הנת"צ החדש ברגר מעורר כעס וחשש: האם יש סיבה אמיתית לדאגה?

$(function(){setImageBanner('c76135f9-f75b-4e3e-ad9d-bfd81389778f','/dyncontent/2025/10/21/f9963a8e-dc60-4bf5-aeef-427c125cafe1.jpg',20148,'נטו ספיר 0925 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

סלילת הנת"צ החדש בשדרות רגר שבמסגרתה צומצמו נתיבים המיועדים לרכבים הפרטיים, מעוררת חשש להתעצמות הפקקים, אך האם אכן יש סיבה אמיתית לדאגה?

תוכן גולשים, שימוש לפי סעיף 27 א' בחוק זכויות היוצרים

נתיב נסיעה שיתעדף נסיעת אוטובוסים וישפר את זמני הגעתם לתחנות הביניים הינו פרוייקט לו מייחלים במשך שנים רבים מנוסעי התחב"צ. כעת, כמה שנראה כחזון אחרית הימים, מודיעים בעירייה על סלילת נת"צ חדש בשדרות רגר הנסלל בימים אלה כחלק מתוכנית 'רשת 2025', במסגרתה צפוייה להיסלל רשת נת"צים בפריסה עירונית בצירי תנועה מרכזיים בעיר. הנתיב מפריד הלכה למעשה את תנועת האוטובוסים מתנועת הרכבים.

רבים מצדדים במהלך שנועד לעודד את בעלי הרכב הפרטי להשאירו בבית ולעבור לנסוע באוטובוסים ובכך להפחית את מספר הרכבים הפרטיים הנוסעים על הכביש ולתרום בטווח הארוך לצמצום הפקקים, זיהום האוויר, הגברת הבטיחות ומהירות הנסיעה של האוטובוסים הנוסעים בשדרות רגר, אחד מהשדרות המרכזיים והעמוסים בעיר שהיקף תנועת האוטובוסים בהם בשעות השיא עומד על 150 אוטובוסים בשעה.

אך לצד התמיכה הגדולה, יש לא מעט אנשים המביעים את מורת רוחם מהמהלך שמצמצם הלכה למעשה נתיבי נסיעה המיועדים לנהגי הרכב הפרטי ויוצר חששות רבים להחמרת הפקקים בנתיבים המיועדים לרכבים הפרטיים שנותרו.

אז האם הנת"צים להם ייחלו רבים יביאו דווקא לאפקט ההפוך? סיון שמואלוביץ׳, מנכ"לית ארגון "15 דקות- ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל" שהינה תושבת ב"ש, מתייחסת לכל החששות שעולים בקרב התושבים בעקבות סלילת הנת"צ החדש.

תוכן גולשים, שימוש לפי סעיף 27 א' בחוק זכויות היוצרים

"ראשית חשוב לי לשבח את ראש העיר רוביק דנילוביץ ואור גרין, סגן מנהל אגף התנועה בעירייה על הצעד האמיץ והלא מובן מאליו. העיר זקוקה לתשתיות שתומכות בתחבורה ציבורית בכדי שנצליח להתנייד בעיר לא רק באמצעות הרכב הפרטי. כאן גם המקום להוסיף כי התושבים מחכים מאוד גם לנת"צ ו/או שביל אופניים ברחוב בן גוריון - הקישוריות לרכבת מחייבת את זה!".

יש טענות כי התחב"צ בב"ש לא מספיק מפותחת וסובלת משלל בעיות וליקויים לרבות אוטובוסים השובקים חיים באמצע נסיעה, כאלה שלא יוצאים לפי הלו"ז או לא יוצאים בכלל ליעדם.

לאור זאת, נדמה כי צמצום הנתיבים לרכבים הפרטיים שעלול להגביר את הפקקים בהם מהווה מאין כפייה על התושבים לעבור להשתמש במוצר שנכון להיום נדמה שאינו מספיק טוב. לא היה עדיף קודם לשפר את התחבורה הציבורית ורק אז לסלול נת״צ שיאפשר לאוטובוסים לנוע במהירות?

"במקרים של התנהלות לא תקינה של נהגי האוטובוס נדרשים דיווח, אכיפה ומתן קנסות. אך אי אפשר לשפר תחבורה ציבורית ללא נתיב ייעודי לאוטובוסים וסביר שנהג שלא נדרש לעמוד בפקקים עם מכוניות אחרות ייתן שירות טוב יותר. מנגד, אם האוטובוסים עומדים בפקק ביחד עם מכוניות פרטיות אז התחבורה הציבורית נעשית גרועה יותר ולא משתפרת".

"חשוב להדגיש כי סלילת הנת"צים אינה באה על חשבון פיתוח התחבורה הציבורית בעיר, אלא כתהליך משלים אליו. אי אפשר רק להוסיף אוטובוסים בכדי שיעמדו בפקק עם מכוניות פרטיות שמסיעות הרבה פחות אנשים ונדרש שיפור תשתיות בתחב"צ שיתמרץ אנשים לעבור להשתמש בה".

סלילת הנת"צ הינה דבר מבורך, אבל האם צמצמום נתיבים המיועדים לבעלי רכב פרטי הינו הכרחי? אם כבר למה לא להוסיף להם נתיב?

"הוספת נתיבים לא תפתור את הבעיה ולמעשה רק תחריף אותה. זה נקרא ביקוש סמוי - ברגע שתפתח עוד נתיב, יווצר אליו עוד ביקוש והוא יפקק מהר. ראה ערך כל נתיב או כביש חדש שפתחו בישראל בשנים האחרונות".

"כאן גם המקום לומר כי אני מאוד תומכת ברעיונות הקשורים לצמצום תנועה ברכב פרטי. זה אמנם לא מתאים בכל מקום ובכל רחוב, אבל במקומות בהם יש תנועה גדולה של הולכי רגל ותחבורה ציבורית אז כן, התשתית צריכה לתת להם עדיפות. כיום חלוקת משאב הדרך בבאר שבע וברוב הארץ ממש לא שוויונית ומעניקה הרבה יותר מקום לרכב שמסיע 1.2 אנשים בממוצע מאשר לאוטובוס שמסיע מעל 30 נוסעים בממוצע".

"חשוב לזכור כי הולכי הרגל ונוסעי התחבורה הציבורית לא פחות חשובים מהנהגים, אם כבר ההיפך הוא הנכון. הקצאה צודקת ושוויונית של משאב הדרך צריכה להינתן לאוטובוסים שמובילים הרבה יותר אנשים בהרבה פחות מקום, ובל נשכח שתחב"צ הרבה יותר יעילה, בריאה, ירוקה וזולה".

יש לא מעט הטוענים כי המערכת צריכה להתאים את עצמה להרגלים של בני האדם ולא לכפות עליהם כאלה, ולראייה אנשים ממשיכים להעדיף נסיעה במכונית הפרטית שלהם.

"יש מקום למדינה לתת חלופות שיעזרו לנו לשנות התנהגות. גם ההתנהגות הנוכחית שלנו היא תולדה של תמרוץ של המדינה אך זה לא חייב להיות ככה (ובמשבר התחבורתי שאנחנו נמצאים בו עכשיו, המדינה כבר לא יכולה להמשיך לפעול כמו שפעלה עד עכשיו). ראה מה קורה באירופה וביפן: מתכננים תח"צ טובה ואנשים משתמשים בה. הישראלים לא שונים, התשתיות והתכנון העירוני שלנו הם אלה ששונים".

ועדיין האם במקום צמצום הנתיבים המיועדים לנהגי הרכבים הפרטים לא נכון היה להקצות נתיב יעודי לתחב"צ על חשבון המדרכות היחסית רחבות?

"הנתצ צריך לבוא על חשבון רכבים ולא על חשבון הולכי רגל. כל העניין הוא להפוך את אמצעי התחבורה האחרים להיות יותר אטרקטיביים מאשר הרכב הפרטי. זה לא נעים, אבל זה הדבר הנכון עבור העיר ועבור התושבים".

בסיכומו של דבר נדמה כי סלילת הנת"צ מבורכת, אך למרות הכל נדמה כי עד שלא תחל לפעול בעיר תחבורה ציבורית בשבתות בחגים ובלילות, כזאת שתאפשר לתושבים לחזור מעבודה או מבילוי גם בשעות הקטנות של הלילה, יימנעו רבים מלוותר על רכבם הפרטי. "בחיפה אנשים יכולים לחזור מעבודה או בילוי בתחב"צ גם ב-2 לפנות בוקר, אך בב"ש אחרי 23:00 אין אוטובוסים, גם בימי שישי מסביבות השעה 14:00 כמעט ואין, בעוד במוצ"ש האוטובוסים מתחילים מאוחר. לכן חובה להחזיק רכב וקשה להסתמך לחלוטין על התחבורה ציבורית", טוענת אחת מתושבות העיר.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('1ee6853b-8bc9-4430-a3b6-aeb71ffa4331','/dyncontent/2025/11/30/ed6644f2-80bc-4005-9044-7e78f9badcd7.jpg',20500,'אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה