קבלני הנגב במחאה: "אנחנו לא אויבים"

$(function(){setImageBanner('70cb5a37-f473-450c-a3e6-71fe328da6ec','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

קבלנים מכל הארץ שבונים את התשתיות ומבני הציבור במדינה בהפגנת מחאה נגד הממשלה על אי מתן פיצוי על ההתייקרויות: "נדרש סיוע דחוף, אנחנו על סף קריסה". יו"ר ארגון הקבלנים בנגב, אלי אביסרור: "אם הממשלה לא תדאג לפיצוי, קבלני תשתיות יהיו על סף קריסה ואז מי יבנה את תשתיות המדינה?"

קרדיט - התאחדות הקבלניםלאחר שנה של עליות דרמטיות בתשומות חומרי הגלם, ההובלה והאנרגיה בעקבות הקורונה והמלחמה באוקראינה בוחרת הממשלה, בניגוד למרבית המדינות המערביות, שלא לפצות קבלנים על התייקרויות של חומרי הגלם שמגיעות למאות אחוזים.

קבלנים מתחום התשתיות והבניה החוזית מהנגב השתתפו בתחילת השבוע (א', 31/7) בהפגנת מחאה שקיימה התאחדות הקבלנים בוני הארץ מול קריית הממשלה שבצומת עזריאלי בתל אביב. הפגנת המחאה התקיימה על רקע המו"מ עם הממשלה שבו הציגו הקבלנים דרישה לפצות את הקבלנים שבונים תשתיות ומבני ציבור, לאור הזינוק בעלויות תשומות הבניה בעקבות הקורונה והמלחמה באוקראינה. 

הבעיה נוצרה עקב זכייה במכרזים של משרדי הממשלה ורשויות מקומיות, לפני זמן רב, לעיתים מעל שנה, אולם תחילת העבודה היא רק בתקופה זו. מאז הזכייה במכרז ועד יום תחילת העבודה חלה התייקרות משמעותית בחומרי בניה ותשתית רבים, ולכן חברה שתבצע את העבודה על פי המחירים שהיו בעת הזכייה במכרז עלולה להפסיד סכומים גבוהים.

לפי נתוני BDI רק בשנת 2021 קרסו מעל 600 חברות בניה ותשתית. להערכת ההתאחדות - רבים מהקבלנים הללו קרסו בעקבות סירוב המדינה והעיריות לפצות אותם על ההתייקרות בתשומות הבניה. 

קרדיט - התאחדות הקבלנים

"המשבר בענף התשתיות משפיע על כל תחומי החיים של כל אזרח במדינת ישראל. תשתיות משפיעות על הפקקים בדרך לעבודה, על התורים בבתי החולים, כמות בתי הספר וכיתות הלימוד, המחסור במתנ"סים, בתחנות רכבת, מדרכות שבורות ותשתיות אינטרנט וחשמל שלא מתקדמות", מסביר אלי אביסרור, יו"ר ארגון הקבלנים בנגב ומ"מ נשיא התאחדות בוני הארץ. עוד מוסיף אביסרור: " המשבר משפיע גם על ענף הדיור, שכן אי אפשר להשלים בנייה של דירות ומסירה שלהן לרוכשים כל עוד פיתוח התשתיות באזור לא הושלמו בהתאם לתקנים. אם קבלני תשתיות יפשטו את הרגל מי יבנה את המדינה? אסור שזה יקרה".

במסגרת המאבק, פנתה התאחדות הקבלנים בוני הארץ לגורמי הממשלה המובילים בניסיון למנוע את קריסת הענף. למרות זאת, הנושא לא טופל כלל ובינתיים הענף קרוב לקריסה בשל העליות הדרמטיות במחירי תשומות הבנייה וחוסר הנכונות של הממשלה לפצות על כך.

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ טען כי על המדינה לשתף פעולה עם הקבלנים: "אנחנו כאן לפתחה של קריית ממשלה של הממשלה הזאת וקודמותיה, מכאן התגלגל המשבר העמוק שבו נתונים קבלני הביצוע בישראל – ולפתחה ישובו ההשפעות הקשות שהוא יצור במשק הישראלי. נציגי הממשלה יושבים פה במשרדים הממוזגים שאנחנו בנינו ומתעלמים מאיתנו. ממשלת ישראל חייבת לראות בקבלן שותף ולא אויב. אנחנו כאן יחד ואנחנו כאן חזקים ואנחנו כאן כדי להבהיר לממשלת ישראל – אם לא יהיה פיצוי לקבלני התשתיות לא יהיו תשתיות למדינה. למען העובדים בענף, למען הקבלנים ולמען המדינה אנו דורשים מהממשלה – כנסי מתחת האלונקה".

יוסי דלויה  חבר נשיאות ארצית, חבר מועצת העיר ומ"מ יושב ראש ארגון הקבלנים בבאר-שבע ובנגב: "אני לא ישן בלילה ולא מאמין שקבלן שמקבל עבודה מפסיד כספים, עובד ללא חשק ועומד בהפסדים שבגללם עליו למכור נכסים, להיחשף לתביעות ולבסוף פושט רגל. כמאה חברות קבלן בישראל פושטות רגל ויוצאות מהשוק בכל חודש. התוצאה בפועל היא שאנשים נותרים חסרי כל ומנודים מהחברה העסקית - ולמה? כי החברות הגדולות ומוסדות הממשלה לא מכירות בהצמדות, בעליות המחירים בעקבות הקורונה ועלויות הייבוא לאור המלחמה באוקראינה. החומרים עלו במאה אחוזים בשנה וחצי האחרונה והמדד עלה רק בעשרה אחוז! ישנן מדינות שהורידו מיסוי על ייבוא וחומרים כדי שהחברות ימשיכו לבנות ולהתקיים אז למה פה המדינה והחברות הציבוריות לא עוזרות? האדם החלש הוא זה שמפסיד, מי שיש לו יכול לשרוד ומי שאין לו פשוט לא יחזיק מעמד".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('7042227a-34bc-40c9-9d25-b923ebf2c018','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה