עלייה מדאיגה בתאונות בבאר שבע: יותר נפגעים במושב הקידמי
12.06.25 / 15:30
275 בני אדם נפגעו בעיר בשנת 2024 בעת שישבו במושב הקידמי ברכב – שניים נהרגו ו-25 נפצעו קשה ■ עמותת אור ירוק: "המושב הקדמי מסוכן יותר – יש לקדם הסברה, אכיפה ושימוש במערכות בטיחות מתקדמות"
נתונים חדשים של עמותת אור ירוק, המבוססים על הלמ"ס, חושפים תמונת מצב מדאיגה בנוגע לתאונות דרכים בבאר שבע: בשנת 2024 נפגעו בעיר 275 בני אדם בתאונות דרכים לאחר שישבו במושב הקידמי של הרכב, שניים מהם נהרגו ו-25 נפצעו באורח קשה. מדובר בחלק ממגמה ארצית רחבה הכוללת עלייה של 25% במספר ההרוגים במושב הקידמי בהשוואה לשנה שעברה.
על פי הנתונים, בעשור האחרון (2024–2015) נהרגו 19 בני אדם בבאר שבע כאשר ישבו במושב הקידמי, ו-218 נפצעו קשה מתוך סך כולל של 3,105 נפגעים בעיר במצב זה. עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מתריע: "הנתונים המדאיגים חייבים להדליק נורה אדומה במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים. ישנם פתרונות מוכחים וזולים שיכולים לעשות את ההבדל בין חיים ומוות – בראש ובראשונה חגורת הבטיחות ולאחר מכן גם מערכות הבטיחות".
המושב הקדמי, כך נמסר מהעמותה, נחשב למסוכן יותר מהמושב האחורי בשל קרבתו לנקודת הפגיעה בתאונות חזיתיות – הסוג השכיח ביותר של תאונות. עוצמת הפגיעה ברכב ונוסעיו גבוהה במיוחד במושב זה, ולכן עולה משמעותית הסיכון לתמותה או לפציעות חמורות.
עוד עולה מהדו"ח כי כמחצית מהנפגעים במושב הקידמי נפגעים בכבישים עירוניים – סביבה מוכרת אך מסוכנת יותר ממה שנראה לעין. בבאר שבע לבדה, מתוך 275 הנפגעים בשנה החולפת, רובם נפגעו בתחום העירוני, מה שמעיד על צורך מיידי בהגברת האכיפה ושיפור התשתיות גם בתוך הערים.

עו"ד יעקב מדגיש את הצורך בהסברה ואכיפה: "יש לקיים הסברה על חשיבות חגורת הבטיחות ובמקביל להגביר את האכיפה המשטרתית כדי לייצר הבנה בקרב הנהגים כי הסיכוי שייתפסו ללא חגורה גבוה. קיימות מערכות בטיחות רבות שמצמצמות את הסיכון לפגיעה ויש לעודד את הציבור להצטייד בהן".
ההמלצות המרכזיות למניעת תאונות קשות כוללות שימוש בחגורת בטיחות – שלדברי גורמי בטיחות עולמיים מפחיתה את הסיכון למוות ב-45%–50% – והתקנת מערכות בטיחות מתקדמות כגון בלימה אוטומטית במצבי חירום, התראה על סטייה מנתיב, ומערכות זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים.
הנתונים הקשים מבאר שבע משקפים בעיה ארצית רחבה: בשנת 2024 נהרגו 279 בני אדם בישראל לאחר שישבו במושב הקידמי – נתון שדורש תשומת לב דחופה מצד הרשויות המקומיות והלאומיות כאחד.
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected]
