מחזירים את הביטחון לרחובות באר שבע

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('546ee9d3-8260-472e-8227-2b5bee15ed13','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('546ee9d3-8260-472e-8227-2b5bee15ed13','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7]]);})

מסקר מערכת באר שבע נט עולה כי 72.6% מתושבי ותושבות העיר אינם מרגישים בטוחים בה, וממחקר אקדמי שבוצע בנושא עולה כי 85% מהנשים בעיר משתמשות באמצעי הגנה כאשר הן הולכות לבד בדרך לביתן. בעקבות הממצאים המדאיגים הללו, פגשנו לריאיון את האנשים שלא מוכנים לעמוד מנגד ופועלים בנחישות לשינוי המצב.

צילום אילוסטרציה Shutterstock

אין זה סוד שהתחושות בקרב תושבי העיר באשר לסוגיית הביטחון האישי בנגב ובבאר שבע בפרט הינן תחושות קשות. סקר מערכת באר שבע נט בנושא משקף כי 72.6% מתושבי ותושבות העיר אינם מרגישים בטוחים בעיר, זאת לאור ריבוי מקרי פשיעה ותחושה כללית של חוסר אכיפה והתרעה. הפשיעה בכבישים שגבתה 2 קורבנות בחודש האחרון, ריבוי מקרי פריצות לעסקים ולבתים פרטיים, הטרדות ומעקבים אחר נשים במרחב הציבורי, כל אלו הופכים את ההליכה ברחוב, המשימה הפשוטה והמובנת מאליה, למשימה מורכבת ומעוררת חשש.

למרבה הצער, החשש אינו שמור רק להליכה בסמטאות החשוכות, אלא גם ברחובות הראשיים והסואנים לאור יום, וההליכה הפכה לפעולה בלתי נעימה עבור נשים רבות. ממחקר העוסק בקשר בין ביטחון אישי של נשים למחירי הדירות בבאר שבע, אותו ביצע לביא גוטקינד במסגרת סמינר תואר שני בתכנון ערים, עולה כי 85% מהנשאלות משתמשות באמצעי הגנה כאשר הן הולכות לבד בדרך לביתן. כאשר נשאלו הנבדקות על ההבדל בין תחושת הביטחון בשעות הבוקר לעומת תחושת הביטחון בשעות הלילה, נמצא כי 30% מהנשאלות אינן מרגישות ביטחון במהלך היום ו40% אינן מרגישות ביטחון במהלך הלילה. מרבית הנשאלות מתגוררות בשכונות בסביבת האוניברסיטה.

לביא לא נותר אדיש לממצאי המחקר, והחל ביוזמה חדשה במטרה לשנות את המציאות: המחאה על הפקרות הביטחון והפיתוח בנגב, שמטרתה בטווח הקצר היא לנקוט במדיניות של מניעה, אכיפה וענישה מרתיעה כלפי פושעים בנגב, ולטווח הארוך- לדאוג לפיתוח אמיתי ושווה בכל סוגי ההתיישבות בנגב ובכל התחומים. "יש כאן הפקרות כללית וצריך לטפל בה. למחאה 2 מסרים עיקריים, ראשית, כל אישה צריכה להרגיש ביטחון במרחב הציבורי, ושנית, ילד בנגב צריך לגדול למציאות שווה. בזמן האחרון התעסקנו בעיקר בנושא ההטרדות המיניות במרחב הציבורי". מספר לביא. "יצרנו קואליציה של א.נשים מארגונים שונים במטרה לבנות תוכנית עבודה עם מפקד תחנת משטרת באר שבע. בפגישה עסקנו בביטחון נשים במרחב הציבורי, הטרדות מיניות ושידול קטינות ותלמידות תיכון מתחת לגיל 18".

הפגישה עם מפקד תחנת משטרת באר שבע ארכה כשעה ועסקה בין השאר גם בנושא הגשת התלונות שלוקה בחסר, מיפוי מקומות מועדים לפורענות, מתן מענה מתאים עבורם (תאורה, מצלמות) והקמת נקודת שיטור משולבת בשכונה ג' שתהווה פיילוט עבור שכונות אחרות. "אנחנו רוצים להעלות את המודעות של הנושא ולהחזיר את הביטחון לנשים ברחובות. הנתון אומר שכל בחורה מוטרדת פעם אחת בחיים שלה, ממה שאנחנו שומעים זה קורה פעם בשנה בבאר שבע" מספר לביא.

בפגישה השתתפו חברי הקואליציה שהקים, ביניהם מפיקת צעדת "את לא אשמה", רכזת שוויון מגדרי וטיפול בהטרדות מיניות של האגודה הסטודנטיאלית בן גוריון, מנכ"לית ומנהלת ויצ"ו. בעקבות הנושא המורכב והטעון עלה קושי לסכם את תוכנית הפעולה הרצויה בנושאים אלו. "בשבועות הקרובים נקיים פגישת המשך עם הרווחה של עיריית באר שבע, השיטור העירוני, פיקוח עירוני והרשות לביטחון קהילתי, על מנת לייצר תוכנית עבודה שתמגר תופעות אלו. באנו עם רעיונות רבים שנרשמו על ידי מפקד התחנה וקצין הסיור".

מלבד העשייה בתחום הביטחון האישי, חברי המחאה על הפקרות הביטחון והפיתוח בנגב עוסקים רבות גם בבטיחות בדרכים, ובימים אלו לוקחים חלק בעשייה של מיזם שומרי הדרך במטרה לשנות את תרבות הנהיגה בנגב.

הפתרון המיידי- אפליקצייה?

היא לא רואה אף אחד ממטר, כולם אומרים לה שזאת לא המלחמה שלה, והיא לוקחת חלק באחד המיזמים הנשיים הכי משמעותיים ופורצי דרך. הכירו את יובל כץ, מנהלת קהילת סייף-אפ באר שבע ולוחמת צדק למען ביטחון נשים. על אפליקציית SafeUp דובר לא מעט, האפליקציה המהפכנית שנועדה לשמור על הביטחון של נשים במרחב הציבורי. SafeUp היא אפליקציה של נשים, עבור נשים, ומאפשרת להן לקבל ולהציע עזרה לנשים ברגעי מצוקה באמצעות שיחת טלפון וליווי צמוד.

"אחיינית שלי בת 10, עוד מעט היא תתחיל להסתובב לבד ואני לא יכולה לחשוב על זה שיקרה לה משהו. העובדה שקיימת אפליקציה כזו, זה כבר מעיד שאנחנו הנשים זקוקות לעזרה ולא מקבלות אותה" מספרת יובל. "זאת המלחמה של כולנו. אני רוצה להגיע למצב שבו שכל בן אדם שיחשוב להתנהג באלימות כל שהיא, ידע שיש כפתור אחד שלוחצים עליו ומיד מגיעות נשים לעזרה. שכל אחת תדע שהיא לא לבד אף פעם. מהרגע שנכנסתי לתפקיד הזה את שומעת על כל כך הרבה מקרים שפשוט הלב נקרע. אני רואה כל אחת כאחותי הקטנה שאני צריכה להגן עליה. הבעיה היא שלא כולן חשופות לאפליקציה הזו, ובעיקר אלו שהכי זקוקות לה לא מכירות אותה".

יובל כץ, מנהלת קהילת סייף-אפ באר שבע

במסגרת תפקידה, נחשפת יובל לאין ספור מקרים של הטרדות במרחב הציבורי וניסיונות פגיעה ממשיים בנשים, רבים מהמקרים אינם מדווחים למשטרה ועל כן אינם מטופלים. "יצא לי הרבה פעמים לעצור בחיי אירועים נוראיים. למדתי לזהות את הסיטואציות האלו, יצא לי לראות מחוץ למועדונים אנשים שמחכים עם רכב לנצל בחורות שיכורות, כמובן שמנעתי מהן לעלות איתם לרכב. מישהי שפגשתי לא מזמן אמרה לי שחבל שהיא לא ידעה על האפליקציה לפני 4 חודשים כי אולי היא הייתה מצילה אותה. זה שבר לי את הלב".

איך אתן מגנות על המשתמשות באפליקציה?

האפליקציה נעזרת בשומרות- משתמשות באפליקציה שמתנדבות לענות לטלפון בכל קריאה של מישהי שמרגישה חוסר ביטחון או מצוקה וצריכה עזרה. כדי להיות שומרת, כל מה שצריך לעשות זה לראות סרטון של 20 דקות שיכשיר אותך למשימה החשובה הזו. כיום יש מעל 100 שומרות בבאר שבע, יש כאן נשים שבאו לייצר שינוי וכולן יכולות לעשות את זה בלחיצת כפתור.

ומה הפתרון לטווח הרחוק בעינייך?

בעיני צריך להיכנס לבתי ספר, להכות בשורש בגיל צעיר. אבל מלבד זה, תחום הענישה וההרתעה לוקה בחסר. ההתנהלות של בתי המשפט והפרקליטות גורמת למקרים רבים של האשמת הקורבן. בן אדם שיפגע יודע שמה כבר יקרה לו? מה הסיכוי שהיא תלך להתלונן?

בנתיבות יש הורים שעושים פטרולים בעיר, וזה מה שצריך פה. אם זה לא העירייה או המשטרה, צריך שזה יבוא מהאזרחים. אני אוהבת את באר שבע באמת, יש פה אנשים שאוהבים את העיר ורוצים לעשות שינוי.

אני שואפת להגיע למצב שבו יש יותר שומרות בבאר שבע, כיום יש 159 שומרות פעילות, מתוך 113,317 נשים בעיר ואנחנו לגמרי יכולות להגדיל את הכמות.

מה השומרת עושה?

כל מה שנדרש משומרת הוא לענות לטלפון אך ורק אם היא זמינה ופנויה נפשית ורגשית לעזור, אין פה מחויבות. מדהים לראות כמה שומרות רוצות לענות לשיחות ולהרגיש את הסיפוק בעזרה לאחרת.

מלבד השומרות יש גם את הקהילה שלי, סוג של שגרירות שמגיעות פיזית למקרים קשים יותר. אנחנו עושות כל מה שצריך, כולל ללוות אישה לחתום על גט כשהיא מפחדת ללכת לבד. יש כאן סולידריות מטורפת, ההרגשה הזאת שהבאתי מישהי בבטחה הביתה היא מדהימה.

 

אפליקציית סייף-אפ הופכת את הנשים לפעילות אקטיביות במאבק למען הביטחון האישי, מערכת באר שבע נט מזמינה את כל מי שמרגישה חוסר ביטחון להצטרף לאפליקציה בקישור הבא>>> https://www.safeup.co/

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('57499082-e0e6-4565-a5e1-d38914a4fa54','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה