עצמאות במדבר: 7טיולים מדבריים מומלצים ליום העצמאות 2022

$(function(){setImageBanner('d3b40eed-2396-4768-a88d-d8c6fb22cb71','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33373,'Image','');})

החזון היהודי להפריח את השממה התממש בעמל רב ויום העצמאות הוא הזדמנות מצוינת ליהנות מפירותיו. הנה שבעה מסלולים מומלצים בדרום הארץ לטייל בהם עם המשפחה בחג הכי כחול לבן

Shutterstock

מעט מבלבל בארץ ישראל: מרוב חיבה לסושי אנו שוכחים כי המאכל הלאומי הוא למעשה הפלאפל ומרוב שירוק ושופע כאן, גם שוכחים לא פעם כי חלקנו חי במדבר. אז כן, מבחינת גאוגרפית ובהתייחס לכמות המשקעים השנתיים, הטמפרטורות והטופוגרפיה של מדינת ישראל – אנחנו מצויים במדבר.

עם זאת, אין מדובר בשממה של ממש והודות לשנים של התיישבות, עשייה, פיתוח תשתיות וטכנולוגיות – דרום הארץ פורח ומשגשג מתמיד. אנחנו מגדלים בו את הפירות והירקות הטובים בעולם, התרבות מגוונת למדי, הנופים הנצחיים נגישים מתמיד בזכות כבישים ודרכי עפר אשר לאחרונה, גם מוקמו בהם לא מעט עמדות טעינה לרכבים חשמליים , לאלו המעוניינים להגיע לטבע עם הרכב החשמלי שברשותם.

אז בשעה שיום העצמאות הוא יום חג המעיד על ההצלחה הישראלית כמו גם על זיקתם של הישראלים לטיולים, צירפנו כאן שבעה מסלולים יפים בנגב ובמדבר יהודה, שיזכירו לכם כמה טובה ומתקדמת הארץ הזו. שנתחיל?

נחלי דוד וערוגות

על אף שמדובר בנחלים מתויירים במיוחד – הם בהחלט מצדיקים את הביקור בהם. בדרום ים המלח סמוך לאיזור עין בוקק, מתפתל נחל דוד. קסמו נעוץ במים זורמים ובמסלול הליכה נוח ונגיש עם פינות מוצלות רבות. בחורף הזרימה במקום חזקה והמים קרים מאוד לטבילה, אבל עם בוא האביב ובשיאו, זה אך מתבקש לעבור במסלול עם סנדלים, להיכנס לגבים ולבריכות הקטנות ולשכשך בהנאה. ההליכה בשטח יכולה להיות קלה ואף מאתגרת לבחירתכם, ועשויה לארוך בין שעתיים וחצי עד שמונה שעות, תלוי במסלול. כל המסלולים בשטח מסומנים ומוסדרים ואם תתקדמו בסבלנות ובשקט, יתכן ואף תזכו לצפות ביעלי בר בסביבתם הטבעית.

נחלי תמר וצפית

באותו איזור של מדבר יהודה, סמוך לצומת הערבה, תוכלו להעלות מעט את רמת הקושי ולשנות את החוויה. נחל צפית ונחל תמר הסמוכים זה לזה מציעים מסלול הליכה יפהפה בין גבים וקניונים האורך בין 3 ל-4 שעות. גם כאן תוכלו להאריך את המסלול אך במקרה זה, תידרשו להיערך למאמץ רב יותר. הטיול בין הקניונים מאתגר יותר ביחס לטיולי משפחות והוא כולל טיפוס על הר, עליה מכובדת ושימוש ביתדות ברזל מעוגנות היטב, אשר תובלנה אתכם אל הנוף עוצר הנשימה של הרי מואב.

יום העצמאות הוא מועד אידיאלי לטיול בנחלים האלו אך טרם היציאה, מומלץ להתעדכן במצב הזרימה בנחלים כמו גם בעומס הצפוי ברשות הטבע והגנים.

נחל פרס

נחל הנמצא אף הוא במדבר יהודה ובערבה, קצר באופן יחסי ויפה באופן לא יחסי. המסלול בן ששת הקילומטר שניתן לגמוע בערך בשעתיים, עובר באופן פתלתל בין הקניונים והגבים של נחל פרס. האביב ישמור לכם קצת בריכות לטבול בהן וההליכה המישורית ברובה לא תדרוש מכם מאמץ גופני רב, כך שתוכלו לקחת את הזמן ולשכשך בהן יותר, או לסיים מהר ולהספיק לנחל אחר או לעצירה מדברית נוספת.

המכתש הקטן

אינו קטן אך ביחס לשני חבריו שנזכיר בהמשך – הוא פחות גדול. הפלא הטבעי הזה בלב הנגב ייקח אתכם בשביל צהוב העובר בין קירות ומצוקים בשלל צבעים, עם אוויר נעים הנע בתוך המכתש. הרוח הזו עיצבה את הקירות והתופעות הגאולוגיות הרבות במכתש הקטן, ובמהלך שש שעות ההליכה תעצרו לא פעם להתפעל מהן. המסלול אינו קשה וברובו מישורי אך עם זאת ארוך ולכן, כדאי מאוד לקחת עמכם הרבה מים לשתיה וכמובן, גם קפה.

מכתש רמון

אחיו הגדול של המכתש הקטן ולמעשה, המכתש הגדול בעולם . הטיול בו יכול להימשך שעות ארוכות ומהנות ולכן ניתן לחלקו לאיזורים ולטייל בו מספר פעמים שונות, או לחלופין לפתוח אוהל ולצאת למסלול בן יומיים.

במכתש יחכו לכם שלל הפתעות ותופעות גאולוגיות נדירות. המנסרה, גבעת אבן גיר רכה, מוקפת במסלול המורכב כולו מעץ וההליכה הקצרה בו תיתן לכם מראה מקיף של עמודי המשושים במנסרה. מסלול נפלא נוסף במכתש הוא דרך הבשמים, גם הוא מעגלי אך ארוך יותר, ועובר במצד סהרונים ובין נקרות מרשימות (ולרוב יבשות), שניתן לעמוד מולן דקות ארוכות ולהתפעל מהתופעה.

נחל משמר

חזרנו למדבר יהודה אבל הפעם למסלול אתגרי באמת. נחל משמר אינו מתאים לילדים קטנים או לאלו המחפשים הליכה קלילה. המסלול בן תשעה ק"מ, אך מה שאמור לקחת כשעתיים בתנאי מעבדה מגיע כאן ל-5 שעות לפחות ובדרך כלל גם ליותר. המפלים בנחל משמר תלולים ומשופעים כך שההליכה במסלול מחייבת שימוש בסולמות ויתדות כמו גם מעבר בגבי מים, שיצריכו מעט שחיה כדי לצלוח אותם. הסולמות והעגינות מקובעות בו היטב אך אל תשכחו להביא מהבית הרבה מים וגם כובע, שכן לא תמצאו הרבה צל בנחל הזה. הנוף של ים המלח והרי אדום מהנחל עצמו – בהחלט שווה את המאמץ.

מצדה

ואיך אפשר שלא לסיים באחד מהמסלולים היפים והאהובים בארץ. יום העצמאות אמנם מדבר על חיים וחופש שהם קצת הפוכים מהמאורעות שהיו במצדה, אך זו דרך נהדרת לחגוג את ניצחון הנפש והרוח. והרוח שתנשוב על פניכם במבצרו של הורדוס במעלה הצוק המבודד, תפיח בכם חיים ורגש.

זהו מסלול קצר ויפהפה הנמשך כשני ק"מ בלבד והנוף של ים המלח הנשקף ממנו – הוא בין היפים יותר בארץ. אם אתם ערנים וערוכים, לצפות בזריחה מפסגת מצדה זו חוויה פיזית ורוחנית לכשעצמה ולא פעם מוסיקאים ישראלים רבים חותמים את הופעתם בה, כחלק מהקסם הישראלי ומהחיבור בין האמנות לטבע.

 

אם כן, ארצינו שופעת בנופים, נחלים ושמורות מרהיבים ביופיים אשר רק מחכים שנגיע ונהנה ממה שיש להם להציע. בחרו במסלול מתאים, הצטיידו בכל מה שנדרש ואם אתם מגיעים ברכב החשמלי החדש שלכם – ודאו גם כי ישנן עמדות טעינה זמינות בדרך, כדי שלא תיתקעו סתם בצד הדרך וחשוב יותר, תהנו מהחג הכי טוב שאפשר.

חג שמח וטיול מהנה!

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('dd50c2a7-9a90-4304-8522-c3f4f5b625a2','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33375,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה