הרוג ביום בכבישי ישראל: זהו המחיר היקר שמשלמים תושבי הנגב

$(function(){setImageBanner('b2dd9b1b-71c1-4697-9204-f54b9718c67c','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

עמותת אור ירוק מפרסמת את נתוני שנת 2022, במסגרתה נהרגו בכבישי ישראל מעל ל-300 בני אדם. בעוד בעמותה טוענים כי מדובר בכישלון כולל, אי אפשר להתעלם מכך שגם פה בדרום חווינו השנה אבידות קשות

ענת טל, ניצן משה, אורטל לין כהן, הילה אסולין, יואל סויסה, ירון הנובר ומאיה קדוש. קרדיט - צילום פרטי

שנת 2022 עומדת להגיע לסיומה ממש בעוד יומיים, ובעמותת אור ירוק פרסמו הבוקר דו"ח מטריד שמוכיח באופן חד משמעי - מדינת ישראל עדיין לא מצאה פיתרון אמיתי למאבק למען בטיחות בדרכים. 

על פי הדו"ח, 348 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2022. אמנם מדובר ב-4% פחות מאשר בשנה שעברה, אך קשה לומר שמדובר בנתון מנחם. גם בעמותת אור ירוק מגדירים את הטיפול של הממשלה בנושא בתור כישלון. עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק טוען כי "מדינת ישראל הניפה דגל לבן בכל הקשור למלחמה בתאונות הדרכים. שנת 2022 היא שנת כישלון ואנחנו האזרחים משלמים את המחיר על אוזלת היד של הממשלה. השנה התבשרנו כי ישראל היא המדינה הגרועה ביותר בכל אירופה בשינוי מספר ההרוגים בעשור האחרון. בשנה שחלפה ראינו את כל תחלואי הכישלון באים לידי ביטוי בחוסר ביטחון אישי בכביש, באלימות איומה ובהתדרדרות מצב הבטיחות בדרכים עד כדי שפל''.

עוד הוסיף יעקב: ''זו התוצאה הישירה של הרעבת תחום הבטיחות בדרכים במשך שנים. אין סליחה ואין מחילה על אדישות ציבורית וקיצוצי תקציב שברור וידוע כי יעלו בחיי אדם. הצעד הראשון ששר התחבורה והבטיחות בדרכים חייב לעשות היא להוציא לפועל את תכנית הלאומית שתוביל לחסכון של 50% בהרוגים בחמש השנים הקרובות. כל שיהוי וגרירת רגליים יוסיף עוד משפחות שכולות ועוד הרבה צער, סבל וכאב מיותרים".

בבאר שבע עצמה, נהרגו במהלך השנה האחרונה 3 בני אדם, שלושה מהם הולכי רגל. רק ביום שישי האחרון נהרג רוכב אופנוע, משלוחן של חברת Wolt, אשר על פי עדות של עדי ראייה התפרץ לכביש בסמוך לעמק שרה. לפני כשבועיים, נהרגה תושבת שכונת נווה נוי, אשר נדרסה על ידי משאית זבל.

זירת התאונה בה נהרג המשלוחן בבאר שבע. קרדיט - תוכן גולשים ע"פ סעיף 27א'

בכלל, השנה האחרונה הייתה לא פחות מטראומטית עבור תושבי הנגב. תאונה גררה תאונה, ולא מעט מתושבי האזור מצאו את מותם בתאונות דרכים קטלניות. אנחנו כאן בבאר שבע נט הבאנו בפניכם את סיפוריהם של כל אחד ואחת מאותם הרוגים, אשר הותירו מאחוריהם משפחות וקרובים אבלים ושבורי לב. אחת מהסיבות המרכזיות למצב התחבורה בנגב, קיבלה כבר במהלך השנה את ההגדרה "טרור בכבישי הנגב". כאמור, חוסר המשילות באזור ואוזלת ידם של המממשלות השונות - הובילה לכך שמצב התחבורה בנגב הוא בכי רע. 

ירון היה בדרכו לבקר את בנו, מאיה חזרה מנופש באילת וענת וניצן חזרו מישיבת עבודה

במהלך שנת 2022, נרשמו פה בנגב כמה מהתאונות הקשות ביותר שידענו בשנים האחרונות. בתחילת מאי השנה, נסעה אורטל לין כהן ז"ל, אם לשניים מאופקים ברכבה יחד עם עוד שלוש מחברותיה לכיוון באר שבע. במהלך הנסיעה, הגיח מאחורי הרכב שבנו נסעה לין כהן רכב בו נהג תושב אופקים, אדגר יפס מזרחי בן ה-27, אשר באותה העת נהג תחת השפעת אלכוהול.

בשעה 02:00, התנגש מזרחי בעוצמה רבה עם רכבו בחזית האחורית של הרכב אשר נסע לפניו ובו נמצאו באותה העת שלוש נשים, בהן כאמור גם לין כהן. בעקבות הפגיעה, הסתחרר הרכב בו נמצאה כהן על הכביש, כשלאחר מכן הוא החל לסטות במהירות לתעלה תוך גרימת התוצאה הקטלנית. גורמי רפואה אשר הגיעו למקום קבעו את מותה של כהן בת ה-35. כמו כן, גם שאר המוערבים בתאונה, בהם יפס מזרחי פונו לבית החולים סורוקה להמשך טיפול רפואי.  כמה ימים לאחר התאונה, הגישה משטרת ישראל כתב אישום כנגד מזרחי, אשר הואשם בהמתה בקלות דעת ונהיגה בשכרות.

אורטל לין כהן ז"ל והרכב בו נסעה. קרדיט - תוכן גולשים ע"פ סעיף 27א'

באותו החודש, התרחשה תאונה נוראית נוספת, הפעם בכביש 90 הידוע לשמצה: ארבעה בני אדם איבדו את חייהם ברגע אחד, כאשר גוני דיב בן ה-37 אשר נהג ברכבו - סטה בשלב מסוים לנתיב הנסיעה הנגדי. נהגים של שלושה כלי רכב, אשר אותה עת נסעו אחד אחרי השני בנתיב הנגדי, ואשר הבחינו בסטייתו של הנאשם לנתיב נסיעתם, הספיקו לסטות לעבר השוליים, ובכך מנעו את ההתנגשות עם רכבו. הנאשם המשיך לנהוג ברכבו בנתיב הנגדי, ובסמוך לאחר שחלף את שלושת כלי הרכב, התנגש בעוצמה עם חזית רכבו ברכב המעורב, בו נסעה מאיה קדוש ז"ל, תושבת באר שבע ואמא לשניים. מלבד קדוש, נהרגו בתאונה עוד 3 בני אדם.

לצד קדוש, נהג ברכב מכרה לעבודה - קובי אוחיון שנפצע באורח קשה ואושפז במשך 19 ימים בבית החולים סורוקה. לאחר מותה של קדוש, אחות בבית ספר יסודי בבאר שבע, סיפרה אחותה, דני מיכיטן: "הרכב סטה מול הרכב שלה ושל חבר של המשפחה. זה כביש מוות שאני רוכבת בו על אופנועים ונזהרת בו 200 אחוז. הכביש הזה לקח מספיק חיים והמדינה חייבת לעשות משהו. להפסיק להשאיר משפחות וילדים שכולים". גם במקרה זה, הוגש כתב אישום כנגד הנהג הפוגע, דיב, בו יוחסו לו ביצוע של ארבע עבירות של גרימת מוות ברשלנות, נהיגה ברשלנות וגרימת חבלה של ממש ונהיגה ללא פוליסת ביטוח תקפה.

מאיה קדוש ז"ל וזירת התאונה. קרדיט - צילום פרטי/נדב אילון

בחודש יולי, התרחשה אחת התאונות הקשות שאירעו השנה וכזאת שהובילה להד בקרב הציבור הרחב. ענת טל-קטלב וניצן משה, מבכירי חברת ICL - עשו את דרכם מישיבת עבודה באזור המרכז. במהלך נסיעתם, בסמוך למחלף קריית גת, התנגש בהם רכב שבו נסע נהג רכב אחר שגם הוא נהרג. הנהג, עלי אלאטרש, תושב הפזורה הבדואית, נתפס בעבר ללא רישיון נהיגה. 

העובדה כי משה וטל-קטלב נהרגו בידי נהג שנסע ללא רישיון, עוררה את חמת זעמם של תושבי הנגב.ארגוני תושבים שונים בנגב, טענו בבוקר שלמחרת התאונה: "מדובר באסון כבד למדינת ישראל בכלל ולנגב בפרט. ענת וניצן ז"ל היו מעמודי התווך של הנגב ומבכירי המנהלים במשק הישראלי - אך, מעבר לכך הם היו הורים, מעורבים בקהילתם ומדובר באסון כבד לנגב. יש להגביר את האכיפה ולפעול ביד קשה נגד מי שמסכן חיי אדם בדרכים".

טל-קטלב ומשה הותירו אחריהם 8 ילדים יתומים, ומותם גרר ביקורת ציבורית רבה כלפי הממשלה. ימים לאחר התאונה, התארגנה הפגנת ענק על מחלף להבים ובו קראו התושבים למדינה "להתעורר" ולטפל בטרור שמתרחש בכבישי הנגב. 

ענת טל (ימין) וניצן משה ז"ל. קרדיט - כיל

הפגנה בלהבים. קרדיט- באר שבע נט

חודש ספטמבר השנה היה גם הוא עמוס בתאונות דרכים. בתחילת ספטמבר, הילה אסולין בת ה-36, תושבת באר שבע ואמא לשני ילדים - מסיבה שאינה ידועה לגמרי התהפכה עם רכבה בכביש 35, מקרית גת לכיוון אשקלון, סמוך לצומת פלוגות. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ופינו אותה לבית החולים סורוקה, כשהיא במצב אנוש תוך פעולות החייאה. חובש בכיר במד"א אחייה אלון סיפר: "כשהגענו למקום ראינו רכב הפוך על הגג, מחוץ לרכב שכבה אשה כבת 30 מחוסרת הכרה לאחר שאנשים במקום חילצו אותה מהרכב, היא הייתה ללא נשימה וללא דופק, הענקנו לה לה טיפול מציל חיים ופינינו אותה תוך פעולות החייאה."

בהמשך, נקבע מותה של אסולין והיא הובא למנוחות בבאר שבע. חבריה של הילה, בעלת מכון למניקור מפורסם בבאר שבע, התקשו לקבל את הבשורה המרה. עשרות חברים ומכרים ספדו לה בדף הפייסבוק שלה - שירה חברתה כתבה: "חברה שלי יקרה. נוחי על משכבך בשלום אהובה.. תמיד היית אמא גאה לרואי ועומר הנסיכים. בטוחה שתשמרי עלינו מלמעלה כמו מלאך אמיתי אוהבת וכבר מתגעגעת''.

הילה אסולין ז"ל וזירת התאונה. קרדיט - צילום פרטי/מד"א

עשרה ימים לאחר מכן, התרחשה תאונה נוספת, דרומית לבאר שבע - ירון הנובר בן ה-58, אמן לחימה מוכר ובנו של מקים בית הספר "דניס הישרדות", עשה את דרכו לאחד מבסיסי הנגב על מנת לבקר את בנו. במהלך הנסיעה, נהג מיניבוס ובו מעל 10 נוסעים, ניסה לעקוף משאית שנסעה לפניו בזמן שהוא מתעלם לגמרי מהנתיב המקביל אליו, בו נסע הנובר. במהלך העקיפה, פגע נהג המיניבוס בירון, שנפצע באורח אנוש ומותו נקבע בזירה על ידי חובשים ופראמדיקים של מד"א. מלבד הנובר, הובהלו לבית החולים סורוקה 11 פצועים, בהם נהג המיניבוס והנוסעים אשר הסיע.

החודש הבאנו בפניכם את הסאגה המתמשכת עימה מתמודדת משפחתו של הנובר. כאמור, נהג המיניבוס שהרג את ירון נלקח לחקירה, בה הודה במעשיו בפני צוות השוטרים. רשיונו נשלל ל-90 יום על ידי המשטרה, אך עם זאת, בצעד שנוי במחלוקת - הוא לעולם לא הובא בפני שופט. עורך דינו של ירון, צ'רלי סבג, סיפר לבאר שבע נט: ''הגענו לפגישה כשבוע לאחר התאונה, ואמרו לנו שהנהג הודה בעבירה המיוחסת לו, והממצאים מראים שהוא שגה לחלוטין בהחלטה שלו. חשוב לומר, שאנשים בתוך המיניבוס גם נפגעו, כך שהוא לא רק הרג את ירון אלא פצע עוד עשרה נוסעים וגרם להם לחבלות של ממש. אני אמרתי לאחראית החקירה - 'מילא לא הבאתם אותו בפני שופט, אבל יש לכם 90 יום להגיש כתב אישום. וזה לא תיק מסובך הרי, כי יש חומרים מוצקים לכל מה שקרה''.

סבג לא ויתר לרגע - הוא שלח מכתבי התרעה מידי יום וניסה בכל דרך אפשרית להניע את המשטרה לקדם את תיק החקירה: ''הגשתי מכתבי התרעה על מנת לנסות לברר מהו הסטטוס הנוכחי. בעקבות הלחץ שהפעלתי, החליטה המשטרה להגיש בקשה ''לפסילה עד תום הליכים'' ובקשה ''לפסילה עד החלטה אחרת'', כך שבתום 90 ימי השלילה, רשיונו עדיין ייחשב כפסול.'' 

עוד הוסיף סבג: ''מדובר במשפחה טובה, מלח הארץ ואין פה עניין של נקמה. המשפחה של ירון רק רוצה לדעת מה קרה. מדובר בבן אדם מסוכן ונותנים לו לחזור אל הכביש. לא מדובר בתאונה שבה מעורב נוסע פרטי. מדובר בנהג מיניבוס שניסה לעקוף משאית, לא פחות ולא יותר. וירון, שנהג לפי החוקים ובנתיב שלו - שילם בחייו''.

ירון הנובר ז"ל. קרדיט - תוכן גולשים ע"פ סעיף 27א'/מד"א

והחודש, התרחשה תאונה נוספת שגרמה לזעזוע רב בקרב תושבי הנגב: יואל סוויסה ז"ל, חובש באיחוד ההצלה, נהרג בתאונת דרכים בכביש 25, סמוך לצומת אבו תלול. סוויסה, תושב דימונה נשוי ואב לארבעה - התנדב ביחידת האופנועים של איחוד ההצלה, הוא נפצע אנושות בתאונה בכביש 25 בזמן שרכב על אופנוע החירום. למרבה הצער, לאחר ניסיונות החייאה הוא נפטר מפצעיו בבית החולים סורוקה. הנהלת הארגון ומתנדביו מסרו כי הם משתתפים בצער המשפחה ומחבקים אותה. מנהלי איחוד הצלה וצוות חירום וסיוע נפשי מלווים את המשפחה כעת.

סיפור משפחתו של סוויסה, כפי שהובא כאן בבאר שבע נט הותיר רבים בהלם מוחלט. כאמור, זוהי אינה הייתה הטרגדיה הראשונה במשפחת סוויסה, שאיבדה בעבר שני בני משפחה בהפרש של שנתיים בלבד: רפאל סוויסה, אביו של יואל - הלך לעולמו בשנת 2008, לאחר שלקה בהתקף לב, שעות ספורות לאחר הפיגוע במרכז המסחרי בדימונה ב-2008. רפאל, שישב בקרבת מקום, היה עד לפיצוץ הנוראי שבעקבותו נספתה תושבת העיר ונפצעו עוד 9 נפצעו. לאחר הפיגוע, סירב רפאל לקבל טיפול רפואי והוא נפטר בשנתו. עם זאת, מדינת ישראל החליט להכירו כנפגע פעולות האיבה. שנתיים לאחר מכן פקדה טרגדיה נוספת את משפחת סוויסה: אחיו של יואל ז"ל, מישר יקיר סוויסה - נספה באסון הכרמל הקשה שהתרחש ב-2010. 

מותו של סוויסה, הוביל גם הוא לביקורת רבה כלפי הממשלה, שכן הצומת בה נהרגה נחשבת למקום מועד לפורענות. בתגובה לתאונה של יואל סוויסה ז"ל, מייסד ונשיא איחוד ההצלה, אלי ביר, פרסם סרטון חריג שבו בזעם רב ומוצדק הוא מאשים את המדינה בנסיבות שגרמו לתאונה הנוראית. ביר אמר: "המדינה אשמה בתאונה הזאת, היא אשמה שיש פה צומת בעייתית מאד. יש פה כביש עפר לא מוסדר, שבו מכוניות יוצאות מהכפר אל תוך הצומת. למה אנחנו לא עוצרים את הדבר הזה? למה הפעילות הזאת שקורית בכבישים והברבריות הזאת והחוסר שליטה ממשיכה בכבישים?". כאמור, בתור נשיא ארגון ההצלה ביר מכיר את הנושא היטב, ולטענתו אוזלת היד של המדינה היא זו שגרמה למותו של יואל סוויסה ז"ל.

יואל ויקיר סוויסה ז"ל. קרדיט - זק"א/יזכור

זירת האירוע. קרדיט: תוכן גולשים ע"פ סעיף 27א'

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה