שינוי בשעות הרכבת: פגיעה חמורה בתושבי באר שבע

$(function(){setImageBanner('e349ba29-d9c5-4425-97f6-20dc2757e9dc','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

באר שבע נשארת מאחור: בשבועיים האחרונים נאלצים תושבי העיר להתמודד עם שינוי בזמני הרכבות בעקבות פרויקט החשמול של רכבת ישראל, התוצאה: הכפלת זמני הנסיעה לעבודה והתלבטות של תושבים אכפתיים לגבי המשך המגורים בעיר. "הפער הזה הוא פשוט הודאה גסה של אל תגורו פה".

צילום באדיבות רכבת ישראל

בימים אלו מתקיימות העבודות על פרויקט החשמול ברכבת ישראל, פרויקט שעתיד להחליף את שיטת ההנעה הקיימת כיום להנעה חשמלית. בין מטרת הפרויקט: קיצור זמני הנסיעה בקווים עירוניים ופרבריים, הרחבת מספר התחנות בקווים הקיימים, הקטנת זיהום האוויר ומטרדי הרעש, הקטנת הצפיפות בקרונות ועוד. לאור העבודות, חלו שינויים בזמני הרכבות, ותושבי באר שבע והסביבה נאלצים להתמודד עם ההשלכות: בשעות הבוקר, זמני הרכבות הוקדמו ב-12 דקות, ובשעות הערב הרכבות מהמרכז לבאר שבע נדחו ב-6 דקות. השינוי, אמנם עשוי להיראות מינורי למסתכלים מהצד, אך הוא משפיע באופן דרסטי על חייהם של משתמשי הרכבת, ואף גורם להם להתלבט על המשך המגורים בעיר באר שבע.

"אני עובדת בחברת הייטק במרכז, ולמרות שאני עובדת בתל אביב, החלטתי לגור בבאר שבע" מספרת שירה לף קרייטמן, תושבת שכונת רמות, שעלתה לארץ מארצות הברית לפני 6 שנים עם תחושת שליחות ואהבה לדרום. "אני מאמינה שהדרום זה העתיד ואני רוצה להיות חלק מזה. כל החברים בעבודה שלי חושבים שנפלתי על הראש שבחרתי לגור כאן". המשמעות של השינוי בזמני הרכבות היא עצומה עבור אנשים כמו שירה, כפי שהיא מעידה, זמני הנסיעה התארכו משמעותית ומונעים ממנה את האפשרות לקחת את ילדיה לגן. "נסיעה ברכבת המהירה נמשכת שעה וחמש דקות לתל אביב, עד כה, הבאתי את הבת שלי לגן בשעה 7:30, עליתי על הרכבת של 8:01 מתחנת באר שבע צפון, והגעתי למשרד ב9:35. כן, נסיעה ארוכה, אבל עבדתי שעה שלמה ברכבת וזה הסתדר. עכשיו בגלל השינוי בזמני הרכבות בשני הכיוונים, הנסיעה התארכה מעל שעתיים, בתור עובדת היי טק במרכז לא כדאי לי להמשיך לגור פה".

שירה לא לבד בתחושות, גם עופר בן צבי, תושב ויליד העיר, מעיד על התלבטות לגבי המשך המגורים בבאר שבע, זאת לאור ההארכה הקריטית בזמני הנסיעה שנכפתה עליו. ההתלבטות לגבי המגורים כאן קשה במיוחד עבורו, כתושב שגדל והתחנך בעיר. "גדלתי ולמדתי כאן כל חיי מלבד 3 שנים שעברנו לאשדוד בגלל צרכי עבודה. אבל חזרנו, היה לי חשוב לגור פה בבאר שבע, זה ערך עבורי, אני רוצה שהילדה שלי תגדל פה, ההורים שלי גרים פה, העיר הזו היא מעבר לעיר". מספר עופר. "לפני השינוי ההגעה מהבית למשרד ארכה שעתיים וחצי, היום זה מעל ארבע שעות. ארבע שעות ועשר דקות! התחושה היא שהאנשים שמקבלים את ההחלטות האלה הם אנשים שאין סיכוי בעולם שעלו פעם אחת על אוטובוס, משנים זמנים בלי להבין את המשמעויות".

שירה ועופר לא נותרו אדישים למצב. שירה, פרסמה פוסט ועצומה בנושא, וחושפת בפני מערכת באר שבע נט: "קיבלתי הרבה תגובות מאנשים שגרו בבאר שבע, התייאשו, ובחרו לעבור למרכז". עופר, כתב מכתב לעירייה, אך התאכזב עמוקות מהתשובה: "התגובה באמת העליבה אותי. 'אנחנו לא שולטים ברכבות, זה משרד התחבורה', למה אני מצביע לראש עיר? התשובה הזו הפכה להיות מדיניות- האשמה של הממשלה. אלו בדיוק המקומות שאני מצפה מראש העיר שלי לעמוד על הרגליים האחוריות ולדאוג שאף אחד לא פוגע בגישה לתל אביב. זה ערך, מי שיפגע בשערי תל אביב פוגע בתושבים". אומר עופר. "הפער הזה הוא פשוט הודאה גסה של אל תגורו פה. אני לא אחזיק פה שנה ככה, בחרנו לגור פה, זה לא שלא חיפשנו עבודה בבאר שבע, אין משרות".

בירת ההייטק- עדיין תל אביב

"עם כל הכבוד להצהרות של רוביק וההייטק, רוב המשרות פה בעיר בתחום מיועדות לסטודנטים ויש פער גדול בהיצע לעומת המרכז". אומרת שירה, ועופר מוסיף: "אני בדקתי באופן אישי, בכל 'גב ים נגב' יש היום 70 משרות פנויות, 50% לסטודנטים ו-50% לבכירים, אין משרות למי שבאמצע. רק בחברה שלי ושל שירה יש 50 משרות פנויות לאנשים כמונו בתל אביב".

"בימים אלו בעלי מסיים תואר ברפואה, בחודשיים הקרובים הוא צריך לעשות סטאז', יותר קל לנו לעבור לגור במקומות אחרים, אבל בכל זאת אנחנו מאמינים בדרום ורוצים להישאר פה, אבל אם זה ימשיך ככה עם הנסיעות אני לא אוכל, אני המפרנסת היחידה בבית כרגע ואין לי ברירה להמשיך לעבוד איפה שיש משרות- במרכז". מעידה שירה.

"אני חושב שלא רואים אותנו. זאת החלטה של אנשים שלא רואים את החיים של האזרחים. אני מבין שעושים חשמול לקו, לא מזלזל ברכבת ישראל שמסיעים פה מיליונים של אנשים. זאת החלטה שהתקבלה בשולחן מנותק, עם אנשים שלא מבינים את ההשלכות של ההחלטות שלהם, ומי שאני מצפה שיבין? הרשות שלי. אם מישהו מהרשות היה נאלץ לנסוע ברכבת, אני מבטיח שהיו שאטלים עד תל אביב. הקדימו את השעות ומאלצים אותנו לבחור בין לקחת את הילדה בגן לבין ללכת לעבודה. חזרנו לפה בשביל שהילדה שלי תחייה פה, זאת עיר מדהימה עם אנשים מדהימים, חבל".

ומה יוכל להשאיר אתכם כאן בעיר?

"יש שתי אפשרויות:

  1. להחזיר את הרכבות לזמנים שהיו לפני כן, בשני הכיוונים.
  2. להוסיף עוד רכבת מהירה בשעות העומס (בוקר וערב) ב45 דקות שעכשיו אין רכבות. זה אומר רכבת ישירה (שעוצרת בקרית גת - לוד-תל אביב) שתצא מבאר שבע בסביבות 8:15 (כל שעה בדקה ה15). אגב, הרכבות הישירות מבאר שבע הם כבר די עמוסים בבוקר, וכבר שמגיעות לקרית גת, אין מקומות ישיבה. הוספת עוד רכבת ישירה בשעות העומס גם יקל על העומס".

מרכבת ישראל נמסר בתגובה, כאשר נשאלו על אפשרות של מתן פתרונות בעניין זה:

כחלק מלוח הזמנים החדש שהופעל לאחרונה הוגדלה תדירות הרכבות מאיזור הדרום אל המרכז, וכן הוארכו שעות פעילות בתחנות רבות באיזור וכן מופעל שירות בימי שישי ומוצ"ש.
כחלק מהפעלת הלו"ז, חלו שינויים קלים בזמני יציאת הרכבות בחלק מהתחנות, וזאת בשל אילוצים תפעוליים הנוגעים למחסור בתשתיות מסילה.
אנו פועלים יחד עם משרד התחבורה ומפעילי התחבורה הציבורית השונים, למיטוב סנכרון זמני יציאת הרכבות והאוטובוסים.

מעיריית באר שבע נמסר בתגובה:

במטרה להפוך את שירות הרכבות לחדיש יותר, מהיר יותר וידידותי לסביבה, מקדמת  רכבת ישראל את פרוייקט חישמול הרכבות בישראל בכלל ובבאר שבע בפרט. לשאלתך באשר ללוחות הזמנים יש לפנות לרכבת ישראל.

המעוניינים מוזמנים לחתום על העצומה שהקימה שירה למציאת פתרון בנושא.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה