ימים של פורענות

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('1c1f190b-fe87-40fa-b15b-3ef3898eb795','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('1c1f190b-fe87-40fa-b15b-3ef3898eb795','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7]]);})

על מנת לעשות סדר בכל האירועים הרבים שקרו באיזור הנגב והפזורה נפגשנו לשיחה עם דובר מרחב נגב זיוון פריידין בה הוא סיפר לנו על הפעילות הרבה של השוטרים במרחב, ועל המפגש של משה זריהן מפקד משטרת דימונה עם ראשי הפזורה הבדואית.

צילום - דולב מכלוף

בימים האחרונים המדינה והנגב בפרט סוער כפי שלא היה לעולם, או לפחות בעשרות השנים האחרונות. התפרעויות בסדרי גודל שעוד לא נראו כאן גרמו לשינוע מאסיבי של כוחות משטרתיים ולתכנון טקטי ומוקפד של הפיקוד במרחב נגב – מדימונה ועד משטרת העיירות נפרסו מאות שוטרים אשר עמדו כנגד למתפרעים הבדואים מן הפזורה אשר הגיעו מן המשפחות היושבות לצד הצירים הראשיים של מרחב נגב – 25, 80 ,31 וכביש 60 בין צומת שוקת לעומר. בשיחה עם דובר מרחב נגב זיוון פריידין התוועדנו לכמה וכמה פעולות מבצעיות וארגוניות שנועדו לשמור על הסדר הקיים, זאת בנוסף להתמודדות עם שלל דיווחי "פייק ניוז" אשר רצו ברשתות, וכמובן על המפגש של מפקד משטרת דימונה – סנ"צ משה זריהן עם הפזורה הבדואית וניסיון ההידברות של הארגון עם אנשי רוח וחינוך מן המגזר.

הימצאות הפיקוד העליון במרחב בשטח

על מנת לשמור על הפרות הסדר, ולתפעל את האירוע במהירות החליט מפקד מרחב נגב תת ניצב יאיר חצרוני על 'פיצול' שרשרת הפיקוד בכל תחנה ותחנה באזור – סגני המפקד הושארו בתחנה, ומפקדי התחנות יצאו אל השטח עם כוחות משימתיים לציר כאשר כל ציר מכיל 20 מוקדי התפרעות לפחות. הימצאות דרג כמו מפקד התחנה בשטח יצרה אצל השוטרים המעורבים באירוע לדברי אחד השוטרים – "דרבון ברמה מאד גבוהה, אמנם אנחנו נחשבים כוח מיוחד, אבל לראות מפקד בשטח גורם לך להבין שעלייך להיות מפוקס ומחויב בכל דרך אפשרית", כמו כן הימצאות פיזית של מפקד בדרג בכיר מאפשרת הפעלת אמצעים באירועי סדר – "בגלל שהמפקד שם נפתחת אופציה למענה יותר מהיר, ויש גם את עניין שיקול הדעת איך לחלק את הכוחות".

טיפול מהיר ולא מתפשר במתפרעים

כמות האירועים הגדולה העמידה את משטרת ישראל ומרחב נגב במבחן גדול – מבחן התוצאה, הרי שליחת כוחות למניעת התפרעויות הם דבר אחד, אך מיצוי הדין עם המתפרעים הינו דבר אחר לחלוטין, יש שיאמרו אפילו התעסקות מפרכת שלא תמיד מניבה פירות אם בכלל. אך בטווח כל ההתרחשויות הרבות לאורך הצירים הוחלט בפה אחד כי אין להשתהות בכל הקשור לתפיסת העבריינים והבאתם אל בית המשפט אלא יש צורך במעצר מהיר תוך כדי שימוש באמצעים מודיעיניים מתוחכמים, או על ידי זיהוי פרונטלי של החשודים בעזרת השוטרים אשר נמצאו בשטח. " גם ביום שאחרי מבצעים מעצרים שיביאו את המתפרעים למיצוי הדין, גם אחרי שהם הלכו הביתה וחשבו שזה נגמר, אנחנו ממצים איתם את הדין".

טכניקה זו של טיפול מהיר באירוע ובחשודים הוכחה כמועילה ביותר, ומפרקליטות מחוז דרום נמסר כי – "עד כה, הגישה הפרקליטות בכל המחוזות 14 כתבי אישום נגד 52 נאשמים, חלקם קטינים, בעבירות שונות ובהן סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה, תקיפת שוטרים, יידוי אבנים, התנהגות פרועה במקום ציבורי, הצתה ועוד" עוד נמסר בנוסף לכך כי – "ביום ראשון צפויים להיות מוגשים כ-20 כתבי אישום נוספים נגד מפרי חוק מהימים האחרונים. עד כה העבירה משטרת ישראל אל הפרקליטות כ-130 תיקי חקירה, שבחלקם הטיפול הסתיים וחלקם מצויים בבחינה". כך שאין ספק שדרך הפעילות הנוכחית של המשטרה והפרקליטות מנפקת תוצאות בשטח.

דוגמא לאחד המעצרים מובא אלינו בסרטון הבא  -  "בליל ה13.5 תושב מעלות שהיה בדרכו לביתו הוצא בכוח מרכבו והותקף על ידי ההמון, ובמזל חולץ על ידי צוות בילוש מתחנת ערוער שהגיע למקום, לאחר שנלקח לטיפול בתחנה הוא זיהה את החשוד, ולאחר מכן כאשר ניהלנו אחריו מרדף הוא המשיך לזרוק אבנים, וכשנתפס בוצע עליו חיפוש בו נתפס קלע דוד, ואבן שהחזיק במעילו".

הידברות מפקד משטרת דימונה סנ"צ משה זריהן עם ראשי הפזורה הבדואית

המון מידע שקרי ומוטעה הופץ ברחבי הרשת בימים האחרונים, הפאניקה השתלטה על הציבור הרחב ומכאן והלאה כמות הדיווחים חסרי הביסוס זרמו ללא הפסקה לעבר רבבות התושבים המפוחדים. דיווח אחד שתפס את העין ואף הצליח להשתחל אל ערוצי התקשורת וגם אלינו כאן בבאר שבע נט הוא הדיווח על כך ש"השבטים הבדואים ישמרו על הכביש הראשי שמוביל לבאר שבע", משיחה שביצעתי כיום עם מפקד משטרת דימונה סנ"צ משה זריהן הופתעתי לגלות עד כמה רחוקה המציאות מן הדיווח, ועל הדי הביקורת שהוא עורר בקרב אזרחים בחברה הבדואית.

התמונה שהוצאה מהקשרה. קרדיט - דוברות המשטרה"אני התפלאתי מהתקשורת כי כל הזמן מדברים על הידברות עם החברה הערבית, בין עם זה בפלילים או בחברה, ופתאום החלו דיווחים שלוו בהמון חצי ביקורת שהציגו תמונה שכביכול המשטרה ישבה רגל על רגל ונתנה לראשי הפזורה לטפל במתפרעים". עוד הוא מוסיף על חשיבות שיתוף הפעולה ועל כך שאין קשר בין הנושאים – "ודאי שישנו שיתוף פעולה, והוא אף חשוב ביותר, אך זה לא אומר שאין פעילות של המשטרה וזה לא משפיע על היערכות המשטרה, או על ההיערכות מבצעית.

יש ניגוד עניינים כשאתה יושב עם ראשי הציבור הבדואי בפזורה ולאחר מכן מבצע שם מעצרים?ממש לא, להפך לאחר ההידברות ביצענו 4 מעצרים באל וואשלה, כלומר תמיד יש ציר הידברות לצד ציר מבצעי, הוא רק תורם ומסייע כמובן.

סנ"צ משה זריהן - צילום - דוברות המשטרה

ואין שום התנגדות במעצרים?

נכנס שוטר קהילתי אל היישוב במקרים כאלה ומוציא את אלו אשר מבוקשים למעצר החוצה ללא התנגדות כלשהי. יש שיתוף פעולה מלא גם בשגרה בדיוק כמו בחירום, ודוגמא טובה לשיתוף הפעולה המעולה שלנו הוא בלילה שבין רביעי וחמישי – אל הפזורה הגיעו קבוצה של כ - 70 יהודים רעולי פנים והחלו לצרוח "מוחמד חזיר" וכל זאת בזמן חגיגות סוף הרמדאן, ומנגד החלו בדואים ליידות אבנים לעברם, ביצענו מעצרים כמובן, אך בנוסף לכל הייתה כבר התגודדות של צעירים בתוך השבט אך המבוגרים החזיקו אותם ומנעו באמת תוהו ובוהו.

"אנחנו חייבים להבין כי יש שם אנשים שמתגייסים לצבא, מתגייסים למשטרה מנהלי בית ספר, כל אלו חברים בועד היישוב – אלו אנשים  מכובדים שמתנדבים במד"א בנוסף לכך ולהמון ארגונים אחרים,  ואלו הם גם אותם אזרחים נורמטיביים שקמו ביום חגם והחליטו להתנדב ושמו אפודות זוהרות וכל אחד בגזרת השבט שלו עמד על הציר והחזיר צעירים חזרה לביתם ומנע להשתתף בהפרות הסדר".  

אין ספק בפני המשטרה עוד עומדים ימים ארוכים של שמירה על הרחובות והכבישים, ולמרות זאת אפשר לומר שנעשתה עבודה רבה על מנת לטפל באירועים יוצאי הדופן שהתרחשו במדינת ישראל בדרך הטובה ביותר, בין אם זה על ידי שיח ציבורי או על ידי אכיפה נוקשה, אין ספק שמלאכת המשטרה עוד רחוקה מלהיגמר.

 

 

 

 

 

 

 

.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('fb945551-8419-4ab9-9932-699b8c81de54','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה