השר עודד פורר בראיון מיוחד: "מה שחסר לבאר שבע זה ערים חזקות בסביבתה"

$(function(){setImageBanner('d238b05f-ca36-49b9-b2c3-cc49a4e1f987','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

ראיון מיוחד עם שר החקלאות ופיתוח הכפר והשר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל - עודד פורר, אשר כבר מספר חודשים חורש את הנגב מכל הכיוונים, הכול כדי בשביל לא לפספס אף פינה באזור. כעת, הוא מספר בראיון מיוחד לבאר שבע נט על חשיבות הטיפול בנגב, עד כמה העיר באר שבע חשובה לתהליך ההתפתחות של האזור וגם – האם חזונו של דוד בן גוריון הוא כבר לא יותר מקלישאה שחוקה?

כבר שמונה חודשים עברו מאז חבר הכנסת, עודד פורר נכנס אל המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל. שמונה חודשים סוערות במיוחד, לאו דווקא במשרדו שלו אלא בממשלה בה הוא חבר. ועדיין, נראה כי פורר עצמו לא מקשיב לרחשים ורעשי הרקע. הוא כעת נמצא במרכזו של תהליך שיקום, למשרד אשר במשך 6 שנים די עמד במקום.

איך אתה מתרגל למשרד החדש?

"אני אישית מאד נהנה והאמת שהוא כבר לא כל כך חדש. אבל אני חייב לומר שזה בעיניי משרד מרתק וחשוב. יש פה הזדמנות לשנות מדיניות - ממשרד שהיה סוגר פינות פוליטיות, למשרד שחוזר לקיים את המהות המקורית שלו, פיתוח הנגב והגליל".

העיסוק ''בשולי ישראל'' לא מרגיש קשה לפעמים? הרי אנחנו לא המרכז.

''אני חושב שהאזורים בהם המשרד מטפל הם ממש לא בשוליים. מדובר בחזון של מדינת ישראל ל-30 השנים הבאות. מעבר לכך, פיתוח הנגב והגליל זה לא אינטרס של תושבי באר שבע או טבריה, אלא אינטרס של מדינת ישראל ושל כל אזרחיה. כי אם בעתיד, כפי שחוזים, המדינה תמנה 20 מיליון איש ופיזור האוכלוסייה יהיה כפי שהוא היום, אז המדינה פשוט לא תוכל לשאת את כל העול סביב תל אביב. ומה שאנחנו רוצים ומנסים לפתח כאן במשרד, זהו מרכזי מטרופולין חדשים ונוספים. יש צורך רציני לייצר מצב, שבו אני לא מחבר את הנגב למרכז, אלא הופך אותו למרכז שבו תושביו יוכלו לקבל את כל השירותים הנחוצים".

כאמור, מאז החל לכהן פורר במשרד, נראה שיש כמה נושאים שהולכים להטריד את מנוחתו בזמן הקרוב – מהעברת בסיסי צה"ל לנגב, מצב המשילות בדרום ואף הגירה שלילית של תושבי האזור לכיוון המרכז. ועדיין, כפי שפורר עצמו ציין, בעבר מדובר היה במשרד די אנמי וחסר כוח, שכן עכשיו מדובר במשרד יוזם, אשר כבר הוציא אל האור כמה מיזמים כלכליים וחקלאיים חשובים. בהתאם לכך, נראה שגם אלו העומדים מאחורי פורר נותנים לו תמיכה מלאה. כעת עומד תקציב המשרד על - 307,138,000 ₪, איתם צריך השר  למצוא את הדרך הנכונה לפיתוח האזור.

עם תקציב כזה, עד כמה זה באמת פרקטי להפוך את הנגב למרכז העשייה?

"זה פרקטי מאד לדעתי. יש כאן בנגב נקודות פתיחה שצריך לדעת לנצל אותן, כמו מעבר בסיסי צה"ל לדרום. זוהי לדעתי נקודת פתיחה קריטית וחשובה במיוחד. בדיוק בגלל זה היה כל כך חשוב גם לי באופן אישי שזה ינוהל כראוי. חשוב להבין - יש המון הזדמנויות בנגב. ואני חושב שזה פרקטי מאד להפוך את הקערה, ברגע שמתחילים לכוונן מדיניות. הרי לא סתם הגענו לכך שתקציב המשרד, הוא הגדול ביותר שהיה לו אי פעם".

איך הפרקטיקה הזאת אבל באמת נראית בפועל?

"במספר דרכים – בין אם זה בכך שהשר אביגדור ליברמן כשר אוצר, ידע להוביל מפעלים לנגב ולערד ולמקומות אחרים כאן בדרום. או בין אם זה בניית בית החולים הנוסף כאן בסביבת ב"ש, שעליו התעקשנו במיוחד. וכחלק מתוכנית הפעולה לשנה הקרובה, אנחנו נוכל לראות צמיחה בנושאים חשובים במיוחד, כמו – מתן שירותים שונים לציבור, שבעתיד הלא רחוק בכלל יעמדו באותה הרמה של המרכז. כמובן שיש גם מספר תוכניות גדולות שנוגעות למספר יישובים פה באזור, ששם אנחנו מתכננים לערוך פיתוח נרחב בתחומים כמו – חינוך, בריאות, תעסוקה וגם עלייה וקליטה של תושבים חדשים, כמנוף לפיתוח האוכלוסייה בנגב. אנחנו רוצים שעיר כמו ירוחם, תוכל להיות באמת עיר! שיגורו בה קרוב ל-50,000 אלף תושבים ושתהווה מאסה כלכלית שתוכל לנוע סביב עצמה, ולא תהיה תלויה באחרות".

"אני חושב שזה פרקטי מאד להפוך את הקערה", עודד פורר. קרדיט: משרד נגב גלילאז עד כמה למעשה באר שבע משמעותית בפיתוח הנגב?

"מאד. זאת בירת הנגב, ולא כסיסמא אלא גם במהות שלה. זוהי העיר הכי גדולה, עם שירותים ברמות הגבוהות ביותר ופוטנציאל עסקי ענק. מה גם, שהיתרון הגדול של ב"ש הוא – שמבחינת המון תחומים, היא עוגן תשתיתי חשוב מאד לאזור כולו: יש כאן בית חולים עצום, יש אוניברסיטה מפותחת ביותר, יש בה ספורט ותיאטרון ומערכת חינוך טובה. ובתוך כל זה, צריך לדאוג שהיא תוכל עוד לצמוח ולא תעצור. אז בנוסף לכל אלו, אני עדיין חושב שמה שבכל זאת חסר לבאר שבע זה - ראשון לציון, חולון, בית ים ורמת גן. אותם ערים חזקות אשר צריכות להיות סביבה ושיהפכו אותה למטרופולין עם כוח רב. אז לשם כך צריך שתהיה סביבה אוכלוסייה שתיצור מאסה קריטית, אשר תהפוך את אזור ב"ש למרכז".

אותם ערים עליהן מדבר פורר הם כמובן – דימונה, ירוחם, מצפה רמון, ערד, אופקים, נתיבות וכו'. לטענתו, אותן ערים צריכות להיות גם בעצמן משלימות אחת עבור השנייה – "אני מאמין, שדימונה וערד צריכות להיות אזור מטרופוליטני שיהיה קשור לירוחם, שלה באופן ספציפי יש תכניות סביב נושא החקלאות. אז מה שצריך בתוך כל זה, זה להבין מהם היתרונות היחסיים שיש בכל עיר. ויש המון משאבים שמוקצים לכך, אבל חייבים להסתכל על זה כמכלול. בסופו של דבר, כדי שאוכלוסייה תרגיש בנוח לגור במקום מסויים, צריך לדאוג שיהיה להם איך לצרוך – חינוך, בריאות תרבות, ספורט  ובכלל – כל מה שכל אזרח מחפש".

אז בכל זאת איך מושכים עוד אזרחים לגור פה? בעזרת הורדת מיסים/מתן קרקעות בקלות?

"המנוף הוא יצירת מאגר שירותים, ברמה כזו שתהיה כמו במרכז הארץ. הרי זה לא מספיק להיות יותר זול מתל אביב, כי צריך גם לתת שירותים טובים באותה רמה. הרי כפי שכבר ציינתי, חינוך תעסוקה ובריאות, אלו הנקודות שגורמים לאנשים להחליט היכן הם גרים והיכן לא. נכון, כעת יש הגירה שלילית בב"ש, וזהו אחד האתגרים הגדולים שלנו, בנוסך כמובן לאתגר המשילות שלגביו הממשלה משקיעה עד כה הרבה מאד משאבים. אני כמובן, רואה זאת כאתגר לכלל האוכלוסייה שחיה בנגב. כי הרי כל האזרחים רוצים לחיות במקום שהוא עם משילות. אז אחרי שלא השקיעו שנים במשטרה, בשיטור עירוני ובמלחמה בפשיעה המאורגנת, אנחנו החלטנו לפתח תוכניות מאד נרחבות כעת. נכון, זה לוקח לא מעט זמן ואת ניצני ההשקעה נתחיל לראות רק בעוד כשנה, שנה וחצי מהיום. אבל אלו באמת חלק מהאתגרים שאיתם אנחנו מתמודדים בדרך".

באותו הנושא, איפה לדעתך עומד כיום הפיתוח למגזר הבדואי?

"מי שקיבל את האחריות על כל נושא ההתיישבות הבדואית, הוא שר הרווחה מאיר כהן, שהוא בעצמו תושב האזור (דימונה). בנוסף לכך, שר האוצר הקצה לנושא כ-600 מיליון שקל, כך שניתן לראות שיש פה פעילות מאד משמעותית שקורית כאן. כמובן, שמעבר לכך, יש פה הררים של בעיות והסדרה שנדרשת בדחיפות בנושאים כמו – תחבורה וחינוך. אנחנו נאלצים כעת לטפל בהזנחה של שנים. ולשאלתך הקודמת, בשביל שתושב מהמרכז או הצפון יבוא לגור פה, הוא יהיה חייב להרגיש שהוא יוכל לחיות במקום עם ביטחון ומשילות".

"נאלצים כעת לטפל בהזנחה של שנים". קרדיט - משרד נגב גלילאחד הנושאים החמים על סדר היום, הוא כמובן מעבר בסיסי צה"ל לנגב. גם אנחנו בבאר שבע נט מסקרים את הנושא, כשבין היתר לאחרונה אף סוכם סופית על העברת בסיס לקית לאזור, בעוד העבודות על קריית התקשוב ממשיכות בכל העת. ועדיין, נראה כי מקבלי ההחלטות טרם השכילו להתמסר לנושא בכל רמ"ח אבריהם. רק לאחרונה פרסמנו כי באמ"ן (אגף המודיעין) הוחלט לפתוח מכרז כלל ארצי, שבמרכזו תעמוד השאלה – היכן יקבלו חיילי המודיעין את הכשרתן האקדמית. מהלך זה עורר את זעמם של כמה מהאישים המשמעותיים פה בנגב ובב"ש, בהם גם פורר.

לאחר ההחלטה על פתיחתו של המכרז, שלח נשיא אוניברסיטת בן גוריון, פרופ' דניאל חיימוביץ', מכתב בזק לעברו של השר פורר. במכתב, ציין נשיא האוני' כי "הרעיון לפיו חיילי 8200 לא ילמדו באוניברסיטת בן-גוריון הוא, בפשטות, אבסורד. הוא מעקר את הרעיון הבסיסי העומד ביסוד החלטות הממשלה מתכנו, הוא מכשיל יעדים לאומיים, חברתיים וביטחוניים". בעקבות המכתב הזועם, החליט פורר גם הוא להפשיל שרוולים ובתגובה למכתבו של הפרופ' שלח השר גם הוא לשר הביטחון בני גנץ מכתב נוקב בנושא.

על מעבר הבסיסים לדרום, היתכנות התהליך והקשיים בכלל, טוען פורר – "כשבנו יישובים לפני כ-130 שנה, לא שאלו אם זה יכול להיות או לא. פשוט באו ועשו. הרי גם תל אביב וגם באר שבע קמו על חולות, שהפכו עם הזמן לערים משגשגות. והמדינה עצמה אומרת אמירה מאד משמעותית בכך שהיא עושה את זה, היא מבחינתה מראה שיש כאן השקעה כספית על כל המשמעויות. לעיר כמו באר שבע יש מספיק כוחות לעמוד בכך: היא יודעת לתת שירותים ברמה גבוהה בהמון תחומים, ובגלל זה פניתי גם לשר הביטחון, כי אני לא רואה סיבה שכל העשייה סביב הבסיסים לא תתבצע פה. אחרת, בשביל מה התאמצנו?

לסיום, אתה חושב שהחזון של בן גוריון זאת קלישה שחוקה?

"אני באמת חושב, שדוד בן גוריון ראה לפני עשרות שנים את מה שברור לחלוטין היום - שבלי הפרחתו של הנגב, לא נוכל לקיים את חזונה של המדינה. וזה לכשעצמו כבר לא רק רעיון רומנטי, שבו אנחנו נפריך את השממה. זהו חזון מחייב, שכן בלעדיו לא נוכל לייצר ביזור לכל המדינה ושימוש נכון במשאבים שלה. כי בעתיד, זה יהיה בלתי נמנע והמרכז לא יכול לשאת את עצמו".

יחד עם רוביק דנילוביץ'. קרדיט - משרד נגב גליל

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('914ad946-2724-4076-bd66-a54221b813f3','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה