סיפור השראה של אישה אחת משדרות

$(function(){setImageBanner('377fde5b-e703-47aa-8ea4-ffc49b2c39b9','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

"התפקיד שלי הוא לספר לדורות הבאים את סיפור המסע שלי כיהודייה אתיופית לארץ ישראל ואת התלאות שעברנו בדרך לסודן". תכירו את זיוה גרמדאייט משדרות, שבחרה לעבוד מעל לעשור עם ילדי פותחים עתיד, ילדים במצבי סיכון,  כדי ליצור יחד איתם עתיד טוב יותר

 

זיוה גרמדאייט. קרדיט - ענת מחנאי

זיוה גרמדאייט, בת 44 נשואה+ 4, מתגוררת בשדרות, מזה 11 שנה עובדת כנאמנה, מנטורית רגשית חברתית, בעמותת פותחים עתיד בלוד ומלווה ילדים ומשפחות בעיר. זיוה עלתה לישראל מאתיופיה בשנת 1980 עם כל משפחתה, זוג הורים+ 6 ילדים, ביניהם אחיה התאום.

כילדה היא זוכרת שקיבלו אותם מאוד יפה. הם התגוררו בשכונה בבאר שבע שבה כולם היו יוצאי העדה האתיופית ועד היום זיוה שומרת על קשר עם חברות הילדות מהשכונה. כסטודנטית צעירה, עבדה בהתנדבות במרכז קליטה של יוצאי אתיופיה ובהמשך נקלטה כעובדת, "בחרתי לעבוד עם הקהילה ונשארתי לעבוד במרכז הקליטה של הסוכנות היהודית משך  10 שנים". בהמשך, עברה להתגורר בשדרות ושמעה ממכרה שיש משרה פנויה בתוכנית של פותחים עתיד, עמותה הפועלת למען ילדים במצבי סיכון בפריפרייה והחליטה לנסות להתקבל לעבודה. "תמיד היה לי חיבור לילדים, היה לי חשוב לעזור להם להפתח, להקשיב להם, לגרום להם לספר לי דברים שאפילו להורים שלהם הם לא מסוגלים ופותחים עתיד שהיא גם חברת בת של הסוכנית היהודית- היתה המקום הנכון עבורי להגשים את עצמי" אומרת זיוה. זיוה מצאה את ייעודה בפותחים עתיד ובנוסף, מגשימה עוד ייעוד שלה, לספר את סיפור המסע של יהודי אתיופיה לדור הצעיר בבתי הספר בשדרות.

מדי שנה מציינים במקביל ליום ירושלים את יום הזיכרון ליהודי אתיופיה שנספו בדרכם לארץ ישראל דרך סודן, כ-4000 איש נפטרו במסע הארוך והמייסר ולא שרדו. ביום השנה, יום ראשון ה- 29/5 עולים לירושלים, לאנדרטה לזכר הנספים. מסע הבריחה לסודן נמשך חודשים ארוכים ובין הצועדים  היו גם קשישים, אנשים חולים וילדים קטנים. בסודן נאלצו להמתין עד כשנתיים, במחנות פליטים, עד שחולצו ועלו לארץ ישראל. במחנות המעבר, סבלו יהודי אתיופיה ממגפות, רעב, מעשי התנכלות ושוד.

בין 4,000 המתים היה סבא של זיוה וחמתה (אמא של בעלה כיום). "אומרים לי שהייתי צעירה מאוד ובטח שאני לא זוכרת מה היה. אמנם הייתי קטנה אבל אני חיה את הזיכרונות הללו כאילו זה חלק בלתי נפרד ממני, חלק מהסיפור האישי שלי, כל חיי אני מרגישה שזו המורשת שלי ושעלי לספר לכל מי שמקשיב מה עבר עלינו במסע" מספרת זיוה.

למשפחתה של זיוה הייתה כמיהה גדולה לעלות לארץ ישראל ואז הגיעה שמועה שישנם 2 יהודים בסודן שמחפשים יהודים מאתיופיה שרוצים לעלות לישראל. השמועה התפשטה מהר מאוד בכפר ומשפחתה של זיוה ראתה בכך הזדמנות. כולם קמו וצעדו יחד לסודן במשך כמה חודשים ברגל. הם צעדו בעיקר בלילה כדי שלא יתפסו וילשינו עליהם לשלטונות של אתיופיה. כשהגיעו לסודן, שהייתה מדינה מוסלמית , נאלצו להסתתר בדירות מסתור: "במשך כמה חודשים נדחסנו 3 משפחות לדירה קטנטנה וישנו כולם על הרצפה זה לצד זו. היינו יהודים בכל רמ"ח אברינו ורצינו להגיע לארץ ישראל בכל מחיר" , לבסוף המריאו מסודן לישראל.

זיוה בחרה להיות נאמנה בתוכנית של פותחים עתיד "להיות נאמנה, זה אומר להיות נאמנה לעצמי, העבודה שאני עושה עם הילדים שלי היא חלק מהשליחות שלי. חשוב לי לחיות את מי שאני באמת בפנים ולהתחבר דרך העשייה שלי לילדים ולעזור להם". זיוה עובדת 11 שנה בפותחים עתיד וכל הזמן  מתרגשת מחדש להכיר ילדים חדשים ומשפחות חדשות, ליזום דברים חדשים עם הילדים.

סיפור מעורר השראה. קרדיט - ענת מחנאי

"בתור יוצאת העדה האתיופית גדלתי בבית עם זוג הורים מסורים לילדים אבל בבית שאין בו פתיחות, לא באמת מדברים על דברים שמציקים לנו ולא מפגינים רגשות- ככה גדלנו. כעת כשאני עובדת עם הילדים חשוב לי לשנות את המצב ולראות להם שקיימת דרך אחרת של תקשורת". אומרת זיוה.

"ילד שחווה דברים קשים ואין לו עם מי לדבר יתקשה להתמודד עם אתגרים– רציתי לעשות שינוי שזה לא יקרה לאף אחד . התחלתי לעבוד עם עולים חדשים וחשוב היה לי ללמד אותם את שפת הרגש. עם הזמן הילדים החלו לשתף אותי בדברים שהם עוברים, שאפילו להורים שלהם אין מושג. הרגשתי כאילו אני מצילה נפשות ונמצאת בשליחות שלי – היום אני רואה את עצמי בכל ילד שאיתי בתוכנית".

זיוה לקחה על עצמה להנחיל את סיפור העלייה והנספים לדורות הבאים בישראל. מדי שנה, היא מרצה בבית ספר בשדרות על המסע האישי והמשפחתי שלה ועל סיפור העלייה של יהודי אתיופיה כדי לעורר מודעות למסע הקשה שעברו כדי להגיע לארץ ישראל. 

'פותחים עתיד' הינה עמותה, חברת בת של הסוכנות היהודית, הפועלת משנת 2006, ב-36 ישובים בפריפריה החברתית והגיאוגרפית של ישראל למען ילדים ומשפחות המצויים במצבי סיכון. פותחים עתיד פיתחה מודל התערבות בו משמשת הנאמנה ככלי ההתערבות העיקרי וגורם המפתח בהצלחתם של הילדים ומשפחותיהם. הנאמנות עוברות הכשרה מקצועית בפותחים עתיד. כל נאמנה עובדת במשרה מלאה ומלווה ילדים ומשפחותיהם בתהליך של שינוי הנמשך שלוש שנים במטרה לקדם את הילדים בתחום האישי, הלימודי, החברתי והמשפחתי. כ-300 נאמנות עובדות מדי שנה בפותחים עתיד עם כ-12,000 ילדים ומשפחות מקרית שמונה ועד אילת.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('838ed943-7f04-4502-857d-b106d995692d','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה