תחקיר באר שבע נט: מדוע פועל בניין מת בשכונת מגורים בעיר והעולם שותק?



בשבוע שעבר נרשמה בשכונת הפארק בבאר שבע תאונת עבודה טראגית, בסופה נקבע מותו של הפועל קאסם שאהין - פלסטינאי כבן 31 שעל פי החשד עבד בארץ ללא היתרי עבודה. בתוך כך ומעבר לנושא העסקתו בתור שב"ח למרות האיסור הגורף, מתגלה תמונת מצב מדאיגה אודות מצב הבטיחות באתר הבנייה עצמו ובענף באופן כללי. התחקיר המלא בכתבה

קרדיט - איחוד הצלה

השבוע הוזעקו כוחות מד"א רבים לרחוב נחל ערוגות בשכונת הפארק בבאר שבע, זאת לאחר דיווח על פועל פלסטינאי בשנות ה-30 לחייו אשר התחשמל בצורה קשה. אותו פועל הינו קאסם מוחמד אחמד שאהין בן ה-31, תושב העיירה דורא שליד חברון. צוות מד"א שהגיע למקום מצא את שאהין מחוסר הכרה, ללא דופק וללא נשימה, בקומה השלישית של המבנה, ועל אף מאמצי ההחייאה שננקטו, נאלצו הכוחות לקבוע את מותו.

הפרוייקט בו עבד שאהין, שהותיר אחריו אישה ופעוט - הינו חלק מאתר הבנייה של חברת ''גנים ירוקים'' אשר עתיד לקום בשכונה ואשר נבנה תחת חברת הביצוע ''רהאל (נ.ש.א) בע"מ'' ובייזום חברת ''א. ים ארץ ומלואה נד"לן''. שאהין הינו ההרוג החמישי בתאונות עבודה, השני באתרי הבנייה מתחילת השנה. על פי שיחות עם גורמים במשרד העבודה, נראה כי האחרון התחשמל מכבל חשמלי של קומקום ונסיבות התאונה עדיין נחקרות במלואם. במהלך תחקיר של מערכת האתר, התגלה תמונת מצב מדאיגה שמעלה שאלות רבות אודות מותו של שאהין. הראשונה והחשובה ביותר היא מהי מידת האחריות של חברת הביצוע, שכן האסון התרחש תחת פיקוחה? 

ובכן, לאחר בירור אל מול ''הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה'', אשר מאגדת אליה את פרטי כלל התאונות אשר קורות בענף הבנייה - עולה כי שמה של אותה חברת ביצוע ממש (ראהל), מופיע השנה לא אחת ברשימת צווי הבטיחות שמפרסם מנהל הבטיחות התעסוקתית.

על פי הדו"ח, שמפורסם ברשת ופתוח בפני כלל הציבור, נראה כי בשנה החולפת הוטלו 3 צווי בטיחות באתר, שניים בגין ליקויי בטיחות רבים, ואחד בגין העדר גידורים למשטחי עבודה בגובה; קשה לומר בבירור האם מותו של שאהין קשור באופן ישיר לאותם ליקויים, שכן הנושא נמצא תחת חקירת המשטרה ומשרד העבודה, אך קשה להתעלם מן העובדה שלא ברור לגמרי האם אותם ליקויים שנמצאו באותו אתר ממש תוקנו לאחר אותה ביקורת, מה שמעלה שאלה נוספת אודות הסיכון של תאונות נוספות בעתיד.

מרחוב נחל פארק בבאר שבע - צילום: דוברות איחוד הצלה

בישראל של השנים האחרונות תאונות עבודה הפכו לדבר של מה בכך, מה שגורם לדאגה גדולה במיוחד בקרב ארגונים שונים שבוחנים את התנהלות המדינה ופועלים להעלאת המודעות בנושא. כעת, בעת כתיבת שורות אלו, ניסינו להבין האם אתר הבנייה נסגר לאחר המקרה, שכן זהו הנוהל בחוק כאשר עובד נפצע או נהרג בצורה שכזאת. פנינו למשרד העבודה, על מנת לברר איתם האם האתר אכן נסגר ולא זכינו לקבל תשובות כלל.

באתר של המשרד, אשר בו אמורים להופיע צו הסגירה לאתרי בנייה ברחבי הארץ, לא מופיע כלל שום תיעוד למקרה. מי שינסה לברר פרטים על מותו של שאהין, על חברת הבנייה ועל אחריותה בנושא יגלה כי אין לכך שום אזכור ברשתות. האם מדובר בהמשך ישיר לכלל המחדלים שתוקפים את עולם הבנייה בשנים האחרונות, ואף אופפים את מקרה זה?

לפי נתונים שהגיעו לידי באר שבע נט, בשנת 2023 חלה עלייה של 36% במספר ההרוגים בתאונות העבודה בענף הבנייה, המשקפת עלייה מנורמלת גבוה בהרבה, נוכח העובדה שברבעון השלישי של השנה חלה צניחה דרסטית במספר האתרים הפועלים ומספר העובדים בענף, דהיינו שיעור ההרוגים בענף בשנה זו עלה בעשרות אחוזים, אולם היקף פעולות האכיפה באתרים המשיך לרדת, בהמשך למגמה שבשנים הקודמות.

בקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה טוענים בהקשר זה כי ''מחדלים מתמשכים באכיפה וברגולציה. ירידה מתמשכת במספר פעולות האכיפה (צווי בטיחות שהוטלו). לא קודמו מהלכי רגולציה חיוניים כגון גיבוש ופרסום מדיניות פיקוח ואכיפה וביצוע הכשרות בטיחות לעובדי בניין, שנדרשו בהחלטות ממשלה עוד מאוגוסט 2021. כמעט שלא הותקנו תקנות חדשות ובוודאי שלא בתחומים משמעותיים. כל זאת באחריות מי שעומד בראש מנהל הבטיחות התעסוקתית בשנים האחרונות והשר שעומד בראש משרד העבודה שהוקדם בינואר 2023. העובדים שנפגעים בתאונות עבודה - שרובם ככולם נמנים עם שכבות מוחלשות, תושבי פריפריה, אזרחים ערבים, עובדים זרים, מהגרי עבודה - פשוט לא בסדר העדיפויות של הממשלה בכלל ושר העבודה בפרט''. עוד מציניים גורמים המעורים בנושא, כי 25% מתאונות העבודה קטלניות בשנת 2023 התרחשו באזור הדרום.

קאסם שאהין. קרדיט - תוכן גולשים ע"פ סעיף 27א'

כזכור, רק לפני מספר חודשים נהרג פועל באתר הבנייה של אגף התקשוב הסמוך לשכונת רמות, בסוף השנה פועל אחר פונה לסורוקה במצב קשה לאחר שנפל מגג ויש עוד אין ספור מקרים של פציעות בינוניות וקלות. חשוב לציין כי משטרת באר שבע פתחה בחקירת המקרה, ומנהלי העבודה באתר נלקחו לחקירה, גם בשל בירור הסיבות שהובילו למותו של שאהין, אך גם בשל העובדה כי מדובר בתושב הרשות הפלסטינאית. 

בימים אלו כזכור, יש איסור גורף על הכנסתם פועלים ארצה. יצאנו במערכת האתר לנסות ולהבין כיצד קרה מצב ששאהין הגיע לעבוד בתוך שכונת מגורים בבאר שבע. על פי דיווחים שונים, נראה כי לאחרון היו אישורי עבודה לפני ה-7.10, אשר פגו עם פרוץ מתקפת הטרור הרצחנית ותחילת המלחמה. פנינו לעיריית באר שבע בנושא, שכן כזכור בתקופה האחרונה התפרסמו (גם כאן בבאר שבע נט), דיווחים לפיהם כוחות אכיפה מטעם העירייה ערכו ביקורות פתע באותה שכונה ממש וזאת על מנת לחפש שוהים בלתי חוקיים ופועלים פלסטינאיים בכלל. 

תושבי השכונה לא נשארו אדישים לנושא והביעו את דאגתם בפני באר שבע נט: ''אנחנו רואים מה קורה, יש גם עובדים עם אישורים שיוצאים ומבצעים פעולות טרור. אנחנו לא נגדם באופן כללי, אבל זאת תקופה ממש לא רגילה. הבטיחו לנו שהשטח נקי ואז אנחנו מגלים שזהו ממש לא המצב. אנחנו באמת מפחדים לשלוח את הילדים שלנו לבד ברחוב, כי פתאום מסתבר שמה שהבטיחו לנו זה לא בדיוק המצב בשטח''.

קרדיט - עיריית באר שבע

בעיריית באר שבע הגיבו באריכות לנושא וטענו: ''עיריית באר שבע ותחנת באר שבע של משטרת ישראל יצאו במבצע אכיפה מתמשך באתרי בניה ברחבי העיר על מנת לוודא כי אלה פועלים בהתאם לחוק בכל הנוגע להעסקת עובדים ולאיתור עובדים ללא אישור או שוהים בלתי חוקיים. הפעילות מתבצעת מידי כמה ימים, בין כל האתרים והשכונות בעיר. העירייה תמשיך בפעילות זו באופן אינטנסיבי''. 

''עיריית באר שבע בוחנת בימים אלה כלים משפטיים נוספים כנגד חברות בניה וקבלנים שיעסיקו עובדים שלא כחוק, באתם לסמכויותיה של העירייה. בכוונת העירייה לרתום את ארגון הקבלנים לנושא ואת גורמי אכיפת החוק במדינה. בנוגע למקרה השבוע, מהמידע שנמסר לעירייה מהמשטרה, עולה כי אותו פועל שנהרג, שהה בישראל באישור מערכת הביטחון''.

''יש לציין כי לצד פעילות האכיפה, העירייה והמשטרה תגברו את הנוכחות ופריסת כוחות הביטחון והשיטור העירוניים ברחבי העיר בדגש על שכונות עם אתרי בניה. סיירת הביטחון, השיטור העירוני, הפיקוח, תחנת באר שבע ומאבטחי מוסדות חינוך פועלים כולם באופן מתוגבר לשמירה על ביטחון התושבים, תוך זמן תגובה מהיר לכל אירוע''.

ממשרד העבודה נמסר: ''מפקחי הבטיחות של משרד העבודה הגיעו לאתר של החברה המבצעת ראהל נ.ש.א והתאונה נבדקת, לפי ממצאים ראשונים בשטח עולה כי מדובר בתאונה כתוצאה מהתחשמלות, של שוהה בלתי חוקי. השוהה נכח באתר בכלל בניגוד לחוק והתחשמל מקומקום לא תקין ככל הנראה לאחר שעות הפעילות''.

פנינו לחברת ''רהאל (נ.ש.א) בע"מ'' וביקשנו את תגובתם למקרה אך היא אינה התקבלה נכון ליציאת הכתבה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה