מנהלת המרפאה החדשה לשורדות תקיפה מינית בעיר: "שתפי מישהו, את לא לבד"

$(function(){setImageBanner('e8d72672-ad2e-434b-8aa9-1d093a42f0c3','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33920,'Image','');})

את לא לבד: בימים הקרובים תיפתח בבית החולים 'סורוקה' מרפאה לשורדות תקיפה מינית, מעגל הזנות עם רפואת נשים בכל מעגל החיים בשם "קמה", שאותה מנהלת ד"ר איריס שהם מסורוקה, רופאת נשים ומנהלת ב12 שנים האחרונות את המרכז האקוטי לנפגעות תקיפה מינית. ראיון עם רופאה שתעשה הכל שיהיה לכם לאן לבוא כדי לקבל אתכם ולעטוף אתכם באהבה ועזרה כל הבחינות. העיקר לא לשתוק.

ד"ר איריס שהם. צילום: דוברות סורוקה

הגיע הזמן להתוודע לד"ר איריס שהם, רופאת נשים מבית חולים 'סורוקה', מנהלת ב-12 שנים האחרונות את המרכז האקוטי 'קמה' לנפגעות תקיפה מינית, שיותר משמחה לבשר על פתיחת מרפאה לשורדות תקיפה מינית, מעגל הזנות, מקרי קצה - רפואת נשים בכל מעגל החיים, שתציל כל נפש פגועה. זהו מקום אידיאלי, מכיל, עוזר ומטפל במקצוענות ואנושיות לכל מלי שעברה תקיפה מינית או שתחווה, חלילה, בעתיד (כולל גברים). המטרה היא להעביר את המסר שיש מקום שיקבל אותך כדי שלא תהי לבד.

ספרי על סיפור מעניין שארע לך בתחום הרפואה: גילוי, מחקר או סיפור מעניין עם קליינטיות

"הסיפורים הכי מרגשים היו לי כששני עולמות הטיפול שלי נפגשו - חדר לידה והחדר האקוטי, וזכיתי ליילד מטופלות שהכרתי קודם אחרי תקיפה מינית".

מתי הבנת שאת רוצה לטפל בנשים שעברו תקיפה מינית ולמה?

"האמת שהתחום הזה בחר בי. יום אחד קרא לי אליו לחדר פרופ' מזור ז"ל והציע לי לקחת את הקמת החדר האקוטי בסורוקה. לא ידעתי לקראת מה אני הולכת ומה יהיה היקף העבודה, אבל דווקא מהמקום שבו זכיתי לעבוד בחלק הכי שמח של בית החולים, הרגשתי שיהיה בי מקום להכיל את הקושי והעצב של לפגוש נשים אחרי אירוע טראומטי כזה".

ד"ר איריס שוהם (53), רופאת נשים, נשואה לאסי ואמא לחמישה ילדים, מתגוררת בירוחם, אליה הגיעה לפני שלושים שנה עוד כשהייתה בגרעין נח"ל של בני עקיבא, משם עברה למסלול חייה בלימודי רפואה באוניברסיטת בן גוריון, התמחה ברפואת נשים בבית חולים 'סורוקה' עד שהחליטה שהיעוד שלה בחיים זה להיות רופאת נשים. "רפואת נשים היא בעיניי המקצוע הכי יפה בעולם ובייחוד חדר לידה" אמרה בחיוך מנצח "שם אני נפגשת עם אנשים בשיאים החיובים של חייהם".

מה זו בעצם תקיפה מינית?

"תקיפה מינית היא שם כולל לקשת רחבה של מעשים בעלי אופי מיני הנעשים בניגוד לרצונו של אדם, ללא הסכמתו ושלא מבחירתו".

איזה מקרים הגיעו אליך ומה קורה לאותן נשנם שמגיעות, איך עוזרים להן, מה הפחדים שלהן, מה בודקים ואיך מטפלים הלאה

"המקרים בהם אנו מטפלים הם הקצה של התקיפות המיניות בהם למעשה התרחש אונס. למי שמגיעה אנחנו מציעים טיפול תרופתי למניעת מחלות והריון (ניתן לתת אותו עד 72 שעות מהאירוע), טיפול נפשי תמיכתי ובדיקה משפטית פורנזית, שגם אם היא לא מגישה תלונה למשטרה יישאר לה תעודת ביטוח עם הראיות אצלינו בארון (גם זאת ניתן לעשות רק ב72 שעות שאחרי)".

גם גברים מגיעים?

"ברור שגם גברים מגיעים, אבל במספר קטן יותר. לדעתי כי הם נוטים פחות לבא ולהיבדק אחרי מקרה כזה".

ד"ר איריס שהם. צילום: דוברות סורוקה

מרפאת 'קמה' במעגל החיים: מרכז לליווי נשים שחוו טראומה בעברן. כשליש מהנשים בישראל חוו פגיעה מינית בעברן, הטראומה הנגרמת מתקיפה מינית היא בעלת השפעה רחבת טווח על מהלך המשך החיים. מרפאת קמה הוקמה בכדי לאפשר לאשה בעלת היסטוריה של פגיעה מינית בעברה לעבור בדיקה ומעקב מודעים טראומה, מתוך הסתכלות על האשה כאינדיבידואל עם עבר ורקע משלה. במרפאה יבוצעו בדיקות שגרתיות כמו פאפ, אולטראסאונד, מעקב הריון, התאמת אמצעימניעה, הכנסת התקנים, וכל זאת על ידי צוות מודע טראומה. המרפאה נמצאת במרפאת נשים בסורוקה ותפעל בימי שלישי בבוקר.

מדוע בשנים האחרונות יש עלייה באחוז המקרים? מה הגורם לדעתך ואיך ניתן לעצור את התופעה הקשה הזו?

קשה להגיד האם יש עלייה באחוז המקרים או עליה בדיווח והגעה בשל המודעות העולה. ברור שלאלכוהול יש תפקיד נכבד, אז שתייה באחריות היא משמעותית. איך ניתן לעצור את התופעה? ניתן אולי לדאוג לסביבה בטוחה במועדונים (שירותים מוארים שקטים מבודדים מרעש הסביבה)".  

את מנהלת ב-12 שנים האחרונות את המרכז האקוטי לנפגעות תקיפה מינית  -ספרי לי על המרכז ומה חשוב בו מבחינת הטיפול באותן נשים.

"המרכז האקוטי מציע טיפול ב72 שעות אחרי התקיפה ומורכב מצוות 24/7 של עובדות סוציאליות, אחות ורופאה שנבחרו בפינצטה אחת אחת והן מלאכיות אמיתיות".

מה ראית ב12 שנים האלו, איזה מקרים, מה היה חסר כדי שהנשים יקבלו טיפול הולם?

"הסיפור הקלאסי הוא נערה בת 18-19 שיצאה למועדון, שתתה,ונמחקו לה 4-5 שעות מהזיכרון בהן היא חוששת או זוכרת במעומעם שקרה לה משהו".

ספרי לי על התהליך שהוליד רעיון להקת מרפאת 'קמה' מעגל החיים - מה הקשיים שהיו עד שהוקם ולמה יש צורך בו?

"אחרי שנים בתחום הפגיעות המיניות הבנתי שהאוכלוסיה הזו ממעטת להגיע לבדיקות רפואיות בשל הטראומה שהן חוו. יש היום תחום ברפואה הנקרא "רפואה מודעת טראומה" ובמסגרת המרפאה יש לי שעה שלמה להקדיש לכל מטופלת ולדייק איתה מה נכון לה – בדיקה בהרדמה אם צריך שליטה בסיטואציה (הייתה לי מטופלת שעשתה פאפ לעצמה), עדינות וסבלנות אין קץ".

מה חדש במרפאה שלא היה עד היום בדרום וכמה זה חשוב?

"ראשית כל, הזמן הרב שיש לי להקדיש לכל אחת. הנסיון רב השנים בבנית תוכנית המתאימה למי שיושבת מולי אם זה לטיפול פריון ואם זה ללידה ואם זה לבדיקה שגרתית".

ד"ר איריס שהם. צילום: דוברות סורוקה

המרפאה מתאימה לכל הגילאים? 

"המרפאה מתאימה לכל גיל וכמובן עטופה גם על ידי העובדות סוציאליות של המרכז, אם יהיה צורך בליווי ועזרה, ולמעשה לכל מי שמתקשה ללכת לרופא נשים בגלל טראומה בעברה".

האם נשים משתנות לטובה לאחר המקרה?

"השינוי לטובה לרוב קורה כאשר משתפים מישהו במה שקרה ועוברים טיפול. אי אפשר להתמודד עם זה לבד וההסתרה גוזלת אנרגיות רבות הדרושות להחלמה".

מה חשוב לך להגיד שמי שעברה תקיפה מינית ולא סיפרה מעולם?

"שתפי מישהו, את לא לבד. מי שתשתפתי בטוח ידע לתת עצה טובה לאן להתקדם מכאן הלאה".

מה התוכניות לעוד חמש שנים מהיום?

"התוכנית הבאה היא מרפאה ללהט"ב וטרנס שמאד חסרה בדרום".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('f32fa8a4-047a-457b-9bc9-b37d3d53341b','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33922,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה