הגיעו "מי שבע" עד נפש: "איך מקבלים חריגת מים של 999%?!"

$(function(){setImageBanner('67e937d6-5ae5-4ecf-991d-f95fa1124b51','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

דיירת שקיבלה חריגת מים של 999%, דרישה של אלפי שקלים בגין פיצוץ מים, ועשרות תושבים שמחויבים באלפי שקלים על "נזילות" ו"תקלות בשעון המים". לטענת התושבים, זו שיטת "מצליח" של תאגיד "מי שבע": "שולחים חשבונית מופרזת ודורשים לשלם עוד כדי לבדוק את שעון המים - שנמצא תקין, לשלם לבדיקת נזילה - שנשללת, ועדיין אתה נדרש לשלם את החוב". וגם: האם יש קשר בין החשבוניות המופרזות לדיונים בכנסת על תאגידי המים? ומה לתאגיד "מי שבע" יש לומר בעניין?

איך אפשרי לחרוג מצריכת המים בהיקף של 999%? היתכן שבכל שכונה יש נזילת מים, והתושבים צורכים מים באופן חריג? מדוע נדרשים תושבי באר שבע לשלם אלפי שקלים, על מים שלא הגיוני שיצרכו בפועל? אלו השאלות שמטרידות בימים האחרונים את תושבי העיר באר שבע, שמקבלים דרישות תשלום של אלפי שקלים עבור צריכת מים. לטענת תושבים, בתאגיד המים "מי שבע" פועלים בשיטת "מצליח", וגורמים להם להוציא מאות שקלים נוספים מכיסם, ולהותיר את החוב המוגזם בעינו. לטענתם, ב"מי שבע" לא מספקים פיתרון לבעיותיהם, אלא רק דורשים תשלום, ואם לא תשלמו – תנותקו.

חריגת מים של 999%? צילום: פרטי

"נזילות" ו"תקלות בשעון המים" – "אולי גונבים לך מים?"

בתאגיד המים "מי שבע", נוקטים לדברי התושבים בשיטת "מצליח". ראשית שולחים חשבונית מופרזת, ובקבלת תלונה מהתושבים, ב"מי שבע" מתנערים מהאפשרות כי מדובר בטעות חיוב, דורשים לשלול אפשרות לנזילה או גניבת מים כמו גם בדיקת שעון המים, בעלות של מאות שקלים נוספים. לאחר מכן נשללת אפשרות לנזילה, שעון המים נבדק ונמצא תקין, והחוב נותר בעינו. כך מספר גלעד תושב שכונת רמות שמתגורר בדירה לבדו "אני עובד במפעל, רוב המקלחות שלי זה שם, מים אני שותה בבקבוקים, ובכל זאת קיבלתי חשבונית של למעלה מ- 1,000 שקלים על חודשיים כאשר אני בקושי בבית, כי "יש לי חריגה של 88 קוב".

אלא שכאשר התקשר גלעד לתאגיד "מי שבע", נדרש לשלם מאות שקלים נוספים כדי לבדוק את תקינות שעון המים "התקשרתי ל'מי שבע' והסברתי להם שהשעון לא מסתובב ולא הגיוני שיש לי נזילה. אמרו לי לקרוא לבעל מקצוע בעלות של 200 שקלים, הגיע וקבע שאין נזילה. לאחר מכן אמרו לי שצריך לשלוח את שעון המים לבדיקה בעלות של 120 שקלים. שלחתי והשעון נמצא תקין. ועדיין, אחרי כל זה רצו עוד לחייב אותי בלמעלה מ-1,000 שקלים".

גלעד אף הגיע למשרדי תאגיד "מי שבע" ונתקל בתושבים זועמים שכמוהו הגיעו להתלונן על חשבוניות מופרזות. 

גלעד זועם על מה שהוא מתאר כשיטת הסחיטה של "מי שבע": "הם טומנים פח לאנשים, שולחים חשבונית מופרזת, דורשים ממך לשלם עוד על בדיקת השעון שיוצא תקין, ואז דורשים ממך לשלם את החשבון. כמה עוד אפשר? יש אנשים תמימים, מבוגרים, שפשוט משלמים, לא יודעים איך להתמודד. עושקים את התושבים, לא צרכתי מים. על מה אני צריך לשלם לכם?!".

עשרות דירות קיבלו חשבוניות של אלפי שקלים

מקרה מקומם נוסף, הוא ברחוב מיכאל חזני בשכונה י"א בבאר שבע, שם דיירי שני בניינים קיבלו חשבוניות של למעלה מ-3,000 שקלים. כתוצאה מפיצוץ מים שאירע בשכונה, נדרשו התושבים לשלם סכומי עתק שמגיעים יחד לעשרות אלפי שקלים, כך מספרת ילנה, דיירת ברחוב "בחודש שעבר היה פיצוץ מים תת-קרקעי והייתה נזילה של מים. אחר כך הגיעו לשני בניינים חשבונות של יותר מ-3,000 שקלים, שדורשים מאיתנו לשלם בגלל פיצוץ. לנו הגיע חשבון של 3,400 שקלים, ואחרי ויכוחים מול "מי שבע" הורידו לנו 1,500 ודרשו לשלם את השאר. נוסף לכך אנו צריכים לקבל חשבונית נוספת בסך 2,000 שקלים, זה פשוט סכומים מטורפים, איך אנחנו אמורים לשלם את זה?".

חשבון המים הוכפל פי 4 - "מה אני משקה פרדסים?"

יפה שמש, המתגוררת בשכונת נווה זאב, מספרת כי בחודשים האחרונים הצריכה המשותפת עלתה משמעותית "מצריכה משותפת של 1.4 קוב הגענו ל-5.6 קוב, איך זה הגיוני? מה אני משקה פרדסים?". יפה אף כתבה מכתב בנידון למנכ"ל "מי שבע" מריו לובטק "החליפו את שעון המים המרכזי. אנחנו מחכים לחשבונית הבאה, לא יודעים מה יפול עלינו".

חשבונות מים לא הגיוניים - מה אני משקה פרדסים?

חריגה של 999% בצריכת המים המשותפת

תושבת נוספת המתגוררת בשכונת נווה זאב, קיבלה הודעה על צריכה משותפת לבניין, בחריגה של 999%! "זו צריכה של בריכה אולימפית לא הגיוני שנצטרך לשלם כל כך הרבה! אמרה.

תושבים נוספים ששוחחנו עמם, תיארו תמונת מצב דומה, בה הם נדרשים לשלם חשבון מים מופרז, וב"מי שבע" נוקטים שוב ושוב באותה שיטה, בה הם נדרשים לשלם מאות שקלים נוספים כדי לשלול נזילה ובעיה בשעון המים, לאחריה הם נדרשים לשלם את החוב הלא הגיוני. מדובר בתופעה רווחת ברחבי העיר, לא אופיינית לרחוב או שכונה מסוימת, וכזו שלא פוסחת על שום שכבה סוציו-אקונומית.

האם הדיונים בכנסת מפחידים את תאגיד המים "מי שבע"?

תלונות התושבים בבאר שבע נגד תאגיד המים "מי שבע" משותפות לתלונות אזרחים רבים ברחבי הארץ נגד תאגידי המים. האחרונים הוקמו כדי להוריד את תעריפי המים, אך בפועל קרה ההיפך. הנושא עלה לאחרונה בוועדת השרים לחקיקה בכנסת, שם אישרו הצעת חוק לצמצום תאגידי המים מ-55 תאגידי מים מקומיים, ל-11 תאגידים אזוריים. ההצעה הוגשה בידי הח"כים איציק שמולי (המחנה הציוני) ואלי כהן (כולנו) וחתמו עליה 87 חברי כנסת מכל סיעות הבית.

ח"כ איציק שמולי אמר על הצעת החוק: "את עלות המנגנונים המנופחים של תאגידי המים סופג הציבור כולו והגיע הזמן לעצור את החגיגה הזאת. הכוונה המקורית היתה לחסוך לצרכן בעלות המים אבל מאז הקמתם התעריף זינק ביותר מ-100% וכולנו משלמים ביוקר. הצעת החוק הזו תוביל להתייעלות במשק המים ובסופו של דבר תביא בעקבותיה גם להורדה משמעותית של מחיר המים".

ח"כ אלי כהן הוסיף: "תאגידי המים זהו המקרה הקלאסי בו הגולם קם על יוצרו. חלק מתאגידי המים מנופחים ומיותרים והיו בין הגורמים שתרמו לעלייה המשמעותית במחירי המים. אין מוצר בסיסי יותר ממים ועלינו לפעול במטרה להוזיל את המחירים. תאגידי המים הוכיחו לאורך שנים התנהלות כלכלית מנופחת ובזבזנית ומי שנשא בעלויות היו הצרכנים. על כן צמצום וסגירת תאגידי המים הוא צעד מתבקש".

אלא שאתמול (רביעי) הוחלט להקפיא את המצב הקיים עד לאמצע 2019, זאת למרות הדו"ח החמור שפרסם מבקר המדינה יוסף שפירא, בו התריע על מחדלים רבים בניהול ותפקוד תאגידי המים.

אם אכן תאושר סופית הצעת החוק לצמצום תאגידי המים, זו עלולה לפגוע משמעותית בתאגידי המים, וכיו"ב בתאגיד "מי שבע". כפי שזה נראה כרגע לתושבי העיר, ב"מי שבע" שולחים בחודשים האחרונים חשבונות מופרזים וגובים סכומי עתק, כל עוד הם יכולים. התושבים מנגד, נותרים ללא מענה, ועם חור עמוק בכיס.

הדיירים נדרשו לשלם כ-3400 שקלים על פיצוץ מים

"מי שבע:" "לא נמצאו פערים באופן הטיפול במקרים ע"י התאגיד"

לאחר תחקיר מעמיק פנינו ב'באר שבע נט' לתאגיד "מי שבע", בגין מספר תלונות שהופנו אלינו, העוסקות בתלונות על חריגות בצריכה פרטית וצריכה משותפת. ב"מי שבע" לקחו פנייתנו ברצינות, אך נראה כי הקו עליו עומדת החברה הוא שאין חריגות בחיוב, אלא חריגות בצריכת הדיירים.

תגובת תאגיד המים "מי שבע":

"מאחר והשאילתה עוסקת בענייני הרשת פרטית, בראשית דברינו נציין כי על פי חוק תאגידי המים והביוב (2001), אחריות התאגיד משתרעת על רשת המים והביוב הציבורית בלבד, להבדיל מרשתות המים והביוב הפרטיות שלגביהן האחריות נתונה לידי בעליהן/המחזיקים בהן לרבות, שמירה על תקינותן, טיפול בתקלות ווידוא תקינות הצנרת למול גורם מקצועי מוסמך ככל שנדרש. עוד יודגש כי הפרשי מדידה יכולים לנבוע בין היתר משימוש במים במתחם המשותף (לצורך שטיפה, ניקיון, גינון והשקיה), נזילת מים, נטילת מים באופן בלתי חוקי וכו'. 

בהתייחס לכלל המקרים שהוצגו בשאילתא, לא נמצאו פערים באופן הטיפול במקרים ע"י התאגיד. הצרכנים חויבו בהתאם לצריכות שנמדדו במדי המים על פי קריאות בדוקות ובהתאם לדרישות החוק.

לידיעה כללית נדגיש כי הליך ההכרה בצריכה חריגה הנובעת מנזילה מוגדר ב"כללי תאגידי מים וביוב" (אמות מידה והוראות בעניין הרמה, הטיב והאיכות של השירותים שעל חברה לתת לצרכניה) תשע"א-2011.

עוד יצוין, כי תעריפי המים נקבעים על ידי הרשות הממשלתית למים ולביוב. חשבון המים מחושב בהתאם לתעריפי המים הקבועים, כמות הצריכה ומספר הנפשות בכל נכס. 

ניתן לעיין בתעריפי המים ובכללי תאגידי מים וביוב באתר רשות המים בכתובת: www.water.gov.il.

אנו מזמינים כל תושב המעוניין לערוך בירורים שונים – לפנות לתאגיד באמצעות מגוון האמצעים העומדים לרשותכם. כל פנייה תיבחן ותקבל מענה פרטני למול הפונים".

הגיעו "מי שבע" עד נפש

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('8be7fca9-5bba-4322-a38d-2c5a64fbf8fb','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה