תחקיר באר שבע נט: השירות שמספקת "דן בדרום" מאכזב והתושבים סובלים

$(function(){setImageBanner('84c76b3e-fd4f-4b44-8c7d-016dda51d9e7','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

בסוף שנת 2016 החלה חברת "דן בדרום" להפעיל את שירותי התחבורה הציבורית בעיר כשהיא מביאה עימה תיקווה לעידן חדש. אולם מאז נדמה כי רבים מן התושבים לא מרוצים משירותי התחבורה בעיר שרצופים בשלל תקלות ובעיות, כפי שמעלה תחקיר מעמיק שערכנו בנושא

שניים מפטישוני החירום חסרים תמונה מה-10.9, פי וי סי בלוי בקו 33 של 0930  מחניון רכב כבד, תמונה מה-1.9, מזגן נוזל ופנלים מלאים בפיח בקו 33 מחניון רכב כבד למסוף יא, תמונה מה- 23.8. קרדיט צילום פרטי

נדמה כי מזה תקופה ארוכה שרבים מן נוסעי התחבורה הציבורית בב"ש מתוסכלים מחווית השירות הירודה שמספקת מפעילת התחבורה הציבורית בעיר, חברת "דן בדרום". לטענת התושבים, השירות רחוק מלהיות משביע רצון כאשר ישנן שלל בעיות ותקלות שחוזרות על עצמן בקווים השונים שכוללות הברזות של קווים, דיבור לא יפה מצד נהגים כלפי הנוסעים, איחורי קווים, קווים שלא עוצרים בתחנה שיש בה נוסעים, נהגים שמשתמשים בפלאפון בזמן נהיגה וקווים תקולים שפוגמים בחווית המשתמש, כאשר זו רק רשימה חלקית של הבעיות והתקלות אותם חווים הנוסעים מזה תקופה ארוכה.

חברת דן באר שבע החלה לפעול בעיר בסוף שנת 2016 (25.11.16) במקומה של חברת מטרודן, שפעלה בעיר ב-12 השנים שלפני כן. בחברה החלו בפעימה הראשונה ב-25 בנובמבר 2016 אותה כינו 'הפעימה הטכנולוגית', שכללה עבודת הסברה בקרב הנהגים במטרה להרגיל אותם להתעסק אך ורק בנהיגה, וכמו כן מסע הסברה לנוסעים בכדי להרגילם שלא ליצור תקשורת עם הנהג: "בפעולה כזאת יש המון מורכבות ואתגר", ציינו בחברה.

חצי שנה לאחר הפעימה הראשונה, ב-2 ליוני 2017, החלה הפעימה השנייה, כאשר בחברה החלו להפעיל מודל חדש בתחבורה הציבורית שנקרא "מודל פרח", לפיו קו שיוצא יגיע בסופו של דבר למסוף ובכך תיווצר למעשה רשת קווים שתקצר את זמני האוטובוסים (עד אז היה נהוג לפעול לפי המודל המעגלי כאשר כל קו יוצא מהתחנה המרכזית וחוזר אליה).

בדן טענו בזמנו כי הימים הראשונים של ההפעלה היו מלווים באתגרים רבים לאור הפעלת תחב"צ בעיר שהשטח הגאוגרפי שלה עצום, מה שבתורו הצריך לא מעט עבודה וגם לאור הטמעת המודל לפיו הנהג לא יוזם עוד כל אינטראקציה עם הנוסעים (לא באקט של התשלום ולא כשומר בכניסה) ומשמש כנהג בלבד והוסיפו כי מדובר בשינוי מהותי אליו יצטרכו הנוסעים להתרגל.

כשנה לאחר תחילת פעילותה בעיר, בתאריך 14.12.17, פורסם ראיון ב"באר שבע נט" עם מנכ"ל חברת דן באר שבע דאז, יורי בורנשטיין, שהתייחס לשלל התלונות שעלו באותה התקופה כנגד החברה. בראיון שהעניק התייחס המנכ"ל לטענות התושבים בגין יחס בלתי הולם מצד נהגי החברה כלפי הנוסעים באומרו כי יש הדרכות שירות ובטיחות לנהגים אחת לחצי שנה הכוללות ריענון שמבוצע אחת לשלושה חודשים, וציין כי נהגים שנוהגים בצורה שאינה הולמת ננזפים כשצריך ובמקרים חריגים מועמדים לוועדות משמעת ומפוטרים: "אנחנו לא מקלים ראש עם אף נהג. יש כאן תודעת שירות גבוהה ואנחנו נשמור על כך", ציין המנכ"ל.

ולמרות הכל בשנת 2018 פורסם דו"ח של משרד התחבורה בנושא רמת השירות לנוסע בחברות התחבורה הציבורית שדירג 15 חברות תחבורה ציבורית בכל רחבי הארץ, בהתייחס לתקופה של המחצית השנייה של שנת 2017. הדו"ח העמיד את חברת דן באר שבע במקום האחרון במדד השירות לנוסע. כאשר פורסם הדו"ח טענו בדן באר שבע כי הדו״ח מתייחס לתקופה שבה החל יישום הפעימה השנייה ברפורמה ששינתה בצורה דרמתית את מסלולי הקווים והסדרי התשלום ושהטמעת שינוי כזה בהרגלי הנוסעים נמשך זמן. מעבר לכך ציינו בדן כי הפעימה השנייה חייבה אותם לרכוש 66 אוטובוסים ישנים מהמפעיל הקודם שמהווים שליש מצי החברה, ובעיות התחזוקה וההשבתה שלהם פגעו קשות בפעילותם. בחברה הדגישו באותו הזמן כי 'כיום המצב שונה לחלוטין ואחוזי הביצוע של דן באר שבע הם מהגבוהים ביותר בענף' ".

כמה שנים עברו מאז ונדמה כי תושבים רבים אינם מרוצים מן השירות שמספקת החברה, כאשר למרות שהתושבים מתקשרים למוקד משרד התחבורה ומתלוננים, נדמה שתלונות למוקד אינן עוזרות לשיפור המצב, כשבנוסף לאור חוסר שקיפות לא ברור בדיוק האם וכיצד מענישה החברה את נהגיה.

לאור התסכול הרב מן המצב שנדמה שאינו משתנה ותלונות שהוגשו בבית המשפט לתביעות קטנות כנגד החברה שנדמה שאינן מרתיעות אותה במיוחד, החליטה בחודש אוגוסט האחרון קבוצה של תושבים זועמים שמאסו בשירות הגרוע של החברה להתארגן במטרה להגיש תביעה ייצוגית כנגדה. במסגרת המאמצים הללו החלו התושבים לתעד את התנהלות התחב"צ בעיר במטרה לאסוף עדויות שישמשו לשם הגשת תביעה ייצוגית שתבוצע באופן ישיר כנגד החברה (שלא דרך משרד התחבורה), זאת מתוך הבנה שרק פגיעה כלכלית משמעותית בחברה תגרום לה לפעול לשינוי המצב הקיים שהפך לבלתי נסבל בעבור נוסעים רבים.

עד כמה המצב בלתי נסבל? בקבוצת התביעה שפתחו, העלו התושבים הזועמים כמעט מידי יום במהלך החודשים האחרונים תלונות חוזרות ונשנות אודות שלל קווים שנהגיהם נוהגים בצורה מסוכנת: לא מאטים לקראת באמפרים, לא נותנים זכות קדימה לרכב מימין ועולים על מדרכות בצורה שגורמת לטלטלת האוטובוס.

בין שלל התלונות עלו גם לא מעט דיווחים על בעיות בכל הקשור להתנהלות קווי האוטובוסים לפיהן הקווים לא עוצרים בתחנות ולא פותחים דלתות למרות סימוני נוסעים לנהג לעשות כן ובגין אי הורדת נוסעים בתחנות שמצויות במסלול הקו. בין שלל התלונות עלו גם לא מעט דיווחים על נהגים שמתנהלים בחוסר מקצועיות: נהגים שסוגרים דלתות על אנשים, מפצחים גרעינים בזמן הנסיעה, משתמשים בטלפון בעת נהיגה, מתעמתים עם נהגים ונוסעים, לא עונדים תגי שם כנדרש בהתאם למכרז, מעשנים באוטובוסים ונהגים שלא ששו להעלות נכים ולא קשרו אותם כנדרש על פי החוק (שלפיו הנהג חייב לסדר כניסה לנכים ואסור בתכלית האיסור לאף אחד מן הנוסעים האחרים לטפל בזה).

19.9.23 קו 32 לכיוון חניון רכב כבד היה אמור להגיע בשעה 8:50 לתחנה המרכזית, ומאז היו אמורים להגיע עוד שני אוטובוסים. התמונה צולמה בשעה 9:30 ואוטובוס אחד אפילו לא הגיע והתחנה מפוצצת בחיילים שמחכים בחום כבר חצי שעה.  בשעה 9:32 האוטובוס הגיע ולא כל האנשים והחיילים הצליחו לעלות לאוטובוס כי הוא היה מפוצץ. הנהג סגר את הדלתות בלי לשאול או לדאוג שאולי מישהו יכול להיפגע  כאשר הוא סגר את הדלת על תיק של חייל. תוכן גולשים

מירית קהלני סיפרה בפוסט שהעלתה ב-25.3.24: "כבר 3 פעמים בשבועיים האחרונים שהנהג מוריד אותנו באמצע נסיעה בטענה שיש תקלה באוטובוס/מנוע- קווים מס' 9 והיום שוב מס' 16, אשר הוריד אותנו בתחנה שלפני בית החולים סורוקה, בעוד כמעט כל האוטובוס היה צריך להגיע למרכז ביג. אם לי זה קרה 3 פעמים, אז כמה פעמים בממוצע זה קורה ביום? כי קשה להאמין שזה קורה רק לי ספציפית?".

"מלבד זאת, יש גם בעיה שחוזרת על עצמה עם הדלתות שנתקעות ולא נפתחות (מקרה קו 34 בשבוע שעבר והיום אוטובוס 25), מה שגורם לנוסעים לרוץ כמו עכברים מצד לצד".

"בלי אוטובוסים תקינים אי אפשר להפעיל תחבורה ציבורית במטרופולין כמו ב"ש. מלבד זאת נגרמת עוגמת נפש לנוסעים שמתעכבים שלא לצורך, וזאת מבלי שיזכו להתנצלות".

נדמה כי תושבים שמנסים להתלונן נתקלים בחוסר רצון אמיתי מצד החברה לקבל את התלונה ולטפל בה. תושבים מעידים כי כאשר התקשרו בכדי להציף את תלונתם בפני החברה הם ניתקלו במנגנון ניתוק אוטומטי שניתק את השיחה לאחר מספר דקות, כאשר גם בעבור כאלה שכן קיבלו מענה מלא ממוקד מתלונות הציבור של דן באר שבע, שם הבטיחו להם שהנושא יבדק ויטופל, בפועל אף אחד לא מעדכן התושבים בסטטוס הטיפול, וגם אם כן מתקבלת לא פעם תשובה לקונית לפיה 'חודדו הנהלים מול הנהג', למרות שבפועל נדמה כי לא הרבה משתנה כפי שיפורט בהמשך.

נדמה כי גם קווי האוטובוסים עצמם סובלים מליקויים רבים: חלונות חסרים, חוסר במדבקות תיקוף באוטובוסים, עמדות טעינה לא פעילות, היעדר מספר קו על האוטובוס, אלה רק חלק מן הטענות שהעלו הנוסעים המתוסכלים שנוגעות לליקויים השונים באוטובוסים. מלבד פגיעה בחווית המשתמש, עשויים חלק מן הליקויים לסכן את שלום הנוסעים ואת בטיחותם, ולמרות זאת נדמה כי אותם קווים תקולים ממשיכים לשרת את הנוסעים זאת ללא טיפול מצד החברות, גם לאחר פנייה של הציבור בנושא.

לפי טענות הנוסעים, גם כאשר מנסים להציף את הבעיה ברשתות החברתיות ולהעלות פוסט תלונה, נציגה של החברה דואגת לפנות למפרסמי הפוסטים תוך מתן המלצה להוריד אותם בטענה שמדובר בשימינג, מה שמרתיע רבים מלהציף את התלונות לאור חשש מתביעה מצד החברה. פרקטיקה אחרת בה נוהגים בחברה עפ"י הטענות הינה הצעה למתלוננים לחתום על טופס אשר בו הם מתחייבים לסודיות ולכך שלא יתבעו את החברה, ובתמורה תעניק להם החברה שובר פיצוי BUYME בשווי עשרות שקלים לרכישת קפה ומאפה.

טופס וויתור על כתב תביעה בתמורה לשובר.  קרדיט צילום פרטי

טופס וויתור על כתב תביעה בתמורה לשובר.  קרדיט צילום פרטי

יצחק הלמן, התייחס לחברת דן והתנהלות נהגיה: "בהיותי חבר ועדת הביטחון של העיריה-קיבלתי פניות של תושבים על נסיעה פרועה על במפרים, שהקפיצה את האנשים וגרמה לכאב. פניתי לדן, וכעבור חודש הם חזרו לדהור על במפרים".

ראשית כל חשוב להבין כי חלק מן הבעיות אינן ייחודיות לדן ב"ש והינן בבחינת תופעה כלל ארציות. כך למשל כיום נהגים רבים נוטים שלא לעצור בתחנות באופן אוטומטי, בניגוד לעבר, ועל הנוסעים שממתינים בתחנה למשוך את תשומת ליבם, שכן אחרת עשויים הנהגים שלא לעצור בתחנה.

מעבר לכך חשוב לזכור שמדינת ישראל מסבסדת תחבורה ציבורית, כך שכל חברה שזוכה במכרז ומפעילה אשכול מסויים מקבלת כסף ממשרד התחבורה עבור השירות שהיא מספקת לנוסעים, כאשר נדמה כי בחלק מהמקרים התמריץ של נהגים לנהוג בצורה רשלנית נובע ממנגנון התמריצים אותו היתווה משרד התחבורה שמתגמל את החברות המפעילות לפי מספר הקילומטרים אותם נסעו האוטובוסים השייכים לחברה ותו לא. 

כל זה עשוי להסביר חלק מטענות נוסעי התחב"צ בב"ש בגין קווים שמקצרים מסלולים ללא הצדקה, עיכובי קווים ואי הגעתם (כשבחברה טוענים לרוב שזה נובע מתקלה בקו האוטובוס שנסע לתיקון ולא טורחים לשלוח אוטובוס חלופי) או קווים שמורידים את הנוסעים בפתאומיות בטענה לתקלות בקו שמאלצות הנהג לקחת אותו לתיקון עקב ה"תקלה" או אוטובוסים שבאפליקציות נדמה שעומדים להגיע אך נעלמים ממנה תוך זמן קצר, שכן הפרמטר היחידי שחשוב הוא מספר הקילומטרים שהאוטובוס נסע כביכול, בעוד פרמטרים אחרים  חשובים כגון איכות השירות ומספר הנוסעים אינם זוכים להתייחסות.

בשביל להבין את אחריותה של דן ב"ש לשלל התלונות שעולות כנגד התחב"צ בעיר, יש להבין את תחום האחריות של החברה בכל הקשור לתחבורה הציבורית בעיר. מערך התחבורה הציבורית בישראל נמצא תחת אחריות משרד התחבורה. משרד התחבורה אחראי על כל מה "שזז" לרבות מספרי הקווים, תדירות, לו"ז ומסלולים. הרשות המקומית אחראית על כל מה שעומד לרבות: תחנות, מסופים ונתיבי התחבורה הציבורית והחברות המפעילות אחראיות על ההפעלה: הן צריכות לספק אוטובוסים, נהגים לאוטובוסים ולהציב מידע בתחנות.

בכדי להבין את התמונה המלאה פנינו אל י', לשעבר בקרית סמוייה בתחבורה הציבורית בב"ש מטעם משרד התחבורה, שפיקחה במסגרת תפקידה על נהגי האוטובוס בעיר ועל האופן שבו הם נוהגים ומתנהלים: "בין אם זה פחים, ניקיון האוטובוס, דיגום הנהג, האם הוא עוצר בתחנות כנדרש, האם הוא סוגר דלתות על אנשים ועוד", מדגישה י'.

לחצן עצור שבור בקו 4 בתאריך 15.8, מדבקה מקולפת תמונה מה-1.9, ציפוי ריצפה קרוע  בקו 6 מהעצמאות למרכזית, תמונה מה- 22.8 ומכשיר תיקוף כרטיסים לא תקין ולא בטיחותי בקו 12 לכיוון אצטדיון טרנר. קרדיט צילומים פרטיים

י': "יש התנהלות לא נכונה של החברה והנוסעים צריכים להכיל יום ביומו את הפאשלות שלה ולהמשיך לסבול. אם לא תהיה ברירה נדרשות הפגנות ואפילו החרמת החברה מצד נוסעים שנמאס להם מההשפלה המתמשכת".

אז כיצד מתעדים הבקרים את הנהגים? י' מסבירה: "אנחנו עולים לנסיעות של החברה עם פלאפון החברה שיש לו מצלמה דלוקה שמתעדת את התנהגות הנהג במשך רוב הזמן, בצירוף המיקום, הזמן ולוחית הרישוי. לאחר מכן כלל המידע נשלח לבק אופיס שמצידו בודק האם הבקרה טובה דיה וכוללת את כלל הנתונים הנדרשים (מיקומים מדוייקים עם לוחיות רישוי שמצולמת כהלכה) ואז הכול נשלח למשרד התחבורה שקונס את החברות בהתאם לחומרת הנזק ובהתאם להתנהגות הנהג".

האם החברות מענישות את הנהגים שלהן? נדמה שקשה לדעת בוודאות שכן גם אם הדבר מתבצע זה משהו פנים ארגוני המתרחש בתוך החברה עצמה ואין שקיפות לציבור בכל הקשור לכך. אך נדמה שלמרות בקרות קיצוניות של בקרי האוטובוס כלפי נהגים מסויימים, אותם הנהגים ממשיכים לעבוד ולהתנהג בצורה רשלנית זאת מבלי שהחברה תטפל בהם בחומרה: "החברה אמורה לטפל בנהג שהתנהל בצורה לא נאותה, אך לטעמי לרוב זה לא קורה, שכן למרות המון בקרות קיצוניות שעשיתי כלפי נהגים שנתפסו כשהם מדברים בטלפון בזמן נהיגה תוך החזקתו, או כאלה שפשוט נסעו במהירות מתוך מטרה לסיים את הקו כמה שיותר מהר, הם עדיין נשארו בעבודתם והתחושה היא כי יש ביקורות קיצוניות שפשוט חוזרות על עצמן ואין באמת מישהו שמתייחס לזה".

י': "אחריות הנהג לבצע בסוף כל נסיעה סיבוב באוטובוס ואם משהו לא תקין אז באחריותו להתריע בפני החברה ולסדר את זה- זה גם משהו שהיינו בודקים בעבודתנו כסמויים". 

אז עד כמה תלונות מצד נוסעים היא תופעה נפוצה בב"ש? לטענתה של י' נדמה כי מדובר בתרחיש יומיומי : "ביום יום כשהסתובבתי בין קווי האוטובוסים במהלך עבודתי, יצא לי לפגוש לפחות אחת ליום אדם שאחד הנהגים לא עצרו לו, הבריזו לו ועוד שלל בעיות נוספות".

אך האם יש בעיה בקווים ספציפיים שחוזרת על עצמה?: "אכן. למשל קו 34 מרמות תמיד עושה בעיות בשעות הבוקר ומבריז. יש איתי עובדת שנאלצת לתפוס מוניות לעבודה כי היא תמיד מחכה שעה לפחות לאוטובוס אחד של הקו שאף פעם לא בא. מעבר לכך קו 34 הרבה פעמים לא יוצא בזמן. גם קו 13 מתאפיין בכך שהוא נורא ממהר ולא עוצר בתחנות. חשוב להבין כי לרוב אלה אותם נהגים הנוסעים בקווים השונים. כך למשל במהלך עבודתי קרו מקרים בהם ירדתי מקו אחד ועליתי לאחר ובשניהם היה אותו הנהג".

קו 6 חונה באדום לבן במסוף יא בניגוד לחוקי החניה וחוסם נתיב נסיעה, תמונה מה-6.9. קו 8,האוטובוס עוצר במרחק של יותר מארבעה מטרים ולמעשה עומד באמצע הכביש בתחנת רמבם פינת המוכתר, תמונה מתאריך 20.08.23 בסביבות השעה 1400. קו 25 ממרכז גילת לכיוון בית העלמין של השעה 09:50 אישה כמעט מעדה ונפלה מהמכשול שבתמונה, תמונה מה-5.9. קו 33 שיצא ב-06:00 מחניון רכב כבד הגיע עם מסך מקולקל שחלק מהמידע מוסתר בו, תמונה מה 20.8. קרדיט צילומים פרטיים

י': "דן היא אחת החברות הכי כושלות והכי מרובת תלונות במשרד התחבורה. הקנסות שמטילים עליה לא מזיזים לה".

"הציבור אדיש ולחברה אשם תורם לכך"

נדמה כי בכדי שחברה או בכלל ארגון כלשהוא שמשרת את הציבור יבצע תהליך של התייעלות וטיפול בבעיות, נדרש לעיתים לחץ ציבורי, מה שנדמה שלמרות שלל הבעיות אינו ממש קיים. י' מסבירה: "הציבור פשוט הפך אדיש למצב. ההסבר לכך הוא שהציבור רואה שאף אחד לא מתייחס לתלונותיהם מה שדי נכון לטעמי, ולכן אין מוטיבציה אמיתית להתלונן מתוך חשיבה ששום דבר לא ישתנה ולא יהיה שיפור. אני יכולה לספר לך מהחוויה האישית שלי שפעם הגשתי בעצמי בתור נוסעת תלונה על קו שלא הגיע, ולמרות שנאמר לי שפתחו תלונה, מאז עברו שלוש שנים ולא ברור לי עד היום מה קרה איתה- שום דבר לא מועבר ולא מסודר. תוסיף לזה את העובדה שלרוב האנשים אין כוח להתעסק עם זה, הנושא לא מעניין אותם מספיק או שהם פשוט סופגים את זה וממשיכים בחייהם, ותקבל ציבור שרובו אדיש ומיואש".

כלומר נדמה שאדישות הציבור נובעת בין היתר מחוסר שקיפות של החברות בנוגע לטיפול שלהן בתלונות, מה שבתורו מביא לתחושה שהתלונות הן לשווא ולא באמת מועילות שכן 'כלום לא נעשה עם התלונה שלי', מה שיוצר חוסר מוטיבציה מצד הציבור להתלונן מה שבתורו מביא לכך שבעיות רבות לא מדווחות מלכתחילה.

"נהגים מתייחסים לעבודתם כאן כזמנית ולכן פחות איכפת להם"

י' מסבירה כי במקומות אחרים, כמו בערי מרכז, המצב הרבה פחות גרוע מה שנובע לטעמה מכמה סיבות עיקריות. הראשונה הינה מחסור בכוח אדם שקיים בפריפריה: "בערי המרכז יש שיפור עם הזמן בכל הקשור לתחב"צ בניגוד למצב כאן. לאחר שיחות עם מספר נהגים הבנתי כי רבים מהנהגים מועברים מהפריפריה למרכז בשל מחסור בכ"א שם, ולכן נהגים מתייחסים לעבודתם פה כ'משהו על הדרך' לאור מעברם הצפוי למרכז, מה שמביא לכך שבאופן טבעי פחות איכפת להם מעבודתם פה. כך למשל היה פה מקרה של נהג אוטובוס שנתן לבן שלו לנהוג. מעבר לכך, לאור מעברם של נהגים רבים למרכז, נוצר מחסור חמור של נהגים בפריפריה, מה שגורם לכך שיביאו לעבוד כאן פשוט כל מי שמוכן לבוא לפה, מה שמותיר כאן רק נהגים שהם פחות טובים".

סיבה נוספת לשיפור בתחב"צ במרכז הינה ששם לרוב תלונות מטופלות היטב: "במרכז כל פעם שיש בעיות בתחבה"צ נוצר רעש ובלאגן והתקוממות מצד אנשים. דוגמה לכך היא ההודעה לפיה תידחה פתיחת הרכבת הקלה במרכז לשנת 2026, הודעה שעוררה רעש ציבורי גדול שהביא ללחץ לסיים את העבודות בזמן, מה שעזר בסופו של דבר".

"זכו במכרז למרות שירות גרוע"

כל הקווים בישראל מחולקים ל-66 אשכולות לפי אזורים, כאשר משרד התחבורה מוציא מכרז לכל אשכול בנפרד והמפעילות יכולות לגשת ולקבל זיכיון להפעלת אשכול מסויים למשך שש שנים. ברישיון מפורטים כל התנאים שמציב משרד התחבורה למפעילות העתידיות, כמו מסלול הקווים והתדירות הנדרשת והחברות מחוייבות לפעול בהתאם למה שנקבע בו. לאור שלל הטענות כנגדה ורמת השירות הירודה לה זוכים הנוסעים לטענתם, עולה השאלה מדוע זכתה שוב חברה דן בדרום במכרז להפעלת תחבורה ציבורית בעיר? ומה היו השיקולים של משרד התחבורה כשהעניק לחברה שוב את זיכיון ההפעלה?

י' עימה שוחחנו טוענת בהקשר הזה שמניסיונה לא תמיד יש פיקוח קפדני על מכרזים שקשורים למשרד התחבורה: "במכרז שהוציא משרד התחבורה לבחירת חברת קבלן שתהיה אחראית לבקרה על התחבורה הציבורית, זכתה בפעם הקודמת חברת טלדור ויחסי האנוש לעובדים מצד החברה היו מזוויעים וכללו התעללות מנטלית בעובדים, זאת כשמשרד התחבורה לא באמת פיקח על זה. אנחנו כקבוצה של עובדים מרדנו ושלחנו מייל למשרד התחבורה שמתריע שטלדור לא עומדת בהסכמים של המכרז. עצם זה שהיינו צריכים להתריע מעיד כי לא באמת מפקחים כל כך על עינייני התחבורה כמו שצריך".

חשוב לציין כי בסופו של דבר משרד התחבורה הטיל קנסות כבדים על טלדור לאחר שלא עמדה ביעדי גיוס עובדי הבקרה בפריסה הארצית הנדרשת ובתנאים נוספים כפי שהתחייבה במכרז, ולכן סירב להעביר לה תשלום על ההפעלה. עצירת התשלומים הפכה את הפרויקט להפסדי עבור טלדור והחברה בחרה לצאת ממנו.

מצלמה מנותקת ותאורה שעובדת בצורה חלקית. תמונות מהתאריך 20.8. קרדיט צילום פרטי

"המעבר לשימוש באוטובוסים שמונעים בגז בב"ש החמה גורם להמון תקלות"

י': "משום מה דן בדרום החליטו שהאוטובוסים צריכים להיות מונעים בגז, ועם מזג אוויר כל כך חם זה לא הולך ביחד. המטרה אמנם טובה, אך שיקול הדעת ביחס לדרום המדברי - פחות. הם לא חשבו על זה עד הסוף ובגלל זה כל הזמן יש להם תקלות".

כזכור, בסוף חודש ינואר 2021 חברת סופרגז אנרגיה הודיעה על הקמת תחנה בב"ש לתדלוק בגז טבעי דחוס עבור חברת דן בדרום הארץ, מתוך שאיפה שב"ש תהפוך להיות העיר הראשונה בישראל בה רוב התחבורה הציבורית ירוקה. לפי התחזיות, תחנת התדלוק שהוקמה עתידה הייתה לתת שירות ל-100 אוטובוסים מונעים בגז טבעי דחוס בבאר שבע והסביבהאך נדמה כי בעוד הכוונות היו טובות, שכן שימוש בגז טבעי דחוס צפוי היה להפחית באופן משמעותי את זיהום האוויר בעיר ולסייע לחיסכון בעלויות של עד כ-50% בעבור חברן דן, בפועל המהלך יצר שלל בעיות כפי שמסבירה י': "מעבר החברה להנעה בגז אינו פרקטי בב"ש החמה וגורם להמון תקלות באוטובוסים בייחוד בקיץ, שכן גז מתחמם מאוד ומשבית את האוטובוסים באיזשהו שלב".

מדן באר שבע נמסר:

"בחינת תחבורה ציבורית בימי מלחמה בכלל, ובאזור הדרום בפרט, מסלפת את המציאות ואינה משקפת את התנהלות החברה". 

"למרות כל אלו, דן באר שבע מצליחה לנהל שגרת נסיעות שמשרתת מאות אלפי נוסעים וברמת ביצוע טובה בדומה לממוצע הכלל ארצי". 

"מערך השירות של דן באר שבע בודק כל תלונה שמגיעה למערכת. הבדיקה כוללת תחקור מלא של האירוע, בדיקות עם נהגים ומפקחים וכלים נוספים שמאפשרים לחברה לבדוק כל מקרה בצורה מקצועית ועניינית. ככל שיש מקום לנקיטת צעדים החברה אינה בוחלת בוחלת בכך. החברה בקשר עם כל מתלונן, מהגשת התלונה ועד סיום הבדיקה. בעניין אוטובוסים המופעלים על גז: הטענה מופרכת".

פנינו גם בכדי לקבל את תגובת משרד התחבורה, אך תגובתם טרם התקבלה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('96c2228c-6ea6-4ff9-9956-1093299fc79a','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה