוכה של טיפולים. פגשנו לריאיון את אבי סעידיאן אחיו, שהיה לצידו לאורך כל הדרך וכעת ממשיך לפעול למענו ולמען נפגעי פוסט טראומה נוספים.

אבי סעידיאן

את אבי סעידיאן פגשנו לראשונה בימים פחות אופטימים, בעיצומה של סדרת טיפולים קשים שעבר איציק אחיו, תוך חשש כבד לחייו. "אנחנו פה בבית החולים כולנו, לא קל לראות את אחי הקטן ככה, יצא לי לראות אותו בלי תחבושות וזה היה קשה" כך אמר בריאיון למערכת באר שבע נט בחודש אוגוסט האחרון. היום, לאחר שאיציק התעורר, ניתן לשמוע תקווה גדולה יותר בקולו של אבי, אך התקווה מהולה בדאגה. כיום, אבי פועל במרץ למען נכי צה"ל ונפגעי פוסט טראומה במדינה, לדבריו "מקום המדינה לא קם אחד שהחדיר את המשמעות האמיתית של פוסט טראומה אצל חיילי צה"ל".

מה שלום איציק בימים אלו?

יצחק עבר ניתוחים לא פשוטים בשבועיים האחרונים. ניתוחים של השתלות עור ב-20% הנותרים שנותרו להשתיל בגוף. היום 75% מגופו כבר מושתל וברוך השם זה עבר בהצלחה. היו הרבה סיבוכים ובעיות מאוד קשות, הוא הגיע למצב מאוד קשה, הוא עדיין מוגדר במצב מאוד קשה ונמצא בסכנת חיים ממשית. אבל יכול להיות שבעזרת השם בקרוב הוא יצא מסכנת חיים. למרות הכל המצב יכול להשתנות בכל רגע, השבוע הוא יחסית חלש אבל המצב מתייצב יחסית לכל התקופה. הוא עירני בין שעה לשעתיים ביום ומקווה ששבוע הבא יתחיל להיות יותר עירני.

ספר על העשייה שלך בתקופה האחרונה

ביום חמישי בשבוע הבא אני מתכנן ערב התרמה להלומי קרב, אני מסייע להם מבחינת ההכרה.  אנשים שסבלו מהמערכת במשך שנים ולא הקשיבו להם, אני משתדל לשמוע את כולם ולעזור לכולם. ברוך השם הצלחתי לעזור לכמה אנשים, נפגשנו עם יושב ראש ארגון נפגעי פעולות האיבה מר אייבי מוזס, אז הצלחתי לעזור לכמה פוסט טראומתיים שראו פיגועים ודברים לא פשוטים. אני מדבר על אנשים שהיה להם הכל, ילדים, תואר, אישה, גם נשים, הגיעו למצב קשה מאוד ונזרקו לרחוב.

אני משתדל להמשיך לעסוק בדבר הזה כי אני יודע מה אחי עבר. מה שאחי עבר בשבע שנים, זה שלא באמת הבינו את המשמעות האמיתית של הדבר הזה. כולנו יודעים מה זה פוסט טראומה,  אבל את המשמעות האמיתית אתה חווה על בשרך- אני רואה את אחי משלם את המחיר הכבד במטרה שאנשים יבינו את המשמעות.

אבי סעידיאן

ואתה חושב שאנשים באמת מבינים את המשמעות?

מה שאחי עשה לעצמו, שינה לא רק את המערכת, לא רק את משרד הביטחון ולא רק את ממשלת ישראל, הוא שינה גם את החברה הישראלית שלנו. אנשים מבינים היום, וקיבלו "כאפה" חזקה מאוד. היום, אנשים רק רואים תו נכה, או מישהו שסובל מפוסט טראומה, מיד משנים את הגישה לגמרי ומבינים שמדובר במוגבלות לכל דבר. היום מבינים שיש בן אדם שאתה רואה את זה עליו, ויש בן אדם שאתה לא רואה את זה עליו.

מקום המדינה לא קם אחד שהחדיר את המשמעות האמיתית של פוסט טראומה אצל חיילי צה"ל. לצערי הרב אחי משלם על זה, הוא לא עשה את זה סתם. חשוב לי שאנשים ידעו שאחי עשה את זה למען עם ישראל ולמען חיילי הצבא שלנו, שתהיה להם רשת. בסופו של דבר הרפורמה הזאת שקורית עכשיו היא קורית בזכותו. עובדה שאחרי שבועיים כבר התחילו לעבוד על הרפורמה מתוך הבנה שצריך לעשות שינוי.

לצערי במדינה הזאת דברים נכתבים בדם. אבל אני שמח שהדברים האלה באמת מתחילים להשתנות. כמובן שאנשים צריכים להבין שהדברים האלה לוקחים זמן, הרפורמה כבר התחילה ו-300 מיליון ש"ח עברו לצה"ל לטובת הקמת יחידה מיוחדת לטיפול בנושא. היום יש קו חם לפוסט טראומתים שפעיל 24 שעות למענם, אם חס וחלילה יש להם חרדות באמצע הלילה או כל דבר יש להם גם סיוע בהפקת מסמכים ודוחות במהלך ההכרה שלהם.

עכשיו אנחנו מקדמים את חוק ביטול מבחן ההכנסה, בלי קשר להלומי קרב, אלא באופן כללי לנכי צהל שרוצים לעבוד. שיוכלו לעבוד בלי שתתבטל להם הזכאות לקצבה, מי שרוצה לעבוד שיעבוד וירוויח כמה שהוא רוצה, את האחוזים שמגיעים לו הוא יקבל בלי שישנה כמה הוא עובד. מה שכן, הכל זה פרוצדורה.

באדיבות המשפחה

בוא נחזור אחורה, לרגע הנס שבו אחיך מתעורר. ספר, איך הרגשת באותו הרגע?

הלילה הראשון היה הלילה הכי קשה שהיה לי בחיים שלי. זה היה אחרי כמה ימים שראיתי רק שחור, לא ישנתי במשך 4 ימים, אמרו לנו שיכול להיות שעוד 24 שעות ניאלץ להיפרד. ברוך השם הלכתי לרב קנייבסקי, ואני חייב להגיד את זה, הכל זה בזכות התורה והתפילות של עם ישראל. יש פה נס גלוי, כשאני רואה את אחי במצב הפיזי שלו, לצערי הרב שהשם יסלח לי, כמעט ולא נשאר כלום, והוא חי והוא לאט לאט מתקדם.

זה נס, אנשים יוצאים מהחדר לא מפסיקים לבכות ולהיות בהלם. אנשים יוצאים מהחדר לא מבינים איך מהמצב הפיזי הזה שאתה שרוף מבנזין אתה יוצא חי, הרי הפרופסור בעצמו שמטפל בו, שהוא בעל שם עולמי, אומר שלפי ספרי הרפואה לא קיים דבר כזה ואחי לא נמצא פה. הכל בזכות התורה, התפילות של עם ישראל ובזכות תלמידי החכמים. הרופאים עושים את הטיפול שלהם ומשקיעים כל מה שהם יכולים, אבל כל השאר זה כבר לא בידיים שלהם.

אם איציק יכול היה למסור מסר לתושבי העיר, מה הוא היה אומר לדעתך?

אני רוצה להגיד לתושבי באר שבע תודה על התמיכה, ואחי שמח שכמה שיותר אנשים מקבלים את העזרה. הוא עשה את זה למען החלשים, מאז שהוא יצא מהצבא הדבר היחידי שהוא עשה זה לא לעבוד ולא להתפרנס, זה רק לעזור לחלשים. אם זה ניצולי שואה, אם זה אנשים עם מוגבלויות, הוא אמר לי את זה ככה "זה הדבר שמרפא לי את הפוסט טראומה. אם אני לא אעשה את זה אני לא אהיה מסוגל להתמודד עם הפוסט טראומה שלי". הוא החליט את ההחלטה הזאת כדי שהמדינה תזדעזע ותבין מה זה הלוחמים שלנו.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('4a4fc1ff-6d6b-4270-8d03-464d1ad23fdc','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33922,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה