ללא התייחסות לביטחון, עסקים קטנים ואיכות סביבה: דו"ח מבקר העירייה פורסם וגורר ביקורת רבה

$(function(){setImageBanner('79da7d15-82f5-4523-86fc-6a41e93cd7fc','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

דו"ח מבקר עיריית באר שבע לשנת 2021 פורסמה לציבור הרחב, ומעלה מספר בעיות אותם מצא מבקר העירייה, אבי פוגל. עם זאת, בחינה של הדו"ח מראה כי מספר נושאים בוערים אינם נלקחו בחשבון והתושבים זועמים: "אפילו לא מילה אחת התייחסה לעסקים קטנים או לעיר העתיקה. פשוט התעלמו מאיתנו למרות כל הבעיות"

קרדיט - עיריית באר שבע/ שרון טל/ ליזה שבתאיכמידי שנה, מתכנס מבקר עיריית באר שבע, אבי פוגל ובוחן היבטים שונים בהתנהלותה של עיריית באר שבע. בסוף הבחינה מפרסם המבקר את דו"ח הביקורת אותו הוא מגיש לעירייה להתייחסותה וכמובן לזו של ראש העיר, רוביק דנילוביץ'.

תחילה מתייחס המבקר לנושא הארנונה וההנחות שניתנו במהלך שנת 2020 על ידי עיריית באר שבע: על פי דו"ח נראה כי כמות ההנחות שניתנו בשנת הקורונה גדלו משמעותית - בשנת 2020 ניתנו 181 הנחות קורונה של 95 אחוזים, בסך 1,483 אלפי ₪ ו-6,670 הנחות קורונה של 100 אחוז בסך 68,404 אלף ש"ח. 

בתוך כך, הארנונה בשנת 2020 הסתכמה ב-775,745 אלפי ש"ח והנחות ב- 283,443 אלפי שקלים (הנחות ועדה, הנחות על פי דין, הנחות מימון ופטורים). בנוסף, נרשם גידול בהנחות בסך 77,701 שקלים. זוהי עלייה של כ-388 אחוז ביחס לשנת 2019. חשוב לציין, כי לאחרונה פרסמה עיריית באר שבע כי בעלי עסקים בעיר יהיו רשאים להגיש בקשה להנחה עד סוף השנה הנוכחית, זאת במטרה להקל מבחינה כלכלית על בעלי העסקים. למרות זאת,  לא פורסמו בפומבי פרוטוקולים של ועדת ההנחות בעירייה, לה סמכות להעניק הנחות ופטורים מתשלום ארנונה לתושבים ולמוסדות שונים בעיר. מבקר העירייה ציין כי חשוב לפרסם אותם לציבור באתר העירייה ויש לתקן זאת.

עוד עולה, כי הסיירת ירוקה, האמונה על אכיפת חוקי הניקיון והסביבה בעיר (השלכת פסולת מחוץ לפחים, אי איסוף צואת כלבים, הקמת רעש ועוד) לא מבצעת מספיק פעולות אכיפה, וכמות הדו"חות שניתנו ע"י הפקחים קטנה.

רינגלבלום צילום באדיבות עיריית באר שבע

בהמשך בחן הדו"ח עוד מספר נושאים בהם - מצב הבקרה על צריכת המים של העירייה במתחם הגינון הציבורי. מהנתונים עולה, כי קיימת מגמת עלייה משמעותית בהוצאות צריכת המים בעשור האחרון. גידול של כ-%76 משנת 2011 לשנת 2020. בדו"ח נכתב כי הגידול ניתן להסבר בתוספת שטחי גינון הכוללים פארקים ברחבי העיר כגון, פארק נחל באר שבע, פארק הילדים בשכונת רמות, פארק הילדים בשכונת נחל עשן ועוד. עם זאת, לא קיים נוהל עבודה בנושא השקיית הגינון הציבורי בעיר, בהיבטים המקצועיים והכספיים. העירייה הוציאה בשנת 2021 כ-16.8 מיליון שקלים על השקיה אך בהיעדר נוהלי עבודה, לא ניתן לבצע מעקב ובקרה בנושא.

ביטחון, איכות הסביבה ועסקים קטנים: בחוץ

מבחינה מדוקדקת של הדו"ח, קשה שלא לשים לב לעובדה שמבקר העירייה בחר להשאיר מחוץ לדו"ח נושאים בוערים במיוחד וכאלה שמטרידים לא מעט מתושבי העיר. דוגמא לנושא חשוב שנשאר אל מחוץ לדפי הדו"ח הוא כמובן נושא הביטחון. במהלך השנה האחרונה נראה שזהו הנושא שהכי מדאיג את תושבי העיר, מה שהוביל ללא מעט מחאות בנושא והפעלת לחץ על מקבלי ההחלטות. בתגובה לכך, הקימה העירייה את סיירת הביטחון של באר שבע ואף החלה לגבות אגרת שמירה בתוך תשלום הארנונה. 

עם זאת, אנחנו בבאר שבע נט תוהים מדוע לא נעשתה שום בחינה של היבטים בטחוניים בעיר? האם נושא כה חשוב, שמדיר שינה מעיניהם של לא מעט משלמי ארנונה בעיר אינה שווה התייחסות? נושא חשוב נוסף שנשאר אל מחוץ לדו"ח הוא כמובן העסקים הקטנים בעיר. אין זהו סוד שמצב העסקים בבאר שבע נמצא בבכי רע, ואנחנו במערכת האתר כתבנו בעבר על הקושי הקיומי של לא מעט בעלי עסקים, אשר למרות היותם הכוח המניע של הכלכלה המקומית, אינם קיבלו ולא התייחסות קטנה בדו"ח. בעל עסק מבאר שבע איתו שוחחנו, סיפר כי "קראתי את הדו"ח, ושמתי לב שפשוט לא אמרו עלינו אפילו לא מילה אחץ בלעדינו אין כלכלה פה בעיר, ואין תעסוקה, אבל נראה שלאף אחד לא אכפת וגם לא למבקר".

צריך לציין, בעיית העסקים הקטנים היא תופעה כלל ארצית שאינה נוגעת רק בדרום. עם זאת, כיאה לבירת הנגב ולעיר שאמורה להוביל את הבשורה - מן הראוי שתתבצע תכנית מוסדרת שתעזור לבעלי עסקים קטנים. לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת CofaceBDi, "העסקים בישראל מתמודדים עם מציאות עסקית מאתגרת, הכוללת אחת לתקופה מבצעים בטחוניים (זה עתה הסתיים מבצע "עלות השחר"), ובאופן קבוע קשיים רגולטוריים, מיסוי כבד ורמת תחרותיות גבוהה. בנוסף לכך, גל ההתייקרויות במשק, משבר האנרגיה ושיבושי הלוגיסטיקה מעצימים את הקשיים שעמם מתמודדים העסקים. מדיניות ממשלתית אשר תספק סביבה עסקית תומכת לעסקים הקטנים והבינוניים המהווים חלק מהותי מהמשק הישראלי היא צורך השעה".

נושא חשוב נוסף שנגרע מתוך הדו"ח המבקר הוא נושא איכות הסביבה בעיר. בעוד בעבר, אנחנו כאן בבאר שבע כתבנו לא אחת על המצב הניקיון בעיר, חשוב לומר כי גם בנושא כל מה שקשור לאיכות הסביבה, החליט הדובר להתעלם לחלוטין - בין אם זה אומר בחינה של נושא הקיימות בעיר, שימוש במחזוריות וכד', בחר המבקר להשמיט את הנושא לגמרי. אכן, בדו"ח ישנו התייחסות למצב הקרקע המזוהמת שנמצאת אל מול מפעל מכתשים. עם זאת, קשה לומר מדוע בחר המבקר להתייחס למידה כל כך קטנה של תקלות וכשלים בדו"ח הביקורת שלו. 

רחוב מצדה, פארק אופיר. קרדיט - ליזה שבתאי

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה