"זה זלזול של אנשים": כמויות של פסולת ממלאות את אתר 'המכתש' בלב שכונה ד'

$(function(){setImageBanner('6dcc7fad-bd4a-4be5-b2e6-fff983e812a5','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

אתר "המכתש" שנמצא בשכונה ד' בבאר שבע הפך לחצר האחורית לתושבים רבים, כשהם מרבים לזרוק בו פסולת רבה שמזהמת אותו ופוגעת בסביבה. תושבים אחרים מנסים להילחם במצב ויוצאים למבצעי ניקיון כדי להגן על הטבע. כיצד ניתן להתמודד עם התופעה והאם האתר יהפוך לפארק תיירותי כפי שתוכנן?

"לצערנו המקום שגם ככה מלא בפסולת, נמצא אתמול במצב גרוע הרבה יותר 'בזכות' אנשים מסוימים ש'טרחו' להוסיף שקיות רבות, מזלגות חד פעמיים שנשארו מאחוריהם ועוד פסולת שממש לא שייכת למקום..", כתבו תושבים בפייסבוק. רבים מתושבי העיר מכירים את אתר "המכתש" הנמצא במשולש הרחובות יהודה הלוי, שמעון בר גיורא ורבי עקיבא בשכונה ד'. מדובר במחצבה המשתרעת על פני שטח עצום של 30 דונם בלב העיר שהוזנחה מזה שנים, כשישנם תושבים שהפכו את אתר הטבע העירוני לאתר פסולת ומשליכים שם זבל.

המכתש בשכונה ד'. צילום: מיכל מור

פנינת הטבע שנמצאת בלב שכונת ד' בבאר שבע, היא בכלל מחצבה נטושה, עם קירות גבוהים ומרשימים, שהפכו לימים לאתר קינון ומוקד משיכה למגוון ציפורים. בנוסף, ניתן למצוא במקום מיני יונקים כמו קיפודים ונברנים. באביב ניתן לראות פריחה במגוון צבעים שאליהם מגיעים פרפרים יפיפיים. לפי התוכניות של עיריית באר שבע בשיתוף עם "קרן ברכה", שבשלב זה טרם יצאו לפועל, אמור לקום באתר המכתש פארק גיאו־בוטני שיכלול מתחם מחקר וחציבה ארכיאולוגי, מרכז תרבות, גן בוטני ואטרקציות מים. בינתיים, המכתש מגודר אך ישנם אנשים שהחליטו להשליך באתר פסולת.

"למרות שזאת ממש פנינת טבע בלב השכונה, היא עדיין משמשת לחצר אחורית למספר לא מבוטל של אנשים, ובגלל זה כמות הפסולת שניתן לראות כאן היא לא קטנה בכלל, בלשון המעטה...", מספרת לנו דניאל צ'שלה, רכזת מעורבות ציבור בקהילת החברה להגנת הטבע בבאר שבע והסביבה. המצב הפריע למספר תושבות שהחליטו ביום שישי האחרון לקחת את העניינים לידיים ולפעול כדי לשמור על הטבע. הן הגיעו למכתש וניקו את הפסולת הרבה שהייתה בו, "בשישי סיימנו לאסוף 5 שקיות מלאות ועוד שקית בקבוקים ששמנו במכולת מיחזור. ממש עניין של 20 דקות והצלחנו לעשות קצת טוב לקראת שבת", סיפרה דניאל.

צילום: דניאל צ'שלה

אותן תושבות מספרות כי יש אנשים שלא אכפת להם מהסביבה, "הקטע הכי מעצבן זה שזה כל מיני מוצרים חדשים מהשקית, כולל השקיות או הדפים שיש במוצר חדש שמסבירים על המוצר. כלומר זה פשוט זלזול מעצבן בטבע וזה מכעיס", אומרת תושבת אחרת. דניאל מספרת כי כאשר פנתה לעירייה בעבר לגבי פסולת באזור היא קיבלה מענה מהיר וסיוע, "כאשר ביקשתי לפנות את מכולת הצפרדע שממש מחוץ לאתר היא פונתה מהר וגם הרימו את הפסולת שהייתה סביבה". לעומת זאת, תושבים אחרים מספרים שהם מתלוננים על הפסולת שבתוך ה"מכתש" והם לא תמיד מקבלים מענה מגורמי העירייה.

על מנת להתמודד עם התופעה התושבים שגרים באזור צריכים קודם כל להרגיש אכפתיות כלפי המקום והטבע בו הם חיים.  דניאל מוסיפה: "ראית פסולת שלא שייכת למקום? אפשר להרים. יוצאים לפיקניק? תיקחו אתכם שקיות, השתמשו בהן ופנו אותן לאחר מכן לפח. סביבה מלוכלכת מזיקה לנו ולחיות הבר". לכן בחברה להגנת הטבע מנסים לעלות את המודעות לסביבה דרך חינוך, בבתי ספר ובאירועים קהילתיים. ובינתיים, ימשיכו תושבים מודאגים לפעול כדי להילחם בתופעה.

צילום: דניאל צ'שלה

מעיריית באר שבע נמסר בתגובה:

"ראשית, לאחר עשרות שנים החלה עיריית באר שבע בקידום הקמת פרויקט המחצבה ההיסטורית בליבה של שכונה ד'.  מדובר בפרויקט משותף עם "קרן ברכה", המלווה את התכנית המיוחדת מהיום הראשון לצאתו לדרך. "קרן ברכה" שותפה מלאה למימון שלב התיכנון וכן לגיוס תקציבים לפרויקט. לאחר השלמת התכנון המוקדם הוחלט במשותף לערוך מספר שינויים.

פרוייקט המחצבה הובא לדיון בוועדה המקומית לתכנון ובנייה, במטרה להגדיר את המתחם כפארק רציף ולאפשר גמישות תכנונית במידה וידרשו שינויים שיתכן שיתבקשו. העבודות שיבוצעו במתכונת המעובדת יכללו, עבודות עפר, שיבלי גישה, פיסול סביבתי, תאורה, חשיפת שכבות גאולוגיות, בריכה אקלוגית ונטיעות נרחבות במפלס העליון ובתוך המכתש.

בנוגע לניקיון, מתחם המחצבה- המקום מנוקה היטב ע"י אגף לאיכות הסביבה, על בסיס יומי. צוותי הניקיון פועלים לשמור על המקום נקי. השלכת פסולת למקום אסורה ונגד אלה שפועלים בניגוד לחוק נרשמים קנסות כבדים ואף מוגשים תביעות משפטיות".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('bd4e843b-3de5-481d-bae7-66ef5104c9dd','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה