קריאה לממשלה: ''הקפיאו הריסות בתים של בדואים לוחמי צה"ל ויוצאי מערכת הביטחון''

$(function(){setImageBanner('709a3260-3464-49bf-adb9-a6d8e2378778','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

חגי רזניק, ראש מכון ריפמן ולשעבר מנכ"ל משרד השיכון, פנה במכתב לממשלת ישראל בו הוא קורא לעצירה מיידית של הליכי הריסת בתיהם של לוחמי צה"ל ויוצאי מערכת הביטחון בחברה הבדואית בנגב

תמונה לא נבחרה

בתקופה האחרונה החמירה הממשלה את האכיפה על הבנייה בנגב ואף יצאה למבצע "נץ הדרום", שהוקדש לטיפול בנושא. כ-80 מתוך 450 ההתראות לפני ההריסה וצווי ההריסה שהוצאו בימים אחרונים במסגרת המבצע על-ידי רשות מקרקעי ישראל למבנים ביישובים הבדואים ברחבי הנגב, הופנו למשפחות של לוחמי ויוצאי מערכת הביטחון.

רזניק כתב לשרים, כי: "אנו בעד אכיפה ושלטון החוק לצד פיתוח מנגנונים חברתיים וכלכליים. במקרים המדוברים, אנשים ששירתו את המדינה כלוחמים, עומדים חסרי אונים למול האיום והחשש הממשי להיוותר ללא בית".

רזניק קרא לשרים לפעול לגיבוש מענה לאומי לפתרונות דיור למגורים ללוחמים, "מי שעומדים ועמדו אתנו כתף אל כתף ודם הארץ הזו מגואל בדם משותף שלנו ושלהם, בטובות מהיחידות במערכת הביטחון". בין השאר הציע רזניק לשרים לבחון קביעת תבחינים ייחודיים לאוכלוסייה הבדואית ששירתה במערכת הביטחון, בהם הקצאת הקרקעות של רמ"י בפטור ממכרז או במכרז פומבי ועד אז להורות על הקפאה מנהלית של הפעולה, ככל שהיא חלה על לוחמים בהווה ובעבר.

כזכור, רק השבוע הפגינו כאלף בדואים תושבי הנגב ברחבת בתי המשפט בבאר שבע כנגד שינוי המדיניות המהיר ועליית המדרגה של המשטרה ובתי המשפט כנגד הבנייה הלא חוקית ביישובי הפזורה. זאת על רקע 450 צווי הריסה שניתנו לפני שלושה שבועות תוך יומיים בודדים, באמצעות הליך משפטי תקדימי בו בית המשפט מחלק את הצווים במעמד צד אחד (המדינה תובעת ובעל הבית לא יכול להגיב לעתירה כנגדו). להפגנה הצטרפו בכירים רבים מהמגזר הבדואי והמגזר הערבי ביניהם שלושת חברי הכנסת הערבים הבכירים - ח"כ מנסור עבאס, ח"כ אחמד טיבי וח"כ איימן עודה.

ח"כ עבאס נקט בהפגנה קו מתון והתנגד להריסות רק אם לא ניתנים לתושבים פתרונות אלטרנטיביים. כך אמר: "תושבי הנגב הערבים סובלים עשרות שנים מהזנחה. חוסר משילות במובן של מתן שירותי עזרה ומתן פתרונות למצוקות ולבעיות של הנגב. ובכל זאת, למרות הפקרות המשטרה ואי קיום ההבטחות לאורך שנים, אנו רואים כי הממשלה החדשה ממשיכה בקו של להרוס בתים בלי לתת לאנשים פתרונות. קודם צריך לתת לאנשים פתרונות של הסדרה והקמה של יישובים. רק אז אפשר לבצע אכיפה מידתית בהתאם למתווה תכנוני וקידום הסדרה כללית".

תוכן גולשים. ע"פ ס' 27א'

מנגד, חשוב להזכיר כי יש תושבים רבים בנגב שרואים את ההחמרה באכיפה כשינוי כיוון חיובי של המשטרה ובתי המשפט. אלו מצביעים על הזנחה של שנים באכיפה ובענישה בישוביי הפזורה הבדואית, שמובילה לבעיית הפשיעה החמורה בנגב שלא ניתן להכחיש. למעשה החמרת האכיפה על עבירות בנייה הייתה חלק ממצע הבחירות של השר לבטחון לאומי, איתמר בן גביר. כעת ניתן רק לראות אם המדיניות של השר תוביל לחיזוק המשילות או לעימות עם התושבים הבדואיים בנגב ואם ההליך המשפטי החריג שנקטו בו הכרחי למצב הבלתי סביר בנגב.

השר בן גביר אמר על הריסות הבתים השבוע: "משבח את יחידת יואב, מחוז דרום ואת כלל משטרת ישראל. מתחילים להיגמר הימים בהם הנגב היה החצר האחורית של מדינת ישראל, מקום בו החוק לא שולט. לא עוד פעולות קוסמטיות של הרס פחונים לצורכי יח״צ. לא עוד הסכמה שבשתיקה להשתלטות עוינת על אדמות מדינה. אנחנו עוברים ממדיניות של הכלה ומריחת זמן כדי לא להפר את הסטטוס קוו, למדיניות של פעולה נחושה, ואכיפת החוק בכל שטחי מדינת ישראל".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה