שביעות הרצון מהתחב"צ בעיר נמצא בשפל; האם מישהו מתכוון להרים את הכפפה?

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('cb5501ef-a7b5-4f37-832c-e544e87d2b6c','/dyncontent/2024/12/2/ec01fc17-6600-46e6-9b9b-487e45d04e92.jpg',18776,'כיוונים 1224 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('cb5501ef-a7b5-4f37-832c-e544e87d2b6c','/dyncontent/2022/9/29/6d85e308-fcfa-410d-ae1c-105b97c61e18.jpg',15320,'מכללת השף אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7]]);})

נתיבי התחבורה הציבורית בבאר שבע כמעט ולא קיימים, התושבים מתוסכלים מהאיכות הכוללת ובקמפיין הבחירות האחרות כמעט ולא נשמעו מצד נציגי הציבור כל התייחסות לנושא. האם מישהו ממקבלי ההחלטות ירים את הכפפה בקדנציה הקרובה?

דן באר שבע. תחבורה ציבורית. צילום: שרון טל

אחד הנושאים העיקריים המשפיעים על חיי היומיום שלנו הוא נושא התחבורה. את העומס בכבישים כולנו חווים ומכירים היטב. ישראל אף מדורגת במקום הראשון והלא מכובד במדד הצפיפות בכבישים במדינות ה-OECD.

לכך השפעה מכרעת על איכות החיים, יוקר המחיה, זיהום האוויר, תאונות הדרכים ועוד. הסיבה העיקרית לעומסי התנועה הרבים הינה היעדר תחבורה ציבורית טובה ויעילה שתוכל להוות אלטרנטיבה לשימוש ברכב הפרטי. כאן בבאר שבע, כתבנו לא אחת על המצב הבלתי אפשרי שנוצר בכבישי העיר, זאת בשל תשתיות ירודות לצד עלייה בכמות הרכבים. תושבים רבים יעידו כי נסיעה מקצה אחד של בירת הנגב אל הקצה השני תיקח קרוב ל-40 דקות בשעת העומס. 

מה גם, שמצב התחבורה הציבורית בבאר שבע גם הוא אינו מזהיר. בעבר התפרסמו סקרי שביעות רצון, בהם החברות השונות בעיר נמצאו במקום האחרון. בכתבות אחרות שנערכו בשנה האחרונה, סקרנו גם את מצב התחנות השונות, אשר מוזנחות רובן בצורה קשה וזאת למרות שהן משרות עשרות אלפי תושבים ותושבות מידי יום.

כעת, ארגון בשם ''15 דקות'', אשר בוחן ובודק את מצב התחבורה הציבורית בישראל מציג נתונים מאכזבים אף יותר בנוגע למצב התחב"צ בבירת הנגב. אמנם הבחירות המקומיות כבר התרחשו והתוצאות נקבעו, אך אחת הטענות החוזרות והנשנות מצד תושבים כלפי נבחרי הציבור בעיריית באר שבע היא שמצב התחבורה הציבורית לא נמצא בראש מעיינם.

בארגון טוענים, כי על מנת שהתחבורה הציבורית תוכל להיות טובה ויעילה, יש צורך בהקצאת נתיבי תחבורה ציבורית רציפים, על חשבון הרכב הפרטי (דבר שתלוי בשלטון המקומי) וכן בתגבור השירות, דבר שגם הוא תלוי בשלטון המרכזי. ''לצערנו'', טוענים בארגון - ''לעיתים קרובות, השלטון המרכזי והמקומי נמצאים בחיכוך, והציבור הוא זה שמשלם את המחיר. עיריות יכולות לקדם או לעכב הקצאת נתיבי תחבורה ציבורית ושבילי אופניים ולכן הן שחקניות מפתח בתחום זה''.

מטרופולין. תחבורה. שדרות רגר. צילום: שרון טל

כאמור, בארגון מדווחים כי בחודשים האחרונים נערך סקר "תחב"צ בעיר שלי", סקר שהופץ ונבנה ע"י פורום ארגוני השטח למען תחבורה ציבורית הכולל 17 ארגונים חברתיים וסביבתיים בהובלת ''15 דקות'' ושאל את נוסעי התחבורה הציבורית שאלות חשובות בנוגע לנורמות הנסיעה שלהם, כלומר מה חסר להם בתחבורה בעיר ומה הם מצפים שיקרה בכהונה הבאה ברשויות המקומיות. על הסקר ענו כ-7,165 נוסעים מכל הארץ.

במדד שביעות רצון משירות התחבורה הציבורית בישראל, קיבלה חיפה את הדירוג הגבוה ביותר מבין ערי המטרופולין עם ציון של 3.17 לעומתה, באר שבע קיבלה ציון נמוך בצורה משמעותי - 2.74 בלבד (מבוסס על 1,894 תשובות). נתון מאכזב נוסף שנחשף, ויכול להסביר את חוסר שביעות הרצון של התושבים מהתחב"צ בעיר הוא המחסור החמור בנתיבי תחבורה ציבורית. על פי הדו"ח, עד 2019 היו קיימים בבאר שבע 1.9 ק"מ בלבד של נת"צים - פער משמעותי מתל אביב לדוגמא, שמובילה את הרשימה ובה יש לא פחות מ-71.1 ק"מ כאלו ברחבי העיר.

עוד נתון מאכזב, שבעירייה פחות היו רוצים שתדעו, והוא שבירת הנגב משמשת דוגמה רעה מאד ולא קידמה אף לא סנטימטר אחד של העדפה לתחבורה ציבורית בשטחה בכהונתו האחרונה של ראש העיר רוביק דנילוביץ'. למעשה, עד 2019 נחנכו 900 מטר בלבד של נת"צים (1.9 בכולל, ע"ע). ומה קרה משנת 2019 ועד השנה האחרונה? לא נחנף ולא סנטימטר אחד של נתיב תחבורה ציבורית.

רוביק דנילוביץ'. קרדיט - צילום פרטי

בארגון הגדילו לעשות, ובדקו עם התושבים האם הם בכלל רוצים נת"צים? ובכן, כ-89 אחוז מהנשאלים השיבו כי הם היו שמחים לראות סלילה מוגברת של נתיבי תחבורה ציבורית בבאר שבע. חשוב לומר, כי על פי הדו"ח - בבאר שבע מתכוננים להיבנות 42 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית אך ניכר כי קצב הביצוע אינו מבטיח.

לסיכום הדו"ח, הדגישו בארגון כי ''מדינת ישראל חייבת להתקדם לעבר תחבורה ציבורית יעילה ולא להיתקע בתוך הפקק ובסחבת הפוליטית שאנו מורגלים אליה. הבירוקרטיה משאירה אותנו מאחור, ומשפיעה על כל תחומי החיים, גם על התחבורה וההתניידות שלנו ממקום למקום, הדבר היומיומי והבסיסי ביותר, היכולת לנוע במרחב''.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('07cb9e79-83d7-4f62-942b-09b54d446c47','/dyncontent/2024/12/2/ec01fc17-6600-46e6-9b9b-487e45d04e92.jpg',18776,'כיוונים 1224 אייטם',525,78,true,32654,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('07cb9e79-83d7-4f62-942b-09b54d446c47','/dyncontent/2024/12/15/9d8d2386-821e-41e6-8d2c-0cea317f3fe9.jpg',18362,'קפאסה 0924 אייטם',525,78,true,32654,'Image','');},7]]);})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה