מחסור קשה בסייעות בגני העירייה, ההורים מודאגים

$(function(){setImageBanner('6574709a-70fa-41e8-a9e3-8367747a7f38','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

הורים רבים חוששים לשלוח את ילדיהם לגנים בעקבות המחסור החמור בסייעות, ומעידים כי לעיתים נאלצים הצוותים החינוכיים לפתוח את הגנים על אף שיכולת ההשגחה על הילדים מוגבלת. העירייה בתגובה להורים המודאגים: "אין לנו כוח אדם, אנחנו מצטערים". צפו בתגובת משרד החינוך בעניין זה:

צילום: אילוסטרציה

בשבוע שעבר נקבע מותה של אדל אסולין ז"ל, פעוטה בת שנתיים בלבד שנחנקה משרוך של קפוצ'ון שנכרך סביב צווארה בעודה משחקת במעון בקריית גת. מסרטוני מצלמות האבטחה, עלה החשד כי ניתן היה להציל את חייה אילו צוות הגן היה מגלה ערנות רבה יותר. בעקבות המקרה המצער, הורים רבים לילדים בגנים בבאר שבע החלו לחשוש, היות והם נאלצים לשלוח את ילדיהם מדי יום לגנים שסובלים ממחסור קשה בסייעות.

"זה מאוד מלחיץ, הם יכולים ליפול, לריב, ילד יכול להיחנק באמצע האוכל, אני מאוד מודאגת מהאירועים האחרונים". מספרת א', אם ל-2 ילדים שלומדים בגני עירייה. בריאיון למערכת באר שבע נט, חושפת א' את הקושי העצום של גני העירייה להעמיד מספר מספיק סייעות בכל גן, ומעידה על כך שבשבועות האחרונים הגן סובל ממחסור חמור בסייעות, מה שעלול לסכן את הילדים.

"מה שקרה זה שהוציאו סייעת לחופש, ולא מצאו לה מחליפה. השאירו גן עם 35 ילדים, מפוצץ". מספרת א'. "גם כשנמצאות שתי סייעות וגננת הן לא מגיעות לכל הילדים וזה ברור. זה קרה לפני שבועיים, זה קרה גם בשבוע שעבר, וזה עלול לקרות גם השבוע היום מחר וביום שלישי. מוציאים אותה שוב לחופש בלית ברירה בגלל שהם מחוייבים - ואין להם סייעות מחליפות".

אך ההורים לא נותרו אדישים למצב, והפעילו לחץ עד שיתקבל פתרון בנושא. "פניתי לחפצי זוהר, סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק החינוך" מספרת א'. "העזרה שלה באמת לא מובנת מאליה, היא הפנתה אותי מיד אחר כך לאסנת שופן מנהלת המחלקה לחינוך קדם יסודי, כשאסנת חזרה אלי דיברה באדיבות והסבירה את המורכבות עמה הם נאלצים להתמודד, היא חשפה בפני מחסור קשה בכוח אדם".

"אני הייתי מוכנה להיות סייעת, אבל לא אלך לעבוד במשהו שלא מעריכים את העובדת בכלל"

בתחילת החודש, התקיימה הפגנת הסייעות הארצית מחוץ לרחבת המשכן לאומנויות הבמה, בה לקחו בה חלק עשרות סייעות באר שבעיות שהגיעו למחות על תנאי ההעסקה הבלתי אפשריים. בריאיון למערכת באר שבע נט, העידו הסייעות על המצב הקשה בו הן נתונות. נעמי, סייעת מזה 16 שנה מספרת: "אנחנו עושות עבודת קודש והיא לא מוערכת. אנחנו לא מתוגמלות, התנאים לא תנאים, מורידים לנו את התנאים! פתאום לקחו לנו חופשים וחגים. אנחנו נותנות את כל הלב לילדים האלה, אבל הכוחות הולכים ואוזלים לנו. מגיעות לבתים עייפות ולא מתוגמלות.

אין תגמול על שום דבר, מבקשים מאיתנו הרבה תפקידים, ואנחנו מקבלות 33 ₪ לשעה. זה לא לטובתנו ולא לטובת המערכת. אנחנו לא יכולות לעשות שביתות, ואנחנו צריכות קודם כל שיהיה גוף שמייצג אותנו ומאחד אותנו כמו הסתדרות המורים. אם הייתה לי אפשרות כספית ואת הזמן- הייתי עוברת מקצוע, וזה עצוב לי! באתי למערכת הזאת כי אני אוהבת ילדים, זה היה גם נוח עם החופשים והילדים. אנחנו רוצים את החופש הוא יותר שווה מכל דבר אחר. שיסתכלו עליו בעין אחרת כי אנחנו באמת נותנות את הלב ואת הנשמה שלנו לילדי ישראל, גננת לא תפתח גן בלי סייעת. תחשבו כמה אנחנו חשובות במערכת, אנחנו יכולות להשבית בשנייה את כל המשק".

בריאיון למערכת באר שבע נט, מביעה א' הערכה עצומה כלפי העוסקות במלאכה זו: "מעבר לגננת, בואו נגיד את האמת, הסייעת זה התפקיד הכי קשה. הן לוקחות את הילדים לשירותים, שוטפות את הידיים, דואגות לכל מה שצריך ומנקות את הגן. הגננת דואגת לדברים הפדגוגים יותר, זה באמת בלתי אפשרי להשגיח על 35 ילדים שדוחסים אותם לגנים עד לפיצוץ.

הזוי שמשרד החינוך נותן לדבר הזה לקרות. כשפונים למשרד החינוך הם חוזרים על אותן מילים. הם לא משלמים כמו שצריך וזה מה שקורה. בעזרת השם יהיו לי עוד ילדים, אחיינים שלי נמצאים בגנים, ואני דואגת. אני הייתי מוכנה להיות סייעת בעצמי, אני מאוד אוהבת ילדים, אבל לא אלך לעבוד במשהו שלא מעריכים בו את העובדת. זה צריך לבוא מהמדינה. אני מכירה מלא מסביבי שהיו רוצות ולא היו הולכות בגלל התנאים. מרתיח אותי שזה ככה".

בימים שכן מביאים סייעות מחליפות, מיהן המחליפות?

"אם את רוצה להיות מחליפה לסייעת את לא צריכה כלום, אפילו תעודת יושר הם לא מבקשים, לא בודקים שום דבר. הם לא מבקשים כלום כי אין להם כוח אדם וזה פשוט מזעזע, זה הילדים שלנו! אם יבואו מישהו או מישהי שלא כשירים לתפקיד? כמו כרמל מעודה והפושעות האחרונות? שמענו לא מזמן על דברים כאלה".

האם תשלחי את הבנות לגן בימים שיש מעט סייעות?

"אני לא שולחת לברדק הזה, מה אני צריכה שיקרה משהו?".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה:

"על רקע המחסור המצטבר לאורך השנים במילוי מקום של גננות בגני הילדים, גיבש המשרד תכנית עבודה שתיתן מענה לסוגיה חשובה זו בטווח המידי.

לאור זאת, במסגרת תכנית העבודה גובש פתרון שייתן מענה מידי באמצעות "מאגר קבוע למילוי מקום" שינוהל באופן ישיר על ידי מנהלי המחוזות. המאגר ייתן מענה להעסקתן של גננות ממלאות מקום בהיקף של משרה מלאה, במיוחד למחוזות בהם קיים מחסור בולט; תל אביב, מרכז וירושלים. גננות אלו תיתנה מענה לשלושת החודשים הקרובים. במקביל, שוקד המשרד בימים אלה על גיבוש של מענה לטווח הארוך. בנוסף, הוא פועל יחד עם השלטון המקומי על תכנית המסדירה לטווח הארוך גם את המענים למחסור הקיים בסייעות.

במשרד ציינו כי הגן מהווה עוגן מרכזי בשגרת החיים של הילד והוריו, ולכן המשרד מחויב להמשיך ולהבטיח להם מסגרת חינוכית רציפה, יציבה ומשמעותית".

 

הורים למען הסייעות

בעקבות המצב הקשה של הסייעות בעיר, החלה התארגנות חדשה בבאר שבע: הורים למען הסייעות. "אנחנו הולכים לעשות כל מה שאפשר, אני מקווה שנגיע הכי רחוק שיש. אני מאמינה שאם ההורים יעזרו לסייעות לקבל את התנאים שלהם זה יעזור הכי הרבה, אם לא נעזור להם אף אחד לא יעזור להם". המעוניינים להצטרף לעשייה למען הסייעות מוזמנים להצטרף לקבוצת הורים למען הסייעות.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('857fe1a3-fb50-4d6b-8b1c-f3239ee589af','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה