במיתר רוצים לבנות בניין מועצה חדש, אבל התושבים זועמים - ''אטימות ועזות מצח''

$(function(){setImageBanner('86e15251-e500-41c3-88d7-08f201a2b84a','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

שבועיים סוערים עוברים על היישוב מיתר, לאחר שבראשות המועצה החליטו באופן תמוהה לדברי התושבים - על בניית בניין מועצה חדש. מצד אחד טוענים תושבי המקום כי הבנייה היא בזבוז של כספי ציבור בעוד במועצה טוענים - "המהלך יניב מיליוני שקלים למועצה". יצאנו לברר במה מדובר

השטח שעליו אמור להיבנות הבניין החדש. קרדיט - צילום פרטילפני כשבועיים, הודיעה מועצת מיתר בדף הפייסבוק שלה הודעה שנראית די אגבית במבט ראשון - ''עדכון לרוכשי הכרטיסים להופעות הקרובות באמפי'' נכתב בתחילת ההודעה - ''בשל עבודות הבינוי של בניין המועצה החדש, שער הכניסה לאמפי מול הסופר יהיה סגור. הכניסה להופעות תתאפשר משני השערים הנוספים: מכיוון שד' עומרים (צפון מזרח) ומכיוון דרך מיתר (מערב). אזור העבודות, ליד השער הסגור בקרבת הסופר, יהיה מגודר ומופרד מאזור הישיבה ולא תהיה אליו גישה מתוך האמפי. אנחנו מצפים לכם בהופעות הקרובות. בילוי נעים!''.

תחילה, נראה היה שמדובר בהודעה די רגילה אודות שיפוצים "רגילים" שעורכת המועצה בשטחה. עם זאת, בתוך זמן קצר החלו רבים מתושבי היישוב להביע את חמת זעמם. מה הסיבה לכך אתם תוהים? ובכן, מבין השורות "הרגילות" כביכול מסתתרת לה תכנית רחבה של מועצת מיתר לבניית בניין מועצה חדש. מתחקיר באר שבע נט שיובא בפניכם בכתבה זאת, נראה כי התכנית של המועצה מלאה בסימני שאלה ותהיות

ראשית כל ולפני הכל, צריך להבין פרט חשוב במיוחד - השטח עליו מעוניינת מועצת מיתר להקים את המבנה החדש, שעלותו נאמדת ב-9.7 מיליון ש"ח, שייך בכללותו לרמ"י (רשות מקרקעי ישראל). מבדיקה קצרה בתכנית המתאר של הקרקע המדוברת, נראה כי סוג המבנה היחידי שאינו נכלל בתב"ע של הקרקע הוא בניין מועצה. על פי התכנית, המגרש עליו רוצה המועצה לבנות, "יכיל בתוכו מבנה ציבור לכל הפונקציות הציבוריות החסרות קרי: אולם תרבות, קונסרבטוריון, מתנ"ס וכו''. בתוך כך, המתנגדים לתכנית טוענים כי המועצה פועלת בניגוד לתכנית התב"ע המקורית. תושב היישוב מספר לבאר שבע נט - "רשום פה שחור על גבי לבן, שמותר לבנות רק דברים שחסרים ביישוב. זה ממש רשום, אז איך המועצה מרשה לעצמה ללכת ולעשות הפוך בניגוד למה שרשום במסמך?''

התב"ע המקורית ומגרש 1. קרדיט - רמ"י
מבחינה של השתלשלות האירועים, אי אפשר שלא לתהות כיצד אישרה המועצה את התב"ר (תקציב בלתי רגיל) לבניית המועצה. ממסמך שהגיע לבאר שבע נט, גילינו כי מועצת מיתר החליטו בצעד יוצא דופן לאשר את תכנית הבנייה, בניגוד לתכנית המאושרת וטרם התקבל האישור מרמ"י. 

מתנגדים לתכנית טוענים - ''מספיק להסתכל בפרוטוקול ועדת הרישוי. ממנו עולה כי חדווה שקד, יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ורומן זבורוב, מהנדס המועצה - אישרו את הבקשה של ראש מועצת מיתר, שמעון מזוז, להקים בניין מועצה חדש בשטח תכנית מאושרת, זאת בניגוד לתכנית המאושרת וללא אישור וללא כל סמכות. אי אפשר שלא לתהות האם לא מדובר מדובר במעשה לא חוקי ואף בעבירה על החוק''.

במכתב שנשלח למנהל מרחב דרום ברשות מקרקעי ישראל, שי קרפ, התבקש האחרון ''להורות על ביטול היתר שניתן בניגוד לחוק להקמת מבנה מועצה במיתר''. על פי הבקשה לקרפ, נטען בפניו כי ''מהנדס המועצה (זבורוב)
החליט לקדם הפקת היתר בידיעה שאין לו אישור, בניגוד לדין וללא כל סמכות''. עוד נכתב לקרפ כי ''בפנייה זו אליך דרישה שתורה על ביטול ההיתר. אם ראש מועצת מיתר, שמעון מזוז, הגיש בקשה לשינוי ייעוד או רשות שימוש שלא על פי התכנית הרי שמעשיו חמורים שבעתיים. למודי ניסיון, פעולות לא חוקיות דומות גרמו לנזקים כלכלים כבדים לרשות ולכלל המעורבים''. אנחנו כאן בבאר שבע נט ניסינו לפנות למר שי קרפ בעצמנו, אך השיחה עלתה בתוהו לאחר שהאחרון ניתק לכתב האתר את הטלפון בפנים.

על פי מסמכים שהגיעו לבאר שבע נט, עולה כי מהנדס המועצה החליט לקדם הפקת היתר בידיעה שאין לו אישור:

קרדיט - צילום פרטי

המסמך עליו חתמו זבורוב ושקד. קרדיט - צילום פרטי

מעבר לכך, נעשו אף פניות ליוסי יונה, מנהל מחוז דרום ביחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבניה ואילן ישורון – הממונה על שמירה על הקרקעות ברמ"י. ניסינו לפנות אף לזבורוב ולשקד בעצמנו, אך הם סירבו להגיב לטענות אשר עולות בכתבה.

מעבר לעניין החוקי/משפטי, נראה כי גם לאזרח הקטן - אלו שבניית בניין המועצה תיעשה בעזרת כספיהם קשה מאד עם החלטת המועצה.  רבים מהם הגיבו בדף הפייסבוק ותקפו את המועצה על חוסר השקיפות הציבורית ועל בזבוז כספי הציבור. בנוסף לכך, עצם העובדה כי הבניין החדש צפוי להרוס את הנוף המרחבי של היישוב, שכן צפוי להיבנות המבנה החדש על שטח האמפיפארק גרם לרבים למחות על המהלך - "אטימות עזות מצח וחוסר התחשבות אפילו למראית עין'', כתב אחד מתושבי היישוב והוסיף - ''יש מקום שהוא פינת חמד התושבים מגיעם לאמפי ודי מתנתקים ממבנים והנה מקימים מבנה מיותר בוודאי עבור הישוב שלנו. חברי המועצה ובראשם ראש המועצה מצפצפים על התושבים הותיקים וקובעים עובדות בשטח בלי חשיבה ובלי תכנון מעמיק.''
תושבת אחר מהיישוב אף העירה על נושא שגם אנחנו כאן בבאר שבע נט כתבנו בעבר - המחסור בדיור מוגן. כאמור, בכתבה שערכנו כאן לפני מספר חודשים, הבאנו בפניכם את הקרב המשפטי שמתנהל כעת בין תושבי מיתר למועצה ולקבלן י.ח דמרי. כעת, טענה אחת מהתושבות - ''למה צריך בניין מועצה חדש? מה קורה עם הקרקע לדיור מוגן? האם אתם דואגים לתושבים הוותיקים בוני הישוב?".
עוד טענה שעלתה מצד התושבים, היא אודות ההחלטה להסב את בניין המועצה הנוכחי למרכז רפואי של קופת חולים "מכבי". על פי התכנון, צפוי המבנה לספק מענה רחב לתושבי האזור, מה שגורם לזעם רב בקרב התושבים - ''אנחנו יישוב קהילתי קטן, ואין סיבה שיעברו פה מידי יום אלפי אנשים. אנחנו נאבד ככה את הצביון שלנו, כבר עדיף לגור בעיר במצב כזה" אומר אחד מתושבי המקום לבאר שבע נט.
השטח שעליו אמור להיבנות הבניין החדש. קרדיט - צילום פרטי

פנינו למועצת מיתר לקבלת תגובה רשמית לכתבה, אך במועצה סירבו להגיב לטענות שכן הם העלו בדף המועצה של היישוב הסבר מפורט בו ענו לטענות התושבים. אי אפשר שלא לתהות מתוך פירוט התכנית על רמת השקיפות במועצת מיתר. להלן ההסבר המפורט אותו סיפקה המועצה בדף הפייסבוק שלה:

''בניין המועצה החדש - עושים סדר בעובדות'':
1. בניין המועצה הנוכחי צר מלהכיל את המחלקות השונות ונוצר מצב שבו מחלקת הביטחון ושירותי החירום נמצאת במרתף צפוף, משרדי אגף החינוך והשירות הפסיכולוגי חינוכי נמצאים בתוך שטח בתי הספר, מחלקת שפ"ה בשטח ביה"ס מיתרים ועוד. במבנה המועצה החדש יהיה מקום לכל המחלקות, לא ניאלץ לקחת שטחים ממוסדות החינוך ומחלקת הביטחון תשכון בקומה מינוס 1 על-פני כ-250 מ"ר שיכללו חמ"ל מצויד ומשוכלל.
מחצית מהעלות להקמת החמ"ל (כמיליון ש"ח) מגיעה מתקציבים שהשגנו כדי לממן את הפרויקט.
2. משרדי המועצה הנוכחיים יושכרו למכבי שירותי בריאות, מהלך שיניב למועצה 550 אלף ש"ח מדי שנה (כולל הארנונה).
3. במבנה המועצה החדש מתוכננת חצי קומה (כ-200 מ"ר) של בנייה מסחרית והמשמעות היא: בית קפה/מסעדה עם נוף לאמפי וליער להב שישדרגו את איכות החיים שלנו, יניבו למועצה כ-20 אלף ש"ח שכירות בחודש ויעלו את האטרקטיביות של המרכז המסחרי, שגם הוא עומד לעבור שיפוץ בקרוב. גם לסוחרי המרכז המסחרי יש אינטרס שהמועצה תישאר באזור הנוכחי, בשל תנועת הקונים שהיא מייצרת, כאשר במקביל יקל עליהם מאד, אם יתפנו מקומות חנייה ללקוחות בקרבת החנויות ויתווספו חדשות באזור האמפי.
4. עלות הבנייה של בניין המועצה היא 9.7 מיליון ש"ח שראש המועצה שמעון מזוז דאג למצוא להם מקורות תקציביים חיצוניים, כך שהכסף של השכרת המשרדים הנוכחיים יופנה להוצאות השוטפות ולא לבנייה. אין שחר לטענה שיש כאן בזבוז של כספי ציבור אלא הפוך מכך: השכרת המשרדים הנוכחיים ו-200 המ"ר הנוספים בבניין המועצה החדש, יניבו לנו תשואה של למעלה מ-7 אחוזים בשנה!
5. מבנה המועצה החדש ישפר את השירות לתושב ואת הנגישות למשרדים. המבנה לא יפגע בנוף ולא באמפי, אלא יתמזג עימם בשל המבנה המדורג של השטח.
6. התכנית לבניית מבנה המועצה החדש קיבלה היתר מהוועדה לתכנון ובנייה כמבנה ציבור, היא אינה סותרת את תכנית התב"ע הנוכחית ולכן אין צורך להמתין לשינוי תכנית לב היישוב הכוללנית כדי להוציא אותה אל הפועל.
7. ראש המועצה עוסק בהבראת הרשות, במציאת דרכים להתייעלות ולחיסכון ובוודאי שלא בבזבוז של כספי ציבור לצרכים ראוותניים.
8. להזכירכם:
- אנו מייצרים חשמל במעל מיליון ש"ח בשנה בעקבות התקנת פאנלים סולאריים על גגות מבני ציבור.
- אנו נמצאים בעיצומו של פרויקט להשקיה במים מושבים שיחסוך לנו 700 אלף ש"ח בשנה ויהפוך את מיתר לירוקה יותר, כפי שכבר קורה בכרמית המושקית במאה אחוז מים מושבים.
- תאורת הרחוב ביישוב הוחלפה לתאורת לד שחוסכת לנו 800-700 אלף ש"ח בשנה.
- המתנ"ס מפעיל את הצהרונים ומשאיר את ההכנסות בבית (במקום שהן יילכו לחברות עסקיות), כך שהכסף חוזר לציבור בצורת פעילויות נוספות לטובת הקהילה.
- בטווח הרחוק יותר, פרויקט אזור התעשייה צפוי להניב לנו הכנסות משמעותיות נוספות מארנונה.
9. תב"רים רבים יצאו לדרך לטובת בינוי, פיתוח ושיפור איכות החיים של תושבי מיתר וכרמית, ותקציבים רבים נוספים ימשיכו להגיע אלינו בזכות האמון שמשרד הפנים רוחש לנו לאור ייצוב מצבה הכספי של הרשות ועלייתנו על מסלול של המראה. לידיעתכם: משמעות כניסתנו לתכנית "עיר בהמראה" של משרד הפנים היא הזרמה של 16 מיליון ש"ח שיופנו לפיתוחו של היישוב לטובת כולנו.
 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('0122929c-01a0-4b75-a773-099ec050eac6','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה