''כבר לא שמים עלינו, ובגלל זה השכונות נראות ככה'': מדוע העירייה מזניחה את וועדי השכונות בבאר שבע?



מזה עשרים שנה שבעיריית באר שבע לא קיימו בחירות לוועדי השכונות, מוסד לגיטימי שבעבר עזר רבות לתושבי בירת הנגב בפתירת בעיות ומענות. בעוד השכונות הישנות ממשיכות להיות מוזנחות, התושבים הוותיקים מרגישים שלעיריית באר שבע יותר חשוב יחסי הציבור, מאשר דאגה לתושבים עצמם: "מדברים בלי הפסקה על השכונות החדשות, אבל מה איתנו? למה אף אחד לא דואג להחזיר את הבחירות לוועד השכונה?''. תמונת מצב עגומה

הזנחה מכל כיוון. קרדיט - שרון טל/ באר שבע נט

''העירייה לא יוזמת בחירות בשכונות. בכל שכונה צריך להיות ועד ונציג של התושבים - מישהו שיעלה את הבעיות השונות, מתשתיות ועוד רווחה ויצור מגע עם הרשות המקומית. אבל לעיריית באר שבע אין שום רצון ושום אינטרס לעשות את זה". כך אומר יורם פריאנטי, פעיל חברתי מוכר ויו"ר וועד שכונת דרום בעיר. פריאנטי, דמות מוכרת בבירת הנגב אשר פעלה רבות למען השכונות הוותיקות, מספר לבאר שבע נט כי המצב המחפיר שבו נמצאות אותן שכונות נובע בשל העובדה שעיריית באר שבע לא פועלת בנושא. 

עוד הוא מוסיף: "הם (העירייה), לא רוצים שיהיה לחץ מצד התושבים לפתור בעיות ושלא יציפו אותם בבקשות. בשנת 1992 ניסחנו תקנון ברור, שמבהיר כי רצוי שהעירייה תקים וועד שכונות. רשות מקומית שתחליט לא לערוך בחירות לועד השכונות, לא יזכה לתקצוב של שיקום שכונות. זה לא היה נראה לנו הגיוני שמישהו יבוא וינסה לשקם שכונה כשלהי, בלי להתעייץ עם התושבים מה הצרכים שלהם. בדיוק בשביל זה יש ועד. אז כתבנו בתקנון בבירור שאם לא ייערכו בחירות, אז פרוייקט שיקום השכונות יהיה מחויב רק לתושבים ולא לרשות המקומית. אז התחלנו פיילוט ואף ערכנו בחירות. אבל מאז, שום דבר לא זז והשכונות נשארו מאחור".

"הלכלוך בשכונות החדשות הוא בלתי נסבל, אנשים חיים פה לפעמים בצורה מחפירה. אבל מי ישמיע את קולם? מי? כבר עשרים שנה ששום דבר לא זז, ולא משנה כמה פנינו לעירייה - אין שום מענה ובגלל זה השכונות הישנות נראות ככה. ההזנחה הגורפת יכולה להצטצמם בצורה משמעותית, אם היה מישהו בעירייה שהיה לו קו תקשורת פתוח עם תושבים שנבחרו על ידי הציבור לעמוד בראשי הועדים. אבל זה לא המצב".

וכך, עשרים שנה קדימה ונכון לשנת 2022 לא נערכו בחירות ולועדי שכונות קרוב לעשרים שנה. המצב העגום קיים בלא מעט ערים בארץ, אבל בבאר שבע טענו לא פעם התושבים כי יש צורך ממשי בייצוג הולם לתושבים בפני העירייה. בעוד הבנייה בשכונות החדשות ממשיכה ללא הרף, ובהן אף נערכו בחירות לועדי שכונות - בשכונות הישנות של באר שבע מרגישים התושבים שהם נשכחו מאחור. יורם מספר לבאר שבע נט, כי לעירייה עצמה, באופן בו היא מתנהלת כעת, אין באמת יכולת לעזור לתושבים בבעיות החשובות להם: "תראה את תושבי שכונה ג' לדוגמא - אם היה שם ועד שכונה, הוא יכול היה להיות מעורב בתהליכי פינוי בינוי. אבל במקום זה, זורקים את התושבים המבוגרים מהשכונה ומכניסים לשם תושבים אחרים".

חשוב לומר, שעל פי תקנון עיריית באר שבע, על העירייה לערוך בחירות לוועדי שכונות כל ארבע שנים. בפועל, כפי שכבר כתבנו לעיל - שום דבר לא זז. למעשה, מבחינה של פרוטוקולים שונים ודו"חות שערך ההמונה על תלונות הציבור בעיריית באר שבע, אבי פוגל - עולה כי הנושא הועלה כבר בעבר.

מקרה אחד ספציפי שמהווה דוגמא טובה למצב העגום שבו נמצאים התושבים, מראה עד כמה יש כמיהה מצד השכונות הוותיקות לקיום בחירות לוועדים: בדו"ח תלונות הציבור בעיריית באר שבע משנת 2016, עולה סיפורה של גב' א.פ. מרחוב סוקולוב בשכונה א'. הגברת, פנתה במכתב תלונה מ-5 ליוני 2016 למבקר העירייה וממונה על תלונות הציבור, בו ציינה כי פנתה מספר רב של פעמים למנהלת אגף הרווחה ולגורמים נוספים בעירייה וביקשה, כי יערכו בחירות לוועד שכונה א', אולם היא הופנתה מגורם אחד בעירייה למשנהו ולא קיבלה מענה מספק לפנייתה.

שכונה א'. צילום: שרון טל

עוד עולה מהדו"ח, כי מנהלת אגף הרווחה השיבה ב-6 ליוני 2016 לפניית מבקר העירייה וממונה על תלונות הציבור כדלקמן: "לנושא הבחירות בשכונה, כפי שקיים בשכונות נוספות בעיר ישנם ועדים שפועלים מס' שנים בשכונות. בשלב זה אינם נמצאים בתכנית הבחירות לשנה הקרובה". עם זאת, גם מר פוגל מודע לתקנון עיריית באר שבע וכך הוא רושם בדו"ח שלו: ''בתקנון בחירות ועדי שכונות בבאר שבע אשר הוצא בחודש דצמבר 1995 ע"י המחלקה לעבודה קהילתית באגף הרווחה נקבע, כי הוועד יבחר לתקופה של 3 שנים. בתקנון בחירות לוועד שכונה א' אשר הוצא בחודש פברואר 2007 ע"י המחלקה לעבודה קהילתית באגף הרווחה נקבע, כי הוועד יבחר לתקופה של 4 שנים עם אפשרות הארכה במידה ומועד הבחירות לוועד השכונה יהיה בסמוך לבחירות מקומיות או לכנסת. כן נקבע בתקנון בחירות לוועד שכונה א', כי ועד השכונה היוצא יוסיף לכהן בתפקידו עד לישיבתו הראשונה של הוועד הנכנס.  ללשכת מבקר העירייה וממונה על תלונות הציבור נמסר, כי הבחירות האחרונות לוועד שכונה א' התקיימו ב-30 לאפריל 2007''.

מתוך כך, מודה המבקר כי ''תוצאות הבירור בירור הממונה העלה, כי התלונה מוצדקת. הבחירות האחרונות לוועד שכונה א' התקיימו לפני למעלה מ-9 שנים (קרי - 2007). בהמשך, כותב פוגל את מה שגם טוענים תושבים רבים, בהם יורם פריינטי בכתבה זו: ''יש לציין, כי בחירות בזמנים קבועים מחזקים את הקשר בין בוחר לבין נבחר. בחירות בזמנים קבועים נותנים לתושבי השכונה יכולת להביע אמון או אי אמון בנציגים והנבחר יודע שהתפקיד אינו "נחלת אבות". בנוסף לכך עריכת בחירות לוועד השכונה מגבירה את מעורבות התושבים ושיתופם בתהליכים החברתיים המשפיעים על גורלם בשכונתם''. 

בהמשך לביקורת של פוגל, נראה היה כי עיריית באר שבע התפכחה, והחליטה להחזיר את הקול לתושבים. בתגובה שנמסרה בזמנו לדו"ח מטעם עיריית באר שבע נכתב: "בכוונת עיריית באר שבע לגבש תכנית עבודה יחד עם גורמים נוספים, דוגמת מכון מנדל למנהיגות, על פי תפיסה קהילתית-ישובית של מעורבות תושבים בעשייה הציבורית בעיר. בתחילת שנת 2017 יתכנס שולחן עגול של הגורמים המקצועיים הרלוונטיים ויחלו בגיבוש התכנית יחד עם נציגי ציבור בעלי ניסיון בתחום. לאחר מכן תפורסם בציבור ונחל ביישומה. חשוב להבהיר, כי במקביל ועד אישור התכנית ויישומה - פועלת העירייה מול נציגי תושבים, ועדי שכונות, עמותות וגופים לטיפול בצרכי התושבים, בתהליכים לשיתוף ציבור ומתן מענה לציבור בהתאם. יצוין, כי בשנים האחרונות הצליחה העירייה לקדם פרויקטים מחוללי שינוי בשכונות יחד עם נציגי תושבים, לשביעות רצון התושבים תוך גילוי מעורבות ערה מצידם."

יורם פריאנטי. קרדיט - צילום פרטי

אז מי נופלת האשמה?

חשוב לומר, כי כעת ישנם תושבים בשכונות הוותיקות שבזמנם הפרטי עוד מנסים לדאוג לשכניהם, שכן הם נבחרו בעבר לוועד השכונה, אבל בשל אי קיום בחירות - הם נשארו בתפקיד (לעיתים בלית ברירה). יורם טוען, כי אמנם גם על התושבים מוטלת האחריות לזעוק ולצעוק, אך כשמדובר במאבק מול העייריה, לרוב הוא נגמר לפני שהוא החל בכלל: ''מה יכולים לעשות אותם פעילים חברתיים, אם אין להם גיבוי מהרשות המקומית לבוא ולעזור לתושבים. אתה רואה בבירור שהכוח של וועד השכונה התערער במשך השנים, ועכשיו בניגוד לשנים בהם יעקב טרנר היה ראש העיר - כעת אין שום משקל לוועדי השכונות במסדרונות העירייה. רוביק בניגוד לטרנר, לא מבין את הכוח שיש לוועד שכונה, כזה שיכול להקל עליו ולפתור בעיות בכוח עצמו".

''כבר לא שמים עלינו, ובגלל זה השכונות נראות ככה'', אומר פעיל חברתי משכונה ד' לבאר שבע נט. עוד הוא מוסיף: "אין בחירות מזה שנים, ולגמרי שכחו אותנו מאחור. אני יכול לומר לך שהאמון של התושבים בממסד כאן בשכונות הוותיקות התערער מאד בשנים האחרונות. אנחנו יודעים שגם אם נפנה לעירייה בבקשה לפתור משהו, זה יכול לקחת לפעמים חודשים עד שהוא ייפתר, אם בכלל. אם היה גוף שמסדיר את הבעיות, ושעיריית באר שבע באמת הייתה מחשיבה אותו כלגיטמי - כמו וועד שכונה, היית רואה את החיים של התושבים פה משתנים באופן משמעותי".

אותו פעיל חברתי שטוען לקיפוח מצד עיריית באר שבע אינו טועה לגמרי. ראיה לכך היא בעובדה שבשכונות חדשות, כמו כלניות - הוציאה העירייה הודעה מסודרת ובה נקראו תושבים לבוא ולהציע את עצמם לוועד השכונה. אז מדוע דין כלניות לא כדין שכונות ג' ו-ד'? על האיפה ואיפה שעושה עיריית באר שבע כתבנו לא פעם כאן בבאר שבע נט, ונראה שגם בנושא הזה אין שינוי.

מעיריית באר שבע טרם נמסרה תגובה לטענות אשר הועלו בכתבה.

טרנר ורוביק - "טרנר הבין את החשיבות של וועדי השכונות". קרדיט - עיריית באר שבע

בניין עיריית באר שבע. קרדיט - עיריית באר שבע

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה