נשיא בן גוריון התייחס לרפורמה המשפטית במהלך נאום יום הזיכרון ועורר סערה

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('f011085b-7930-4bae-b4c8-c163e1796d0f','/dyncontent/2024/5/1/b7c969b2-484f-4331-bd04-bd9ead8fafb4.gif',17822,'סמי 0524 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('f011085b-7930-4bae-b4c8-c163e1796d0f','/dyncontent/2024/5/1/490c2377-284e-4da5-8be4-3136246574d4.jpg',17827,'תמוז 0524 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7]]);})

נראה שאוניברסיטת בן גוריון הפכה שוב לזירת מאבק פוליטי והפעם סביב נאומו של נשיא האוניברסיטה, פרופ' דניאל חיימוביץ' בנאומו בטקס יום הזיכרון. לפי סטודנטים רבים חיימוביץ' רמז בנאומו לרפורמה המשפטית שמעיבה לרבים צל כבד על אירועי יום הזיכרון השנה. למרות שמדובר ברמז, סטודנטים רבים הגיבו בזעם וטענו: "הנשיא פגע בקדושת היום">>>

למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה. צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן גוריון בנגב

"הורים ובני משפחה, חברות וחברי סגל, סטודנטיות וסטודנטים, וכל קהילת אוניברסיטת בן-גוריוןימים סוערים עוברים עלינו כאן במדינת ישראלאף פעם לא חשבנו שיום הזיכרון יכול להפך להיות יום של מחלוקת. חברי הטוב, הרב מיכאל בוידן, ששכל את בנו יהונתן בלבנון, כתב טור ביום ששי, בו הצהיר, שיום הזיכרון עצמו אינו קדוש, אלא הנופלים הם הקדושים, ולכן לדעתו, יש למחות על נוכחותם של פוליטיקאים שלא שרתו בצבא, בטקסי הזיכרון", אמר נשיא האוניברסיטה, פרופ' דניאל חיימוביץ' בעת שנאם בטקס יום הזכרון במוסד.

עוד הוסיף הנשיא, כי אמנם לא ניתן לשאול את הנופלים עבור אילו ערכים נהרגו, אך לדעתו הכי סביר שאלו יהיו ברוח מגילת העצמאות. אך חיימוביץ' לא הותיר מקום לספק והגדיר את ערכי המגילה: "מגלת העצמאות צוותה עלינו להבטיח לכל אזרח במדינה "חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות ואנו בקמפוס שלנו, מקימים מרחב חופשי ומוגן שנותן מקום למגוון רחב של תחומי דעת, דעות וזהויות".

"המגלה קבעה כי יש לקיים 'שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור בלי הבדל דת, גזע, ומין', ואנו מגשימים זאת הלכה למעשה, באווירה פלורליסטית ומכילה, שמחבקת ומקדמת את בני ובנות כל הקהילות בארצנו. ברוח המגילה, אנו מטפחים עולם שוויוני של מחקר, מדע וידע, של העשרה והפריה הדדית מתמדת, שבו פועלים יחדיו בני ובנות כל העמים והמגזרים".

פרופ' דניאל חיימוביץ'. צילום: עמוד אישי

הנאום של נשיא האוניברסיטה גרר סערה ודיון חריף בין הסטודנטים. כאשר חלק מהסטודנטים טענו כי חרג מסמכותו ולא היה צריך להוסיף ניחוח פוליטי ביום הזיכרון והחלק השני טען שמדובר בנאום מאחד ואמיץ, שהעז לגעת ולהתעסק בסוגיות הליבה שהחברה הישראלית ניצבת בפניהם היום. בכל מקרה, ניתן להניח שהנאום של חיימוביץ' לא יעזור לשכח את המתח הפוליטי ששורר בשנים האחרונות בקמפוס אוניברסיטת בן גוריון.

אחד הסטודנטים המתנגדים כתב: "אין לך זכות. גם אם אתה נשיא האוניברסיטה וגם אם אתה הרקטור, יש דברים שלא עושים ויש ימים שלא נוגעים בהם. יושבים מולכם משפחות שכולות ואנשים ששכלו חברים, איזה זכות יש לכם לדחוף פוליטיקה לטקס זיכרון? בזיון שדבר כזה קורה, אם אתה מרגישים שאתם חייבים לדבר פוליטיקה, תנו למישהו אחר לדבר במקומכם ותשמרו את זה ליום אחר".
סטודנט אחר הגיב למתנגד וכתב: "בכל טקס מדברים לא רק על המוות - אלא גם על החיים וכן גם על המציאות, בטח כשהיא סוערת אפשר להבין מה הוא אמר שזעזע אתכם? מגילת העצמאות? מדינה יהודית על יסודות החירות הצדק והשלום? מה קרה לכם שמילים כאלה מקפיצות אתכם". אומנם זה נכון שהנשיא נמנע מלגעת בסוגיות המתסיסות באופן ישיר, אבל יכול להיות שביום כזה רגיש היה עדיף לוותר על הנושא כולו. 

למיטיבי לכת שרוצים להחליט בעצמם, צירפנו את הנאום המלא של נשיא האוניברסיטה מתחת לכתבה>>>

''הורים ובני משפחה, חברות וחברי סגל, סטודנטיות וסטודנטים, וכל קהילת אוניברסיטת בן-גוריוןימים סוערים עוברים עלינו כאן במדינת ישראלאף פעם לא חשבנו שיום הזיכרון יכול להפך להיות יום של מחלקתחברי הטוב, הרב מיכאל בוידן, ששכל את בנו יהונתן בלבנון, כתב טור ביום ששי, בו הצהיר, שיום הזיכרון עצמו אינו קדוש, אלא הנופלים הם הקדושים, ולכן לדעתו, יש למחות על נוכחותם של פוליטיקאים שלא שרתו בצבא, בטקסי הזיכרון''.

''רב אלוף הרצי הלוי, שהיה מפקדו הישיר של יהונתן, ענה לו שלשום בכתבה, כי עלינו לכבד את ממלכתיותו של היוםעם כל הכאב של חברי הטוב ורבים אחרים, אני רוצה להאמין כי בכל זאת היום הזה הוא מעל לכל מחלקת. היום, יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה, הוא אכן יום משתף לכולנו. כי הכאב על לכתם משתף לכולנו. וגם הגאוה והכבוד העצום שאנו רוחשים לנופלים, משותפים לכולנו''.

''כי הרי הם, הנופלים, התיצבו ובאו מכל קהילה, ומכל שבט בחברה הישראלית רבת הגונים והתרבויותכמעט בכל ישוב, בכל רחבי הארץ, יש בית עלמין צבאי שבו מתקבצים היום אלה שזוכרים את הנופליםוכך גם אנו, משפחת השכול של אוניברסיטת בן-גוריון,  שחללינו נמנים על כל מגזרי החברה הישראלית, התכנסנו כאן יחדיו כדי לחלק את הזיכרוןהשנה, כשאנו זוכרים את הנופלים, אני חש שחובה עלינו לזכר גם על מה ולמה נפלו אהובינו, ואלו ערכים הם קדשו במותם. דווקא עכשיו, כשמדינת ישראל גועשת סביב סוגיות נוקבות של ערכים, אחדות וזהות, חובה עלינו לשוב אל השרש וללמוד, כן, ללמוד, מהנופלים''.

''חובה עלינו לחפש תשובות אצל אלה שמסרו את נפשם על קיומנו ועל אחדותנו,  אלה שבמותם צוו לנו את החיים. חובה עלינו לזכור כי כל הנופלים כולם, מכל עיר, עירה, כפר, מושב, או קבוץ, נתנו את חייהם למען קיומה העצמאי והרבוני של ארצם, ארצנו, מדינת ישראלחובה עלינו לזכור כי הם מסרו את נפשם על קידושם של ערכים עמקים המשתפים לכולנו, של אמונות ועקרונות המהווים תשתית לעצם קיומנו כאן על האדמה הזאת''.

''דווקא עכשיו, כן, כי באה העתכי בתוך ומתוך הסערה, כלנו חשים שנפל דברזהותנו כישראלים מתעצמת, עצמיותנו כאזרחים מתבהרת, אהבתנו לארצנו, האחת והיחידה, מתעוררת ומתחזקת, ואנו מבינים יותר מתמיד שלעולם לא נותר עליה, שגם היום אנחנו מוכנים להילחם עליה, על עצם קיומה, על מהותה ועל ערכיה. וגם אם הנופלים לא יוכלו לענות לשאלותינו, אני מאמין כי תשובתם תמצא לנו במילותיו המפרשות והבהירות של מסמך אחד, המסמך המיסד של מדינתנו, הלא הוא מגלת העצמאות''.

''75 שנה חלפו מאז נהגו המלים המכוננות: "אנו מכריזים בזאת על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל – היא מדינת ישראל". 75 שנים, שלושה ואף ארבעה דורות, של צמיחה אל מול אתגרים, אחדות השלובה ברבגוניות, מלחמות והסכמי שלום, חיים ושגשוג לצד שכול וזיכרוןאך המילים שנכתבו ונחתמו ביד בוטחת, ב-ה' באיר תש"ח, מוסיפות להדהד סביבנו ובתכנו, מאז ועד היוםובכל זמן, לארך כל הדרך הארכה ורצופת המהמורות, אנו חשים כי עיני החותמים על המגלה, הלא הם אבות המדינה, מלוות אותנו באהבה המהולה בדאגה''.

''אנו באוניברסיטת בן-גוריון חשים קשר חזק, ומחיבות עמקה במיוחד אל מגלת העצמאות; אולי מכיוון שהאיש הדגול, שעל שמו נקראת האוניברסיטה שלנו, הוא זה שקרא אותה באזני העולם כלו, באותו מעמד איקוני של הקמת המדינה. וכך, בכל יום ויום, אנו שואפים ופועלים בכל דרך כדי לממש את החזוןמגילת העצמאות צוותה עלינו להבטיח לכל אזרח במדינה "חופש דת, מצפון, לשון, חנוך ותרבות," ואנו, בקמפוס שלנו, מקימים מרחב חופשי ומוגן שנותן מקום למגוון רחב של תחומי דעת, דעות וזהויותהמגילה קבעה כי יש לקים "שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור... בלי הבדל דת, גזע, ומין", ואנו מגשימים זאת הלכה למעשה, באווירה פלורליסטית ומכילה, שמחבקת ומקדמת את בני ובנות כל הקהילות בארצנו''.

''ברוח המגלה, אנו מטפחים עולם שוויוני של מחקר, מדע וידע, של העשרה והפריה הדדית מתמדת, שבו פועלים יחדיו בני ובנות כל העמים והמגזריםיתרה מכך, יש בקרבנו אנשי רוח והוגי דעות, שעקר עיסוקם בהעמקת ההבנה של המשגים והרעיונות, עליהם בנויה מדינה חופשית וחברה שוויונית. ועוד כמאמר המגלה, אנו שוקדים "על פתוח הארץ לטובת כל תושביה": כמוסד האקדמי המוביל בנגב, אנו אמונים על  פיתוח הנגב, הן ברמה הטכנולוגית והן על קידום אוכלוסיית הדרום על כל רבדיה, למען הדורות הבאים.  אני מאמין בכל לבי, שבדרך זו, על ידי מימושם הלכה למעשה של עקרי מגלת העצמאות, אנחנו מנציחים את זכרם, ואת רוחם, של הנופלים, ומעצימים את הערכים שיקדשו במותם. יהי זכרם ברוך''.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('95cd024b-bd90-4455-8353-9381b7c430f2','/dyncontent/2024/5/1/490c2377-284e-4da5-8be4-3136246574d4.jpg',17827,'תמוז 0524 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה