מודיעין כאן ועכשיו בשוקת-עומר

$(function(){setImageBanner('2fffc5f0-b187-422b-b130-5ef9f5107d30','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

זוהי הדרישה החד משמעית של אזרחים תושבי הנגב במסגרת התארגנות אזרחית א-פוליטית תחת הכותרת "ישראל למען הנגב", ששמה לעצמה מטרה- החלטה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו על יישום הקמת קריית המודיעין מתווה המקורי

ד"ר אסתר לוצאטו | צילום: יורם רשף

בשנת 2002 החליטה ממשלת ישראל במהלך היסטורי, להעביר ממרכז הארץ לנגב מספר בסיסים ויחידות צבאיות. בין השאר הוחלט להעתיק את אגף המודיעין מאזור צומת גלילות שבהרצליה ולהקים באזור ליקית (בין צומת שוקת לעומר) את קריית המודיעין בהיקף של 25 מיליארד שקלים.

אולם, לצד החלטת הממשלה קמו מתנגדים למהלך מתוך הצבא במטרה לתקוע מקלות בגלגלים. אחד מהמתנגדים הבולטים לעניין הוא ראש אמ"ן דאז והרמטכ"ל הנוכחי, רב אלוף אביבי כוכבי, שבאחת הפעולות הראשונות שעשה עם מינויו כרמטכ"ל בינואר השנה, הוא פנה לראש הממשלה, בנימין נתניהו בדרישה לבחון מחדש את העברת קריית המודיעין לנגב. בעקבות בקשה זו של כוכבי, מתעכב תהליך העברת האגף דרומה וקיים חשש ממשי כי הוא יטורפד.

במשך כעשור התנהלו דיונים סביב מעבר אמ"ן לנגב, ומשרד הביטחון אף הכשיר לכך את הקרקע בצומת ליקית. אולם, כוכבי ששימש כראש אמ"ן בין 2010 ל-2014, התנגד למעבר ללא הקמת תחנת רכבת עד לקריית המודיעין החדשה. החשש באמ"ן היה, שמיטב המוחות ומוקדי הידע, המהווים את הליבה של יחידות העילית באגף, יסרבו לעבור לגור בדרום, ואף לנסוע מדי יום לקריה החדשה, ולכן יש לסייע להם להגיע ביום ולחזור בערב לבתיהם באזור המרכז. משרד התחבורה שלל את הרעיון על הסף, בשל חוסר כדאיות כלכלית ובטענה שסמוך לקריה המתוכננת נסלל כביש 6, המקצר באופן משמעותי את הדרך מאזור המרכז לנגב וחזרה.

הדיונים ובדיקת החלופות השונות הובילו לעיכוב הפרויקט, וגורמים במשרד הביטחון התריעו שהדבר יפגע בתהליכים עתירי משאבים אחרים של הצבא, כולל התפתחות אמ"ן, האמור לקלוט טכנולוגיות חדשות. למרות זאת, לא קיבלה הממשלה החלטות בנושא.

דיונים נוספים בעניין נערכו בתקופת כוכבי כסגן הרמטכ"ל, במהלכה הביע התנגדות למהלך. אולם, הפעם הציע צה"ל להקים את קריית המודיעין בצפון באר שבע, וכך לאפשר תחבורה באמצעות רכבות. ראשי הרשויות בנגב יצאו נגד הקמתה של קריית אמ"ן על קרקע יקרה בצפון בירת הנגב, ופנו בנושא לשר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן, ולראש הממשלה נתניהו. בעקבות כך קידם ליברמן את הקמת קריית המודיעין בצומת ליקית ובמאי 2018 אף יצא מכרז להקמת הקריה בליקית. אולם, בעקבות פנייתו של כוכבי לנתניהו, המהלך הוקפא וקיומו מוטל בספק. בעקבות כך, החליטו קבוצה של אזרחים תושבי הנגב להתארגן ולדרוש מראש הממשלה ושר הביטחון, בנימין נתניהו, ליישם את המתווה המקורי של הקמת קריית המודיעין בנגב וזאת באמצעות תקצוב קו הרכבת לאזור המיודע בליקית.

לטובת העניין הוקם דף פייסבוק בשם "ישראל למען הנגב".

מי שעומדת מאחורי היוזמה היא אשת העסקים והפעילה החברתית, ד"ר אסתר לוצאטו, שאומרת: "עד לפני כמה חודשים היינו בטוחים שהנגב יקר גם למערכת הביטחון ולצה"ל. לצערנו נראה שזה לא המצב. בימים אלה מונפת חרב של איום דחיה (שמשמעותה ביטול) מעל פרוייקט מעבר המודיעין לצומת שוקת-עומר. הפרוייקט הגדול, החשוב, והמשמעותי ביותר לטובת פיתוח הנגב. אי אפשר להפריז בחשיבותו הדרמטית של פרוייקט מעבר המודיעין לנגב, למיקום שכבר נקבע ועל כך דובר ועוד ידובר בו רבות. כדי למנוע את הסכנה, ברגע האחרון ממש, החלטנו קבוצה של אוהבי נגב, פעילי ציבור ואנשים שטובת הנגב – ורק היא – לנגד עיניהם לקום ולעשות מעשה. בשלב הראשון הוחלט לפתוח דף פייסבוק שיזעק את זעקת הנגב, שיבקש ממאות אלפי תושבי הנגב ומיליוני ואוהבי הנגב לקום ולהגיד בקול ברור ונחרץ: ראש הממשלה בנימין נתניהו, הנגב הצביע כמעט כאיש אחד לטובת המשך כהונתך בבחירות האחרונות. אל תשיב לנגב בביטול (או דחיה שכמוה כביטול) של הפרוייקט במיקומו הנוכחי (שוקת-עומר). אל תחזיר רעה תחת טובה". ד"ר לוצאטו מדגישה לסיום: "חשוב לנו להבהיר שלא מדובר בתנועה פוליטית אלא ביוזמה אזרחית נקייה, ואנו קוראים לכם תושבי ואוהבי הנגב בכל הארץ להצטרף אלינו ולהביע תמיכה במאבק צודק וחיוני זה".

המעוניינים להצטרף למאבק ולתמוך בו מוזמנים להכנס לדף הפייסבוק של הקבוצה :"ישראל למען הנגב" ולפרגן בליייק.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('c53fdb6a-a3a2-4fda-8c1c-9b70e38cd655','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה