תופעה מדאיגה בבאר שבע: בעלי דירות לא מוכנים להשכיר לבאר שבעיים

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('c50c5d2f-8165-4b68-a4fe-8a6e4181714d','/dyncontent/2024/5/1/b7c969b2-484f-4331-bd04-bd9ead8fafb4.gif',17822,'סמי 0524 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('c50c5d2f-8165-4b68-a4fe-8a6e4181714d','/dyncontent/2024/5/1/490c2377-284e-4da5-8be4-3136246574d4.jpg',17827,'תמוז 0524 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7]]);})

תושבים מבירת הנגב טוענים לאפליה מכעיסה מצד לא מעט בעלי דירות בעיר, אשר אינם מוכנים בפירוש להשכיר דירות למי אינו סטודנט. יצאנו לבדוק עד כמה הבעיה עמוקה וגילינו כי ייתכן שבעלי הדירות הם רק התסמין וכי הבעיה דווקא הרבה יותר רצינית ממה שחשבנו

"לסטודנטים בלבד". קרדיט - תוכן גולשים ע"פ סעיף 27א'פתיחת שנת הלימודים האקדמית נמצאת בפתח וכפי שכבר התרגלנו כאן בעיר, בקרוב אלפי סטודנטים מכל רחבי המדינה צפויים להגיע הנה לבאר שבע על מנת ללמוד תואר באוניברסיטת בן גוריון. וכמו בכל שנה בחודשים הללו, מתחילים להופיע להם על חזיות הבניינים יותר ויותר מודעות של בעלי דירות שמחפשים שוכרים לנכסים שלהם.

אז בעוד הסטודנטים החדשים וגם הישנים יחליפו ביניהם דירות באזור השכונות א', ב', ג' ו-ד', יש כאלה שבעקבות תופעה חדשה ומכעיסה ימצאו עצמם ללא דירה – בעלי דירות בעיר, אינם מוכנים להשכיר דירות למי שאינו סטודנט. אז מי אלו אותם תושבים שמופלים באופן בוטה אתם שואלים? ובכן, אלו הם תושביה "המקוריים" של באר שבע, כלומר אלו שגרים פה מאז ומתמיד ואינם מתכוונים לעזוב בקרוב. לאחרונה החלו להגיע למערכת באר שבע נט לא מעט תלונות אודות תושבים מהעיר, מבוגרים וצעירים אשר מעוניינים לקיים פה את חייהם ולמצוא בית שיתאים לצרכיהם, אבל בשל העדפה לא ברורה לגמרי של בעלי דירות שונים, פשוט נאלצים למצוא אלטרנטיבות בשכונות אחרות.

רוני קטבי, תושבת באר שבע ומתכננת ערים במקצועה העלתה את הנושא לרשתות החברתיות. לאחר שניסתה למצוא דירה לאביה הפנסיונר, נתקלה רוני בלא מעט סירובים מצד בעלי דירות להשכיר לאביה, תושב באר שבעי וותיק, דירה הגונה ונוחה. כך היא מספרת הבוקר לבאר שבע: "אבא שלי כבר עבר את גיל 70 והחלטנו אני ואחיות שלי למצוא לו דירה נוחה במרכז העיר. הוא כעת מתגורר ברמות ובגלל שהוא כבר לא נוהג, הוא מתקשה להתנייד ממקום למקום. מה גם שבמרכז העיר נמצאים כל העסקים וכל מרכזי השירותים. אז ניסינו להשיג לו דירה ברחוב ביאליק בשכונה ב' וראיתי דירה שיכולה להתאים לצרכים שלו. המחיר היה בהתאם וזה היה ממש בול בשבילו, אבל בעל הדירה אמר לנו במפורש – 'אנחנו משכירים רק לסטודנטים' וזה היה ממש מקומם''.

השיחה של רוני עם בעל דירה בעיר. קרדיט - צילום פרטי

האם ייתכן שבעלי הדירות תופסים את הבאר שבעיים כיצורים שפלים ולעומת זאת השכרה לסטודנטים אקראיים נחשבת ליותר "סקסית"?

רוני מצידה חשבה תחילה שמה שמסתמן אולי כשגעון של בעל דירה אחד בלבד, הינו נחלתם של לא מעט בעלי נכסים בשכונות הוותיקות בבאר שבע שמעדיפים באופן מפלה ומקומם לא להשכיר דירות לבאר שבעיים: "יש אנשים שרוצים לגור פה בעיר ולהשתקע פה ואפילו מוכנים לחתום חוזה שכירות שיהיה ל-5 שנים. אבל בעלי הדירות מצידם כנראה מגיעים עם דעות קדומות".

כמו מה לדוגמא?

"הם כנראה תופסים אותנו כתת רמה או כברברים וזה מצב עקום לגמרי".

חשוב לציין כי בשנת 2017 תיקנה ממשלת ישראל את "חוק השכירות והשאילה" ואליו התווספו סעיפים שונים כמו – כאלו שמתייחסים לזכויות ולחובות המשכיר לפני תחילת השכירות, לאופן ביצוע חוזה השכירות, לסיום השכירות, הארכתה, ביטולה והפרת חוזה ועוד. מה לא תוקן? כל מה קשור  לאפלייתם של שוכרים בשל מוצא, עדה, דת, מגדר או זהות מינית. רבים ניסו לשנות את החוק, אך הוא נותר פרוץ לגמרי מכמה היבטים.

רוני אמנם מאשימה את אותם בעלי דירות כי הם מפלים בצורה מבזה את תושבי באר שבע, אך טוענת כי מדובר גם בתופעה הרבה יותר עמוקה ומי שאחראי באופן מסוים לכך שבעלי הדירות מתנהגים כך הם לא אחרים מתושבי העיר עצמם ומקבלי ההחלטות בעירייה ואלו שאמונים על תכנון ושיפור השכונות: ''יש פה תופעה שהבאר שבעים הקלאסיים, אלה שגדלו פה ובחרו לחיות את החיים שלהם פה – יוצאים לשכונות החדשות ומפנים את השכונות הוותיקות, כי בסופו של דבר לא חידשו אותן כבר שנים ולא כולם רוצים לגור שם''.

"וכך יוצא מצב שהשכונות הוותיקות מתרוקנות מתושבי מבאר שבע ומה שנשאר שם זה רק סטודנטים שהם אם נרצה או לא, תושבים זמניים שככל הנראה יעזבו את העיר בסוף התואר. מה שקורה זה שהמרחב של העיר והליבה שלה כבר לא שייכת לבאר שבעים, אבל עדיין לרוב האזרחים הוותיקים הרבה יותר נוח לגור בשכונות הישנות כי בחדשות אין מספיק שירותים''.

מגדלים בשכונה ב'. צילום: פרטי/שרוןטל

רוני עוד מציינת כי היא אינה היחידה שנקלעה למצב המתסכל מול בעלי הדירות, שכן גם לאחותה ולחברתה הטובה קרו מקרים זהים. מקרה דומה קרה גם לאחותי וגם לחברה שלי – ''אחותי ובעלה חיפשו בית נחמד בשכונה ב' וגם חברה שלי. מדובר בסופו של דבר בחבר'ה צעירים שכן רוצים לגור בעיר העתיקה או בשכונה ב'. אבל התפיסה היא כי זאת שכונות ''רק של סטודנטים''.

נראה כי אם לא תשתנה התפיסה, אבא של רוני לא יהיה היחיד שלו זה יקרה והמצב הבעייתי יהפוך לרחב יותר – "אין התחדשות עירונית בעיר וכל מה שעושים זה לבנות שכונות חדשות. אז כל המרכז ננטש, ויש פה בעיה רצינית מאד. אי אפשר להזניח ככה את מרכז העיר". גם סגן ראש עיריית באר שבע טל אל על, מהנדס ערים בעצמו ומחזיק תיק ההנדסה בעירייה חושב ככה. בראיון שערכנו איתו אמר אל על - "היציאה החוצה גרמה לעיר להתרחב ולא להיות מספיק קומפקטית''.

כאמור, אין ספק שמה שרוני מציגה היא בעיה רחבה שיש לתת עליה את הדעת – אם ליבת העיר של באר שבע לא תתחזק, תאבד בירת הנגב את הזהות שלה. למרות שבניית שכונות חדשות היא עניין מבורך לכשעצמו, נראה כי יש לעצור לרגע ואולי לנסות לחשב מסלול מחדש, כך שמקרים כמו שקרו לרוני לא יחזרו על עצמם - "באר שבעיים צריכים לחזור לתוך באר שבע, כי אחרת בעלי דירות ימשיכו להפלות וליבת העיר תישאר מאחור".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('f463aa10-104e-4a2d-82d4-5dc5d90f3085','/dyncontent/2024/5/1/490c2377-284e-4da5-8be4-3136246574d4.jpg',17827,'תמוז 0524 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה