ראיון בחירות מיוחד: שלומי נומה מתכונן לשלב הבא בחייו - יוצא לדרך חדשה

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('5078a3f0-523d-4ace-a5ad-2cc96507d300','/dyncontent/2024/5/6/5a911776-e691-4112-b485-28aa508cfd19.jpg',17855,'טכנולוגית 0523 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('5078a3f0-523d-4ace-a5ad-2cc96507d300','/dyncontent/2024/5/1/b7c969b2-484f-4331-bd04-bd9ead8fafb4.gif',17822,'סמי 0524 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('5078a3f0-523d-4ace-a5ad-2cc96507d300','/dyncontent/2024/5/1/490c2377-284e-4da5-8be4-3136246574d4.jpg',17827,'תמוז 0524 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7]]);})

הבחירות המקומיות לעיריית באר שבע יתקיימו ביום שלישי הקרוב, ואחד השמות המסקרנים ביותר מבין כלל המועמדים הוא כמובן זה של שלומי נומה, מנכ"ל כיוונים עד לאחרונה ובקרוב מאד ככל הנראה סגן ראש העיר הנכנס. בראיון לבאר שבע נט הוא מספר על הסיבות שגרמו לו להיכנס לפוליטיקה, על החזון שלו, העצה שקיבל מאביו הכה אהוב וגם - מה דעתו על כך שהוא נחשב ''היורש'' של ראש העיר המכהן, רוביק דנילוביץ'.

שלומי נומה. קרדיט - כיוונים

לאחר שנות עשיה רבות בחברת "כיוונים" – מנכ"ל החברה לשעבר, שלומי נומה, הודיע בהפתעה (או שלא, תלוי את מי שואלים) לפני מספר חודשים הודיע כי הוא מצטרף לרשימתו של רוביק דנילוביץ''.

מדובר היה בצעד מתבקש מצד אחד מהאנשים החזקים בציבור הבאר שבעי, שכן במשך זמן מה נשמעו רחשים סביב נומה וסביב חברו הטוב רוביק על שידוך אפשרי. השניים, אשר נחשבים לחברים קרובים מאד כבר כעשרים שנה, ירוצו בבחירות הקרובות למועצת העיר באר שבע, הראשון בתור הסגן המויעד ואולי היורש העתידי, והשני כמובן בתור ראש העיר והמועמד היחיד.

בראיון למערכת באר שבע נט, אשר מתקיים ליד המטה העצום של רשימת ''דרך חדשה'' באיזור השדרה השביעית, שוחחנו עם מי שהוצב במקום השלישי ברשימה של ראש העיר הכל יכול, מקום של כבוד לאיש שרבים מכבדים. בתחילת השיחה, קשה שלא לשאול את נומה כיצד עברו עליו חודשי המלחמה: ''היינו בעיצומו של קמפיין בחירות וה-7 באוקטובר תפס את כל מדינת ישראל וגם אותנו בסיטואציה שלא חשבנו שתקרה בשום תרחיש, לא נערכנו לדבר כזה. עברנו מ-100 ל-0, זנחנו את הבחירות לגמרי בהחלטה ברורה ושמנו את כל מעודנו בעשייה עסקתי, בהתנדבות ובנתינה''.

''זאת תקופה לא פשוטה למדינה ולא לעיר. התקשרו אליי לא מעט בשביל שאוכל להפעיל קשרים ואעשה את החיבורים, וככה נתנו באמת סיוע לתושבים. הכל זז הצידה, הבחירות לא היו אישיו בכלל, נגענו רק בעניינים טכניים''.

נומה בן ה-46, מנכ"ל חברת כיוונים בשבע השנים האחרונות ועובד החברה מאז 2004, ניהל במשך השנים מערך עובדים עצום שספק אם מישהו ברשימתו של רוביק ניהל אי פעם. ''איש של עשייה'' מעידים עליו מכריו וגם רוביק עצמו ידע שמדובר פה בנכס שהוא רוצה לשמור קרוב אליו. בשל כך, ולאחר שפרסמנו על כך לראשונה בבאר שבע נט - פנה האחרון לנומה לפני מספר חודשים וביקש ממנו להצטרף אליו לקדנצייה הקרובה.

''אני ורוביק צועדים ביחד כבר 30 שנה מאז שאני נער, ונוצרה סיטואציה שבה הוא יכל להרכיב אותי יחד איתו וביקש ממני להצטרף ולמעשה להמשיך במסע שלנו, פשוט בפוזיציה שונה'', מספר נומה וטוען שבהתחלה לא מיהר להסכים: ''הייתה לי התלבטות, אם לצאת מהאזור הנוחות כי מאד אהבתי את התפקיד, אבל יש רגעים שצריך לקבל בהם החלטות על המשך הדרך ועל ראייה קצת יותר רחבה מהחברה המופלאה הזאת. אז כן, קיבלתי עליי את האתגר והמשימה וההזדמנות לעשות דברים נוספים''.

שלומי נומה, באדיבות עיריית ב"ש

כולם סביבך תמכו מיד בהחלטה שלך?

''כן היו שאמרו 'בשביל מה לך – אתה לא צריך להיות איש פוליטי'. אבל מעבר לכך,  אני חייב לומר שכולם תמכו בי, מהמשפחה ועד החברים''.

כבר עם הההכרזה על מועמדותו, לרבים היה ברור כי נומה לא מגיע לבזבז את זמנו בלהיות עוד חבר מועצה המן המניין. לאחר פרישתו של טל אל מתפקידו ובשל השינוי במבנה שאר הרשימות (בעיקר בזאת של הליכוד), תחת המטרייה של ראש העיר התפנו מספר כיסאות, אשר את אחד מהם מתכוון לאייש נומה, שכן כך למעשה הובטח לו: ''היה לי ברור שאני מגיע לחברות במקום בכיר ברשימה ולהיות כמובן גם סגן ראש העיר''.

''המטרה של הסגני ראש עיר לדעתי (ויש ארבעה כאלה), היא להוריד ממנו נטל, לפנות אותו לעיסוקים העמוקים שלו בגיוס תקציבים בפתיחת דלתות במשרדי הממשלה והמטרה היא להקל על ראש העיר ולבנות את המערכת בצורה נכונה. לא שוחחנו עוד על איזה תקפידים אני אעשה אבל אני מניח שאבחר בתחומים שקרובים אליי - פנאי, תרבות, נוער''.

אתה ורוביק מדברים על הנושאים שחשובים לתושבים, אתם מודעים למצוקות?

''מערכת היחסים שלי ושל רוביק היא מאד פתוחה, אנחנו מדברים על הנושאים בצורה מפרה. אני חשוב שהכיוון שהעיר הולכת בה הוא מאד טוב ואחראי. אבל ללא ספק ישש לא מעט נושאים שנרצה ביחד לשפר ולתת להם תשומת לב''.

כמו הביטחון לדוגמא?

''אני חושב שבביטחון נעשתה פה עבודה נהדרת, שאפילו משטרת ישראל אומרת שהסיירת שהעירייה הקימה די הצילה את העיר ב-7 באוקטובר. נעשו מהלכים עם חשיבה שספגנו עליהם לא מעט ביקורת – אבל בסופו של דבר העיר זוכה לביטחון אישי יותר גדול אבל אנחנו צריכים להמשיך ולעשות מעורבות קהילתית ושל המשטרה''.

נושא הקהילות עדיין בוער בך?

''כן, נושא הקהילה מאד חשוב לי, כי אלו חלק מהדברים שאני יכול להביא לשולחן ואנחנו במסע חיובי בתחום הזה. זהו אחד המנועים הגדולים של העיר שלנו שגם אני, בתור מנכ"ל כיוונים - שמתי עליו דגש, כי אני חושב שהמחויבות של התושבים לעיר היא מאד חשובה ומייצרת שייכות גדולה לעיר''.

קרדיט - רוביק דנילוביץ' (תוכן גולשים ע"פ סעיף 27א'

נומה, כמו שאר חבריו לרשימה - יאלצו להתמודד עם לא מעט בעיות שבולטות במיוחד בקרב תושבי העיר. אחת המרכזיות שבהן היא כמובן ההגירה השלילית, הגדלה מידי שנה בשל הביקוש הרב של הזוגות הצעירים בעיר לעבור לערים השכונת דוגמת אופקים ודימונה וזאת בשל הטבות המס המפנקות. 

כאן בבאר שבע נט, עלה הנושא פעם אחר פעם, כאשר הממשלה החדשה הבטיחה הבטחות רבות אך בינתיים לא קיימה. נומה עצמו מכיר בכך גם הוא וטוען שבקדנצייה הקרובה הוא וחבריו יעשו כל שביכולתם לדאוג שהדבר יקרה: ''אחד מהנושאים המרכזיים שאנחנו כהנהלת עיר נצטרך להיאבק עליו זהו מתן הטבות מס לעיר באר שבע, על מנת שזוגות צעירים ומשפחות יישארו פה. העיר חייבת לקבל הטבת מס בשביל שתושבים ירצו לעבור לפה ואז ב"ש תוכל להיות אבן שואבת לזוגות ממרכז הארץ, מה שיותר קשה לאופקים ונתיבות לעשות. מדינת ישראל תצא מורווחת מהסיפור וגם אנחנו כמובן''. 

שני נושאים נוספים שעומדים על הפרק, אשר גררו ביקורת לא מעטה כלפי רוביק מכיוונים רבים אלו כמובן ההתנגשות בין הדת לנושא הגאווה בעיר. בעוד במשך שנים רבות באר שבע נחשבה למודל עבור דו קיום ושוויוון בין כל המגזרים והקהילות בחברה הישראלית, בשנים האחרונות משהו נסדק. רוביק עצמו, הואשם לא אחת שהוא יושב על הגדר ואינו נוקב את עמדתו הברורה לכאן ולכאן, אולי מחשש להיות מזוהה עם צד פוליטי כלשהו.

נומה מבחינתו טוען שהרשימה של רוביק עצמו, מסמלת יותר מכל את האוכלוסיות השונות שיש לעיר באר שבע להציע: ''ברשימה שלנו יש מועמדים מכל הזרמים ומכל הגוונים. וכשראש העיר מצרף אנשים אליו, הוא לא שואל מישהו מה הדעה הפוליטית שלו, ואלא מי יכול לפעול ולעזור למען ומתוך אהבה לעיר. אני באמת מאמין שיש לנו ראש עיר אחראי, ששומר על סטטווס קוו ונותן מענה לכל הקהילות – הדתית, הגאה וכל אחת אחרת. ישלנו עיר מאד סבלנית וטולרנטית''.

מה איתך, איפה אתה עומד על המפה?

''אני לא מסתתר, תמיד אגיד את הדעה שלי ואת העמדה שלי וכמנכ''ל חברה עירונית הובלתי קו מאד ברור גם לסבלנות וגם לפולרליזם והסתכלות על כל הקהילות. יש לי אגף שלם שבו ישבו זה לצד זה חברים מהקהילה הגאה, הצעירים, התרבות התורנית התרבות היהודית והאוכולוסיות המיוחדות. אני חושב שהעיר שלנו היא מודל ל''ביחד הזה'', ואני חושב שההצלחה היא בכך שלא פיזרנו שנאה והכתמנו זה את זה''.

סעיף 27 א בחוק זכויות היוצרים

קרדיט: הבית הגאהנומה כאמור, אינו זר לתודעה הציבורית ולפרסום. בתור בנו של אחד משחקני הכדוגל הגדולים ביותר בהפועל באר שבע בכל הזמנים (אברהם נומה), כבר מאז ילדות היה נומה הבן חשוף למצלמות ולתקשורת. כשהתבגר, יחד עם הקשיים שאביו חווה ומחלת הסרטן שתקפה אותו לפני זמן מה, חוותה העיר כולה יחד עם נומה את כאבו ותמכה בו. 

כעת, הוא מספר על התהליך שעבר יחד עם אביו ועל ברכתו למסע הפוליטי אליו יוצא בנו בקרוב: ''אני ליוויתי את אבא בכל התהליך הרפואי שעבר. ליוותי אותו בכל שלב, ובשנה האחרונה הוא נקי לגמרי וחזר לאורח חיים מלא. במקביל לימים שביליתי לצידו גם ניהלתי כמובן חיים ואת החברה. היו ימים שהייתי הולך לשערי צדק ולטיפולים שונים לצד ניהול החברה וניהול הבית. הוא דוגמא לאיך מנצחים את המחלה באופטימיות ושמחת חיים. יש לו גישה מיוחדת וחלק מהניצחון של המחלה זה שהוא היה מאד חיובי בראש כל הזמן''.

''עד היום אנשים עוצרים אותי ואומרים לי - 'הבן של נומה'. עכשיו, גם כשהצטרפתי הוא מאד פרגן ותמך וגם אם הוא קצת חשש, הוא תמיד עשה את זה בחיוך. הוא מברך על המהלך ואני מניח שכמו שהוא גאה בי, אני גאה בו על הדרך שהוא עושה, על הגישה שלו לחיים, זה שהוא שמח בחלקו''.

יש ציפייה ברשימה ובקרב שאר החברים שתקחו את הבחירות בקלילות?

''בבחירות הכל יכול להיות ואנחנו עובדים מאד קשה להסביר לציבור שאנחנו צריכים כוח במועצה, על מנת פחות להיות תלויים בשותפים כאלו ואחרים בשביל שראש העיר לא יהיה עסוק בענייני קואליציה. חלק מתנופת הפיתוח היא בשל העובדה שלראש העיר יש רשימה גדולה ואני רוצה להאמין שבבחירות הקרובות התמיכה בו תהיה אפילו יותר גדולה''.

זה קל כשאין נגדך מועמדים, לא?

''עצם זה שאין מועמדים זה גורם לרבים לחשוב שאין למה ללכת להצביע ואנחנו מנסים להסביר שגם אם הוא נבחר, הוא צריך מועצה חזקה. זה יכול לגרום להרדמה ובגלל זה חשוב לנו שהתושבים יבינו עד כמה זה חשוב ללכת ולהצביע ולממש את הזכות הדמוקרטית שלהם.

לסיום, השאלה המתבקשת ביותר שכולם רוצים לדעת את תשובתה- האם אתה מתכוון ביום מן הימים להיות היה היורש של ראש העיר הנוכחי?

''יש לנו ראש עיר מצויין, ואנחנו מכירים את כל ההצעות שהיו לו במשך השנים להצטרף לפוליטיקה, אבל לי באופן אישי קשה לדמיין מצב שבו שהוא עוזב. לא חלמתי אף פעם להיות נבחר ציבור, אז להיות ראש עיר? אני אתמקד בינתיים בזה ונתפלל שהוא ימשיך כראש העיר שלנו''.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('06d260c8-254e-400a-b1c7-e0d2bb029d35','/dyncontent/2024/5/1/490c2377-284e-4da5-8be4-3136246574d4.jpg',17827,'תמוז 0524 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה